Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Vi har regler. Folk som ikke har behov for å være her, må ut. Dette må skje uansett hvor store kampanjer de klarer å bygge opp for å få folk til å synes synd på en.

Spørsmålet er igjen: Hvem har behov for beskyttelse? Og hvor går moralens grenser? Eller er vi bare blitt amoralske praksisryttere (paragrafene er forresten langt åpnere for tolkning enn det regjeringen gir inntrykk for), ute av kontakt med vår menneskelighet?

Poenget er jo at det ble avgjort at hun ikke hadde behov for beskyttelse, og da falt søknaden om opphold i Norge fra.

Poenget mitt er at selv om det ble avgjort at Maria Amelie ikke trenger beskyttelse så kan mye tyde på at avgjørelsen var feil. Byråkrater er mennesker de også, iallefall på den måten at de kan gjøre feil. ;) Men jeg tror jeg avslutter denne diskusjonen nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har regler. Folk som ikke har behov for å være her, må ut. Dette må skje uansett hvor store kampanjer de klarer å bygge opp for å få folk til å synes synd på en.

Spørsmålet er igjen: Hvem har behov for beskyttelse? Og hvor går moralens grenser? Eller er vi bare blitt amoralske praksisryttere (paragrafene er forresten langt åpnere for tolkning enn det regjeringen gir inntrykk for), ute av kontakt med vår menneskelighet?

Poenget er jo at det ble avgjort at hun ikke hadde behov for beskyttelse, og da falt søknaden om opphold i Norge fra.

Poenget mitt er at selv om det ble avgjort at Maria Amelie ikke trenger beskyttelse så kan mye tyde på at avgjørelsen var feil. Byråkrater er mennesker de også, iallefall på den måten at de kan gjøre feil. ;)Men jeg tror jeg avslutter denne diskusjonen nå.

Takk og pris!

Lenke til kommentar

Vi kan jo begynne med offentlig trakkassering av folk som kjøper gatemat også. Mange av de skremmebildene av døde folk er jo akkurat like representative for fett. Sleng opp et fargefoto av overstadig ernærte amerikanere på hver eneste McDonaldsemballasje. Erstatt alle drive-ins med en spissrotgang der man må krabbe istedenfor å sitte i bilen.

Forøvrig, så nevner de i avisen i dag at antall røykere stadig går ned. Really? Wow...

Hva med å legge denne artikklen samen med regningen? :D

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=234368

Lenke til kommentar

Nei, det er total assimilering. Det er ikke likestilling. Vi er ikke like. Vi har forskjellige ønsker, behov og evner. I tillegg innebærerer det et økonomisk system (og det gjelder da selvsagt ikke bare penger) som ikke belønner resultat, men ønske, og det er selv på det prinsippielle plan et problem for min del. Da er man ikke fri til å skape, tjene og avansere, kun slave.

Om jeg gjør noe er det mitt, ikke fellesskapet sitt. Det var ikke fellesskapet som gjorde det, det var meg.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Men igjen, du får tilbake frå fellesskapet. Så klart er me ikkje like, men då kan fellesskapet hjelpe dei som ligg bak, eller dei som har evner kan hjelpe fellesskapet.

Man sjølv mistar kanskje litt evna til å avansere, men dei svakare som hadde falt endå lenger bak kjem til eit høgare nivå. Det er ikkje bare eg som betyr noko.

Lenke til kommentar

Hvem er "fellesskapet"? Jeg vil ikke være avhengig av et fellesskaps gunst, ei heller gjør det meg fri. Frihet er antakelig også mitt største problem med den kommunistiske tanken.

Tenk om de "svakeste" er svake av en grunn? Hva om du gir de sjansen, slik at de klarer å reise seg på egen hånd? Det er flere måter å hjelpe folk på, og den dårligste er nok bare å gi de nok mat til å komme seg gjennom enda en dag uten å egentlig klare seg.

Jeg mener riktignok at samfunnet, "fellesskapet", skal beskytte sine borgere også mot slikt, men en slik fornuftig egoisme tjener alle på både kort og lang sikt. Samfunnet er til for individet, ikke motsatt. Hvis ikke kan du byttet ut et ord og ende opp med slaveri. :)

Hvis alle er like og samtidig skal ha ting fordelt etter behov - hvem skal administrere og styre dette? (Nå sklir jeg riktignok over til det praktiske her). Hvis mitt behov er dobbelt så stort som min nabos, skal jeg da få dobbelt så mye? Hvis alle da bare får en flat rate, hvorfor skal jeg gjøre en tyngre jobb, og hvorfor skal jeg, som bruker dobbelt så mye energi (og dermed har behov for dobbelt så mye mat), få like mye som min dove nabo?

Endret av Lycantrophe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo Høyres programkomité ønsker å innføre et prøveprosjekt med døgnåpen skjenking for å hindre at alle må ut i gatene samtidig klokken 3 om natten.

Såfremt man ikke skal totalforby alkohol, eller begynne med ølbonger og alkotest ved inngangen til utestedene, så er dette det eneste fornuftige å gjøre.

Om man også innfører en "Nei til sjenking av fulle personer" på samtlige utsteder, hadde dette faktisk kunne fungert. I Sverige har de egne skuespillere som går rundt og tester utestedene om de opprettholder reglene om å ikke selge alkohol til for fulle personer. Norge skulle absolutt hatt noe lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo Høyres programkomité ønsker å innføre et prøveprosjekt med døgnåpen skjenking for å hindre at alle må ut i gatene samtidig klokken 3 om natten.

Såfremt man ikke skal totalforby alkohol, eller begynne med ølbonger og alkotest ved inngangen til utestedene, så er dette det eneste fornuftige å gjøre.

Om man også innfører en "Nei til sjenking av fulle personer" på samtlige utsteder, hadde dette faktisk kunne fungert. I Sverige har de egne skuespillere som går rundt og tester utestedene om de opprettholder reglene om å ikke selge alkohol til for fulle personer. Norge skulle absolutt hatt noe lignende.

Nå er det allerede forbudt å skjenke overstadig berusede personer. Det kan selvsagt være i varierende grad hvordan enkelte steder praktiserer dette, men mitt inntrykk er at de fleste steder ønsker ikke å ta risken på å miste skjenkebevilgningen sin. Det er også vanskelig til tider å avgjøre hvor full en person er, men jeg kan garantere deg at dersom jeg tar en tur ut på byen og later som om jeg er klin ravende full, ja da blir jeg avvist på 9 av 10 steder.

Lenke til kommentar

Spørs om det ikke bare utvider festene til lengre ut over natta og gjør arbeidstidene for utelivsbransjen, taxi-sjåfører, kebab-steder og politiet, ennå verre. Hvis dette innføres så blir jeg spent på konsekvensene.

Nå er det allerede forbudt å skjenke overstadig berusede personer. Det kan selvsagt være i varierende grad hvordan enkelte steder praktiserer dette, men mitt inntrykk er at de fleste steder ønsker ikke å ta risken på å miste skjenkebevilgningen sin. Det er også vanskelig til tider å avgjøre hvor full en person er, men jeg kan garantere deg at dersom jeg tar en tur ut på byen og later som om jeg er klin ravende full, ja da blir jeg avvist på 9 av 10 steder.

Det er en kjent sak at norske utesteder sjenker folk langt fullere enn i Sverige. Om det skyldes manglende kontroller, for slappe kontroller, for slapp innstilling hos bartendere vet jeg ikke, men det er stor forskjell mellom Norge og Sverige.

Lenke til kommentar
men jeg kan garantere deg at dersom jeg tar en tur ut på byen og later som om jeg er klin ravende full, ja da blir jeg avvist på 9 av 10 steder.

Det er allerede blitt testet. Det var noen svenske skuespillere som var innom Norge, og godt over halvparten av utestedene så fikk skuespilleren kjøpt mer drikke uten problemer, selv om han viste helt klassiske eksempler på for mye fyll. (problemer å stå i ro, problemer med å snakke, problemer med å fokusere)

Som Simen sier over her, det er mye dårligere her i Norge enn i Sverige. Jeg er absolutt for åpen servering hele natta, men da må bartendere også kurses til å si nei. Vi vet hvordan det går når du skal passe på deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...