Vice Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Sannheten er jo den at homoer kan skape uro i rekkene og konflikter. Debatten er polarisert ellers, så hvorfor skulle det være annerledes blant soldater? Hva slags uro da? Uro basert på de homofobes fordommer som sier at "homoer sjekker opp/voldtar alle menn overalt hvor de befinner seg, nårsomhelst" ? 1 Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Fakta er uansett at et overveldende flertall av de amerikanske styrkene ikke har noe imot åpne homofile i militære. De tillatter jo kvinner. Jeg vil tro det er like mange hetero som homofile(sikkert flere) i militære og da burde jo kvinnene være et problem. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Sannheten er jo den at homoer kan skape uro i rekkene og konflikter. Debatten er polarisert ellers, så hvorfor skulle det være annerledes blant soldater? Omtrent all uenighet kan potensielt skape konflikter. Forskjellige religioner, kulturer og politiske syn kan like gjerne være opphavet. Hvorfor skal homofili trekkes fram som forskjellig fra disse? Jeg ser ikke hvorfor homofili skal være mer polariserende enn mange andre temaer. Skaper homofili problemer og splid er det fordi man har en uheldig kultur innad i militæret, ikke fordi homofili i egenskap av sin natur skaper konflikter. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Omtrent all uenighet kan potensielt skape konflikter. Forskjellige religioner, kulturer og politiske syn kan like gjerne være opphavet. Hvorfor skal homofili trekkes fram som forskjellig fra disse? Jeg ser ikke hvorfor homofili skal være mer polariserende enn mange andre temaer. Skaper homofili problemer og splid er det fordi man har en uheldig kultur innad i militæret, ikke fordi homofili i egenskap av sin natur skaper konflikter. USAs militær er meget vant til å behandle et flerkulturelt samfunn. Det finnes folk i USAs militaær fra alle bakgrunner, raser, etnisiteter, mer enn hva som helst europeisk militær. De samme motstand hendte før afrikanske amerikaner ble integrert i militær og det er enda en del problemer med rasisme. Likevel så behandler militæren denne konflikt bedre enn samfunn generellt. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3955770.ece Fem soldater drept i et mislykket selvmordsangrep. Hvis fem soldater ble drept - er det ikke litt spesielt å kalle angrepet for mislykket? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Sannheten er jo den at homoer kan skape uro i rekkene og konflikter. Debatten er polarisert ellers, så hvorfor skulle det være annerledes blant soldater? Sannheten er at det ikke er så mye som tyder på det. Som andre har påpekt er flertallet av amerikanske soldater positive til homofile som tjenestegjør i forsvaret, det er også flertallet av stabssjefene (inkludert the Chairman). Det argumentet du drar frem her ble også dratt frem om svarte, og andre etniske grupper. For ikke å snakke om kvinner. Sannheten er at et moderne samfunn rett og slett ikke kan akseptere at man underbygger og støtter opp om fordommer og usannheter. Det kalles fremgang. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 FNs generalsekretær Ban Ki-moon vil ikke svare åpenlyst på om han vil stille til gjenvalg for en periode til i jobben: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3954499.ece Hva mener dere, har han gjort en god jobb så langt? Håper han ikke tar gjenvalg. Oppfattter ham som en litt anonym overforsiktig type. På den annen side er det vel muligens slike grå-mus som passer inn i FN systemet. En fargerik person derimot havner vel brått på kant med diverse land. Kunne vøri interessant å prøve Martin Skancke i den jobben Fint med fargerike folk i en slik jobb. Personelig likte jeg langt, langt bedre Kofi Annan. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3955770.ece Fem soldater drept i et mislykket selvmordsangrep. Hvis fem soldater ble drept - er det ikke litt spesielt å kalle angrepet for mislykket? Vel, når 3 av 4 blir skutt og ikke får gjennomført oppdraget sitt så er det jo i større grad mislykket enn det er gjennomført, selv om fem soldater ble drept. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 http://www.aftenpost...icle3955770.ece Fem soldater drept i et mislykket selvmordsangrep. Hvis fem soldater ble drept - er det ikke litt spesielt å kalle angrepet for mislykket? Vel, når 3 av 4 blir skutt og ikke får gjennomført oppdraget sitt så er det jo i større grad mislykket enn det er gjennomført, selv om fem soldater ble drept. Ja, jeg ser den. Men samtidig reagerer jeg på ordbruken, hadde det vært fem NATO-soldater som hadde blitt drept, ville man da brukt de samme ordene? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Er det forresten ikke et paradoks at snart 10 år etter innvasjon, er us/isaf tapstall høyere enn noensinne? Og diverse vestlige regjeringssjefer må holde sine snarvisitter topp hemmelig, lokale autoriteter kan ikke bevege seg utenfor "green zone" uten å sitte i pansret kjøretøy. Virker ikke som særlig fremgang Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Historisk sett er jo ikke dette noe lett område å drive krigføring i, og det går som regel bare en vei når det begynner å gå litt trått. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Er det forresten ikke et paradoks at snart 10 år etter innvasjon, er us/isaf tapstall høyere enn noensinne? Og diverse vestlige regjeringssjefer må holde sine snarvisitter topp hemmelig, lokale autoriteter kan ikke bevege seg utenfor "green zone" uten å sitte i pansret kjøretøy. Virker ikke som særlig fremgang Det går til helvete. De lokale afghanske troppene må jages rundt av amerikanerne for at de skal gjøre noe. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Fint med fargerike folk i en slik jobb. Personelig likte jeg langt, langt bedre Kofi Annan. Fordømt synd at Dag Hammarsköld ble drept. Det var generalsekretæren sin, det. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Er det forresten ikke et paradoks at snart 10 år etter innvasjon, er us/isaf tapstall høyere enn noensinne? Og diverse vestlige regjeringssjefer må holde sine snarvisitter topp hemmelig, lokale autoriteter kan ikke bevege seg utenfor "green zone" uten å sitte i pansret kjøretøy. Virker ikke som særlig fremgang Tjah, så lenge de tar knekken på atskillige fler talibanskadedyr for hver isafsoldat som går med, så vil hvertfall jeg kalle det for en god ting. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Men de gjenværende blir åpenbart mere effektive jfr. tapstall Forøvrig "spådde jeg" noe slikt for lenge siden, dvs. at motstandsbevegelsene kommer til å flytte inn i urbane strøk Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Er det forresten ikke et paradoks at snart 10 år etter innvasjon, er us/isaf tapstall høyere enn noensinne? Og diverse vestlige regjeringssjefer må holde sine snarvisitter topp hemmelig, lokale autoriteter kan ikke bevege seg utenfor "green zone" uten å sitte i pansret kjøretøy. Virker ikke som særlig fremgang Tjah, så lenge de tar knekken på atskillige fler talibanskadedyr for hver isafsoldat som går med, så vil hvertfall jeg kalle det for en god ting. Kanskje du bør reise ned og kjempe sjøl? Altså, i steden for amerikanske utkantgutter med dårlige karakterer og få alternativer. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Fordømt synd at Dag Hammarsköld ble drept. Det var generalsekretæren sin, det. Fulgte ikke aktivt med på internasjonal politikk før jeg var seksten år så har aldri merket meg noen andre av FNs ledere enn Kofi Annan og Ban Ki-moon. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 19. desember 2010 Del Skrevet 19. desember 2010 Kanskje du bør reise ned og kjempe sjøl? Altså, i steden for amerikanske utkantgutter med dårlige karakterer og få alternativer. Ordla meg kanskje litt feil der. Det er ikke en god ting når noen blir drept i krig, men tatt situasjonen i betrakning så er det bra at det er såpass stor differense mellom isaf og taliban. (Og hadde jeg hatt en karriere som soldat så hadde det helt klart vært aktuelt å ha bidratt på en eller annen måte der nede.) Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Fordømt synd at Dag Hammarsköld ble drept. Det var generalsekretæren sin, det. Fulgte ikke aktivt med på internasjonal politikk før jeg var seksten år så har aldri merket meg noen andre av FNs ledere enn Kofi Annan og Ban Ki-moon. Nå tror jeg du uansett ville hatt problemer med å følge med på Dag Hammarsjölds handlinger som FNs generalsekretær siden han ble skutt ned over Zambia (daværende Nord-Rhodesia) i 1961 på et meglingsoppdrag eller noe slikt, husker ikke helt. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Utifra de to jeg har fulgt med på vil jeg iallefall si at Kofi Annan som var langt mer aktiv og fremtredende enn Ban Ki-moon var den beste! Hva mener du? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå