Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

http://www.t-a.no/siste/article136964.ece

Kulturministeren lyser ut stillingen som leder i Språkrådet på nytt. Hun er ikke fornøyd med den innstilte kandidaten fordi han har kommet med kritikk mot behandlingen av leksikon på nett.

Barnslig? Umodent?

"– Det er synd at situasjonen har ført til at fire av sju medlemmer har trukket seg, sier Lomheim til NKP, men han vil ikke kommentere prosessen mer inngående.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article3859057.ece

"

Jeg håper dette er NRK...... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du har bestemt deg på forhånd, er det dessverre lite jeg kan gjøre med det...

Spesielt ettersom du ikke har postet et eneste argument... :!:

Jeg ser egentlig ikke poenget med å nevne drap i nyhetene. Hva er det man forsøker å utrette ved å gjøre det? Blir den jevne leser mer opplyst eller reflektert av å lese om et drap? Blir det enklere for familien og vennene å bearbeide sorgen når de får sin tragedie kringkastet landet rundt? Blir det bedre for familien og vennene til drapsmannen om de får lese om det grusomme den de er glad i har gjort?

På meg virker det egentlig mest som fryktfremmende sensasjonalisme å publisere drap i mediene.

Enig. Slik er det når inntjening er medias fremste oppgave. Vel, endel bør man kanskje publisere om sakene. Imidlertid er mye av stoffet ofte fråtsing i intime detaljer og utbrodering i det uendelige, for ikke å snakke om ren spekulasjon og forhåndsdømming. Om det gjør noen nytte, gjør det i sum mere skade.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Jeg ser egentlig ikke poenget med å nevne drap i nyhetene. Hva er det man forsøker å utrette ved å gjøre det? Blir den jevne leser mer opplyst eller reflektert av å lese om et drap? Blir det enklere for familien og vennene å bearbeide sorgen når de får sin tragedie kringkastet landet rundt? Blir det bedre for familien og vennene til drapsmannen om de får lese om det grusomme den de er glad i har gjort?

På meg virker det egentlig mest som fryktfremmende sensasjonalisme å publisere drap i mediene.

Drap har en underholdningsverdi, om man kan bruke det ordet. Vi finner drap interessant på en eller annen måte, noe som igjen innebærer at man leser slike nyhetsartikler. Mediene skjønner at deres lesere leser nettopp slike historier og slår derfor disse opp stort. Ergo, drap selger.

Og den jevne person blir mer opplyst og reflektert av å lese om et drap. Om f. eks en gruppe er overrepresentert i drapsstatistikken, er det garantert mange som vil gjøre noe med dette. Disse kan da stemme på et parti som vil gjøre noe med det eller øke straffene for mordere. Om man gjentatte ganger leser om ulykker på norske veier, vil man naturligvis ønske å øke veistandarden, men om mediene velger å unnlate slike nyheter av hensyn til ofrene vil ikke leserne få informasjon om det, noe som betyr at de ikke for gjort noe med det da de ikke vet noe om det pga medienes egensensur.

Mediene er en viktig del av demokratiet. De kan ikke begynne å sensurere nyhetsartikler fordi noen kan føle det belastende. I så fall må man utelate en hel haug med artikler av hensyn til pårørende. Slik kan man ikke ha det i et demokrati. Alle sider ved samfunnet skal belyses, selv de som kan være sårende for noen.

Lenke til kommentar

Drap har en underholdningsverdi, om man kan bruke det ordet. Vi finner drap interessant på en eller annen måte, noe som igjen innebærer at man leser slike nyhetsartikler. Mediene skjønner at deres lesere leser nettopp slike historier og slår derfor disse opp stort. Ergo, drap selger.

Ja, det ligger selvfølgelig penger i å skildre drap. Vi snakker om to forskjellige ting; jeg om hvordan jeg mener det burde være og du om hvordan du mener det er.

Og den jevne person blir mer opplyst og reflektert av å lese om et drap. Om f. eks en gruppe er overrepresentert i drapsstatistikken, er det garantert mange som vil gjøre noe med dette. Disse kan da stemme på et parti som vil gjøre noe med det eller øke straffene for mordere. Om man gjentatte ganger leser om ulykker på norske veier, vil man naturligvis ønske å øke veistandarden, men om mediene velger å unnlate slike nyheter av hensyn til ofrene vil ikke leserne få informasjon om det, noe som betyr at de ikke for gjort noe med det da de ikke vet noe om det pga medienes egensensur.

Dette argumentet kjøper jeg ikke. Anekdotiske hendelser bør ikke brukes som bevis for noe som helst på generell basis. Selvfølgelig hadde det vært interessant å publisere drapsstatistikk hvis det skulle vise seg at en eller flere grupper er overrepresentert her, men å publisere enkeltdrap gir derimot ikke noe godt inntrykk av dette.

Mediene er en viktig del av demokratiet. De kan ikke begynne å sensurere nyhetsartikler fordi noen kan føle det belastende. I så fall må man utelate en hel haug med artikler av hensyn til pårørende. Slik kan man ikke ha det i et demokrati. Alle sider ved samfunnet skal belyses, selv de som kan være sårende for noen.

Jeg snakker ikke om statlig sensur, hvis det er det du tror. Jeg snakker om at mediene bør bli mer bevisste sin egen rolle i samfunnet og starte å ta hensyn til dette.

Lenke til kommentar

Føler at innvandringsfiendtlig er et feilt ord å bruke. Jeg er for at vi tar inn vår del av flyktninger, og et fair antall asylsøkere. Men allerhelst vil jeg ha arbeidsinnvandrere, er det en ting vi trenger i dette landet så er det flere kompetente folk innenfor allemulige sektorer. Derfor jeg blir så utrolig oppgitt når feks en taxisjåfør jeg kjenner til er utdannet petroliumsingeniør, snakker engelsk, norsk, fransk og et par andre lokale afrikanske språl. Men han jobber fortsatt som taxisjåfør.

Lenke til kommentar

Er det en trend for tiden i Norge å ikke kalle ikke-etniske nordmenn ved deres fulle navn? Tåler ikke Norge å høre at Mohammed Abdellaoue er landslagets nye superspiss? Er "Moa" et "dekknavn" like mye som kallenavn? Eller såkalte "Mo" (X-Factor) som egentlig heter Mohamed Abdi Farah. Man får jo ikke kun opp fine bilder av en sanger hvis man taster inn det navnet på Google bildesøk. Vi kaller jo ikke landslagets venstreback for "Ri" f. eks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en trend for tiden i Norge å ikke kalle ikke-etniske nordmenn ved deres fulle navn? Tåler ikke Norge å høre at Mohammed Abdellaoue er landslagets nye superspiss? Er "Moa" et "dekknavn" like mye som kallenavn? Eller såkalte "Mo" (X-Factor) som egentlig heter Mohamed Abdi Farah. Man får jo ikke kun opp fine bilder av en sanger hvis man taster inn det navnet på Google bildesøk. Vi kaller jo ikke landslagets venstreback for "Ri" f. eks.

Vi kan jo ikke risikere at folk utenfor Oslo oppdager hvor mange innvandrere det faktisk er overalt.

Moa og Mo høres dessuten ut som rotnorsk eventyrfigurer. Tenk om bare norsk innvandringspolitikk også hadde vært et eventyr!

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg støtter meg til forklaringen til Simon Aldra. Det kan godt ha sammenheng med at man føler at disse er litt mer norske når de kalles Moa eller Mo. Likevel tror jeg nok ikke det er det som er tilfellet. Det kan være litt vanskelig å presse inn "Mohammed Abdellaoue" i en slagkraftig allsang. Da tror jeg Moa er lettere, på lik linje med Jon Arne Riise og andre norske navn.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg støtter meg til forklaringen til Simon Aldra. Det kan godt ha sammenheng med at man føler at disse er litt mer norske når de kalles Moa eller Mo. Likevel tror jeg nok ikke det er det som er tilfellet. Det kan være litt vanskelig å presse inn "Mohammed Abdellaoue" i en slagkraftig allsang. Da tror jeg Moa er lettere, på lik linje med Jon Arne Riise og andre norske navn.

Vet ikke om allsangen glir no lettere med Brede Hangeland og Erik Huseklepp.

Nei, dette er nok en dekkoperasjon for å roe ned folk flest.

"Det er ingen Muhammed på landslaget. Slapp helt av, lukk øynene og tenk på en mo"

Lenke til kommentar

I likhet med Mini, Myggen, Drillo, Gamsten og Flonaldo er det nok mer snakk om å finne et snappy/kort kallenavn med høy gjenkjennelsesfaktor over en firespalter i krigstyper på forsiden.

Joda, det er greit nok, men det virker bare som at alle ikke-etniske nordmenn som er i vinden og som har "lite norske" navn får kallenavn med en gang.

Et nytt eksempel

Endret av Hyperio
Lenke til kommentar

At stylister skaper seg et "image" med et nick er jo ikke veldig uvanlig. Det er jo tilnærmet bransjenorm. Så er det også slik at det er langt vanligere med kallenavn andre steder i verden (når tre av fem heter Mohammed MÅ man jo nødvendigvis kunne skille mellom dem på et vis. :p), og at vi kanskje har uvanlig lite av det fra før. Så man skal ikke se bor i fra at dette er kallenavn de har fra før. Dette koblet med at de tidvis har lange navn som gjør seg dårlig i avisoverskrifter, er nok mye av forklaringen.

Men det er et interessant spørsmål, og jeg tror det kan ligge noe idet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hun har dal aldri sagt at man ikke skal få ha den kroppen man vil (ikke når det forrige rabalderet var i hvertfall), hun sa bare at det er feil å kalle latskap/uvitenhet/holdningsproblemer for en sykdom. Og det har hun jo rett i. Og selv om hun overdrev en smule ved å si "alle", er jeg sikker på at det er medisinske, fysiske årsaker hos godt under 10%.

Lenke til kommentar

Ønsker «fettavgift» velkommen

http://www.vg.no/nyh...?artid=10041690

Ååååh hvorfor kan ikke folk la andre folk være i fred, satans jævler. Hater denne drittkjerringa Jaquesson. Om jeg er overvektig så la meg få være det i fred, fascistjævler.

Du får være i fred, men du får ta din del av skylden for at du er feit.

Her mener jeg du bommer fullstendig. Moa blir nok kalt for Moa fordi det er enklere å si.

Lenke til kommentar

Greit med 500 millioner i honorar for en slik jobb - DB.no

Det må være en helt absurd avtale om godtgjørelse til denne forvalteren/dette selskapet. Det sier seg selv at selv en liten prosentandels økning vil gi helt uanstendig avkastning til en enkeltaktør når man forvalter så store verdier som oljefondet besitter. Men dårlig av Dagbladet å ikke oppgi hvilket år pengene ble tjent inn. Ble avkastningen produsert i 2008, det året hvor alle børser krakket og mange mistet over halvparten av verdien sin, er det atskillig mer imponerende enn hvis de ble tjent inn i 2009, hvor mange børser steg over 50%.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...