Sameboe Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Jeg opplevde noe verre... Jeg ventet på bussen som var ti minutter forsinket, da bussen kommer rekker jeg ut hånda som man skal "Jeg ser på bussjåføren sitte slik da jeg ser på han: og fortsetter å kjøre! Jeg ser på busstabellen bak meg "Linje 10, TimeXpressen" skulle da vitterlig stoppe der jeg sto også! Jeg prøver å ringe kontorene til nettbuss "Kontoret er stengt for idag" Dette gjorde at jeg måtte droppe et arrangement jeg hadde lovet å komme på! Gjett hvem som får en sint telefon imorgen, for det der går virkelig ikke ann! Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Er det bare jeg som synes at den småbarns-generasjonen som vi har nå blir forsømt noe helt ufattelig? Jobber som barne-veileder på en barneskole i nærheten av der jeg bor (i 6.trinn for å være helt eksakt) hvor jeg assisterer en gutt med fysiske handikapp. I denne klassen er det faktisk et mindretall av barn som IKKE har: a) Merkeklær til verdier av flere tusen kr. b) Teknologiske duppedingser til verdier av flere tusen kr. (eksempel: iPads, iPhones, Laptops etc). c) Få til ingen restriksjoner på innetid og lekser i en vanlig skoleuke. Jeg mener, hvor er logikken i at et barn på 11 år skal få en iPad til jul? Et barn som vitterlig enda ikke har forstått den sanne verdien av penger og ting man får i gave? Det er greit at familier kanskje har litt mer penger enn den vanlige mannen i gata og dermed kan tillate seg å kjøpe dyre gaver til barna, men må det på liv og død være det aller nyeste på markedet? Jeg har ingenting med hvordan andre folk oppdrar ungene sine, men personlig synes jeg dette er på grensen til tragisk, et skrekk-eksempel er jo et av barna i klassen som har en laptop til en verdi av ca 4-5000 NoK. hvor flere av tastene er borte/knekte og baksiden av laptopen er helt dekket av blyantmerker. Fortsatt mener denne ungen at å slå hardt på laptopen vil løse problemet med en "treg PC". Hva faen er det som skjer? Jeg hater å høres ut som den gretne bestefaren til en eller annen fyr, men man må da vitterlig se å få displinert unger snart eller lære de den sanne verdien av ting? Jeg kan forstå at man vil at barna skal kunne kontaktes når begge foreldrene er travle karriere-mennesker (ved hjelp av f.eks Mobil), men det betyr vel ikke at barnet må nedlesses i materialistiske verdier for det? Tror jeg blir sprø.. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Med de lønningene som er i Norge og så masse ofentlige oljepenger som sprøytes inn i lønnsbudsjettene, så er det ikke rart med bortskjemte unger. Det blir bare sånn. Hva er forresten en barneveileder? Støttekontakt? 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Kjøpe seg bedre samvittighet er da ikk noe nytt. Snarty blir de tenåringer, og da får de noen tusenlapper til å ha det gøy med, mens mamma og pappa tar seg en velfortjent avslapningstur til Paris. Tusenlappene går til alkohol og koikain, bøtene for husbråk slipper de å betale, for den tar foreldrene når de kommer hjem. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Hva er forresten en barneveileder? Det nye "navnet" til Personlige Assistenter. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Tja, vil ikke si at de eksemplene dine er så veldig ekstreme. 4-5000kr er langt fra mye for en brukbar bærbar, heller ganske lite. Dessuten får man langt mer ut av dataer og andre "gadgets" enn mye annet som er å få kjøpt der ute - data kommer ikke akkurat til å bli mindre viktig fremover. Å kle opp unger i klær til tusener av kroner er vel sjeldent nødvendig nei, men på en annen side er ikke merkeklær i seg selv noe sjeldent syn i dag, heller normalen. Dårlig oppførsel er selvsagt alltid et problem, men ser ikke at det er noen direkte konsekvens av dyre varer. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Tja, vil ikke si at de eksemplene dine er så veldig ekstreme. 4-5000kr er langt fra mye for en brukbar bærbar, heller ganske lite. Dessuten får man langt mer ut av dataer og andre "gadgets" enn mye annet som er å få kjøpt der ute - data kommer ikke akkurat til å bli mindre viktig fremover. Kvaliteten til PCen er ikke poenget mitt, men "minsteprisen" på gavene barna mottar, og du kan veldig gjerne fortelle meg hva en 11 åring skal med en iPad som ikke innebærer spill eller helt vanlig internett. Jeg kan svelge at de får mobiler til 1-2000kr, men ærlig talt, en iPad? Merkeklær er dog faktisk med på å skape "skiller" på skolen, selv om dette ikke er tanken bak det å kle 11åringen sin utrolig fresh, så er det faktisk barn som blir mobbet og stemplet som fattige fordi de ikke går rundt i det nyeste freshe og hippe, dette er jo da et eksempel på hvordan forsømmelse og dyre varer kan skape uønskede verdier blant barn og unge. Jeg merker mer og mer at foreldre bruker barnehager, skoler og ikke minst PC og TV som barnevakt for barna sine, og dette er de samme foreldrene som uttrykker engstelse ovenfor mediene barna deres bruker. Det høres kanskje absurd ut, men jeg snakker ut i fra hva jeg selv har erfart gjennom jobben. Endret 10. februar 2011 av NiXx 2 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Moren min Hvis ikke det er en spesiell årsak til en slik mangel på kunnskap hos et enkeltmenneske, så ville ihvertfall jeg blitt enormt overrasket om jeg kom over en voksen, norsk person i dag som ikke visste at planetene i vårt system går i bane rundt solen. Det er basiskunnskap på nivå med å kunne regne enkle pluss- og minus-stykker i matte. næsj, vi bør bare være glad for at ikke alle går rundt som levende leksikon. Denslags kunnskap teller null såfremt du ikke er rakettforsker i NASA Et samfunn hvor en betydelig andel voksne ikke vet at jorden går i bane rundt sola har sannsynligvis et stort utdanningsproblem. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 (endret) Tja, vil ikke si at de eksemplene dine er så veldig ekstreme. 4-5000kr er langt fra mye for en brukbar bærbar, heller ganske lite. Dessuten får man langt mer ut av dataer og andre "gadgets" enn mye annet som er å få kjøpt der ute - data kommer ikke akkurat til å bli mindre viktig fremover. Kvaliteten til PCen er ikke poenget mitt, men "minsteprisen" på gavene barna mottar, og du kan veldig gjerne fortelle meg hva en 11 åring skal med en iPad som ikke innebærer spill eller helt vanlig internett. Jeg kan svelge at de får mobiler til 1-2000kr, men ærlig talt, en iPad? Nå er ikke jeg noen stor Apple-tilhenger og mener de fleste produktene er overpriset, så en iPad til 6000kr er jeg enig i at er mye, men jeg ser ikke noe problem i å gi teknologiske duppedingser i seg selv. En PC eller spillkonsoll kommer vel gjerne i stedenfor noe annet, en konsekvens av den teknologiske utviklingen der vi får mer og mer for pengene. Merkeklær er dog faktisk med på å skape "skiller" på skolen, selv om dette ikke er tanken bak det å kle 11åringen sin utrolig fresh, så er det faktisk barn som blir mobbet og stemplet som fattige fordi de ikke går rundt i det nyeste freshe og hippe, dette er jo da et eksempel på hvordan forsømmelse og dyre varer kan skape uønskede verdier blant barn og unge. Klart det er et problem, men dette er vel egentlig heller ikke noe nytt. Noen har dårligere råd enn andre, og barna bruker det som en unskyldning til å mobbe. Det er lov å tenke litt på hva man putter på poden ja. Jeg merker mer og mer at foreldre bruker barnehager, skoler og ikke minst PC og TV som barnevakt for barna sine, og dette er de samme foreldrene som uttrykker engstelse ovenfor mediene barna deres bruker. Jepp, det er jeg helt enig i at er problematisk og synd. At barn i større og større grad blir stuet bort i barnehager og instutisjoner er trist, og i det lengre løp kanskje skadelig. Tror dog det har mest med foreldrenes verdier å gjøre at man velger karriere fremfor familie. Endret 10. februar 2011 av LucarioX Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 Antiislamistisk organisasjon vokser fram i Norge: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/antiislamistisk-organisasjon-vokser-fram-i-norge-3413819.html Noen som sympatiserer med dem? Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 10. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 10. februar 2011 men jeg ser ikke noe problem i å gi teknologiske duppedingser i seg selv. En PC eller spillkonsoll kommer vel gjerne i stedenfor noe annet, en konsekvens av den teknologiske utviklingen der vi får mer og mer for pengene. Misforstå meg rett, jeg er helt enig i at det ikke er noe problem å gi duppedingser til barn, det er dog prisen og at det virker å måtte være det nyeste på markedet (som jo er dyrere som en konsekvens av dette) som virker å være "Målsetningen". Hvis barna sparer aktivt for det ved hjelp av ukepenger og diverse hjelp hjemme så er det jo en helt annen sak (så fremt foreldrene ikke "hjelper til" for mye med sparingen) da har man jo opparbeidet seg og gjort seg fortjent til produktet. Jeg er heller ikke imot at barn skal få julegaver, men man burde kanskje tenke litt på hvilke signaler man sender til barn når man kan få en iPad i julegave, da blir jo skuffelsen stor den julen man "bare" får fenalår og selbuvotter i julegave. Klart det er et problem, men dette er vel egentlig heller ikke noe nytt. Noen har dårligere råd enn andre, og barna bruker det som en unskyldning til å mobbe. Det er lov å tenke litt på hva man putter på poden ja. Mobbing har alltid vært et problem og klassesystemet har alltid eksistert, jeg ser den, men da kan vi jo ta en annen side ved "merkeklær-problemet", nemlig; hvor lurt er det egentlig å gi slike fine klær til en aktiv 11 åring? Vi snakker om barn som fortsatt sitter i klasserom og smører seg inn med maling i Kunst og Håndverks timene og som kaster seg på bakken uten å tenke to ganger over hva de egentlig ødelegger. Så klart, barn må få være barn og det er ikke barna sin skyld at de er sånn de er, men igjen synes jeg at foreldre må ha en litt mer praktisk tankegang. De trenger jo ikke å se "ordentlige" ut før de er godt ute i puberteten trenger de vel? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 I Norge justeres de faglige kravene til en gitt karakter nedover så byråkratene kan presentere fin løgnaktig statistikk over nivået. Dere som går på videregående i dag kan langt mindre enn hva jeg kunne på 90-tallet. Og jeg igjen kan mindre enn de som tok "gymnaset" på 60-tallet. Her er et eksempel: http://www.aftenposten.no/kul_und/article4026317.ece Først trengte hun et år med forberedende kurs for å komme på nivå med de kinesiske studentene, spesielt i matematikk. På de ukentlige prøvene som måler progresjonen, startet hun med 20 poeng av 100 mulige. – Hva sier det om nivået på matematikk i norsk skole? – Ja, ikke sant? Det var en tankevekker. Jeg synes det er spennende med matte, og hadde fordypning i faget på videregående skole, men måtte likevel ha dette kurset. Ellers ville jeg ha strøket, erkjenner Solheim Hegna. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 [...]Her er et eksempel:[...] – Hva sier det om nivået på matematikk i norsk skole? – Ja, ikke sant? Det var en tankevekker. Jeg synes det er spennende med matte, og hadde fordypning i faget på videregående skole, men måtte likevel ha dette kurset. Ellers ville jeg ha strøket, erkjenner Solheim Hegna. Det sier egentlig veldig lite om nivået på matematikk i norsk skole. Matte er ikke en lineær kronologisk greie der alt bygger på det tidligere, men sånn omtrent på "norsk 1.kl. på vgs nivå" går matematikken ut i flere grener. Og det er ikke slik at 400 timer med kombinatorikk nødvendighvis vil gi deg så veldig mye nytte når timeplanen sier "rotasjonslegemer" eller "lyapunov-analyse". Så eksempelet viser bare at matemetikkundervisningen er anderledes i Kina. (nå er jeg helt enig i at norsk matematikkundervisning suger golfballer gjennom en 16 meter lang hageslange..., men dette eksempelet sier lite om det.) 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Når hun kommer til Kina så er ikke matematikken annerledes enn i Norge. 3MX (3MN?)skal dekke en bredde av viktige områder og med en viss vanskelighetsgrad, men gjør ikke det. Og hvorfor skulle kineserne ha fokusert på noen særlig andre oppgavetyper og felt enn i Norge? Står det noe om det? Lite tyder på at det var grunnen. Endret 11. februar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Solenergi eventyret er over. Alt flyttes ut. Peak Norway? http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2078322.ece Tipper det var endel svensker og polakker som ble skuffa over dette. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Når hun kommer til Kina så er ikke matematikken annerledes enn i Norge. [...] Jo det er den helt sikkert. Tror du kinesisk skole har læreplanmål som:"gje døme frå matematikkens fleirkulturelle historie[...]" Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Når hun kommer til Kina så er ikke matematikken annerledes enn i Norge. [...] Jo det er den helt sikkert. Tror du kinesisk skole har læreplanmål som:"gje døme frå matematikkens fleirkulturelle historie[...]" Joda, på det feltet der er vi best. 1 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Ta ett eksempel fra Frankrike som jeg vet om. På videregående nivå (fra den tiden jeg gikk på vgs med realfagsmatte), så hadde man ikke noe matriseregning som man har i vgs. Men egentlig er deler av pensumet så lett at man kunne egentlig hatt noe av det allerede på ungdomsskolen. Det er forskjeller i pensumet. I Frankrike vet jeg de begynner mye tidligere med matriser. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Denne saken her var da framme i 2002-2003 også? Resirkuleres bare de samme sakene om og om igjen? Jeg satt på toget til Oslo og målte hvilken finger som var lengst husker jeg.... http://www.dagbladet.no/2011/02/11/tema/helse/klikk/15399644/ Historie: 2003 http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=50753 Endret 11. februar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 11. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 11. februar 2011 Jens Stoltenberg: - I kveld er vi alle egyptere Spar oss Jens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå