Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes det er interessant hvordan ingen vestlige regjeringer aktivt støtter kampen mot den morderske og undertrykkende diktatoren Mubarak. Hvor viktige er våre liberale prinsipper egentlig? Dette er jo skremmende analogt med da AKP/ML støttet/unnskyldte/overså kommunistregimenes overgrep i Kambodsja, Sovjetunionen etc etc.

Når vi i tillegg ser på hvordan Datalagringsdirektivet snur oppned på den vestlige, liberale tradisjonen, så blir det hele skummelt: Midt-østen går mot mer frihet, vi går mot mindre.

Egypterne vil ikke ha aktiv hjelp. De har spesifikt bedt USA om å holde seg unna.

Lenke til kommentar

Cooper delte sikkert ut selv både før og etter.

Uansett, jeg skulle til å spørre om hvordan det kunne være slåsskamp mellom motstandere og tilhengere av Mubarak, ettersom det burde være veldig feigt lag.. Men nå leser jeg at "Mubarak-mobben" presses bakover. Skulle bare mangle.. Hva var det de tenkte med, egentlig?

Lenke til kommentar
Hvordan er mulighetene for å importere melk? Jeg trodde poenget med subsidiering var å gjøre produktene billigere slik at det skulle hindre konkurranse utenfra.

Teknisk sett er det gode muligheter. Vi har mange naboland som produserer melk av god kvalitet og med god matvaresikkerhet og det er ikke vanskelig logistikkmessig eller dyr transport regnet per liter melk. Det som er problemer er at bøndene har presset gjennom handelsbarrierer (tollmurer) som gjør at melka som kostet 7,5 kr/liter i Strømstad plutselig koster 20 kr/liter når den kommer til Halden. På den måten blir norsk subsidiert melk til 15 kr/liter "billigere" enn den svenske melka.

Poenget med subsidier er ikke å gi oss billig mat. Vi har verdens høyeste matvarepriser her i landet. Poenget er å hindre konkurranse fra land som har klimatiske fordeler og kan produsere maten billigere, raskere og ved hjelp av mindre kunstgjødsel, sprøytemidler, bemanning osv. Konkurransehindringen skal sikre norske bønder gode inntekter selv om produksjonen er lav (10-20 kyr per bonde). Det skal også sikre at matvareprodusentene (Tine, Gilde etc) forplikter seg til å ha enorme transportkostnader per mengde vare de henter fra bøndene uten å bli utkonkurrert av mer effektive utenlandske meierier og slakterier.

Lenke til kommentar

Poenget med subsidier er ikke å gi oss billig mat. Vi har verdens høyeste matvarepriser her i landet. Poenget er å hindre konkurranse fra land som har klimatiske fordeler og kan produsere maten billigere, raskere og ved hjelp av mindre kunstgjødsel, sprøytemidler, bemanning osv. Konkurransehindringen skal sikre norske bønder gode inntekter selv om produksjonen er lav (10-20 kyr per bonde). Det skal også sikre at matvareprodusentene (Tine, Gilde etc) forplikter seg til å ha enorme transportkostnader per mengde vare de henter fra bøndene uten å bli utkonkurrert av mer effektive utenlandske meierier og slakterier.

Ja, slikt som det jeg sikter til. Hvis forholdene for øvrig ligger til rette for at de kan produsere det billigere, selv med transport, så burde de enkelt kunne komme inn på markedet hvis det ikke blir laget kunstige barrierer. Det er altså først og fremst proteksjonisme som sørger for at de holdes ute i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...