Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nok en grunn til å skyte alle pirater:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7464967

Slapp av, det er ingen nordmenn ombord.

Hva i alle dager har det med saken å gjøre?

Og bare for å presisere så er straff uten dom og ikke minst dødsstraff steinaldermentalitet. Vi lever faktisk i 2011. Få de inn for en minimalt korrupt domstol og la de få sone en passe lenge i fengsel, samt beslaglegg alt av våpen.

Lenke til kommentar

Å benytte dødelig makt i en nødvergesituasjon, altså for å forsvare liv og helse, er legitimt. Men å summerisk henrette uskadeliggjorte pirater er selvfølgelig uakseptabelt.

Om man nå skulle komme til å sprenge båten deres og alle ombord mens angrepet var i gang da? Det synes jeg de burde satse på, så lir det kanskje litt mindre lukrativt.
Lenke til kommentar

Å benytte dødelig makt i en nødvergesituasjon, altså for å forsvare liv og helse, er legitimt. Men å summerisk henrette uskadeliggjorte pirater er selvfølgelig uakseptabelt.

Om man nå skulle komme til å sprenge båten deres og alle ombord mens angrepet var i gang da? Det synes jeg de burde satse på, så lir det kanskje litt mindre lukrativt.

Dersom det er påkrevet.

Kommer det en gjeng i en båt med raslende sabler, ja da er det nødverge å senke skuta..

Nå er det nok mer vanlig med AK-47 og RPG-7. Dersom det kommer en båt med raslende sabler er det ikke snakk om selvforsvar å beskyte denne. Dersom det kommer en båt med automatkarabiner og RPGer vil det være mer matnært. Men dette blir også noe som bør kunne bedømmes i situasjonen, det er ikke noe annerledes enn vanlig nødverge i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvorfor? De skulle haller ha tenkt på følgene før de forsøkte seg på piratvirksomhet.

Fordi i et sivilisert samfunn utøver man dødelig vold som absolutt siste utvei. Henrette fanger tilhører uggabuggafolk, nazister og annet historiske ulumskheter.

Den overordnede løsningen ligger ikke ved å behandle et symptom med kuler og granater.

Men noe sier meg MPAA nok gjerne skulle hatt makt til å henrette pirater.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da har du ikke sett det Ferdig Sabla Sabeltann brødet på Kiwi. Det er kutta opp på en særdeles nøyaktig måte!

Dessverre benytter ikke bakeriet sabel, men en maskin med flere sagblad som sager brødet opp i brødskiver. Mange steder kan du finne slike maskiner i dagligvarebutikkene. :)

Hvorfor? De skulle haller ha tenkt på følgene før de forsøkte seg på piratvirksomhet.

Fordi lov og dom ikke slutter ved kysten.

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig blogget om Sudan, for de som er interesserte å få litt overfladisk introduksjon til situasjonen. Heldig å ha en tidligere FN-observatør som bror som kunne gi litt info.

Mest spennende var viktigheten av konflikten rundt vann. Olje er stort sett det eneste som nevnes i mediene, men det mange der nede frykter er at en stammekrig rundt tilgangen til vann er det som kan få hele kjelen til å eksplodere, med tilhørende dominoeffekt (hvor da oljen blir relevant). Uansett ganske utrolig at så mye er sentrert rundt området Abyei. Snakk om brennpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...