Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

USA har kalt ambassadøren sin i Libya hjem:

USAs ambassadør i Libya er hjemkalt for konsultasjoner, og det er uklart når og om han skal vende tilbake. Hjemkallingen varsler en krise i det tosidige forholdet.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/usa-hjemkaller-ambassadoer-i-libya-3379548.html

Det sies jo at dette varsler en krise i forholdet mellom de to landene og de t e rvel neppe det beste akkurat nå... Hva mener dere om denne hjemkallelsen?

Lenke til kommentar

Har du aldri lurt på hvorfor sportsskjedene alltid har sokker på forsiden av disse reklamevedleggene sine i avisen?

Det har jeg aldri lurt på, men ble nyskjerrig nå! :)

Sokker (da spesielt ullsokker) er et produkt man kjøper uten en dyp vurdering i forkant pga det er noe man som oftest trenger, og det koster ikke særlig mye (et såkalt lavinvolveringsprodukt). Er sikker på at kjedene selger gode sokker av god kvalitet og gjerne av kjente merker med tap. Hele greien er at når du først bestemmer deg for å svippe innom nærmeste XXL Sport, G-Sport eller hva som ligger i nærheten så er du både i kjøpsmodus, og butikken har lokket deg innenfor dørene. I butikken ser du kanskje at du trenger deg en ny joggebukse, en ny anorakk, nye sko etc. Sokkene bruker de kun for å lokke deg inn i butikken og for å få deg i kjøpsmodus, så har de helt garantert forsket på hva som skal til for at man kjøper noe annet (feks hvor sokkene er plassert i butikken, hva som er plassert i nærheten, hvilken vei du må gå for å komme til sokkene osv) og hvor mange som kjøper noe annet enn sokker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du så naiv at du tror at dette ikke er noe bransjen gjør systematisk? Har du aldri lurt på hvorfor sportsskjedene alltid har sokker på forsiden av disse reklamevedleggene sine i avisen?

Sokker har en helt syk profittmargin, forteller mine klesbutikkdrivende venner. De koster noen få kroner i innkjøp (var det fem?) og så selger de dem for femti. Og de kan altså fint selge dem med 80% rabatt og allikevel tjene veldig bra. Perfekt lokkevare: De taper ikke noe særlig, og folk lar seg imponere over hvor billig det er.

Elektronikkbransjen har vanskeligere kår, for marginene er stort sett ganske pressa fra før av. Fotobutikker tjener f.eks. visstnok mesteparten av spenna på utskrifter, filter, minnekort, rammer og vesker.

Lenke til kommentar

Det usmakelige men effektive er jo å bruke dødelig makt mot dem istedet for å fange dem. Alle vil til himmelen, men få vil jo dø.

Et annet alternativ er å åpne en arbeidskoloni på Bjørnøya. Det er greit at det skal være tilgang på sunn mat, renslighet og helsetilsyn, men vi kan jo sørge for at det er kaldt og ubehagelig. Jeg skulle gjerne sendt endel av de vanevinningskrimelle (utenom dem med massive dop-problemer, seff, dophuene trenger behandlingstilbud) på en slik arbeidskoloni. Ikke livstruende eller helsetruende forhold men skikkelig ubehagelig. Yep. Det har jeg faktisk litt trua på. Om ryktet gikk blant piratene om det ventet 15 år i kulda og mørket om de ble tatt, så finnes det kanskje noe annen å gjøre. For 200 millioner så skal vi nok få på plass en sånn koloni, så kan våre allierte ta seg av fakkingen av piratene.

Lenke til kommentar

Antar at piratenes mentalitet er at de ikke har noe å tape, men alt å vinne så avskrekking tror jeg fungerer dårlig. Selv er jeg får klart maktbruk mot dem. Alle skip som ferdes i de farvannene burde ha militær eskorte og nærmer det seg pirater så send en rakett på dem med det samme!

Når det gjelder Somalia så er jo landet i oppløsning for lengst og det er ingen grunn til å tro at de skulle klare å hanskes med problemet.

Lenke til kommentar

Hvordan skal man best bekjempe piratene utenfor Somalia?

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3975173.ece

Skrev et innlegg om dette en gang.

Jeg vet ikke, men har hørt at minst 3 faktorer gjør at de er mindre vennlig innstilt mot vestlige skip:

1. Plyndring av kystens fiskeressurser, ingen kystvakt tar vare på bærekraften, i et land uten myndigheter.

2. Utstrakt dumping av giftig avfall, som fraktes til landet med lasteskip, spesielt fra Italia.

3. Den hemmelige krigen i Somalia

Man høster som man sår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...