tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 OT, men: Minusknappen forsvant allerede før vi satte ryktesystemet i drift, fordi daværende prosjektledelse sa nei til den. Om vi bør ha den eller ikke kan selvsagt diskuteres. Geir Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Det med minusknappen var et retorisk spørsmål. Jeg skjønner godt hvorfor den ikke er der, jeg ville bare si noe negativt om det aktuelle innlegget. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg vet. Der for jeg prefixet med OT. Jeg bare benyttet anledningen... Geir Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg har forøvrig kommet til at jeg er tilhenger av en viss "darwinisme" i innvandringspolitikken. Det vil si at jeg ønsker mye enklere muligheter for oppholds- og arbeidstillatelse for folk som faktisk bidrar til samfunnet. Og jeg synes det er helt greit om det innvilges post factum, det vil si at vi bør ha lovfestede muligheter for å flytte folk fra asyl-/flyktningekøen til arbeidssøkerkøen om de viser seg å ha slike ambisjoner. Så frigjør vi til gjengjeld en plass i asylkøen til noen som trenger det. Dette skaper ingen uheldig presedens: At utsikten til at man 10 år og en mastergrad senere skal få bidra til det samfunnet som har forsørget en skal føre til noe rush av ulovlig innvandring tror jeg ikke på. Asylinstituttet er der for å sikre folk, som trenger det, fra forfølgelse, drap, eller andre overgrep. Derfor er det ikke greit å utvanne dette prinsippet med å la folk få opphold når de IKKE er relle asyltrengende, bare fordi de tilfeldigvis er søte, europeiske, snakker og skriver norsk, og tar en utdannelse. Det er selvfølgelig greit å være darwinistisk i innvandringen - det er noe helt annet. Men å beløøe falske asylanter med opphold bare fordi de kan jobbe, blir feil. Asylsøkere skal vurderes ut i fra sitt relle behov for asyl, ikke sin arbeidsevne, sin sjarm, eller sin utdannelse. Det eneste som er gjort feil i denne saken, er å ikke kaste henne ut for åtte år siden. Om noe, er dette et eksempel på at asylmottak skull være ingjerdede, og behandles i løpet av fire måndere, hvoretter man ender dem ut av landet derosm de ikke får asyl. Å blande asylinstituttet sammen med arbeidsinnvandring har jeg lite sansen for. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 En gang ... - alltid ..., hva? Hvorfor skal en person som opprinnelig var asylant måtte være det resten av livet, og hvordan utvanner det asylinstituttet om vi erkjenner at noen har andre grunner til å få opphold? Jeg aksepterer at jeg aldri blir bergenser, uansett hvor lenge jeg lever her. Kanskje min barnebarns barnebarn. Bergensk patriotisme er ikke å spøke med. Men spiller det noen rolle i det lange løp? Man kan selvsagt mene sitt om saksbehandlingstiden hos UDI. Jeg har fortalt historien før om afrikaneren som satt flere år i limbo: Han ville jobbe og gifte seg og stifte bo, men fordi han ikke fikk godkjent oppholdstillatelse så kunne han ikke få jobb. Og dermed ble han gående på mottaket på n'te året og jobbe svart, mens han kunne ha vært en netto bidragsyter til det norske samfunnet. Men når skaden en gang er skjedd, og jenta har vært 8 (?) år i Norge og blitt påspandert en høyere utdannelse, bør vi ikke si ja takk til anlednigen til å la henne yte noe til gjengjeld? Geir Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Om noe, er dette et eksempel på at asylmottak skull være ingjerdede, og behandles i løpet av fire måndere, hvoretter man ender dem ut av landet derosm de ikke får asyl. Å blande asylinstituttet sammen med arbeidsinnvandring har jeg lite sansen for. Selvsagt kan vi sperre dem inne i bur i fire måneder. Spørsmålet er bare om vi ikke skaffer oss masse ekstraarbeid etterpå. Det belønner seg faktisk å behandle folk som folk. Behandler man dem som dyr, blir de deretter. Med litt norskopplæring og ålreit behandling, får vi potensielle samfunnsborgere, i stedet for isolerte og redde individer. Dette vil også lønne seg økonomisk, som jo er en grei bonus. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Appropo bur. Vi kan gjøre som de gjør i Hellas, selv om Øystein Bogen blir sjokkert. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 http://www.dagbladet.no/2011/01/17/nyheter/innenriks/maria_amelie/asylpolitikk/politiets_utlendingsenhet/15099342/ Dagbladet overbringer meldinger fra foreldrene til Madina Salamova. Så de vet hvor de er altså... Politiet må snarest sette i gang spaning for pågripe dem. Noen på "Østlandet" må ha sett eller hørt noe som tyder på at illegale oppholder seg der. På tide å ta en telefon. Det er bedre å melde fra en gang for mye. Enten det, eller så har Dagbladet fått denne informasjonen fra flere ledd. Å faktisk få informasjon ut av en slik lenke med kontakter uten tortur eller lange varetektsopphold er som å klemme vann ut av en stein. Vanskelig. Noe press mot pressen ønsker jeg uansett ikke, all den tid det setter svært farlig presedens for fremtiden. Jeg har forøvrig kommet til at jeg er tilhenger av en viss "darwinisme" i innvandringspolitikken. Det vil si at jeg ønsker mye enklere muligheter for oppholds- og arbeidstillatelse for folk som faktisk bidrar til samfunnet. Og jeg synes det er helt greit om det innvilges post factum, det vil si at vi bør ha lovfestede muligheter for å flytte folk fra asyl-/flyktningekøen til arbeidssøkerkøen om de viser seg å ha slike ambisjoner. Så frigjør vi til gjengjeld en plass i asylkøen til noen som trenger det. Dette skaper ingen uheldig presedens: At utsikten til at man 10 år og en mastergrad senere skal få bidra til det samfunnet som har forsørget en skal føre til noe rush av ulovlig innvandring tror jeg ikke på. Geir Jeg er stort sett enig, så lenge dette ikke går ut over de mindre ressurssterke individene. Mitt hovedmantra er at individuelle hensyn i større grad bør avgjøre slike saker. Maria Amalie? Jeg vet nå ikke, men synes Are Kalvø har noe vettugt å si om saken. Are Kalvø har alltid noe vettugt å si om alt. Liker hans formulering om kirken og homofili; "Kirka liker ikkje homofili fordi det står i ei gammal bok at menn som ligg med andre menn ligg heller tynt an". Det ble en digresjon. Vi har ikke behov for flere sosialantropologeri Norge. Hun har fått et jobbtilbud som kun er et stunt fra blodrøde redaksjonsklubb i TU. 1. Er Teknisk Ukeblad blodrød? Det har jeg ærlig talt ikke hørt før. Men for all del. 2. Hvorfor er det et stunt? Hvilke kvalifikasjoner mangler hun? Hun kan reise til Russland og være tolk for norsk næringsliv der borte. Det må vel være topp? Nå har hun faktisk et jobbtilbud i Norge. Laserkanon mot sjørøvere: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3994162.ece Får se om dette slår ann da. For min del foretrekker jeg at ingen ting er uprøvd. Høres fornuftig nok ut. Har sett teknikken demonstrert på video, virker overbevisende. Appropo bur. Vi kan gjøre som de gjør i Hellas, selv om Øystein Bogen blir sjokkert. Det er ikke bare Øystein Bogen som blir sjokkert, er jeg redd. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Over til noe helt annet... Ricky Gervais setter skapet på plass ved Golden Globe utdelingen http://www.youtube.com/watch?v=bwH0HfbYHlM 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg er usikker fremdeles jeg. (Skulle spandert et smilefjes her om det ikke var så plagsomt, usikkerheten altså...) Geir Knegg! Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Må bare være litt flåsete, for kan ikke Marie Amelie bare kontakte Tore Strømøy? Han finner jo alltid F-a-a-ren og M-o-o-ren. Endret 18. januar 2011 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Synes følgende kommentar på bloggen til Are Kalvø har et godt poeng: Festlig skrevet. Men, når det gjelder signaleffekten er det vel det å belønne folk som oppholder seg ulovlig, ved at de får bli når de bare er her lenge nok, man er urolig over. Det er vel ikke helt uproblematisk? Og når det gjelder mullah Krekar, er det virkelig nødvendig å trekke ham inn? Han er her ikke i Norge fordi noen vil ha ham her, men fordi ha beviselig har behov for asyl. Asylloven eksisterer ikke for Norge, men for asylsøkerne." Merk, de relle asylsøkerne. Jeg regner med du er fullt ut i stand til å se hvordan det utvanner asylinstituttet at det kommer et ukjent (men etter all sannsylighet ganske stort) anntall mennesker til Norge som asylsøkere, uten reellt behov for asyl - fordi her kan de få opphold og et bedre liv, om de bare jobber svart, lærer seg norsk, og oppholdr seg her ulovlig noen år. Det blir trolig mye vanskeligere å bli trodd for de stakkarne som er relle asylanter da. Endret 18. januar 2011 av NgZ Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Arne Strand mener Maria Amelie-saken kan utløse regjeringskrise. Litt imponerende hvordan regjeringen har klart å kjøre frem tabbesak etter tabbesak omtrent uavbrutt siden valget. Nå tror ikke jeg at dette er saken de kommer til å gå av på, og da særlig siden dette er noe SV rammes hardest av, som samtidig er de med mest å tjene på sammarbeidet. Tenker dog det blir vanskelig å fortsette for Senterpartiet om de går på en smell i kommunevalget til høsten. Lureste av de rødgrønne hadde vel vært å gi stafettpinnen videre til de borgerlige nå, og la dem regjere frem til 2013. AP spesielt hadde nok tjent på noen år i opposisjon igjen. Endret 18. januar 2011 av LucarioX Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Jeg regner med du er fullt ut i stand til å se hvordan det utvanner asylinstituttet at det kommer et ukjent (men etter all sannsylighet ganske stort) anntall mennesker til Norge som asylsøkere, uten reellt behov for asyl - fordi her kan de få opphold og et bedre liv, om de bare jobber svart, lærer seg norsk, og oppholdr seg her ulovlig noen år. Det blir trolig mye vanskeligere å bli trodd for de stakkarne som er relle asylanter da. Joda, om det er målestokken. Men asylspekulantene har vi nok av, de løper rundt i Oslo og Bergen og selger narkotika. Hvorfor må vi skjære de som faktisk ønsker å bidra over samme kam? Det utvanner ikke asylsinstituttet at noen som er arbeidsfør blir definert som arbeidsinvandrer og får betale tilbake til samfunnet når behovet for asyl er over. Det som utvanner asylinstituttet er alle de som blir sittende år etter år i uproduktiv limbo på landets asylmottak fordi vi ikke tør hive dem ut, men ikke vil gi dem opphold. Det er alle disse som gir oss inntrykk av at asylinstitusjonen er sprengt her i landet, og at vi ikke har plass til flere. Og at asylanter nærmest pr. definisjon ikke er abeidsdyktige, når sannheten er at mange av dem ville jobbet og betalt skatt om de fikk lov. Geir Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Arne Strand har jeg ikke mye tiltro til, mens veldig mange andre kommentatorer har prøvd å være objektive i sine analyser så er det en rød tråd over det meste av det han mener. Så nei jeg tror ikke det kommer til å bli noen krise pga Maria Amalie. For at hun skal kunne bli må det tvinges gjennom en lovendring som tar tid og før den tid er hun nok i Russland og saken har blitt glemt av mediene. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Det som utvanner asylinstituttet er alle de som blir sittende år etter år i uproduktiv limbo på landets asylmottak fordi vi ikke tør hive dem ut, men ikke vil gi dem opphold. Det er alle disse som gir oss inntrykk av at asylinstitusjonen er sprengt her i landet, og at vi ikke har plass til flere. Og at asylanter nærmest pr. definisjon ikke er abeidsdyktige, når sannheten er at mange av dem ville jobbet og betalt skatt om de fikk lov. Geir Hvor er disse jobbene, TWA? Og var det ikke nylig oppslag om at trygdandelen hos innvandrere øker raskt med økt botid? Nei, det der har jeg ikke tro på. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Trygdeandelen er økende fordi vi ansatte (og ansetter) kvalifiserte mennesker i lavtlønnet rutinearbeid. Jobber som heller ikke nordmenn varer lenge i. Og som ikke gir dem utfordringer. Som en hyggelig dame på NAV sa til meg om tiltaksordningene: "Setter du direktører til å vaske gulv, så blir de bare syke igjen." Jobbtilbudet i et marked er ikke en uforanderlig størrelse. Flere mennesker skaper mer etterspørsel, som igjen skaper flere jobber. Det som skaper problemer er når befolkningstilveksten er raskere enn samfunnet klarer å omstille seg til. Det er ingen grunn til at innvandrere skal bli fortere arbeidsuføre enn nordmenn med mindre det skyldes kultur. Det kan være tilfelle med noen innvandregrupper, men de drar neppe til Trondheim og skaffer seg mastergrader før de begynne å drive dank. Geir Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Arne Strand har jeg ikke mye tiltro til, mens veldig mange andre kommentatorer har prøvd å være objektive i sine analyser så er det en rød tråd over det meste av det han mener. Så nei jeg tror ikke det kommer til å bli noen krise pga Maria Amalie. For at hun skal kunne bli må det tvinges gjennom en lovendring som tar tid og før den tid er hun nok i Russland og saken har blitt glemt av mediene. En rød tråd? Farget på en eller annen måte er vil alle, Strand er tidligere AP-politiker. Utroverdig vil jeg ikke si at han er, heller få kommentatorer med like mange kontakter internt i Arbeiderpartiet, og han har ofte rett i sine spådommer. Det som er ekstra interessant her er at han plutselig åpner for at regjeringen kan falle på en slik "fillesak", noe han har pleid å argumentere mot. Regner med at det ligger noe bak dette utspillet, selvom ikke jeg heller har troen på noe skifte i regjeringskontorene før valget i høst. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 18. januar 2011 Joda, om det er målestokken. Men asylspekulantene har vi nok av, de løper rundt i Oslo og Bergen og selger narkotika. Hvorfor må vi skjære de som faktisk ønsker å bidra over samme kam? Det utvanner ikke asylsinstituttet at noen som er arbeidsfør blir definert som arbeidsinvandrer og får betale tilbake til samfunnet når behovet for asyl er over. Det som utvanner asylinstituttet er alle de som blir sittende år etter år i uproduktiv limbo på landets asylmottak fordi vi ikke tør hive dem ut, men ikke vil gi dem opphold. Det er alle disse som gir oss inntrykk av at asylinstitusjonen er sprengt her i landet, og at vi ikke har plass til flere. Og at asylanter nærmest pr. definisjon ikke er abeidsdyktige, når sannheten er at mange av dem ville jobbet og betalt skatt om de fikk lov. "Problemet" blir jo at vi sannsynligvis får en ny bølge av falske asylsøkere som håper å få opphold fordi de skal være flinke og lære seg norsk. I mellomtiden må de jobbe svart, står uten rett til stønad, legehjelp og annet. er dét en ønskelig utvikling? I min ideelle verden hadde alle som ikke hadde fått søknaden sin ferdig behandlet i løpet av et år fått automatisk opphold (dog med "prævetid" slik at de likevel kunne bli kastet ut for å ha oppgitt falsk identit, falkse opplysninger eller begikk kriminelle handlinger, men slik er nå en gang ikke reglene. Og om man forholder seg til det (uten a det er den ideelle målestokken) blir det rart å skulle skille de ulovlige som skal fra opphold fra de som ikke skal få det basert på hvor søte de er på tv. lar du alle bli, skal du se det blir så attraktivt å være ulovlig i Norge at den enkelte av dem kan gjemme seg i mengden de utgjør totalt. Det er vel få som mener dagens asylinstitutt i Norge fungerer tilfredsstilloende, det er ikke dermed sagt at vi skal belønne lovbrudd av denne typen. Hun har ikke ært her 8 år mens hun ventet på at søknaden skulle bli behandlet - DA hadde jeg og ønsket at hun skulle få bli. Hun har vært her 8 år ulovlig, i full visshet om at hun brøt loven hver dag hun ikke dro hjem, hver dag hun jobbet litt svart. Og DET - det vil jeg ikke belønne med en oppholdstillatelse. Dersom du tror at du eier en bit av naboens eiendom, bygger den ut og bruker den som din egen, blir d ettr 20 år eier av den. Men dersom du VET at du ikke eier eiendommen - slik Maria Amelie visste at hun ikke skulle vært her - da oppnår du bare å måtte rive huset du har bygd og bodd i i 20 år, uansett hvor trist det er. Mer synd er det ikke på henne heller. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 19. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Arne Strand mener Maria Amelie-saken kan utløse regjeringskrise. Litt imponerende hvordan regjeringen har klart å kjøre frem tabbesak etter tabbesak omtrent uavbrutt siden valget. enig. Nå tror ikke jeg at dette er saken de kommer til å gå av på, og da særlig siden dette er noe SV rammes hardest av, som samtidig er de med mest å tjene på sammarbeidet. Hva baserer du dette på? SV sin oppslutning er nå den laveste på 14 år og dette med god grunn. En ting er å bedrive politisk hestehandel, en annen ting er å gjøre kamelsvelging til partiets fremste varemerke. AP er på stø kurs, langt utenfor sitt eget ideologiske kart. I utkikkstønna sitter SV, med bind for øynene. Endret 19. januar 2011 av Avien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå