DaXoN Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Hvorfor får du støtte fra staten? Hvorfor er du så uansvarlig at du bunnskraper kontoen? Du burde vært ekstra på vakt når du er så økonomisk sårbar at du bare har lommerusk å leve for. Jeg kan ikke annet enn å mistenke at det er både uforsvarlig og selvforskyldt. Svært så negativ du var, nesten værre en meg ^_^ 1: jeg får støtte ifra staten siden jeg ikke har jobb etter en god stund med sykdom som jeg kommer meg etter kan man si. 2: Jeg trodde jeg skulle få i januar også men ringte banken og fant ut at det var ikke tilfellet derfor jeg nå har lommerusk og leve for 3: og være på vakt? tja enklere sagt en gjort og spe på 5.000kr til alt av utgifter minus husleie på en mnd. Du burde kanskje lese retningslinjene for denne tråden før du poster også, når person angrep som du klart driver med her etter "tonen" i svaret er imot trådreglene Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Ingen av de som deltok i det valget er i live i dag. Hvis folket fikk muligheten til å direkte godkjenne kongen hvert <10. år, så hadde jeg vært langt mer fornøyd med opplegget. Hvis det virkelig dreier seg om en folkekonge, så har de ingenting å frykte. Monarkiet er avhengig av folkets støtte for å leve videre. Hvis folket skulle være misfornøyd med kongefamilien kan de folkevalgte ta initiativ til å avskaffe monarkiet. Så de lever på folkets nåde selv om de ikke er direkte folkevalgt. Slik ting er nå vil det å avskaffe kongefamilien kreve behandling i to påfølgende storting og 2/3 flertall da det er snakk om å endre grunnloven. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å gjøre det noe enklere for dette. Det fordi det å skifte styreform er et langsiktig valg som gjøres i hundreårsperspektiv, så det er viktig at en slik endring kommer som følge av lengre tids misnøye i det norske folk og ikke en midlertidig dipp i populariteten som følge av at de gjorde noe litt dumt en måned før valg. Skulle de bli skikkelig upopulær i folket over tid regner jeg med det ikke vil være noe problem å få det nødvendige 2/3 flertallet i Stortinget. Endret 3. januar 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Beklager hvis du oppfatter det sånn DaXoN, men det er ikke personangrep. Det første spørsmålet var et enkelt spørsmål om du kunne fortelle litt om bakgrunnen for utsagnet. Det andre er et spørsmål om hvorfor du ikke har noen økonomisk buffer for uforutsette ting. Det være seg sykdom. ulykke, ting som går i stykker etc. Alle bør ha en slik buffer. Dersom man uheldigvis ikke har det for en kort periode (f.eks at bufferen er tømt pga sykdom, ulykke etc) så er det helt greit. Dersom man kontinuerlig går rundt uten økonomisk buffer så mener jeg det er uforsvarlig og elendig personøkonomi. Det tredje avsnittet var bare en kommentar om hvordan man bør holde styringen på privatøkonomien når bufferen er bunnskrapt. Jeg vet at noen ikke har slik buffer og det mener jeg er uforsvarlig ovenfor en selv og de man eventuelt forsørger. Siden noen faktisk ikke har buffer dukker mistanken opp om at det kan være uforsvarlig styring av privatøkonomien og mistanken om at mangel på økonomisk buffer kan være selvforskyldt (og ikke bare et kortvarig tilbakesteg i forbindelse med ulykke/sykdom etc). En bunnskrapt buffer bør få en del varsellamper til å lyse og få en til å dobbeltsjekke at en ikke går helt blakk innen man får penger igjen. Det å ha en økonomisk buffer er utrolig viktig, nettopp for å kunne leve normalt når det skjer uforutsette ting som f.eks at inntekten forsvinner eller at viktige utgifter dukker opp. (F.eks at noen i nær familie dør og du må bidra til gravstein, kiste etc). Uforutsette ting skjer rett som det er og man bør ha en økonomisk buffer til sånne ting. Når du nevner 5000 kr/måned etter betalt husleie så er det fullt mulig å legge seg opp en brukbar buffer av det på relativt kort tid. Man må selvsagt ha selvdisiplin over forbruket for å få det til. Med bunnskrapt buffer MÅ man bare ta seg sammen og få bufferen på plass igjen. Selv om det betyr at man må si opp kabel-tven, lage hvert eneste måltid det neste halvåret selv, takke nei til fester og pub-turer med kamerater osv. Jeg vet hva jeg prater om for jeg har vært i situasjonen selv. For ca 8 år siden hadde jeg usedvanlig dårlig økonomi og måtte leve på bufferne mine til de var tomme. På det verste var jeg nede i et forbruk på ca 3000 kr/måned før husleie og 800 kr/måned etter husleie. Det varte 3-4 måneder før jeg klarte å få økonomien på rett kjøl igjen. Justert for KPI tilsvarer det ca 3500 og 930 kr/måned nå. Det dekket mat, strøm, internett og telefon. Jeg fikk naturlig nok ikke kjøpt noe særlig eller vært med på mye sosialt de månedene, men det var strengt nødvendig for å ikke sulte eller måtte snylte på venner og bekjente. Endret 3. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Hellas vil bygge et gjerde eller en mur langs grensa mot Tyrkia for å stanse ulovlige innvandrere: http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7446184 Hva synes dere om dette forslaget? Er det å gå gå for langt? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Den norske kongefamilien er jo også litt spesiell, i og med at den ble valgt av folket, og ikke bare tok makten slik alle andre kongefamilier har gjort. Ingen av de som deltok i det valget er i live i dag. Hvis folket fikk muligheten til å direkte godkjenne kongen hvert <10. år, så hadde jeg vært langt mer fornøyd med opplegget. Hvis det virkelig dreier seg om en folkekonge, så har de ingenting å frykte. Jeg kan gå med på dette, om vi også har en folkeavstemning om EØS, hvert tiende år. I tillegg vil jeg gjerne ha folkeavstemninger på alle EU direktiver, slik som tjenestedirektivet og datalagringsdirektivet. For meg er dette langt viktigere saker, enn kongehuset Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Jeg kan gå med på dette, om vi også har en folkeavstemning om EØS, hvert tiende år. I tillegg vil jeg gjerne ha folkeavstemninger på alle EU direktiver, slik som tjenestedirektivet og datalagringsdirektivet. For meg er dette langt viktigere saker, enn kongehuset Kan godt innføre det også. Jeg er ingen fan av EØS og heller ikke av at vi absolutt skal innføre alt som kommer fra EU. Monarkiet er avhengig av folkets støtte for å leve videre. Hvis folket skulle være misfornøyd med kongefamilien kan de folkevalgte ta initiativ til å avskaffe monarkiet. Så de lever på folkets nåde selv om de ikke er direkte folkevalgt. Slik ting er nå vil det å avskaffe kongefamilien kreve behandling i to påfølgende storting og 2/3 flertall da det er snakk om å endre grunnloven. Jeg ser egentlig ikke noe poeng i å gjøre det noe enklere for dette. Det fordi det å skifte styreform er et langsiktig valg som gjøres i hundreårsperspektiv, så det er viktig at en slik endring kommer som følge av lengre tids misnøye i det norske folk og ikke en midlertidig dipp i populariteten som følge av at de gjorde noe litt dumt en måned før valg. Skulle de bli skikkelig upopulær i folket over tid regner jeg med det ikke vil være noe problem å få det nødvendige 2/3 flertallet i Stortinget. Jeg mener det er en for lang vei å gå for å gjøre noe med statsoverhodet, og i mellomtiden så får vi ingen indikasjoner på hva slags støtte kongehuset faktisk har i folket. Endret 3. januar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 EU er jeg veldig usikker på, men er for EØS. Vi burde ha noe garantert kontakt og forbindelser med EU ettersom det tar over stadig mer og mer av Europa. Imidlertid forstår jeg godt det argumnetet med at vi like godt kan være fullverdige medlemmer å ha noe å si istedefor å følge alt EU gjør uten å ha noe å si slik tilfellet er med EØS. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 I dag er Arnold Schwarzeneggers siste arbeidsdag som guvernør i California: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/arnold-schwarzenegger-er-ferdig-som-guvernoer-i-california-3377918.html Hva mener dere om jobben The Governator har gjort og hvordan tror dere vi vil legge merke til ham i framtiden? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Utrolig at taperen Stoltenberg ikke vet mer om 1911 enn han gjør. Snakker om jordbrukssamfunn når Bergensbanen ble bygd ferdig i 1909. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Og poenget ditt medå kalle ham taper er? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Hva synes dere om dette forslaget? Er det å gå gå for langt? Falsk trygghet. De som vil, de vil fortsette å prøve å komme inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Experts salgsmetoder offisielt avslørt: I dag starter Expert sitt salg og selgerne er «blodtrimmet» på oppsalg. Jeg er selvsagt ikke overrasket, etter å ha vært innom bransjen selv for noen år siden, men det er jo bra at slike metoder blir bedre kjent for hvermansen. Jeg blir provosert hver gang jeg hører om slikt. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 Makan til sleipe triks. Men Elkjøp har vært greie å ha med å gjøre for min del de siste 10 åra. Ingen ting å klage på. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 3. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 3. januar 2011 I dag er Arnold Schwarzeneggers siste arbeidsdag som guvernør i California: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/arnold-schwarzenegger-er-ferdig-som-guvernoer-i-california-3377918.html Hva mener dere om jobben The Governator har gjort og hvordan tror dere vi vil legge merke til ham i framtiden? Han er innvandrer som kan ikke snakke skikkelig amerikansk og var guvernør til en stat som er større enn de fleste land i europa og uten en flertall rase. Han gjorde mye bra men staten har menge økonomiske problemer som han ikke fikk løst. Sett fra dette perspektiv var han en dårlig guvernør. Noe av dette var ikke hans skyld men resultat av Californias forsøk om et mer direkt demokrati. 1 Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Og poenget ditt medå kalle ham taper er? At han er en helvetes drittsekk som lar krigshelter i 90-åra vansmekte i ensomhet og lidelse, mens han fyller landet med lykkejegere. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Makan til sleipe triks. Men Elkjøp har vært greie å ha med å gjøre for min del de siste 10 åra. Ingen ting å klage på. Er du så naiv at du tror at dette ikke er noe bransjen gjør systematisk? Har du aldri lurt på hvorfor sportsskjedene alltid har sokker på forsiden av disse reklamevedleggene sine i avisen? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Jeg har hatt en tendens til å handle disse billigproduktene og kan "underskrive på" at man stort sett alltid forsøkes overbevises om at "det andre produktet" som koster x-antall kroner mer er mye bedre. (det kan det jo forsåvidt være også rent kvalitetmessig) Er jo på en måte forstålig at de forsøker pushe varer med litt bedre inntjening på. Uansett synes jeg man som forbruker ikke bør ha noe å klage på med dagens priser/tilbud (var jo også en sak før jul om at kjedene setter opp prisene i forbindelse med julehandelen), for aldri har det vel vært billigere å handle nødvendige hvite- og brunevarer og småelektrisk enn det er nå for tiden. (noen her inne kan sikkert huske når "standardprisen" på et tv var 10K og en vaskemanskin aldri kostet under 6K) Jeg er mer bekymret for hvor lenge morroa kan vare Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Fikk sparken av Volvo da han omtalte arbeidsplassen som "galehuset" på Facebook. To kolleger mistet også jobben, etter å ha lagt inn kommentarer. Han traff tydeligvis litt for godt med slengbemerkningen sin. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Her må det da bare være å skaffe seg en advokat? Det er jo ikke engang skikkelig drittslenging. På sia mi skulle det stått noe sånt som: "Satans jævla utakknemlige møkkasted! Brenn!" Søren at jeg ikke har en Volvo på bestilling som kunne avbestilles.. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 4. januar 2011 Rapporter Del Skrevet 4. januar 2011 Utrolig at taperen Stoltenberg ikke vet mer om 1911 enn han gjør. Snakker om jordbrukssamfunn når Bergensbanen ble bygd ferdig i 1909. Norge var fortsatt i svært stor grad et jordbrukssamfunn og et naturbrukssamfunn i 1911, om jeg ikke husker feil. At vi hadde jernbane endret ikke så mye på det, selv om vi var godt på vei inn i industrialismens dominanse. Jeg mener Christian Michelsen var svært kritisk til den utviklingen, men det er mulig jeg blander ham sammen med en annen samtidspolitiker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå