Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns rett og slett at det burde tas en opprydning i hele innvandringsreglementet. Vi vil jo ha resurssterke mennesker i Norge, og vi vil jo ikke ha snyltere. Hvorfor er det da det omvendte som skjer?

Du beviser jo bare at du har misforstått. Hvem som får opphold i Norge faller inn under asyl (forfulgt, dødstruet, etc.) og FN-kvoteflyktning, og har aldri vært ment å være big business

Dermed kan vi ikke velge "på øverste hylle". De som evt. er ressurrsterke kan søke om arbeids- og oppholdstillatelse fra hjemlandet, dog hvis du kommer fra land utenfor Schengen må det være en yrkes-profesjon vi trenger/har mangel på. Det er dette som er innvandring (vs. quoten din) Visstnok ikke så veldig mange som faller i den gruppen

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

hvor vi har nok av problemer fra før av.

Noen her i landet hadde "nok av problemer fra før" også i 1980 når det bare var noen håndfuller asyl/innvandrere her. Så det "argumentet" kjøper jeg ikke, fordi det alltid har fungert som et mantra for slike som vil "holde Norge rent" (eller hvit om man vil)

Lenke til kommentar

Jeg synes i fullt alvor at vi bør ta sikte på å innvilge opphold og arbeidstillatelse til alle som har vært i Norge i mer enn 5 år, med unntak av folk som har fått fengselsstraff. Klarer ikke staten å få unna jobben sin på 5 år, så skal det være statens problem og ikke asylsøkerens problem.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Kan heller bruke tid og penger på å bedre situasjonen i landet med problemer, enn å ta de inn hit hvor vi har nok av problemer fra før av.

Mjah, jeg er ikke sikker på at det vil være lønnsomt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Erfaringene fra å prøve å "fikse problemene der de er" i Afghanistan og Irak har vel vært at det er enklere sagt enn gjort? Å sende noen millioner i bistand er vel mer et halvhjertet tiltak for å lette sin egen samvittighet enn et seriøst forsøk på å løse problemene. Eller hadde du noen andre idéer?

Lenke til kommentar

Noen her i landet hadde "nok av problemer fra før" også i 1980 når det bare var noen håndfuller asyl/innvandrere her. Så det "argumentet" kjøper jeg ikke, fordi det alltid har fungert som et mantra for slike som vil "holde Norge rent" (eller hvit om man vil)

Nå mente jeg ikke "Nok av problemer fra før" i et innvandrings-område, men på et generelt basis. Det er vel ikke feil å si at mye av infrastrukturen i Norge lider av feilslåtte løsninger og mangel av vedlikehold?

Mjah, jeg er ikke sikker på at det vil være lønnsomt fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Erfaringene fra å prøve å "fikse problemene der de er" i Afghanistan og Irak har vel vært at det er enklere sagt enn gjort? Å sende noen millioner i bistand er vel mer et halvhjertet tiltak for å lette sin egen samvittighet enn et seriøst forsøk på å løse problemene. Eller hadde du noen andre idéer?

Jeg har aldri vært noen fan av å sende en mill her og der for å fikse alskens problemer. Opplæring og aktiv bistand ved å være der er mye mer effektivt enn en mill på bankkonto.

Norge er et lite land, så vi kan ikke gjøre alt alene. Derfor burde Norge heller lede ann med gode prosjekter for å bygge opp infrastrukturen i land som sliter.

Lenke til kommentar

"Maria Amelie" er jo ikke navnet hennes. Hun heter jo noe annet hun ikke vil si.

Dessuten kommer familien fra nord-Ossetia. Et vanlig russisk området.

Vet ikke med deg Kaare, men hva med jødisk herkomst, dvs. mulig Mossad tilknytning? :ph34r:

Finner det i allefall oppsiktsvekkende at familien ønsket status som forfulgt, men uten å oppgi hvor de kommer fra og personalia. Hvordan i all verden skal da norske myndigheter få sjekket sanhetsgehalten i historiene?

Lenke til kommentar

Finner det i allefall oppsiktsvekkende at familien ønsket status som forfulgt, men uten å oppgi hvor de kommer fra og personalia. Hvordan i all verden skal da norske myndigheter få sjekket sanhetsgehalten i historiene?

MA vil ikke oppgi sitt navn offentlig. Hvor i all verden er det det står at familien hennes aldri, noensinne har oppgitt personalia til myndighetene?

Lenke til kommentar

MA vil ikke oppgi sitt navn offentlig. Hvor i all verden er det det står at familien hennes aldri, noensinne har oppgitt personalia til myndighetene?

Den tanken streifet meg og, dvs. at hun bare "i trass" var uvillig til å oppgi navn/adresse til politiet nå, men at de som trenger vite det (UNE etc.) sitter på den informasjonen.

Litt uklart ennå kanskje hva som er hele sannheten på det punktet? :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært noen fan av å sende en mill her og der for å fikse alskens problemer. Opplæring og aktiv bistand ved å være der er mye mer effektivt enn en mill på bankkonto.

Norge er et lite land, så vi kan ikke gjøre alt alene. Derfor burde Norge heller lede ann med gode prosjekter for å bygge opp infrastrukturen i land som sliter.

Bygge opp infrastrukturen? Hvordan hjelper det folk som blir forfulgt og torturert av sitt eget regime at de har god infrastruktur?

Tror du politiske fanger vil tenke: "Takk og pris for at vi ihvertfall har gode veier i dette landet, så jeg slapp å bli bilsyk da jeg ble kjørt til stedet hvor jeg ble fengslet og torturert uten noen rettssak. Takk Norge!"

• Liker 1
Lenke til kommentar

En god plass å begynne for land hvor midlene ofte havner i de offentliges private formuer er her:

UN Convention against Corruption

Denne bør ratifiseres av et hvilket som helst land som skal motta midler fra Norge, og det må dokumenteres at det følges opp med opplæring og mitigerende tiltak asmt eksterne revisjoner.

Utover dette bør også det private næringsliv i slike land innføre tiltak som f.eks dette e-læringsprogrammet:

The Fight Against Corruption, principle 10 (merk at denne ikke er helt "offisiell" enda, ble tipset av en tidligere kollega om selve siden)

Denne må også selvsagt følges opp, gjerne av uavhengige konsulenter som rapporterer til myndigheter/FN.

Når et land kan dokumentere at de kontinuerlig gjennomfører tiltak for å minske korrupsjon og øke gjennomsiktigheten av sine handlinger, først da bør Norge begynne å støtte prosjekter innad i det landet.

Lenke til kommentar

NRK har alltid vært mer forsiktige med sensitive opplysninger fra rettsaker enn resten. De var de eneste jeg la merke til som blurret anstiktene til de to jentene som ble tatt for narkotikasmugling i Bolivia, før dommen var endelig.

Edit: Men stod visst på NRK sin artikkel også, ja.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...