Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Fra en Dagbladet.no sak:

"- Jeg håper Serene Branson har det bra, for det er ikke meningen at ord skal høres sånn ut, skriver en Twitter-bruker."

Se jeg bryr meg om hva en eller annen twitterbruker sier. For noe trash.

Hvor en uttalelse kommer fra burde være irrelevant for om den har noe nyhetsverdi eller ikke. Det som er essensielt er om den er treffende og relevant for saken som diskuteres. Det er ikke sånn at en uttalelse automatisk blir interessant fordi en kjent person ytrer den, det er heller ikke sånn at en uttalelse automatisk blir uinteressant fordi den kommer fra en ukjent person.

Jeg tror aldri jeg har sett en person skrive så mye jeg har vært så uenig i som deg, Kaarekanraadi.

Jeg kunne sikkert sagt det samme om jeg bare hadde vært interessert nok til å huske hva du pleier å skrive.

Uansett: Hvilken verdi har det å fremstille en nyhetssak med å referere selvfølgligheter og banaliteter fra Twittermeldinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Her trives bakteriene i hjemmet"

Irriterende med slike misvisende artikler.

Vi mennesker er dekket i bakterier både innvendig og utvendig. De aller fleste bakterier vi kommer borti er harmløse. Mens mange av de mer skadelige kan vi faktisk ha godt av å ha rundt oss, slik at vi utvikler motstandskraft. Om vi lever et sterilt liv så vil vi bare bli mer og mer sårbare.

Kanskje du bør presentere denne banebrytende oppdagelsen for sykehusene, slik at de kan unngå å kaste bort masse penger på sterilt utstyr og tidkrevende prosedyrer for renslighet. Hvorfor kaste operasjonsmateriale som faller på gulvet når det er fullt brukbart og attpåtil "herder" pasienten?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Vi har influensaepidemier fordi kjøkkenbenken er full av bakterier?

Hovedsaklig på grunn av dårlig håndhygiene, men alt vi tar på kan spre bakterier og virus videre. Hvis det ikke er viktig med renslighet på kjøkkenet, så er rart at Mattilsynet støtt og stadig stenger spisesteder med nettop dårlig hygiene på kjøkkenet.

Lenke til kommentar

Det går an å skille snørr fra bart her. Å si at vi kanskje er litt overopptatt av renhet og sterilitet i hverdagen er ikke det samme som å si at vi skal skite i å vaske hender eller droppe sterile forhold under en operasjon på sykehuset.

Et eksempel på at overopptatthet av sterilitet kan virke mot sin hensikt er antibakterielle oppvaskmiddel osv. På kort sikt kan det virke bra at de dreper bakterier, men på lang sikt kan de faktisk føre til økt fremvekst av resistente bakteriekulturer som er langt vanskeligere å utrydde. Da er det bedre med vanlig, god hverdagshygiene.

Den mest sunneste holdningen tror jeg ligger et sted mellom hypersterilitet og null hygiene.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig på grunn av dårlig håndhygiene, men alt vi tar på kan spre bakterier og virus videre. Hvis det ikke er viktig med renslighet på kjøkkenet, så er rart at Mattilsynet støtt og stadig stenger spisesteder med nettop dårlig hygiene på kjøkkenet.

Det er viktig med en viss mengde renslighet, mer enn noe annet sted på sykehus der det håndteres farlige sykdommer, samtidig som mange der har et svekket immunforsvar mens kroppen jobber med den plagen den allerede har. Enda mer kritisk er det når kroppens forsvar omgås mens medisinering og operasjoner pågår.

Men antall bakterier alene sier ingenting om hvor farlig noe er. Og det finnes sykdommer vi tåler bedre hvis vi får dem som barn enn som voksne, så det å ikke bli utsatt for farlige bakterier er heller ikke alltid en god ting.

men på lang sikt kan de faktisk føre til økt fremvekst av resistente bakteriekulturer som er langt vanskeligere å utrydde.

Ja, det er et viktig punkt. Antibiotika gjør det samme.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Virker som om det går mot en avgjørelse i oljeborings-saken snart

Har en følelse av at Arbeiderpartiet ender med å vike unna i denne saken for å berge sammarbeidet med SV. Egentlig ganske synd, jeg ser ikke helt hvordan mer informasjon om noe så viktig skal være skadelig. Dessuten virker det rødgrønne sammarbeidet å fungere ganske dårlig, Jens alene frem til valget hadde kanskje ikke vært så dumt.

Lenke til kommentar

Det kommet fram at bevisene for Saddam Husseins biologiske våpen var ren løgn:

http://www.dagbladet.no/2011/02/15/nyheter/irak/utenriks/usa/15450117/

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7509128

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/-loey-om-biologiske-vaapen-i-irak-for-aa-fjerne-saddam-3417874.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10038375

Bedre sent enn aldri med slike innrømmelser, men personelig overasker det meg ikke. Jeg er dog enig med ham i at Saddam Husseins regime måtte fjernes. Mener dere det var riktig av ham å lyve om biologiske våpen eller ikke?

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke overrasket over at Collin Powell klamret seg til et hvert halmstrå for å få i gang krigen, og at kildekritiske røster i CIA ble dysset ned og tiet bort.

Selv om jeg var i mot krigen fra starten av så ser jeg at resultatet kanskje ble fredeligere enn det hypotetiske alternativet å la Hussein fortsette med makten.

Lenke til kommentar

Amerikansk (og her også tysk) etteretning er påfallende dårlig. Jeg tviler på at de er så naive at de tok påstandene for god fisk. Derimot var det nok noen som var motivert til å la seg lure.

Det er en kjennsgjerning at folk som jobber med etteretning er nødt til å sosialisere med folk som lever på skyggesiden av samfunnet. Desverre er det også en kjennsgjerning at dette smitter over på etteretningsmiljøet.

Det virkelige fokuset kan lett forsvinne, og agentene blir instrumenter for politiske agendaer istedenfor å tjene rikets sikkerhet. Eller ennå verre, agentene velger å selge seg selv til høystbydende.

Og, nei. Jeg synes ikke det er riktig å innvadere et land, basert på en fiktiv grunn. Dette reflekterer bare en elendig holdning mot den generelle opinionen. Man fant ikke opp unnskyldningen for at Saddam skulle bli overbevist, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Dette baserer du på din genetiske ekspertise eller, Kaare?

Både Darwin og Einstein giftet seg og fikk barn med sine kusiner, og fikk utmerkede barn. For et vanlig par, så er sjansen for å få barn med genefeil 2-3%, med søskenbarn er den 4-6%

Det er altså 94% sjanse for å få et vanlig sunt barn med din kusine, kontra 97% sjanse med en urelatert kvinne.

http://www.cousincouples.com/?page=facts

Lenke til kommentar

Det er også økonomiske grunner. Hvis kona til din sønn er i slekt, er det større sannsynlighet at hun vil forsørge sine svigerforeldre når de blir gamle og grå, enn om hun er "utenfor".

Uansett, så burde giftemål mellom søskenbarn forbys med mindre begge to ønsker det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...