Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Ja det er en liten økning, men denne kan forklares med at det er fler husholdninger med to forsørgere. Den rikeste prosenten av befolkningen har til sammenligning hatt en økning på 176%. Om man fant statistikk over hvem som sitter på hvor mye av realverdier, som eiendom, aksjer osv, tror jeg man vil se at fordelingen av verdier er veldig skjev.

And what was the inflation adjusted growth rate of the middle class in germany, france and sweden during the same period?

Har du et poeng, eller forsøker du å avspore debatten? Vi andre snakket om USA.

Endret av Avien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser kun en økning. Dessuten er hverken Irak krigen eller Afghanistan krigen med i statsbudsjettet eller i denne kalkuleringen.

2010-2015 så er prognosene at de kutter 20% av budsjettet. Det vister tallene mine.

Det er ingen forklaring på hvilken kurve som er hva.

Det er det jo. Se på kurven så står det f.eks. 10, 20, 50 80, 90 og 95 percentile. Tviler på at tallene dine for de øverste 1% er riktige, fordi 90 percentile har økt inntekten sin med 30%, mens 95 percentile har økt det med 34% og så skal de rikeste 1% ha økt den med 176%.

Ja det er en liten økning, men denne kan forklares med at det er fler husholdninger med to forsørgere. Den rikeste prosenten av befolkningen har til sammenligning hatt en økning på 176%. Om man fant statistikk over hvem som sitter på hvor mye av realverdier, som eiendom, aksjer osv, tror jeg man vil se at fordelingen av verdier er veldig skjev.

Dette er timeslønn og kan ikke forklares med at flere husholdnigner med to forsørgere. At det har skjedd bør oppjustere dataene, fordi det betyr at det har kommet inn mange flere inn i arbeidslivet som sannsynligvis er noe mindre effektive.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Har du et poeng, eller forsøker du å avspore debatten? Vi andre snakket om USA.

Spørsmålet er om lønnsforskjell i USA. USAs økonomisk vekst har generellt vært større enn andre land som har mindre lønnsforskjell. Det finnes flere undersøkelser som viser at pga større økonomisk vekst er middelklassen i USA rikere enn middelklassen i sverige for eksempel som har mye mindre lønnsforskjell. Må man velge mellom relativt og absolutt inntekt?

Så kommer spørsmålet om det er bedre for middelklassen å ha større lønnsforskjell enn å ha mindre lønnsforskjell. Jeg finner det ofte når jeg snakker med mine norske venner så bryr de mer om relativt inntekt enn absolutt inntekt. Janteloven kanskje? '

Flere andre undersøkelser viser at mer amerikaner enn europeere mener deres inntekt er mer avhengig av egen oppførsel enn faktum at andre tjener mye mer og det er hovedgrunnen at vi tåler mer lønnsforskjell selv om det er en myte på mange måter. Jeg antar Donald Trump ville bli mindre populær i norge enn USA ikke minst fordi mer amerikaner mener er de litt heldig og jobber hardt så blir de like rik en dag.

Lenke til kommentar

Ser kun en økning. Dessuten er hverken Irak krigen eller Afghanistan krigen med i statsbudsjettet eller i denne kalkuleringen.

2010-2015 så er prognosene at de kutter 20% av budsjettet. Det vister tallene mine.

Jeg betviler disse prognosene. Tallene dine viser at militærbudsjettet har fortsett å vokse de siste årene. Det vil det fortsette å gjøre. Ikke minst pga Irak og Afghanistan, som de på finurlig vis forsøker å holde utenfor all statistikk.

Det er ingen forklaring på hvilken kurve som er hva.

Det er det jo. Se på kurven så står det f.eks. 10, 20, 50 80, 90 og 95 percentile. Tviler på at tallene dine for de øverste 1% er riktige, fordi 90 percentile har økt inntekten sin med 30%, mens 95 percentile har økt det med 34% og så skal de rikeste 1% ha økt den med 176%.

Ok, her er kilden min. Skal man stole mest på en kilde som kan redigeres av alle, eller på en privatbank som styrer USAs økonomi. Ikke lett å velge mellom to onder.

Dette er timeslønn og kan ikke forklares med at flere husholdnigner med to forsørgere. At det har skjedd bør oppjustere dataene, fordi det betyr at det har kommet inn mange flere inn i arbeidslivet som sannsynligvis er noe mindre effektive.

Mulig din statistikk var timelønn, min var ikke det.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Jeg betviler disse prognosene. Tallene dine viser at militærbudsjettet har fortsett å vokse de siste årene. Det vil det fortsette å gjøre. Ikke minst pga Irak og Afghanistan, som de på finurlig vis forsøker å holde utenfor all statistikk.

Nå skal de ikke kutte på andre områder som helse og skole, så jeg synes ikke det er så rart. De kuttplanene til Obama er virkelige, og han er en demokrat og normalt kutter demokrater militærbudsjettet.

Ok, her er kilden min. Skal man stole mest på en kilde som kan redigeres av alle, eller på en privatbank som styrer USAs økonomi. Ikke lett å velge mellom to onder.

Mulig din statistikk var timelønn, min var ikke det.

Da bør vi bruke mine data, fordi din statistikk er ikke timeslønn.

Lenke til kommentar
Jeg synes det essensielle er om dyr har verdige og gode liv så lenge de lever, <..>

Det synes jeg også. Det minner meg forresten om debatten om husdyr som kyr og kylling versus fri dyr som elg og hval. Jeg vil påstå de fri dyrene stort sett har bedre levekår enn de som blir oppdrettet for matproduksjon.

Lenke til kommentar

Interessant nok kollapset sannsynligvis Sovjetunionen fordi USA tvang dem med i et våpenkappløp de ikke hadde råd til å være med i.

USA har også nå blitt satt i/akseptert en posisjon der de sakte blir blødd til de blir så svake at de blir nødt til å gi opp kampen. Al Qaeda/Taliban/islamske ekstremister er absolutt ingen idioter.

Det hjelper ikke at USA i praksis har outsource't den økonomiske veksten til Kina, et land som har langt lengre tidshorisont rundt sine beslutninger enn det USA har.

Men det blir potensielt skummelt å se hva som skjer fremover med USAs befolkning, som allerede er forbanna og som neppe kommer til å se den økonomiske veksten de forventer. USA har 10% arbeidsledighet og 2% vekst i BNP mens mellomklassen ikke har hatt reell økonomisk vekst de siste tiåret. Festen har vært finansiert av gjelds-ekspansjon og flytting av arbeidsplasser fra det sivile til det militære.

Det er jo stadig spor av bedring i økonomien deres. Du ser alt sammen med et dommedagssyn virker det som.

Lenke til kommentar

Det er jo stadig spor av bedring i økonomien deres. Du ser alt sammen med et dommedagssyn virker det som.

Det har vært spor i 12 måneder nå. Men sporene har ikke resultert i nye jobber, økte boligpriser eller økt vekstrate i økonomien. Tvert imot - det går flatt, samtidig som statsgjelden vokser og vokser og dermed senker forventet vekst i fremtiden. Lån må faktisk betjenes.

Lenke til kommentar

Det står ingen plasser at 15-åringen er innvandrer. Korrekt spørsmål må derfor være:

"Så nå kommer det fram at det er en forrået ungdom som står bak. Hvorfor har ikke det kommet frem fra dag 1 ?"

Svaret er at det kom frem allerede dag 1.

Redigert: Hudfargen var også kjent fra dag 1. Kilde. Kaarerekanraadi vet godt at mørk hudfarge ikke betyr at han er innvandrer, men jeg regner med at han skriver det med vilje for å prøve å skape et fiendebilde av begge grupper.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Store deler av tiden forklarte 15-åringen seg klart og tydelig, med visse justeringer for språket. 15-åringen kommer fra en innvandrerfamilie

Lenke til kommentar

Jeg synes dere tar forhastede konklusjoner. At noen er fra en innvandrerfamilie betyr som regel at foreldrene er innvandrere, mens ungene er født og oppvokst her i landet. Det er dessverre en del språkproblemer selv for norskfødte i en del ghettoer.

Hadde han vært innvandrer så hadde formuleringen sikkert vært en helt annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Betyr hudfarge eller bakgrunn noe for denne aktuelle saken egentlig?

Det som bør være priortert er hvordan guttungen kan få en reaksjon som gjør at han ikke medfører slike eller tilsvarende hendelser igjen.

Fengsel, juling, psykolog, utmarsj i skog og fjell, ris på ræven eller noe annet mer passende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...