Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig begriper jeg ikke hvorfor media virkelig presser på med denne saken så hardt de bare kan og skal dytte det opp i ansiktet på leserne. Jeg falt fullstendig av interesselasset for mange dager siden og har ikke lest noe mer om dette, men registrerer at det stadig er førstesidestoff? Hvilke nye vendinger i denne saken har oppstått som gjør det så veldig viktig å skrive mest mulig?

Lenke til kommentar

Bekymret for sikkerheten på Gullfaks

Etter å ha gått gjennom granskningsrapportene fra oljeulykken i Mexicogulfen og nesten-ulykken på Gullfaks, har Bellona funnet flere likheter i hva som antas å være årsakene til at det gikk galt.

I begge tilfellene hadde selskapene for eksempel brutt både lover og egne retningslinjer i forkant av hendelsene, nøkkelpersonell hadde for dårlig opplæring, det var dårlig internkommunikasjon, og de ansatte som utførte boreoperasjonene benyttet seg ikke godt nok av spesialkompetansen som fantes andre steder i selskapet.

Lenke til kommentar

Personlig begriper jeg ikke hvorfor media virkelig presser på med denne saken så hardt de bare kan og skal dytte det opp i ansiktet på leserne. Jeg falt fullstendig av interesselasset for mange dager siden og har ikke lest noe mer om dette, men registrerer at det stadig er førstesidestoff? Hvilke nye vendinger i denne saken har oppstått som gjør det så veldig viktig å skrive mest mulig?

For min del synes jeg saken er viktig fordi den gir ansikt til en prosess som mange må gjennom. Unger og unge voksne som har hele sitt liv i Norge blir kastet ut jevnlig, brutalt og systematisk. Det å se en som tenker og handler som en nordmann bli kastet ut av Norge på denne måten, det er vondt. Fordi det er feil. Jeg tåler ikke se asylpolitikken i praksis, i sin gru. Det kompromitterer min menneskelighet. Tåler du?

Lenke til kommentar

At asylsøkere som ikke får innvilget asyl må reise hjem, er for meg ingen problem.

Det er jeg i grunn helt enig i, gitt at prosessen er god og noenlunde rask. Og at asylsøkerne blir verdig behandlet. (Spør NAV-brukerne, mange i norsk byråkrati trenger et kursus i behandling av mennesker). Det blir vanskeligere når den som vises ut ble bragt hit av foreldrene og har levd hele sitt liv her.

Lenke til kommentar

Noen som ser ironien i folk som prater om Amalie Marie, når de er lei saken? Snakk om noe annet da?

Idiotene i IFPI er ute med fantasiene & løgnene sine igjen: Vil tape 250 milliarder euro på fildeling

Skal man le eller gråte av slikt?

Skomakerne taper 300 milliarder på fabrikker i Kina. Tønnemakerne taper 100 milliarder på oppfinnelsen av plastikk. Hjulmakerne taper 150 milliarder på bilprodusentene. Osv. Desperate krampetrekninger fra en overflødig bransje.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

For min del synes jeg saken er viktig fordi den gir ansikt til en prosess som mange må gjennom. Unger og unge voksne som har hele sitt liv i Norge blir kastet ut jevnlig, brutalt og systematisk. Det å se en som tenker og handler som en nordmann bli kastet ut av Norge på denne måten, det er vondt. Fordi det er feil. Jeg tåler ikke se asylpolitikken i praksis, i sin gru. Det kompromitterer min menneskelighet. Tåler du?

Jo, men jeg blir ikke mer opplyst eller får mer sympati bare fordi samme sak blir gjentatt 100 ganger. Det får en litt motsatt effekt. Jeg blir bare lei av hele greia og kobler automatisk ut. Leste endog at noen mente at flere folk nå ønsket at hun skulle bli kastet ut av landet, fordi de var lei saken!

Lenke til kommentar

At asylsøkere som ikke får innvilget asyl må reise hjem, er for meg ingen problem.

Det er jeg i grunn helt enig i, gitt at prosessen er god og noenlunde rask. Og at asylsøkerne blir verdig behandlet. (Spør NAV-brukerne, mange i norsk byråkrati trenger et kursus i behandling av mennesker). Det blir vanskeligere når den som vises ut ble bragt hit av foreldrene og har levd hele sitt liv her.

Enig med deg at asylsøknader har alt for lang behandlingstid, men det er fortsatt ingen gyldig grunn for og la dem blir her når det er avgjort at de må ut.

Endret av oldboy
Lenke til kommentar

Vi har regler. Folk som ikke har behov for å være her, må ut. Dette må skje uansett hvor store kampanjer de klarer å bygge opp for å få folk til å synes synd på en.

Spørsmålet er igjen: Hvem har behov for beskyttelse? Og hvor går moralens grenser? Eller er vi bare blitt amoralske praksisryttere (paragrafene er forresten langt åpnere for tolkning enn det regjeringen gir inntrykk for), ute av kontakt med vår menneskelighet?

Jo, men jeg blir ikke mer opplyst eller får mer sympati bare fordi samme sak blir gjentatt 100 ganger. Det får en litt motsatt effekt. Jeg blir bare lei av hele greia og kobler automatisk ut. Leste endog at noen mente at flere folk nå ønsket at hun skulle bli kastet ut av landet, fordi de var lei saken!

Er enig i at det har blitt litt mye. Samtidig har vi også sett en sak nøye, fått den belyst fra mange synspunkter, fått nye opplysninger (om hvorfor Maria Amelie og hennes foreldre flyktet), etc etc. At folk blir så lei at de vil ha henne ut, det tar jeg som innskudd på min misantropiske konto ;)

Husk at Maria Amelie sin sak ikke er unik. Men hittil har PU fått hente folk midt på natta uten bred pressedekning. Nå vet vi mer om hva som hender i Norge, kjempers fædreland.

Enig med deg at asylsøknader har alt for lang behandlingstid, men det er fortsatt ingen gyldig grunn for og la dem blir her når det er avgjort at de må ut.

Jeg vil snu det på hodet: Når myndigheten ikke klarer å gjøre jobben sin, hvorfor skal det gå ut over folk som vi må anta er flyktninger inntil det motsatte er bevist? Skal myndighetene få være så enormt sendrektige og ineffektive i håndhevingen av loven, uten å stå til ansvar for det?

Lenke til kommentar

Medvedev hevder terror er den største trusselen mot Russland noensinne.

Lol? Du sier ikke dette muligens bare for å dekke over å kunne ta i bruk totalitære metoder da Medvedev?

Hvis han regner fra det nye Russlands etablering i '91, så kan jeg kanskje klare å fantasere meg fram til at det han sier er svakt i nærheten av å ha noe med sannheten å gjøre. Men, det blir bare dersom man ser for seg et krisemaksimeringsscenario, der terrorister kaprer en atomubåt eller noe slikt. La oss håpe sikkerheten der borte ikke er fullt så elendig.

Ærlig talt, så er vel Russlands største trussel Russland selv.

Lenke til kommentar

Problemet her er jo at media tar en som IKKE er offer for systemet. Dette er IKKE en stakkars asylsøker som har sittet 8 år og ventet på svar på asylsøknaden, vært flink og fått seg utdanning,lært seg norsk og fått venner og kjøreste og så blir kastet ut. Dette er historien om en prson som mrker konsekvensene av egne lovbrudd gjennom åtte år. Hun valgte å bli ulovlig, hun visste hele tiden at hun skulle vært ute av landet. Hun tok en kalkulert risiko og tapte. Det er ikke synd på henne fordi hun blir kastet ut, men fordi hun og foreldrene ikke dro frivillig for åtte år siden. At foreldre kan gjøre sine barns liv kjipt er dessverre en kjent sak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...