Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La skiløpere betale for løypene!

Begynner å bli på høy tid at det innføres en mer rettferdig ordning for bruk av de preparerte løypene. Dette byr selvsagt på en del praktiske utfordringer, men det burde på ingen måte være uoverkommelig.

Det blir bare mer overhead ut av det med ekstra byråkrati. Dette er ingen måte å spare penger på. I beste fall vil det føre til en følelse av rettferdig kostnadsfordeling. I verste fall vil det føre til at det blir mindre tilgjengelig å ta seg en tur ut for å bruke kroppen. Og uansett, sløsing.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Begynner å bli på høy tid at det innføres en mer rettferdig ordning for bruk av de preparerte løypene. Dette byr selvsagt på en del praktiske utfordringer, men det burde på ingen måte være uoverkommelig.

La de som går på skole betale for utdanningen.

Jeg står ikke på ski selv men syns det er helt iorden at skattepengene går til slikt. Hvis det får folk i bedre form så syns jeg det er bra. Det brukes for mye penger på folk med livstilssykdommer.

Lenke til kommentar

Isåfall bør man jo få til en ordning hvor det offentlige går inn og subsidierer feks. alpinløyper slik at disse også får et lignende tilbud? Om jeg ikke tar helt feil er det nok helt uaktuelt å gjøre dette (da det jo vil koste penger...) så det eneste naturlige da er jo å gå andre veien.

Husk at dette har ingenting med å nekte folk å gå på ski eller være fysisk aktive. Det er kun et forsøk på en mer rettferdig fordeling ved å la folk som ønsker et spesielt godt tilbud måtte betale for sin egen bruk av dette. Jeg har også svært vanskelig for å tro at dagens alpinkjørere føler seg hindret til å gå ut i bakken fordi de faktisk må betale for aktiviteten sin. Trenger ikke bli spesielt mye overhead pga. dette heller. Man har jo feks. fiskekort og jaktlisens pr. idag for disse aktivitetene. Noe lignende burde vært mulig å få til for bruk av preparerte løyper.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Husk at dette har ingenting med å nekte folk å gå på ski eller være fysisk aktive.

Det betyr ikke at det argumentet bortfaller. Det er i alles interesse å ha en sunn og frisk befolkning. Både når det gjelder å holde folk arbeidsføre og for å redusere utgiftene i helsesektoren. At det skal koste å være sunn vil gjøre det vanskeligere.

Og i mange områder er skiløyper bare en del av pakka med hoteller, hytter, skibakker som de også betaler for, osv.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Bomstasjoner i løypa?

Myntinnkast for søndags-gåere, mens de regelmessige mosjonistene kan kjøpe Autopass-brikke

Men seriøst, blir det ikke allerede delt ut både tippemiddler med rund hånd til skiforeninger o.l., og staten bidrar med ulike tilskudd osv. Er det virkelig nødvendig å tukle med dette?

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at det argumentet bortfaller. Det er i alles interesse å ha en sunn og frisk befolkning. Både når det gjelder å holde folk arbeidsføre og for å redusere utgiftene i helsesektoren. At det skal koste å være sunn vil gjøre det vanskeligere.

Og i mange områder er skiløyper bare en del av pakka med hoteller, hytter, skibakker som de også betaler for, osv.

Bevares, det er hyggelig om folk stimuleres til fysisk aktivitet,men pr. idag er det ikke samsvar mellom forskjellige former for fysisk aktivitet. Hvorfor skal man som alpinist betale i dyre dommer? Eller hvorfor skal man betale i dyre dommer om man ikke går på ski men feks. vil gå på treningsstudio istedet? En mer rettferdig ordning som samtidig bringer penger inn er på etterskudd. Jeg benytter meg av alle disse tingene selv og undrer litt på hvorfor jeg må betale for bruk av de to første, mens det siste skal jeg kunne kreve gratis bruk av.

Bomstasjoner i løypa?

Myntinnkast for søndags-gåere, mens de regelmessige mosjonistene kan kjøpe Autopass-brikke

Men seriøst, blir det ikke allerede delt ut både tippemiddler med rund hånd til skiforeninger o.l., og staten bidrar med ulike tilskudd osv. Er det virkelig nødvendig å tukle med dette?

Som jeg såvidt nevnte: Man har fiskekort og jaktlisenser som fungerer relativt greit idag. Noe lignende kan innføres for bruk av preparerte løyper.

Lenke til kommentar

Bevares, det er hyggelig om folk stimuleres til fysisk aktivitet,men pr. idag er det ikke samsvar mellom forskjellige former for fysisk aktivitet. Hvorfor skal man som alpinist betale i dyre dommer? Eller hvorfor skal man betale i dyre dommer om man ikke går på ski men feks. vil gå på treningsstudio istedet? En mer rettferdig ordning som samtidig bringer penger inn er på etterskudd. Jeg benytter meg av alle disse tingene selv og undrer litt på hvorfor jeg må betale for bruk av de to første, mens det siste skal jeg kunne kreve gratis bruk av.

Jeg har ikke tall på dette selv, men hadde vært interessant å sammenligne kostnadene ved å drive en skiheis/alpinbakke/betjening/osv. med å lage spor i løypene. Og det å vedlikeholde et treningsstudio. Jeg vil uansett tro at du både fra langrenn og treningsstudio vil få bedre helseutbytte per time enn i alpinbakken.

Ja, offentlige treningsstudio hadde vært et interessant eksperiment. Men jeg antar at det er langt billigere å vedlikeholde skiløyper, turstier, osv. enn treningsstudio. Spesielt med tanke på hvor mange som kan bruke de samtidig.

Lenke til kommentar

Huset til Josef Fritzl skal rives:

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10029272

Jeg synes det er vel så greit da jeg skjønner godt at ingen vil bo der og det er heller ikke noe som egner seg som turistattraksjon. Skulle det bli stående burde det være åpent for omvisninger til skrekk og advarsel. Hva mener dere?

Jeg vet ikke, men hvorfor dukker dine innlegg opp som sitater i min profil når du ikke har sitert noe jeg har skrevet?

Moderatorer? Kan dere sjekke dette?

Lenke til kommentar

Betale for å bruke naturen? Ikke faen. Om det tilfeldigvis ligger en skiløype der, så er det ikke mitt problem.

Litt sånn på samme måte som at jeg kan ta meg inn i hvermansens hus eller bygning og bruke disse fritt. Er jo ikke mitt problem at de ligger midt i naturen jeg vil bruke?

Lenke til kommentar

Betale for å bruke naturen? Ikke faen. Om det tilfeldigvis ligger en skiløype der, så er det ikke mitt problem.

Litt sånn på samme måte som at jeg kan ta meg inn i hvermansens hus eller bygning og bruke disse fritt. Er jo ikke mitt problem at de ligger midt i naturen jeg vil bruke?

Men da er det innmark, ikke utmark (som regel). En betalingsløsning ville gått ut over allemannsretten.

Lenke til kommentar

Vil ha større norsk nærvær i Adenbukta:

Sturla Henriksen i Norsk rederiforbund forstår at rederiene må ta i bruk væpnede vakter mot sjørøverne, og krever at Forsvaret må fremskynde planene om å sende nye styrker til Adenbukta.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7474125

Bra initsiativ å be om å få det framskyndt! :thumbup: Det er på tide å lære piratene at hvis de prøver å kapre våre fartøyer får de full krig tilbake!

Lenke til kommentar

Men da er det innmark, ikke utmark (som regel). En betalingsløsning ville gått ut over allemannsretten.

Man kan fortsatt ferdes like fritt, og om man tilfeldigvis krysser ett og annet preparert spor så koster koster selvsagt ikke det noe. Men om man faktisk beveger seg i det preparerte sporet, da ferdes man ikke tilfeldig i utmarka, men benytter seg av et tilbud som er laget via andres tid og ressurser. Om det er innmark eller utmark så står feks. også grunneier fritt til å nekte ferdsel av andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...