Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For Norges del er det økonomi og pensjoner som er bekymringen. På verdensbasis er det nok olje for minst ut dette århundret.

Alternative energikilder er en fin ideologi, men i praksis ser det ikke ut til å finnes noe annet enn kull som kan erstatte olje på verdensbasis, forutsatt like høyt eller jevnt økende energibehov. Reelt sett må vi nok belage oss på å redusere energibruken sånn at oljen (og etter hvert kullet) varer lengre. Alle alternativer til olje og kull monner for lite i mengde.

Ser vi litt mer lokalt (Norge) så er vi godt stilt til å takle nedgangen i oljeinntekter, så fremt vi reduserer det offentlige pengeforbruket i fornuftig tempo. Vi har nok av andre gode næringer til å holde et høyt økonomisk nivå i overskuelig fremtid, selv om det selvsagt blir en viss reduksjon i inntekter pga oljen. Vi er også godt rustet med andre energikilder (vannkraft, saltkraft og muligens også fra vindkraft, thorium og tidevannskraft)

Internasjonalt er energiprisene nødt til å stige jevnt mer enn verdens konsumprisindeks. Stigningen vil nok vare i minst 50 år og det gjør oss stadig bedre rustet internasjonalt på grunn av energitilgangen. Men for å bli rike må vi har noe å eksportere og kan dermed ikke svi av all energien her i landet. Det betyr at vi må energieffektivisere. For å få det til må vi følge internasjonale energipriser og ikke ha noe særnorsk lavt prisnivå. Vi kan eksportere kraft slik fiskeindustrien har eksportert fisk: selge råvaren, men en smartere og mer lønnsom strategi er å videreforedle kraften til energikrevende produkter her hjemme, som så eksporteres. Råmetaller, legeringer, sement, kjemiske produkter, elektronikk-wafere osv. Da får vi mye mer penger igjen for energien vår.

WEPCBRENTw.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Pålagt med alkoholfritt

For å få løyve til å servere alkohol, er skjenkestedene pliktig å tilby sine gjester øl og vin uten alkoholinnhold. Varene skal ikke være gått ut på dato, og skal være ført opp i prislisten, sammen med alkoholholdige drikkevarer.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skjenkesteder-uten-alkoholfritt-874497.html

My bad. Det går i alle fall omentrent ikke noe som helst av alkoholfritt øl.

Lenke til kommentar

Tror også det gjelder for hele landet. Det virker mest som en latterlig trass-ordning.

At lettøl selges på utesteder kan jeg forstå. Man må jo ha et alibi for å drive med reklame og merchandising av lettøl, som alle vet er de facto ølreklame. Men obligatorisk alkoholfri øl og vin? Jeg ser ikke logikken. Det virker mere symbolsk enn fornuftig.

Lenke til kommentar

Jeg ser logikken og synes det er bra det er slik. Det gir mulighet for de som er kveldens sjåfør, gravide, folk på diverse medisiner osv å dra ut med venner uten å føle gruppepresset for å bli værende på et sted som ikke serverer noe alkoholfritt. Det er som vanlig ikke tillatt å nyte medbrakt på sånne steder så man kan ikke bare stikke på nærmeste Narvesen å kjøpe en flaske Claustaler eller kildevann og ta det med inn på serveringsstedet. At det må stå i prislistene er naturlig for at folk skal vite om det. (Når inspektørene kommer så kan ikke utestedet si "jammen det er jo alkoholfritt vann i springen på toalettene", eller "vi har vist en boks Hansa Null på lagret".)

Muligheten til å finne alkoholfri drikke på barer og serveringssteder bør etter min mening være pålagt. Slike lover og regler finner jeg faktisk mer nyttige enn høye alkoholavgifter.

Men det er en annen regel jeg aldri har skjønt nytten av: Sjenkelovens krav om at alkoholholdige drinker alltid skal blandes ned i prosent. F.eks at det er lov å helle tonic i gin, men ikke lov å helle gin i tonic. Resultatet må jo nødvendigvis bli det samme.

Lenke til kommentar

Alkoholfrie alternativer er helt logisk. De fleste som ikke drikker alkohol på et utested drikker brus, vann, te eller kaffe istedenfor. De drikker derimot skjelden alkoholfri vin eller øl (derav den artige notisen om at "varene skal ikke være gått ut på dato"). Hva vitsen er med å spesifikt påkreve liksom-øl og liksom-vin? Det skjønner jeg ikke.

På utesteder jeg har jobbet på, så har den alkoholfrie ølen og vinen alltid stått urørt og har ikke gjort stort annet enn å legge beslag på lagerplass.

Lenke til kommentar

Alkoholfrie alternativer er helt logisk. De fleste som ikke drikker alkohol på et utested drikker brus, vann, te eller kaffe istedenfor. De drikker derimot skjelden alkoholfri vin eller øl (derav den artige notisen om at "varene skal ikke være gått ut på dato"). Hva vitsen er med å spesifikt påkreve liksom-øl og liksom-vin? Det skjønner jeg ikke.

På utesteder jeg har jobbet på, så har den alkoholfrie ølen og vinen alltid stått urørt og har ikke gjort stort annet enn å legge beslag på lagerplass.

Hvis man har ordentlig alkoholfritt så går det mer av det, f.eks erdinger alkoholfritt eller Brew Dog, som faktisk har en god smak, i motsetning til Clausthaler og munkholm. Har litt å si hva man tilbyr å.

Lenke til kommentar

Men det er en annen regel jeg aldri har skjønt nytten av: Sjenkelovens krav om at alkoholholdige drinker alltid skal blandes ned i prosent. F.eks at det er lov å helle tonic i gin, men ikke lov å helle gin i tonic. Resultatet må jo nødvendigvis bli det samme.

Jeg arbeider ikke i baren, men det jeg blir fortalt er at dette er for å unngå at det has mer alkohol i glasset enn tillatt.

Hvis det er noe jeg syns er mer sprøtt er det forbudet mot å selge blandede drinker til 18-åringer. Dersom du blander en drink kommer du med letthet under 22 %. Selv om det er whisky med vann (helt akseptabelt) trenger du bare half an half for å komme under denne grensen med mindre det er cask strength. En longdrink vil inneholde enda mindre alkohol. Dersom det er en Baccardi Razz med sprite snakker vi om en drink der spriten i utgangspunktet bare inneholder 36 %. Man bør kanskje i større grad tillate 18-åringer å kjøpe blandede drinker, så lenge det endelige alkoholinnholdet er under 22 %. Om du vil kan du kjøpe ferdigblandet Mojito og G&T på polet som 18-åring, men du kan ikke kjøpe et eksemplar av en virkelig god, profesjonelt blandet Mojito eller G&T på et utested. Det finner jeg litt merkelig.

Meg om det. :)

Har google fotografert alle gater i Norge eller?

Til og med småveier er jo med nå. Hva ,ed folks privatliv?

Jeg kan se bilen min parkert. Det betyr at jeg kan overvåkes og at folk kan samle enda flere opplysninger om meg fra nettet.

Faens Google!

Ditt privatliv slutter ved utgangsdøra. Så lenge google er på offentlig gate når fotograferingen finner sted er den lovlig.

Hvis man har ordentlig alkoholfritt så går det mer av det, f.eks erdinger alkoholfritt eller Brew Dog, som faktisk har en god smak, i motsetning til Clausthaler og munkholm. Har litt å si hva man tilbyr å.

Kan skrive under på at Nanny State (Brewdog) er verdt å smake på. Har tatt kontakt med barsjef om innkjøp av nettopp Nanny State for studentpuben. Utmerket alternativ når man ikke vil drikke.

:)

Lenke til kommentar

Har google fotografert alle gater i Norge eller?

Til og med småveier er jo med nå. Hva ,ed folks privatliv?

Jeg kan se bilen min parkert. Det betyr at jeg kan overvåkes og at folk kan samle enda flere opplysninger om meg fra nettet.

Faens Google!

Ditt privatliv slutter ved utgangsdøra. Så lenge google er på offentlig gate når fotograferingen finner sted er den lovlig.

Det der er noe av det verste jeg har hørt på lang tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...