Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brorskapet samler seg om ElBaradei - DB.no

Vi får håpe at et eventuelt regimeskifte i Egypt ikke vil føre til at ekstreme krefter kommer til makten. Det lille jeg har sett av Det Muslimske Brorskap har ikke akkurat vært veldig lovende, lovnader fra dem om "sikkerhet og demokrati" hadde jeg nok tatt med en klype salt.

Det ville ikke vært første gang et regimeskifte gjorde en situasjonen verre for folk flest. La oss håpe at dette ikke er tilfellet nå.

Lenke til kommentar
Vi har regler. Folk som ikke har behov for å være her, må ut. Dette må skje uansett hvor store kampanjer de klarer å bygge opp for å få folk til å synes synd på en.

Spørsmålet er igjen: Hvem har behov for beskyttelse? Og hvor går moralens grenser? Eller er vi bare blitt amoralske praksisryttere (paragrafene er forresten langt åpnere for tolkning enn det regjeringen gir inntrykk for), ute av kontakt med vår menneskelighet?

Poenget er jo at det ble avgjort at hun ikke hadde behov for beskyttelse, og da falt søknaden om opphold i Norge fra.

Poenget mitt er at selv om det ble avgjort at Maria Amelie ikke trenger beskyttelse så kan mye tyde på at avgjørelsen var feil. Byråkrater er mennesker de også, iallefall på den måten at de kan gjøre feil. ;) Men jeg tror jeg avslutter denne diskusjonen nå.

Hun søkte om beskyttelse. Hun har ikke behov for beskyttelse. Dermed er avslaget på søknaden om beskyttelse, altså "avgjørelsen", korrekt.

Lenke til kommentar

Oslo Høyres programkomité ønsker å innføre et prøveprosjekt med døgnåpen skjenking for å hindre at alle må ut i gatene samtidig klokken 3 om natten.

Såfremt man ikke skal totalforby alkohol, eller begynne med ølbonger og alkotest ved inngangen til utestedene, så er dette det eneste fornuftige å gjøre.

Om man også innfører en "Nei til sjenking av fulle personer" på samtlige utsteder, hadde dette faktisk kunne fungert. I Sverige har de egne skuespillere som går rundt og tester utestedene om de opprettholder reglene om å ikke selge alkohol til for fulle personer. Norge skulle absolutt hatt noe lignende.

Nå er det allerede forbudt å skjenke overstadig berusede personer. Det kan selvsagt være i varierende grad hvordan enkelte steder praktiserer dette, men mitt inntrykk er at de fleste steder ønsker ikke å ta risken på å miste skjenkebevilgningen sin. Det er også vanskelig til tider å avgjøre hvor full en person er, men jeg kan garantere deg at dersom jeg tar en tur ut på byen og later som om jeg er klin ravende full, ja da blir jeg avvist på 9 av 10 steder.

Utesteder i Oslo serverer gjerne til overstadig berusede personer. I teorien er det ikke lov, men i praksis er det ingen som sjekker om dette skjer.

Oslopolitiet mener hvertfall at dette ikke er noen god ide og at innskrenkete skjenketider er veien å gå. Enten så må folk gå tidligere hjem ellers må de ikke være skjenkestopp på en viss tid. Klokken 3 er et dumt tidspunkt fordi det er nok tid til at folk blir fulle, men ikke nok tid til at folk har gått hjem.

Hvis steder lukker tidligere, kan det vel bare føre til at folk drikker raskere, eller mer på kortere tid. Problemet er servering til overstadig berusede, og oppsamlinger av folk.

Lenke til kommentar

Vi får håpe at et eventuelt regimeskifte i Egypt ikke vil føre til at ekstreme krefter kommer til makten. Det lille jeg har sett av Det Muslimske Brorskap har ikke akkurat vært veldig lovende, lovnader fra dem om "sikkerhet og demokrati" hadde jeg nok tatt med en klype salt.

Brorskapet har sagt at de ikke er interessert i å sitte med makten, og de sier de bare har støtte fra 20% av befolkningen. Dessuten er protestene omtrent helt uten religiøse slagord. Myndighetene prøver likevel å skremme med at hvis Mubarak forsvinner, tar fundamentalistene over.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvordan ingen vestlige regjeringer aktivt støtter kampen mot den morderske og undertrykkende diktatoren Mubarak. Hvor viktige er våre liberale prinsipper egentlig? Dette er jo skremmende analogt med da AKP/ML støttet/unnskyldte/overså kommunistregimenes overgrep i Kambodsja, Sovjetunionen etc etc.

Når vi i tillegg ser på hvordan Datalagringsdirektivet snur oppned på den vestlige, liberale tradisjonen, så blir det hele skummelt: Midt-østen går mot mer frihet, vi går mot mindre.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle vesten skynde seg frem med politisk "mord" på en politisk død person? Mubarak blir jo ikke politisk dødere av den grunn. (bøyning: død - dødere - dødest)

Egypterne ønsker å velge selv og da synes jeg det blir litt utimelig av vesten å blande seg inn i prosessen. Håper bare de klarer å skrape sammen et anerkjent konstitusjonelt styre til å organisere et skikkelig valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er interessant hvordan ingen vestlige regjeringer aktivt støtter kampen mot den morderske og undertrykkende diktatoren Mubarak. Hvor viktige er våre liberale prinsipper egentlig? Dette er jo skremmende analogt med da AKP/ML støttet/unnskyldte/overså kommunistregimenes overgrep i Kambodsja, Sovjetunionen etc etc.

Når vi i tillegg ser på hvordan Datalagringsdirektivet snur oppned på den vestlige, liberale tradisjonen, så blir det hele skummelt: Midt-østen går mot mer frihet, vi går mot mindre.

Man er engstlig for at det skal bli noe ny revolusjon som med den iranske der en venn og alliert går overt il å bli en fiende.

Lenke til kommentar

Den viktigste måten å transportere varer i verden er over havene. Skal man fra Europa til India, eller ha olje fra Gulfen til Europa er Suez-kanalen ekstremt viktig.

Mubarak er en drittsekk, men han har frem til nå representert stabilitet. Dessuten er han en av Israels få allierte i regionen.

For å si det med våre venner på andre siden over dammen, "He's a bastard, but he's our bastard".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men her har vi altså et opprør, drevet at en pen blanding av kristne og muslimer, jenter uten hijab, El-Baradei etc, og vi er redde for det muslimske broderskapet. Mubarak er vår bastard, men faen heller - tror vi ikke at mennesket har rett til å være fri? Er menneskerettserklæringen bare tåkeprat? Er det dit vi har kommet?

Lenke til kommentar

Er Gullfaks-feltet i ferd med å kollapse og slippe olje ut til havbunnen ukontrollert? Det kan bli verre enn BP katastrofen.

Det som er rart er at det stadig siver ut informasjon om problemene. Statoil har muligens noe å skjule?

Enda verre er det at dette er typisk for tomme felter som skal skvises, og det har vi mange av nå etterhvert.

http://oljekrisa.no/gullfaks%20jan%2011.htm

Lenke til kommentar

Men her har vi altså et opprør, drevet at en pen blanding av kristne og muslimer, jenter uten hijab, El-Baradei etc, og vi er redde for det muslimske broderskapet. Mubarak er vår bastard, men faen heller - tror vi ikke at mennesket har rett til å være fri? Er menneskerettserklæringen bare tåkeprat? Er det dit vi har kommet?

Jeg mener det. Men jeg er ikke president i et visst land på andre siden av Atlanterhavet. Og jeg tenker ikke på Mexico eller Bolivia.

Hadde jeg vært amerikansk president hadde det vært en del saker og ting som hadde endret seg..

Lenke til kommentar

Brorskapet har sagt at de ikke er interessert i å sitte med makten, og de sier de bare har støtte fra 20% av befolkningen. Dessuten er protestene omtrent helt uten religiøse slagord. Myndighetene prøver likevel å skremme med at hvis Mubarak forsvinner, tar fundamentalistene over.

Brorskapet vet godt at hadde de stukket haken for langt frem nå, ville de raskt kunne blitt utpekt som syndebukker og oppviglere (selv om det ikke er de som har initsiert det som skjer) og også fungert som et "argument" for regime til å deskreditere hele opprøret.

Jeg for min del er egentlig imponert over hvilken selvkontroll brorskapet utviser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...