Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3932162.ece

 

 

Aftenposten antyder at oljefondet bør kunne sløses vekk i krisepakker:

 

–Kan Norge bruke oljefondet til å låne penger til noen av landene som opplever krise nå?

–Det vi gjorde i tilfellet Island og Latvia var å gi statslån gjennom sentralbanken. Oljefondet har en helt annen funksjon. Men Oljefondet investerer tungt i Europa og ved årsskiftet 2009/10 hadde vi plassert i underkant av 200 milliarder euro (1600 mrd. kr) i europeiske aksjer og obligasjoner. Vi er altså tungt inne på investeringssiden, men fondet er ikke noe redskap som skal brukes til krisehåndtering, sier finansministeren.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en artikkel i VG om vold i fengsel i Oslo. Det jeg imidlertid heftet meg med var middagsmenyen...

 

http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2010/12/04/1291449477199_640.jpg

Er det rart folk kommer til Norge for å begå forbrytelser?

Ærlig talt! La dem få ordentlig mat. Vi prøver ikke å gjøre forholdene så jævelige som mulige.

 

Jeg synes bare ikke noe om all unødvendige luksusen. Jeg synes ikke de skal få TV på rommet, og ihvertfall ikke Play Station. Jeg synes ikke de skal få sitt eget bad. De kan lese bøker. Det vil de nok lære langt mer av. I tilegg bør det være mer fokus på disiplin og hardt arbeid. Hvorfor kan ikke fengselansatte gjøre ting som vi trenger i samfunnet. F.eks. plukke opp søppel, vaske offentlige bygg, etc.

 

I tilegg ønsker jeg langt mindre bruk av åpne fengsler. Altså, fengsler som ligner på feriehus og de kan gjøre absolutt hva de vil. Hvis man utfører småkriminalitet i Norge havner man i en av dem. Og det er egentlig ikke en straff i det hele tatt. Fengsel skal være kjipt og noe man ikke ønsker seg.

Lenke til kommentar

Nordmenn er ganske naive når det kommer til ulovlige prissamarbeid. Få av oss nissemenn og nissedamer tror korrupsjon og brudd på konkurranselovene skjer her i landet.

 

Det skal foreligge ganske klare føringer før bedrifter kan tillegges prissamarbeid.

Derimot, signalisering typisk via medier, kundeløfter etc gjør mye av den samme nytten uten at det er et eksplisitt samarbeid.

 

Dessuten er Norge et forholdsvis lite land, hvor aktørene i samme bransje ofte har godt personlig kjennskap til hverandre som jo gjør at underforståtte enigheter brer seg.

Lenke til kommentar

Hvofor er bredbånd i Norge så dyrt?

 

I USA og England får de linjer på 6000/700 for 100 kroner måneden. Jeg blir forbanna. Her koster det uansett 300 kroner.

 

Sorry, men det der stemmer ikke. Det virker mer som du bare leter etter noe å sutre over. For det første er bredbåndsprisene høyere for lavere hastigheter i US og UK enn det du påstår, og for det andre, så er lønnsnivået i Norge mye høyere. Samtidig er bredbåndsnettet både i US og UK dårlig utbygd og har dårlig QOS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enten får det være kos, eller så får det være pine. Rehabilitering, eller straff.

 

Er det greit at voldtektsmenn, voldsutøvere, mordere og det som verre er har bedre bo og leve- forhold enn hundretusener av uskyldige nordmenn som er studenter, pensjonister, syke, handicappede, trygdede, aleneforeldre, arbeidsløse, sosialklienter osv. ?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om studenter, pensjonister, syke, handicappede, trygdede, aleneforeldre, arbeidsløse, eller sosialklienter. :)

 

Men vi må bestemme oss om fengsler skal gjøre de innsatte "friske", eller om de skal vise fangene den negative konsekvensen av negative handlinger..

Lenke til kommentar

Hvofor er bredbånd i Norge så dyrt?

 

I USA og England får de linjer på 6000/700 for 100 kroner måneden. Jeg blir forbanna. Her koster det uansett 300 kroner.

 

Sorry, men det der stemmer ikke. Det virker mer som du bare leter etter noe å sutre over. For det første er bredbåndsprisene høyere for lavere hastigheter i US og UK enn det du påstår, og for det andre, så er lønnsnivået i Norge mye høyere. Samtidig er bredbåndsnettet både i US og UK dårlig utbygd og har dårlig QOS.

 

Lønnsnivået (median) er ikke mye høyere, særlig når en ser på etter skatt inntekt. OECD sier at norge betaler mye mer per MB/s. Her finner du statistikkene. Det er også litt usaklig å sammenligne meget store land til lille norge.

 

 

 

 

http://www.oecd.org/document/54/0,3343,en_2649_34225_38690102_1_1_1_1,00.html

Lenke til kommentar

Hvofor er bredbånd i Norge så dyrt?

 

I USA og England får de linjer på 6000/700 for 100 kroner måneden. Jeg blir forbanna. Her koster det uansett 300 kroner.

 

Sorry, men det der stemmer ikke. Det virker mer som du bare leter etter noe å sutre over. For det første er bredbåndsprisene høyere for lavere hastigheter i US og UK enn det du påstår, og for det andre, så er lønnsnivået i Norge mye høyere. Samtidig er bredbåndsnettet både i US og UK dårlig utbygd og har dårlig QOS.

 

Hva mener du? Skal du bestemme hva folk kan klage på? Det finnes faktisk ting å klage på her i verden.

Lenke til kommentar
Alle husker vel jenta som ble rundjulet på Notodden?

 

Vel, saken mot to av de guttene som gjorde det blir nå henlagt grunnet bevisets stilling som politiet sier.

 

Så en jente som blir rundjult av 10-12 personer, så blir 5 personer plukket opp av politiet, og bare tre stk blir tiltalt.

 

Hva skjer? Hvorfor blir bare en fjerdedel av angriperne tiltalt? Hvorfor går resten fri? Er dette politiets måte å si at "Ok, blind vold er OK hvis dere er mange nok."?

Hvordan vet du at de fem personene de plukket opp var de rette personene?

 

Du er forhåpentligvis klar over at vi har et rettssystem der det er meningen at det skal være rettssikkerhet. Hvis politiet ikke har holdbare beviser, så hjelper det lite at du klager over dem.

 

Uttalelser som du kommer med er skumle, fordi det ligger under det du sier at man skal finne syndebykker, og straffe noen, hvem som helst, så lenge noen blir straffet. Det er liksom ikke så farlig om det ikke er fellende bevis mot dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...