Kaarerekanraadi Skrevet 31. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2011 Unni Wikan har utrolig lite peiling på hva som foregår i Egypt. Hun skal være ekspert? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 31. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2011 Unni Wikan har utrolig lite peiling på hva som foregår i Egypt. Hun skal være ekspert? Har hun? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 31. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 31. januar 2011 Norske forskere ved NUPI søkte om å få støtte til en Peak-Oil sikkerhetsanalyse, fikk avslag. http://www.tu.no/olje-gass/article276434.ece Mye tull fikk støtte, men noe som allerede er en realitet og ligger bak økningen i matavreprisene, fikk avslag. Vi føres bak lyset, men ikke de som leser dette innlegget da.... Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7487947 Norske studenter blander seg inn i demonstrasjonene i Egypt. Hva har de egentlig der å gjøre? Heldigvis tok noen voksne i det egyptiske militæret ansvar og viste dem bort. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 Nå står det vel strengt tatt ikke at de var med? Kanskje de skulle et sted også var det søren i meg 2 millioner mennesker der. 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 1. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Erik Tysse er avslørt som stordoper. Dette er nok et hardt slag for ham, juksepaven. Det verste er vel at han så naturlig avfeier testresultatene. Shame! shame! shame! Endret 1. februar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 Jeg synes det er interessant hvordan ingen vestlige regjeringer aktivt støtter kampen mot den morderske og undertrykkende diktatoren Mubarak. Hvor viktige er våre liberale prinsipper egentlig? Dette er jo skremmende analogt med da AKP/ML støttet/unnskyldte/overså kommunistregimenes overgrep i Kambodsja, Sovjetunionen etc etc. Når vi i tillegg ser på hvordan Datalagringsdirektivet snur oppned på den vestlige, liberale tradisjonen, så blir det hele skummelt: Midt-østen går mot mer frihet, vi går mot mindre. Egypterne vil ikke ha aktiv hjelp. De har spesifikt bedt USA om å holde seg unna. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 Erik Tysse er avslørt som stordoper. Dette er nok et hardt slag for ham, juksepaven. Det verste er vel at han så naturlig avfeier testresultatene. Om de nå bare kunne få has på Lance Armstrong også så ville kampen mot doping ha gjort et stort fremskritt. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 Nå står det vel strengt tatt ikke at de var med? Kanskje de skulle et sted også var det søren i meg 2 millioner mennesker der. Jo det fremgår at de var der for det formålet. Håper de holder seg unna nå i dag for nå har både Anderson Cooper og en nett-tv kis fra VG fått juling. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 2. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 2. februar 2011 Cooper delte sikkert ut selv både før og etter. Uansett, jeg skulle til å spørre om hvordan det kunne være slåsskamp mellom motstandere og tilhengere av Mubarak, ettersom det burde være veldig feigt lag.. Men nå leser jeg at "Mubarak-mobben" presses bakover. Skulle bare mangle.. Hva var det de tenkte med, egentlig? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 16 kroner for en liter melk! Hva er dette for noe tull? Det er ikke lenge siden det kostet 11 kroner. Øker prisene 10 % i året nå? Stemmer Frp om dette fortsetter. Ja, det gjør jeg jo uansett pga innvandringsgalskapen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 På bensinstasjonen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Det merkelige er at jo mer melkebøndene blir subsidiert av staten jo dyrere blir det for melkedrikkerne. Jeg vil ha slutt på subdisiegalskapen og betale 25 kr/l med en gang sånn de gjør på Svalbard. Da regner jeg også med at skatten går ned ca 6000 kr i året per skattebetaler. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 På bensinstasjonen? Nei, vanlige butikker. Tror jeg kommer til å bli slankerer enn jeg noensinne hadde drømt om fremover. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Nettavisen: 16 NOK per liter melk i Norge Nettavisen: 7,5 NOK per liter melk i Sverige Norge subsidierer melkebøndene mye kraftigere enn svenskene. Forstå det den som kan. Endret 3. februar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Hvordan er mulighetene for å importere melk? Jeg trodde poenget med subsidiering var å gjøre produktene billigere slik at det skulle hindre konkurranse utenfra. Endret 3. februar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Det er bare å importere melk, men vær klar over at tollen er så høy at det uansett ikke vil lønne seg å gjøre det. Tollsatsen her: http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/Chapter.aspx?id=208433&epslanguage=no&bk=04.01#04.01 Endret 3. februar 2011 av Blåbær Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Hvordan er mulighetene for å importere melk? Jeg trodde poenget med subsidiering var å gjøre produktene billigere slik at det skulle hindre konkurranse utenfra. Teknisk sett er det gode muligheter. Vi har mange naboland som produserer melk av god kvalitet og med god matvaresikkerhet og det er ikke vanskelig logistikkmessig eller dyr transport regnet per liter melk. Det som er problemer er at bøndene har presset gjennom handelsbarrierer (tollmurer) som gjør at melka som kostet 7,5 kr/liter i Strømstad plutselig koster 20 kr/liter når den kommer til Halden. På den måten blir norsk subsidiert melk til 15 kr/liter "billigere" enn den svenske melka. Poenget med subsidier er ikke å gi oss billig mat. Vi har verdens høyeste matvarepriser her i landet. Poenget er å hindre konkurranse fra land som har klimatiske fordeler og kan produsere maten billigere, raskere og ved hjelp av mindre kunstgjødsel, sprøytemidler, bemanning osv. Konkurransehindringen skal sikre norske bønder gode inntekter selv om produksjonen er lav (10-20 kyr per bonde). Det skal også sikre at matvareprodusentene (Tine, Gilde etc) forplikter seg til å ha enorme transportkostnader per mengde vare de henter fra bøndene uten å bli utkonkurrert av mer effektive utenlandske meierier og slakterier. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Poenget med subsidier er ikke å gi oss billig mat. Vi har verdens høyeste matvarepriser her i landet. Poenget er å hindre konkurranse fra land som har klimatiske fordeler og kan produsere maten billigere, raskere og ved hjelp av mindre kunstgjødsel, sprøytemidler, bemanning osv. Konkurransehindringen skal sikre norske bønder gode inntekter selv om produksjonen er lav (10-20 kyr per bonde). Det skal også sikre at matvareprodusentene (Tine, Gilde etc) forplikter seg til å ha enorme transportkostnader per mengde vare de henter fra bøndene uten å bli utkonkurrert av mer effektive utenlandske meierier og slakterier. Ja, slikt som det jeg sikter til. Hvis forholdene for øvrig ligger til rette for at de kan produsere det billigere, selv med transport, så burde de enkelt kunne komme inn på markedet hvis det ikke blir laget kunstige barrierer. Det er altså først og fremst proteksjonisme som sørger for at de holdes ute i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. februar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. februar 2011 Jepp. Og når en latvisk bonde tar ut 100 kr/dag i lønn, en finsk 400 kr/dag og en norsk 1000 kr/dag så bør det være ganske klart hvem jeg synes fortjener bedre betalt for jobben. Latviske og finske bønder har nok også hardere arbeidsdager enn de norske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå