Mr.M Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Hvis vi hadde importert alt som er billigere (melk, kjøtt, poteter, korn, høy, egg, osv) fra utlandet, så ville jo mesteparten av norskt jordbruksareale bli liggende brakk og tilslutt gro igjen. Er det noe lurt? Endret 3. februar 2011 av Mr.M Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Vel, antagelig hadde større, dedikerte bønder tatt over de gode arealene. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Hvis vi hadde importert alt som er billigere (melk, kjøtt, poteter, korn, høy, egg, osv) fra utlandet, så ville jo mesteparten av norskt jordbruksareale bli liggende brakk og tilslutt gro igjen. Er det noe lurt? Nei, men det burde være en bedre måte å gjøre det på. Kanskje en dag vil vi være avhengige av vår egen matproduksjon, men det virker som om det vi gjør i mellomtiden er sløsing med ressurser. Endret 3. februar 2011 av KarlRoger 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Noen som forresten vet hva bonden får for 1 liter melk? Kan det være at mye av utsalgsprisen blir værende hos Tine og matvarekjedene? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 4.30. http://www.nettavisen.no/nyheter/article3081819.ece Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Spørs da om 4,30 er inklusive eller eksklusive jordbruksstøtte? Men bildet er vel talende i den forstand at det er leddene etter bonden at prsøkningen skjer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Detgjelder de matvarer, dessverre. Det er synd bødenes egne mellomledd (Prior?, Gilde, osv) ikke klarer å gjøre saken noe bedre. Snart eier uansett Norgesgruppen og den andre aktøren alle mellomledd også, så uansett om vi importerer eller ikke er det de som vil sitte igjen med pengene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 (endret) Hvis vi hadde importert alt som er billigere (melk, kjøtt, poteter, korn, høy, egg, osv) fra utlandet, så ville jo mesteparten av norskt jordbruksareale bli liggende brakk og tilslutt gro igjen. Er det noe lurt? Spørs hva man ønsker å oppnå. Hvis vi ønsker å være et turistland som kan tilby urørt natur som kan sees fra båter, utkikkspunkter, fjell, 3-etasjers bygg osv. så er det glirmende. I en undersøkelse turistnæringen gjorde for et par år siden var urørt natur det som sto høyest på ønskelista over ting de ville oppleve i Norge. Spørs da om 4,30 er inklusive eller eksklusive jordbruksstøtte? 4,30 er statlig fastsatt pris fra meieriet. Det er uten alle de andre støtteordningene melkebønder får. Bare de direkte støtteordningene er ca 12 milliarder i året fordelt på ca 45 000 bønder. 267 000 per bonde. Men det er gjennomsnittet bønder av alle slag, ikke bare melkebønder. Melkebønder får nok noe mer enn gjennomsnittet. I tillegg kommer skjermingsstøtten (handelsbarrierene) som hindrer konkurranse fra utlandet. Den ble anslått av OECD i 2006 til å være verd ca 13 milliarder kroner. I tillegg kommer de indirekte støtteordningene som går over helt andre deler av statsbudsjettet. F.eks generell distriktssatsing på veinett, havner, flyplasser og mye annet. Noe som ikke bare gavner bønder. Bønder utgjør ca 2-3% av folkemengden som bor i distriktene. Endret 4. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Spørs hva man ønsker å oppnå. Hvis vi ønsker å være et turistland som kan tilby urørt natur som kan sees fra båter, utkikkspunkter, fjell, 3-etasjers bygg osv. så er det glirmende. I en undersøkelse turistnæringen gjorde for et par år siden var urørt natur det som sto høyest på ønskelista over ting de ville oppleve i Norge. Urørt natur er ikke helt det samme som gjengrodde åkre. Det er helt klart også snakk om et visst metningspunkt når det gjelder hvor mye natur turister har behov for å oppleve. De fleste turister tror jeg er mer opptatt av å oppleve både kultur og natur. Derfor bør det legges mer til rette for å kunne tilby turister matopplevelser med lokalproduserte produkter. Jeg har inntrykket av at i forhold til å opprette slike tilbud, så treneres slik tenkning både på nasjonalt og lokalt plan. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 De fleste turister tror jeg er mer opptatt av å oppleve både kultur og natur. Du må tro hva du vil. Jeg velger å tro på undersøkelsen turistnæringen gjorde for et par år siden. Som motargument til mitt eget så bør jeg vel også ta med at landbruket har gjort en spørreundersøkelse (via SSB?) som viser det stikk motsatte. Jeg har sett spørsmålene en gang i tida og syntes ikke de var nøytralt formulert, slik de bør være. Jeg er enig i at urørt natur ikke er det samme som gjengrodde åkre. Det tar mange titalls, om ikke over hundre år å reparere skadene som traktorer og monokultur-dyrking gir. Men nå er ikke fravær av subsidier ensbetydende med null norsk landbruk. Det betyr nok redusert landbruk og det som er igjen blir nok i gjennomsnitt langt mer effektivt. Et alternativ til å fjerne subsidiene totalt er å redusere de med 60%. Det vil i følge en ny doktorgrad-avhandling ikke gå ut over oppfylling av de politiske mål man har for landbruket. http://www.na24.no/article2994591.ece Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Ingen vil se kulturlanskap som de kan se alle tettbygde steder i europa. Uberørt natur er mer naturlig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Pffft, fpr turister fra USA så er norsk kulturlandskap med smååkre=uberørt natur. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Må bare nevne at gassprisene er på kun 30 % av oljeprisen for samme energimengde. Ikke bare tar gassen over i disse dager, men også den begynner å synke neste år. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7493580 Leksehjelpsordningen Hva er greia med det landet her og offentlig involvering? Skal lekser også være noe de skal legge seg oppi? DDR Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg synes det er bra at de rødgrønne blir utfordret på leksehjelpordningen. Fjern hele ordningen, fjern lekser, fjern SFO og innfør et par ekstra skoletimer hver dag. I samme slengen burde de legge noen av de feilslåtte reformene bak seg og tenke litt mer stille klasserom og disiplin. De burde også vurdere hvorvidt dagens faginndeling er god nok og vurdere å tilføye andre fagtyper. Mange barn går dessverre ut av skoleverket uten grunnleggende kunnskap på en del områder som er viktig for voksenlivet. F.eks personlig økonomi, matlaging, psykologi (relasjoner), samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, trafikkregler og en del ikke-sportslige praktiske ferdigheter som å reparere huslige ting osv. 2 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2011 Jeg synes det er bra at de rødgrønne blir utfordret på leksehjelpordningen. Fjern hele ordningen, fjern lekser, fjern SFO og innfør et par ekstra skoletimer hver dag. I samme slengen burde de legge noen av de feilslåtte reformene bak seg og tenke litt mer stille klasserom og disiplin. De burde også vurdere hvorvidt dagens faginndeling er god nok og vurdere å tilføye andre fagtyper. Mange barn går dessverre ut av skoleverket uten grunnleggende kunnskap på en del områder som er viktig for voksenlivet. F.eks personlig økonomi, matlaging, psykologi (relasjoner), samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, trafikkregler og en del ikke-sportslige praktiske ferdigheter som å reparere huslige ting osv. Jeg tro det hadde vært bedre med disiplin og effektiv læring i løpet av en vanlig 9-15 skoledag. Unger skal også være ute og leke og lee på seg. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2011 Jeg synes det er bra at de rødgrønne blir utfordret på leksehjelpordningen. Fjern hele ordningen, fjern lekser, fjern SFO og innfør et par ekstra skoletimer hver dag. I samme slengen burde de legge noen av de feilslåtte reformene bak seg og tenke litt mer stille klasserom og disiplin. De burde også vurdere hvorvidt dagens faginndeling er god nok og vurdere å tilføye andre fagtyper. Mange barn går dessverre ut av skoleverket uten grunnleggende kunnskap på en del områder som er viktig for voksenlivet. F.eks personlig økonomi, matlaging, psykologi (relasjoner), samfunnsøkonomi, bedriftsøkonomi, trafikkregler og en del ikke-sportslige praktiske ferdigheter som å reparere huslige ting osv. Ja, for det vil hjelpe. Jeg vet ikke om du husker, men elever jobber ikke særlig hardt på skolen. Jeg gikk på en bedre ungdomskole/barneskole, men allikavel gikk mesteparten av undervisningen til tull og bråk. Hadde elevene satt seg ned og jobbet ville de ha lært langt mer. Et par ekstra timer til vil ikke føre til særlig mer læring. Og hvordan forventer du at elever skal lære seg å jobbe individuelt og gjennomføre arbeid til en viss tidsfrist om de aldri har gjort det. Norske elever er late nok! At vi trenger flere fag er jeg enig i. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2011 Pffft, fpr turister fra USA så er norsk kulturlandskap med smååkre=uberørt natur. USA har mye mer uberørt natur og høyere fjell enn Norge . USA var det første land i verden til å ha nasjonal parker for å bevare uberørt natur. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 5. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2011 Gale skiløpere. Har lyst til å ta meg en tur opp til en av de nevnte løypene i håp om at det kommer en stav.. Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 5. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2011 Selv går jeg ikke på ski, men kan godt skjønne at folk blir forbanna når tullinger tråkker opp skiløypa og legger hundebæsj overalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå