Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Blir vel litt feil å sammenligne de to rusene? Cannabis gir jo en roligere rus enn alkohol. På lik linje med at feks cannabis og amfetamin gir forskjellig rus.

Men jeg er enig med at drikkekulturen i dette landet er på trynet. For mange bruker alkohol som et rusmiddel framfor et nytelsesmiddel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datteren døde med seks i promille

Personlig kjenner jeg folk som ruser seg på både alkohol og cannabis, men det som stadig slår meg er hvor unkontrollert mange behandler alkohol. Dette er ikke ment som et pro-cannabis-innlegg, men uansett så har jeg inntrykk av at de av mine venner som hovedsaklig bruker cannabis er mer bevisste ved sin rus, kontra mange som drikker alkohol ustyrlig. Drikkekulturen i dette landet er mildt sagt tragikomisk.

Noen som har lignende erfaringer?

Som cannabis bruker er man vel strengt tatt nødt til å være mer bevisst ved sin rus fordi man bryter loven ved å benytte seg av det, uansett hvor gammel man er. Barn og ungdom som drikker seg ihjel bryter også loven, men der er det bare en aldergrense som brytes og aldersgrenser har jo alle et generelt mer slapt forhold til. Hadde hasjrøyking vært lovlig i samme grad som alkohol hadde man nok sett mer "ustyrlig" bruk der også.

Lenke til kommentar

Men jeg er enig med at drikkekulturen i dette landet er på trynet. For mange bruker alkohol som et rusmiddel framfor et nytelsesmiddel.

Er det ikke det som er meninga a? :omg:

La oss tenke oss at det fantes alkoholfrie varianter av alle slag, -tror likvel 99% ville valgt alkoholholdig pga rus-virkningen

Det som mangler bevissthet om blandt ungdom er vel at de undervurderer hvor hardtslående sprit er (i forhold til øl/vin) og burde kanskje vært bedre/fler advarseler rundt dette

Tilfellet over her var veldig ekstremt og tragisk

Lenke til kommentar

Min far, pragmatisk som han er, tok en gang opp drikking med meg på en av våre kveldsturer. Hans løsning har fungert bra for meg i mange år. For det første; bland de sterke drinkene tidlig på kvelden. Svakere senere på kvelden. Drikk til du føler deg litt svimmel, og fyll på med en enhet alkohol i timen for å holde det gående. Fungerer som bare det. Om man følger det. Det hører med til historien at det fulgte etter en svært lite heldig kveld. Men nok om det.

Det er svært sjelden jeg drikker meg full nå til dags. På tross av at jeg er student. Jeg drikker for det meste ganske dyr whisky, godt øl, god cider (ikke brus med sprit, men ekte cider) og et fåtall blandede drinker jeg faktisk liker. Fellesnevneren er at jeg drikker det fordi jeg syns det er godt. Om noen laget en whisky med bare 22 % ville jeg gjerne hatt det som et alternativ på studentpuben for de gangene jeg ikke har lyst på øl.

Om dagens ungdom lærer seg å drikke godt øl fordi de syns det smaker godt, og nyter det. Da kan det kanskje bli en ordning. Men det gjør de ikke. Tross alt, hvem har ikke vært 15?

Ikke at noe av dette hadde hjulpet jenta. Når du shotter merker du ikke rusen raskt nok. Det er en grunn til at jeg ikke shotter med mindre noen eksplisit spanderer en shot på meg. Og da motvillig.

Jeg er fristet til å si dagens ungdom, men vi var faktisk ikke mye bedre selv.

Lenke til kommentar

Tja, om du drikker whisky som jeg gjør, og har den alkoholtoleransen jeg har kombinert med kroppsmasse er det i seg selv et problem. Problemet oppstår når man drikker det for fort. Shotting er for mange en metode å bli snydens veldig fort, dessuten er det en måte å få drikkevarne raskt nok ned til at man ikke nødvendigvis får så mye ukomfor av sviende brennevin.

Om man ble kvitt shotting og lot alle drikke svært kraftig maltwhisky fra Islay hadde nok ungdommen drukket saktere. Men det tviler jeg på at vi får oppleve med det første.

:)

Lenke til kommentar

Apropos ekstremister;

"På et nettforum skal den drapstiltalte 26-åringen ha skrevet at hans interesse var «at døda muslimer"

Den drapstiltale 26-åringen ville også "brenne ned moskeer og muslimske bygg"

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1316695.ece

Nå vet jeg ikke om det var her på et av diskusjon.no sine forum vedkommende boltret seg, men finnes det en policy på å evt. holde øye med slike og for persones eget beste, stoppe dem?

Eller bør eventuel ytringsfrihet gå foran alt? synspunkter?

Lenke til kommentar

Det er interne rutiner for håndtering av reelle trusler i forumet, men de ønsker ikke jeg å gå inn på her.

Generell rasisme vil reageres på som alle andre regelbrudd, og det er alvorligheten kombinert med hvor ofte det skjer som avgjør reaksjon.

Men dette kan nok med fordel tas opp i Tilbakemeldinger. :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen tråd om Siemens-saken på forumet? Overfakturering av Forsvaret, og broren til Lars Monsen som varsler og hovedvitne. Saken begynte 8 november.

Det er utrolig mange tråder om elektroniske dingser, men viktige tema glimrer ofte med sitt fravær her inne. Er ikke internettdebatten kommet lenger i dag? Vil dette også være fremtiden?

Lenke til kommentar

Er det ikke det som er meninga a? :omg:

La oss tenke oss at det fantes alkoholfrie varianter av alle slag, -tror likvel 99% ville valgt alkoholholdig pga rus-virkningen

Det som mangler bevissthet om blandt ungdom er vel at de undervurderer hvor hardtslående sprit er (i forhold til øl/vin) og burde kanskje vært bedre/fler advarseler rundt dette

Tilfellet over her var veldig ekstremt og tragisk

Utesteder er pliktet å ha alkoholfrie alternativer til de alkoholhodlige drikkene man har.

Lenke til kommentar

Det kan nok være sant, men alternativet er uansett der, eller, det skal hvertfall være det. Hvis du er på et utested som tilbyr f.eks Øl, men ikke alkoholfri øl, kan du tipse de som driver med skjenkekontroll( vi kaller dem bare skjenkekontrollen, hvor er de fra? :p)

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar
Studier bekrefter giftige utslipp fra biodiesel

Kanskje på tide å ta en liten pause i miljøhysteriet for og sjekke alle sider av saken? Biodrivstoff blir jo ukritisk hauset opp som redningen av diverse miljøhysterikere. Jeg er for en mer miljøvennlig kultur generelt i den vestlige verden, men det må ikke gjøres helt ukritisk uten hensyn til vitenskaplige fakta.

Er det gjort uten hensyn til vitenskapelige fakta da?

Lenke til kommentar

Det kan nok være sant, men alternativet er uansett der, eller, det skal hvertfall være det. Hvis du er på et utested som tilbyr f.eks Øl, men ikke alkoholfri øl, kan du tipse de som driver med skjenkekontroll( vi kaller dem bare skjenkekontrollen, hvor er de fra? :p)

Det holder at utestedet tilbyr brus. Sjenkekontrollen varierer fra kommune til kommune, i noen kommuner er den utført av f.eks. utekontakt, andre steder er det et eget kommunalt verv. Den ene gangen jeg har opplevd det var den outsourcet til et vaktselskap. I parantes bemerket sto vi med glans.

Dersom du vil kontakte sjenkekontrollen er nok det lureste å ta kontakt med kommunen og forhøre deg der.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...