After Dark Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har selv stusset over akkurat det der og du så jo hvor enkelt det var for et stort skip og lage for store bølger til at piratene kom fram for en stud tilbake, men med entrehaker og våpen så klarer de det jo og det vi må fokusere på da er at trusslen er virkelig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er det bare meg som synes det er merkelig at pirater i piratbukse og åpne trebåter klarer å kapre gigantiske flytende fort? RPG-7. Billig, lett å bruke, tilgjengelig i store mengder og relativt risky for selv større skip dersom de treffer f.eks. broen. Ellers reflekterte jeg nylig over det ironiske i det sist jeg var på piratparty. Om 100 år har vi vel Al Quida-party og Nokas-party her i landet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Er det bare meg som synes det er merkelig at pirater i piratbukse og åpne trebåter klarer å kapre gigantiske flytende fort? Forklaringen er nok ganske naturlig. Båtene kunne enkelt ha forsvart seg, men da risikerer man at piratene tar det opp et nivå, med de negative konsekvenser det får for selve båtene og mannskapet. Norge er den eneste av verdens ledende shippingnasjoner som ikke har fått et skip kapret i regionen. TV2 sin dokumentar om de norske styrkene der nede viser et Oddfjell-skip og hvordan de sikrer seg før de passerer regionen. Blir for mye kav for piratene, så de går etter lette mål. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg tror som jeg alt har sagt at det kan bli et vedvarende problem ettersom Somalia ikke er noe sammenhengende eller fungerende land og derfor ikke effektivt kan bidra til å stanse piratene selv. Om de kan bidra i det hele tatt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Er det bare meg som synes det er merkelig at pirater i piratbukse og åpne trebåter klarer å kapre gigantiske flytende fort? RPG-7. Billig, lett å bruke, tilgjengelig i store mengder og relativt risky for selv større skip dersom de treffer f.eks. broen. Ellers reflekterte jeg nylig over det ironiske i det sist jeg var på piratparty. Om 100 år har vi vel Al Quida-party og Nokas-party her i landet. Vi har jo lenge moret oss med å kle oss ut som vikinger på ymse nivå, selv om de også gjorde endel som ikke var så hyggelig (kan jo forsåvidt argumentere med at de er et resultat av tiden de levde i, men det var kanskje fordums pirater også). Bare vent litt, så får vi nazi-fest AtW Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Gleder meg til Nazi-festen! Kanskje det virker litt uspiselig når jeg sier at Nazistene hadde i vært fall de stiligste uniformene, så det så. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nazis har alltid vært gay for uniforms. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ang. sjørøveri så var jo dette i sin tid noe selv stater holdt på med. Såkallte kaper-skip hvis eneste formål var å borde fraktskuter, og bringe mest mulig gods & gull hjem til kronen. Disse var nok mer staselig å se på enn dagens fillefranser og de hadde ikke RPG'er, men ellers er det mye av samme konseptet - bare 300 år senere Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ellers reflekterte jeg nylig over det ironiske i det sist jeg var på piratparty. Om 100 år har vi vel Al Quida-party og Nokas-party her i landet. Vi har jo lenge moret oss med å kle oss ut som vikinger på ymse nivå, selv om de også gjorde endel som ikke var så hyggelig (kan jo forsåvidt argumentere med at de er et resultat av tiden de levde i, men det var kanskje fordums pirater også). Bare vent litt, så får vi nazi-fest Tja, jeg hadde nok ikke reagert nevneverdig om jeg hadde vært på utkledningsfest med både "nazister", "terrorister" og "ranere" tilstede. Men å ha rene nazi/terrorist parties vil nok virke ganske sært. Men når man om mange år i fremtiden ser på terroristene som en gjeng morsomme skrullinger fra fordums tid, så skal man nok ikke se bort ifra at man like gjerne kan ha et "Al-Qaida party" som piratfest. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ang. sjørøveri så var jo dette i sin tid noe selv stater holdt på med. Såkallte kaper-skip hvis eneste formål var å borde fraktskuter, og bringe mest mulig gods & gull hjem til kronen. Disse var nok mer staselig å se på enn dagens fillefranser og de hadde ikke RPG'er, men ellers er det mye av samme konseptet - bare 300 år senere Men da tidene har forandret seg har det ingen ting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Men da tidene har forandret seg har det ingen ting med saken å gjøre. Siden sjørøveri fortsatt pågår, har "tiden" åpenbart ikke forandret seg worldwide? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Nå får skurken Talleraas dommen. Ikke overraskende blir han funnet skyldig. Jeg forventer at han dømmes til minst 3 måneder ubetinget fengsel. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Ang. sjørøveri så var jo dette i sin tid noe selv stater holdt på med. Såkallte kaper-skip hvis eneste formål var å borde fraktskuter, og bringe mest mulig gods & gull hjem til kronen. Disse var nok mer staselig å se på enn dagens fillefranser og de hadde ikke RPG'er, men ellers er det mye av samme konseptet - bare 300 år senere "Selv stater"? Mange av de største forbrytelsene mot menneskeheten og de mest moralsk forkastelige handlingene er blitt begått av stater. Stater uten noen som helst form for etiske skrupler er noe av det mest destruktive som finnes. Så at stater har drevet med sjørøveri burde da virkelig ikke komme som noen overraskelse, det føyer seg fint inn i rekken av faenskap forskjellige stater har funnet på opp gjennom. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Siden sjørøveri fortsatt pågår, har "tiden" åpenbart ikke forandret seg worldwide? Jo, det har den. Konsekvensene er andre nå til dags og det er ikke noen form for stat som står for piratvirksomheten. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Jo, det har den. Konsekvensene er andre nå til dags og det er ikke noen form for stat som står for piratvirksomheten. Så hvis "en stat" stod bak kapringene i Aden-bukta hadde det vært greit for deg? Nå er det vel ikke mye stat igjen av Somalia, men det sies at utbytte går til endel "overhoder" Tror du misforstår meg, at jeg liksom forsvarer sjørøveri. Jeg bare ser det i historisk kontekst. Selvsagt må vi bruke de motmiddlene som finnes. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Så hvis "en stat" stod bak kapringene i Aden-bukta hadde det vært greit for deg? Nå er det vel ikke mye stat igjen av Somalia, men det sies at utbytte går til endel "overhoder" Nei. Og det var nettopp det jeg mente med at tidene har endret seg. Tror du misforstår meg, at jeg liksom forsvarer sjørøveri. Jeg bare ser det i historisk kontekst. Selvsagt må vi bruke de motmiddlene som finnes. At noe ble praktisert før i tiden gjør det ikke mer riktig av den grunn. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) At noe ble praktisert før i tiden gjør det ikke mer riktig av den grunn. Var det ikke akuratt det jeg skrev? Gjentar meg selv; Selvsagt må vi bruke de motmiddlene som finnes. Eller må du ha siste reply i enhver ordveksling? Endret 7. januar 2011 av Mr.M Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Så du at jeg skrev et svar på det første avsnittet ditt og? Og det med å bruke middler har jeg alt uttalt meg om så jeg regnet med at du visste at jeg var enig der. Jeg er helt for å skyte piratene! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hva er det egentlig du vil fram til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå