Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Det som er helt uforståelig er hvorfor det tar 10 år å avklare om man kan bli i Norge eller ikke. Dessverre så er ikke saken unik.

Det virker som om det er enkelte som tror at Norge "lever" utelukkende på grunn av oljen, det er ikke helt sant.

Norge lever ikke av olje

Det fins et liv for Norge etter oljedøden, spår Statistisk sentralbyrå. Da skal vi leve av et evigvarende oljefond, vanlig arbeid og smarte bedrifter med evne til å omstille seg.

All penger fra petroleumsvirksomhet blir satt inn på Oljefondet, og penger blir kun tatt ut av oljefondet for å kunne dekke underskudd på statbudsjettet. Det et ihvertfall slik jeg har forstått det.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det blir gøy i Norge etter oljefesten er over. Da tenker jeg the powers that be innser at det ikke var fullt så lurt å la 400 000 ikke-vestlige innvandrere yngle i kongeriket. Folk som ikke blir lønnsomme å ha i landet før etter flere generasjoner. Flott gjort.

Kan du vennligst oversette til Norsk?

Kan du vennligst ta deg et kurs i samfunnsøkonomi før du dummer deg ut ennå mer? Uten innvandring hadde vi fått seriøse problemer med å bemanne svært mange stillinger her i landet, noe som hadde fått lønnsnivået til å ta helt av samtidig som svært mange viktige samfunnsfunksjoner ikke hadde fått nok arbeidskraft. Du ville altså tjent mer i antall kroner men likevel fått mindre norske varer og tjenester for pengene.

Strømmen er nok dyr på grunn av vår vilje til å betale for den. Det skal mye til før jeg sier den opp, lissom.

Det handler ikke om å si opp strømmen, men om å justere sin egen bruk etter prisnivået. Gjør man ikke det så er alternativet å vente på at strømmen blir kuttet når du har mest behov for den.

Kan du vennligst kutte ut disse kvalmende idiotiske utropene med rasistiske undertoner hver gang innvandrere eller mørkhudede omtales i media?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å si opp strømmen, men om å justere sin egen bruk etter prisnivået. Gjør man ikke det så er alternativet å vente på at strømmen blir kuttet når du har mest behov for den.

Du mener med andre ord at vi bare skal finne oss i en hver pris? En vare er ikke for dyr så lenge den selges kan man si. Har man råd så kjøper man, har man ikke råd kjøper man ikke. Når det gjelder strøm så er de fleste nødt til å kjøpe. Da er det myndighetenes oppgave å legge til rette for at dette er mulig for folk. Ingen er villige til å kutte ned sin egen velstand pga. myndighetenes feilslåtte kraft- og miljøpolitikk.

Lenke til kommentar

Kan du vennligst oversette til Norsk?

Kan du vennligst ta deg et kurs i samfunnsøkonomi før du dummer deg ut ennå mer? Uten innvandring hadde vi fått seriøse problemer med å bemanne svært mange stillinger her i landet, noe som hadde fått lønnsnivået til å ta helt av samtidig som svært mange viktige samfunnsfunksjoner ikke hadde fått nok arbeidskraft. Du ville altså tjent mer i antall kroner men likevel fått mindre norske varer og tjenester for pengene.

Tenker du nå på arbedisinnvandring som ville kommet uansett hva slags politikk vi har (på grunn av schengen) så er det riktig at vi ville hatt noen problemer med å bemanne posisjoner i Norge.

Men tenker du på asylinnvndring, og deres familiegjenforening så er du helt på bærtur. Hvis det var riktig, så skulle de ha massive problemer med å bemanne jobber i alle områder utenfor Oslo. Det har ikke skjedd. Det kreves arbeid å ta vare på innvandre også, og yrkesdeltagelsen deres er lav. Så å ta imot masse asylinnvandre er ikke positivt for økonomien på noen måte.

Uten asylinnvandring ville ikke forholdene vært så forskjellige. Det ville ikke ført til et massivt prisnivå. Sannsynligvis den eneste forskjellen, er at Oslo ville vært hvitere og ville hatt lavere kriminalitet. Det er ikke så mange asylinnvandre i Norge ennå.

Lenke til kommentar

Det virker som om det er enkelte som tror at Norge "lever" utelukkende på grunn av oljen, det er ikke helt sant.

Norge lever ikke av olje

Det fins et liv for Norge etter oljedøden, spår Statistisk sentralbyrå. Da skal vi leve av et evigvarende oljefond, vanlig arbeid og smarte bedrifter med evne til å omstille seg.

All penger fra petroleumsvirksomhet blir satt inn på Oljefondet, og penger blir kun tatt ut av oljefondet for å kunne dekke underskudd på statbudsjettet. Det et ihvertfall slik jeg har forstått det.

Å leve av oljefondet er å leve av oljen. Akkuratt som hvis du lever av pappas renter, så lever du av pappaen din.

Og jo Norge lever av oljen. I 1970 var Norge det fattigste landet i Skandinavia, hadde masse problemer med handelsunderskudd og var på samme nivå som Italia. Uten olje ville Norge trolig vært det fattigste landet i Skandinavia. Det er oljen som har gitt Norge muligheten til å bli det rikeste landet i Europa utenom Luxemburg. Og for øyeblikket er mesteparten av norsk eksport olje. Det betyr naturligvis ikke at Norge vil kollapse etter oljen, men Norge lever på oljen og vil forsette å gjøre det i lang tid fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er pinlig å se moderatorer komme med skråsikre analyser som ikke holder vann.

Vi har 700 000 utenfor arbeidslivet i Norge. Ikke gratis akkurat, og selv om lønningene hadde blitt høyere med norsk arbeidskraft tror jeg totalsummen ville ha blitt svært positiv uten innvandring.

I tillegg har vi kulturkampen som innvandringen fører med seg og som ikke har direkte med økonomi å gjøre.

Lenke til kommentar

Du mener med andre ord at vi bare skal finne oss i en hver pris? En vare er ikke for dyr så lenge den selges kan man si. Har man råd så kjøper man, har man ikke råd kjøper man ikke. Når det gjelder strøm så er de fleste nødt til å kjøpe. Da er det myndighetenes oppgave å legge til rette for at dette er mulig for folk. Ingen er villige til å kutte ned sin egen velstand pga. myndighetenes feilslåtte kraft- og miljøpolitikk.

Gitt dagens tilgang på vannkraft så må vi finne oss i enhver pris. Lekmanstanken om å på sett og vis subsidiere alle eller grupper av konsumentene fungerer heller ikke.

Og løsningen på elprisene ligger ikke i prisene per se, men tilgang til strøm. Og for det er det mange her inne som kan skissere løsninger bedre enn meg.

Tenker du nå på arbedisinnvandring som ville kommet uansett hva slags politikk vi har (på grunn av schengen) så er det riktig at vi ville hatt noen problemer med å bemanne posisjoner i Norge.

Men tenker du på asylinnvndring, og deres familiegjenforening så er du helt på bærtur. Hvis det var riktig, så skulle de ha massive problemer med å bemanne jobber i alle områder utenfor Oslo. Det har ikke skjedd. Det kreves arbeid å ta vare på innvandre også, og yrkesdeltagelsen deres er lav. Så å ta imot masse asylinnvandre er ikke positivt for økonomien på noen måte.

Uten asylinnvandring ville ikke forholdene vært så forskjellige. Det ville ikke ført til et massivt prisnivå. Sannsynligvis den eneste forskjellen, er at Oslo ville vært hvitere og ville hatt lavere kriminalitet. Det er ikke så mange asylinnvandre i Norge ennå.

Det er problemfullt å bemanne jobber også utenfor Oslo.

Til og med strilen gidder ikke komme til byen lenger for å vaske gulv eller henge i kassen på McD!

;)

Uten olje ville Norge trolig vært det fattigste landet i Skandinavia.

Ikke uenig med deg, men heller ikke nødvendigvis enig heller.

Uansett, en gøy tanke å leke med!

Den mest avgjørende faktoren for landets tilstand tror jeg faktisk hadde vært hvor lenge vi hadde ført en rød velferdsstatspolitikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er pinlig å se moderatorer komme med skråsikre analyser som ikke holder vann.

Vi har 700 000 utenfor arbeidslivet i Norge. Ikke gratis akkurat, og selv om lønningene hadde blitt høyere med norsk arbeidskraft tror jeg totalsummen ville ha blitt svært positiv uten innvandring.

Igjen fra profilen din:

Forøvrig har jeg en tung økonomisk bakgrunn.....

Og igjen spør jeg, hvorfor poster du slike tulleinnlegg med slike tøysekommentarer da?

Det er dette med skråsikre analyser som ikke holder vann da.....

:rofl:

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK - Planned obsolescence: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/

En dokumentar om konsumentsamfunnet og hvordan produkter designes med vilje for å gi kort levetid slik at konsumet og forsøplingen kan stige kontinuerlig i en verden som krever kontinuerlig økonomisk vekst.

Jeg visste noe av dette fra før, men at det er en så gjennomgående tankegang i industrien gjør meg forbannet.

Dokumentaren er tilgjengelig på nett frem til 14. desember.

• Liker 1
Lenke til kommentar
http://www.tv2nyhete...om-3358686.html

Ingen sympati til deg, lykkejeger.

Kan du vennligst kutte ut disse kvalmende idiotiske utropene med rasistiske undertoner hver gang innvandrere eller mørkhudede omtales i media?

Å kalle noen for lykkejeger er rasistisk? Logikken er helt fraværende. Ta det over pm med ham om det plager deg så mye i stedet for å miste selvbeherskelsen her (som er en moderator uverdig).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å kalle noen for lykkejeger er rasistisk? Logikken er helt fraværende. Ta det over pm med ham om det plager deg så mye i stedet for å miste selvbeherskelsen her (som er en moderator uverdig).

Les innlegget til Simen1 en gang til og slutt å tillegg han meninger han ikke har uttrykt.

Han sa at utropene var kvalmende og idiotiske, samt at de innholdt en rasistisk undertone. Det er fortsatt et godt stykke igjen for å kalle forrige for rasist.

Da kan du begynne å snakke om fra- og tilstedeværende logikk.

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Igjen fra profilen din:

Forøvrig har jeg en tung økonomisk bakgrunn.....

Og igjen spør jeg, hvorfor poster du slike tulleinnlegg med slike tøysekommentarer da?

Det er dette med skråsikre analyser som ikke holder vann da.....

Skriv noe som gir mening. Ingen skjønner hva du er uenig i.

Jeg kan garantert mer enn deg om økonomi :yes: . Vet du hvor mye innvandring og asyl koster? De skal ha bolig, trygd, helsetjenester og masse oppfølging. Polakker og svensker skal også ha trygd når de blir ledige og samtidig havner nordmenn utenfor arbeidslivet. Tror du det er gratis?

Er du så enkel at du tror det er et positivt regnestykke?

Lenke til kommentar

NRK - Planned obsolescence: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/688543/

En dokumentar om konsumentsamfunnet og hvordan produkter designes med vilje for å gi kort levetid slik at konsumet og forsøplingen kan stige kontinuerlig i en verden som krever kontinuerlig økonomisk vekst.

Jeg visste noe av dette fra før, men at det er en så gjennomgående tankegang i industrien gjør meg forbannet.

Dokumentaren er tilgjengelig på nett frem til 14. desember.

Jeg vil tro at dette er mye av grunnen til at handelsstanden hater at det er 5 års reklamasjonsrett i Norge. Derfor er det tradisjon på å trenere reklamasjonssaker så mye som mulig, og da særlig når det gjelder elektronikk. Heldigvis for dem, så har også nordmenn nok av penger, og synes ofte det er for flaut, eller ikke verdt bryet med å klage når elektronikk rutinemessig kneler etter maks ett år med normal bruk.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Handelsstanden i Norge står ofte mellom barken og veden. De plikter å oppfylle forbrukerens krav i henhold til forbrukerkjøpsloven, men som oftest er de dårlig sikret videre i verdikjeden.

Vi må ukentlig dekke tap fordi at kunden har krav på ting fra oss, mens vi har ikke krav på en dritt fra våre leverandører.

Lenke til kommentar

Jeg kan garantert mer enn deg om økonomi :yes: . Vet du hvor mye innvandring og asyl koster? De skal ha bolig, trygd, helsetjenester og masse oppfølging. Polakker og svensker skal også ha trygd når de blir ledige og samtidig havner nordmenn utenfor arbeidslivet. Tror du det er gratis?

Om din økonomiske kompetanse er å summere en rekke kostnadsposter så juhu til deg! Og betviler ikke at du kanskje er noe av det flinkeste i Excel-chart?cht=tx&chl=\Sigma !

Lenke til kommentar

Les innlegget til Simen1 en gang til og slutt å tillegg han meninger han ikke har uttrykt.

Han sa at utropene var kvalmende og idiotiske, samt at de innholdt en rasistisk undertone. Det er fortsatt et godt stykke igjen for å kalle forrige for rasist.

Da kan du begynne å snakke om fra- og tilstedeværende logikk.

:)

Han kaller ham indirekte for rasist, jo. At du ikke evner å se dette er ikke min feil. Logikk har aldri vært din sterke side, ser det ut som.

Lenke til kommentar

Om din økonomiske kompetanse er å summere en rekke kostnadsposter så juhu til deg! Og betviler ikke at du kanskje er noe av det flinkeste i Excel-chart?cht=tx&chl=\Sigma !

Lurer på hva du baserer deg på? Den uendelige høye verdien av "flerkultur" (balkantilstander) :roll:

Vi skal få se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...