Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette baserer du på din genetiske ekspertise eller, Kaare?

Både Darwin og Einstein giftet seg og fikk barn med sine kusiner, og fikk utmerkede barn. For et vanlig par, så er sjansen for å få barn med genefeil 2-3%, med søskenbarn er den 4-6%

Det er altså 94% sjanse for å få et vanlig sunt barn med din kusine, kontra 97% sjanse med en urelatert kvinne.

http://www.cousincouples.com/?page=facts

Jeg har i hvert fall mer ekspertise enn hva du har. Trenger man hovedfag i genetikk for å forstå at dette er svært risikabelt? Er ganske åpenbart hele greia spør du meg.

Er det der kilden din, forresten? Cousincouples.com ? :D

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke overrasket over at Collin Powell klamret seg til et hvert halmstrå for å få i gang krigen, og at kildekritiske røster i CIA ble dysset ned og tiet bort.

Selv om jeg var i mot krigen fra starten av så ser jeg at resultatet kanskje ble fredeligere enn det hypotetiske alternativet å la Hussein fortsette med makten.

?

Et utbombet krigshelvete bedre enn et velfungerende, sekulært regime? Jaja, du får spørre millionene av Irakere på flukt. Eller de tusener som har dødd i krigen. Ja, Saddam begikk overgrep mot sivilbefolkningen. Som USA også har gjort i krigen. Og nå er landet bombet til steinalderen. Det Irakiske folk måtte lide og lider fordi Saddam ikke ville danse etter USAs pipe..

Lenke til kommentar

Avien: Tusenvis ble torturert og drept under Saddams regime. Saddam hadde også en betydelig inflydelse på andre land i midtøsten. Jeg forstår Janabis uttalelse om at alternative til krigen var ennå værre. Vi får dessverre aldri noen fasit på hva som faktsk ville vært verst.

Hvorfor gifter pakistanere seg med søskenbarn? Er de helt gale?

Det var et innslag i dagsrevyen om det temaet i forrige uke. Fagfolk (genetikere) mente at det i praksis hadde veldig lite negativ innvirkning og at den politiske agendaen med å forby ekteskap mellom søskenbarn hovedsaklig kom av helt andre innvandringspolitiske grunner. Politikerne hadde som vanlig alt for lite peiling og ble fullstendig overkjørt av fagfolkene. Forslaget handler først og fremst om fremmedfrykt. Usikkerhet og redsel for andre kulturer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har i hvert fall mer ekspertise enn hva du har. Trenger man hovedfag i genetikk for å forstå at dette er svært risikabelt? Er ganske åpenbart hele greia spør du meg.

Er det der kilden din, forresten? Cousincouples.com ? :D

Slengbemerkninge og din generelle oppførsel er ikke akkurat tillitsvekkende Kaare, så du får bare godta at jeg ikke setter spesiellt stor lit til hva du sier.

Det at du velger å ikke stille med kilde selv, og samtidig kritiserer min kilde, blir bare komisk. Wikipedia sier stort sett det samme:

"In April 2002, the Journal of Genetic Counseling released a report which estimated the average risk of birth defects in a child born of first cousins at 1.7–2.8% over an average base risk for non-cousin couples of 3%, or about the same as that of any woman over age 40.[178] In terms of mortality, a 1994 study found a mean excess pre-reproductive mortality rate of 4.4%,[179] While another study published in 2009 suggests the rate may be closer to 3.5%.[2] Put differently, first-cousin marriage entails a similar increased risk of birth defects and mortality as a woman faces when she gives birth at age 41 rather than at 30."

http://en.wikipedia.org/wiki/Cousin_marriage

Å få barn via førsteledds søskenbarn over mange slektsledd er nok ikke så lurt genetisk sett, men det du sa i din post var langt ute på viddene i forhold til å ha det utgangspunktet. Da får du bare godta at du får kritikk.

Lenke til kommentar

Dette baserer du på din genetiske ekspertise eller, Kaare?

Både Darwin og Einstein giftet seg og fikk barn med sine kusiner, og fikk utmerkede barn. For et vanlig par, så er sjansen for å få barn med genefeil 2-3%, med søskenbarn er den 4-6%

Det er altså 94% sjanse for å få et vanlig sunt barn med din kusine, kontra 97% sjanse med en urelatert kvinne.

http://www.cousincouples.com/?page=facts

Litt feil. Einstein giftet seg med en med-student først og fikk to barn med henne. De skilte seg senere hvor da Einstein giftet seg med et søskenbarn. De fikk derimot ingen barn, siden de begge hadde barn fra tidligere ekteskap.

Darwin fikk 10 unger med kona si, som også var kusina hans. To av barna døde veldig tidlig mens en tredje unge døde som 10åring.

Så at de fikk utmerkede barn sammen blir litt feil.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Nei. Akkurat som det ikke er nødvendig å følge med på hva som skjer på himmelen for å forstå at sola går i bane rundt jorda.

Right? Riiight...

Slimda: skal ta det til etteretning, men hva døde barna hans av? Det trenger ikke å ha vært genetiske årsaker.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Avien: Tusenvis ble torturert og drept under Saddams regime. Saddam hadde også en betydelig inflydelse på andre land i midtøsten. Jeg forstår Janabis uttalelse om at alternative til krigen var ennå værre. Vi får dessverre aldri noen fasit på hva som faktsk ville vært verst.

Selvsagt, men dette gir krigen dem i dag. Realiteten er at man har bombet landet til helvete, uten kompensasjon. Overgrepsofre får heller aldri vite hvordan de hadde hatt det, om det ikke hadde skjedd. Dét er ingen grunn til å ikke straffe voldtektsmenn.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Avien: Sammenligningen din er helt på jordet, men jeg tror jeg lar saken ligge nå. Jeg har egentlig ikke noen sterke meninger om hva som ville stått i en eventuell fasit. Jeg bare observerer at krig gir mye lidelser akkurat som regimet til Saddam også ga mye lidelser.

Men for å komme litt tilbake til utgangspunktet: Jeg er ikke overrasket over at amerikanerne lot seg styre mer av følelser enn av fakta.

Akkurat som med hjernen så er genene et område som vi ikke har i nærheten full kontroll på. Men det er altså heller ikke nødvendig for å forstå at du ikke kan få barn med nær slekt.

Man kan få barn med søskenbarn. Det er bevist mange ganger.

Det er gjort mye forskning på området og det henvises til gode tall på fødselsdefekter og sammenlignbare risikofaktorer. Noe du ignorerer totalt og avfeier med "vi vet alt for lite om dette". Det er nok først og fremst DU som vet alt for lite om dette, ikke fagfolkene på området. Dette skinner tydelig gjennom når du ikke klarer å støtte påstandene dine med troverdige kilder, linker, faglige referanser osv.

Dette føyer seg bare inn i rekken av dine redsler for andre kulturer som du kommer med her i tråden. Med tanke på hvordan man kurerer ulike fobier (flyskrekk, hundefobi, edderkoppfobi, høydeskrekk osv) så vil jeg foreslå at du prøver å få kurert fobien din på en profesjonell måte. Den vanlige teknikken er å bruke eksponeringsterapi. Altså gradvis økt utsettelse for det man er redd for, helt til man føler seg trygg. Jeg tror du kunne hatt godt av personlige bekjentskap med innvandrerfamilier. Da tror jeg du kunne spart oss for mye skrekkslagent fobisk vrøvl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Avien: Sammenligningen din er helt på jordet, men jeg tror jeg lar saken ligge nå. Jeg har egentlig ikke noen sterke meninger om hva som ville stått i en eventuell fasit. Jeg bare observerer at krig gir mye lidelser akkurat som regimet til Saddam også ga mye lidelser.

Sammenligningen din er også på jordet, da lidelsene under krigen overgår dem under Saddams regime flere hundre ganger. Det rare er at ellers oppegående folk ikke innser dette :shrug:

Lenke til kommentar

"Når Stolt-Nielsen hever krumsabelen, er målet at norske myndigheter skal gi militær hjelp til norskeide skip som trues av pirater i Adenbukta og Det indiske hav. Selv flyttet han til London på 50-tallet og har aldri sett seg tilbake. Selskapene hans har hovedsete i Luxemburg, skipene er registrert i skatteparadiser som Liberia og Caymanøyene mens milliardformuen diskret er plassert i Bermuda."

http://www.dagbladet.no/2011/02/16/kultur/kommentar/innenriks/redere/15459577/

Mon tro om Luxemburg, Liberia, Caymanøyene eller Bermudas marine er interessert i å hjelpe til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...