Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Du sa at Australia følger en rasistisk politikk. Det betyr at New Zealand også følger en rasistisk politikk. Siden flertallet støtter denne politikken så er de fleste rasister. Dette er en helt feilaktig påstand som har ingen basis i virkeligheten.

Feilen ligger i at du definerer streng asylpolitikk med rasistisk, men det har ingen relevanse. Rasistisk poltikk er å behandle folk forskjellig etter hvilken etnisitet de har og se på en etnisitet som bedre enn andre. Ikke å ha en streng asylpolitikk, eller å ikke en gang ha en asylpolitikk.

Det der er ikke noe annet enn en tolkningsmessig radbrekking av mine poster, samtidig som du fremdeles forsøker å score billige retoriske poeng.

Du er flink til å si at jeg er ute på viddene og lignende, men hvordan skal jeg tolke det noe annerledes. Du sa faktisk at Australia fører rasistisk politikk. Siden folket støtter den politikken som føres så er de fleste Australiere rasister, ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du prøver deg fremdeles ser jeg... Det er på tide å gi opp stråmannsargumenteringen Camlon. Jeg har ordlagt meg klart. Det du kommer med nå, er bare vissvass.

Jeg spurte "Er Australia et rasistisk land?"

Du svarte

"Men Australia har også en lang historie med rasisme og fremmedhat. I det siste har endel av politikken der fått mye pepper for å være fremmedfiendtlig. Så, ja. Utmerker de seg som ekstremt restriktive på innvandring, og bruker annen diskriminerende politikk, så kan det nok godt hende at de har endel flere politikere som holder til i det ekstreme høyre hjørnet, enn det som er normalt.

Når det gjelder debatten rundt hva som er "rasisme", som du så gjerne vil presse fram, så er vel dette et av de slitteste kortene i stokken. Alle vet at dette er en døfødt diskusjon. Det spiller ingen rolle hvor flink man er til å gå rundt grøten, og unngå å bli definert som en "rasist". Holdningene vises klart uansett. "

Jeg vet ikke hva jeg skal tolke utifra dette, annet enn at Australia er et rasistisk land. Du sier tross alt ja. Det er ihvertfall ikke min erfaring at de fleste Australiere er særlig fremmedfientlige, eller rasistiske som du hevder og det er hva jeg kritiserer deg for.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om hva hele landet er? Er ikke problemet at et fremmedfiendtlig parti med flere røtter i nynazistiske bevegelser har 5.9% oppslutning nesten like mye som Folkpartiet.

Jeg nevnte at politikken til SD er ikke så ekstrem som den blir presentert i media. Bare se på partiprogrammet deres som jeg viste tidligere. Deres mest "ekstreme" sak er å redusere asylinnvandringen med 90%. Reklamen deres er vel det verste i denne valgkampen, men jeg tror de prøvde å få den sensurert. Hadde de visst at den ville bli vist, hadde den nok vært mer moderat.

Jeg illustrerte dette ved å vise til andre land som de fleste av oss ikke anser som rasistiske, men forsatt har en stram innvandringspolitikk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om hva hele landet er? Er ikke problemet at et fremmedfiendtlig parti med flere røtter i nynazistiske bevegelser har 5.9% oppslutning nesten like mye som Folkpartiet.

Nemlig. Det prøver jeg også å si. Det er viktig å se at enkelte politikere er villige til å spille på folks frykt og fordommer for å sanke stemmer fra folk. Slike metoder er noe av det mest skitne jeg kan tenke meg. De er politiske parasitter.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Innvandringen og de forandringene som den medfører seg er bare en del av den brede forandringen som preger vår tid. Den er en veldig synlig og enkelt observerbar manifestasjon av disse forandringene. Jeg tolker store deler av innvadringsmotstanden som, ikke nødvendigvis et uttrykk for rasisme eller hat mot andre folkegrupper, men som et uttrykk for motstanden mot den forandringen og usikkerheten som preger et moderne liv. Nettopp derfor er skremselsretorikk som går på "muslimsk flertall i Norge i 2050" og "snart får vi sharialover i Norge" så effektivt.

Nei, egentlig ikke. Asylinnvandringen kan ikke sammenlignes med f.eks. globaliseringen, og det er helt forskjellige folk som støtter dem.

Nå tolker du mye inn i det jeg skriver, og argumenterer på basis av de (feilaktige) antakelsene. Jeg skriver ikke om holdninger til økonomisk globalisering og tradisjonelle høyre/venstre-akser innenfor politikken, som det virker som du tolker det som.

Jeg skriver at jeg tror at deler av gruppen av befolkningen som plutselig har begynt å trykke "det kristne verdigrunnlaget landet er tuftet på" og "den norske kulturarven" til sitt bryst, sannsynligvis gjør dette som en reaksjon på den nye epoken vi lever i. Jeg tolker ikke motstanden mot innvandring nødvendigvis som vond vilje mot folk som er brune i huden, men at man ser på forandringene som en trussel mot seg selv og sin måte å leve livet på. Man ser at samfunnet rundt seg forandrer seg stadig hurtigere på alle områder, og lurer på om man kommer til å våkne opp om 20-30 år og ikke føle seg hjemme i samfunnet man lever i. Denne usikkerheten fører til at man blir stadig mer skeptiske mot dem man oppfatter som hovedtrusselen, som i dette tilfellet er innvandrere.

Lenke til kommentar

Demonstrasjon mot SD

Litt interessant er det at bildet har så dårlig kvalitet at det ikke er mulig å se om det bare er utlendinger som deltar i demonstrasjonen. Og dette er jo nesten selvmotsigende: "Nei til SD, ja til demokrati". Med denne demonstrasjonen prøver de jo å kneble demokratiet. Men det er jo visse kulturer som ikke er så glad i det ...

Det er garantert en stor del svartinger der. Sverige er jo nesten tapt.

Lenke til kommentar

Demonstrantene bør heller spørre seg selv hvordan et parti som SD (er det tilsvarende Norgespatriotene?) får den oppslutningen de får. Det er symptomer på at det er store problemer i det svenske samfunnet.

SD er etter min mening svært likt den delen av Frp som Vidar Kleppe, Jan Simonsen, Dag Danielsen og Øystein Hedstrøm stod for.

Om man ser bort fra den økonomiske politikken såklart. I Norge går de aller fleste partiene langs den tradisjonelle venstre - høyre aksen både når det gjelder økonomisk politikk, men også når det gjelder andre saker som f. eks innvandring. SD derimot, de har den vanlige innvandringspolitikken og det tradisjonelle verdisynet man kan forvente av et parti godt plantet til høyre, men de har også en økonomisk politikk som ligger godt opp mot sentrumspartiene. Et slikt parti mangler vi i Norge.

Om man bruker den økonomiske politikken til å avgjøre hvor Sverigedemokraterna står på venstre – høyre aksen, ligger de i sentrum og er ikke det ”høyreekstreme” partiet mange kaller dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...