Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det kommer nok, har vel sagt det for mange år siden, men kan godt gjenta det, om trusselen fra global oppvarming er reell, og om alternativet er nedgang i levestandard pga dyrere energi, så vil folks motstand mot atomkraft forsvinne i stor grad. Folk er forutsigbare, det er vesentlig lettere å være imot noe man ikke føler går utover en selv.

Ellers er jeg for mer utbygging av vannkraft også, men det er jo heller ikke så pop, det er problemet til endel miljøvernere, man kan ikke være imot all kraftproduskjon, all kraftproduksjon har konsekvenser, velg den som har misnt dårlige konsekvenser og er billigst. Vannkraft er jo feks vesentlig mer fleksibelt enn atomkraft produksjonmessig.

Over til en annen sak

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10045283

"Hevder homeopati kan erstatte antibiotika"

Slikt irriterer meg, dessuten er det farlig, hvorfor kan man spesialisere seg innen homeopati som lege? Hvorfor skal staten sponse kvakksalveri? Samme med apotek, jeg mister respekten for apotek når de har homeopati-medisiner. Hvorfor skal jeg stole på deres faglige råd når de åpenbart ikke har noen skrupler mot å selge produkter som er piss fra ende til annen?

AtW

Lenke til kommentar

Synes vi burde satse bredere på fornybart. Hvorfor ikke bygge ut vannkraften enda mer og for alvor begynne å satse på vinnkraft? Sistnevnte gir kanskje ikke like mye energi som vann og atomkraft, men med mange vindmøller burde det hvertfall hjelpe noe - alle monner drar! At noen hevder møllene er stygge er nå så, smaken er delt som baken, jeg synes de er pene, andre ikke. Sikkerheten er noe annet, en ulykke på et atomkraftverk kan bli katastrofalt og ødelegge store deler av landet. Vann og vindkraft er ikke i nærheten av så farlig.

Lenke til kommentar
Synes vi burde satse bredere på fornybart. Hvorfor ikke bygge ut vannkraften enda mer og for alvor begynne å satse på vinnkraft? Sistnevnte gir kanskje ikke like mye energi som vann og atomkraft, men med mange vindmøller burde det hvertfall hjelpe noe - alle monner drar! At noen hevder møllene er stygge er nå så, smaken er delt som baken, jeg synes de er pene, andre ikke. Sikkerheten er noe annet, en ulykke på et atomkraftverk kan bli katastrofalt og ødelegge store deler av landet. Vann og vindkraft er ikke i nærheten av så farlig.

Jeg liker vindmøller som teknisk konsept og synes de er ganske vakre.

Problemet er at det koster for mye, monner for lite og gir ukontrollerbar tilgang på energi. Alle monner drar ja, men hvis vi hadde brukt de samme pengene på vannkraft ville vi fått igjen mye mer kraft og muligheten for regulering av kraftuttaket. F.eks mye på dagtid og lite på natta i takt med forbruksmønsteret.

Men selv om jeg synes vindmøller er vakre konstruksjoner ville jeg ikke hatt en i nabolaget. De støyer og er en trussel for fuglebestandene. Men jeg vil gjerne ha et vannkraftverk i nabolaget.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Javel? Har du noe dekning for den påstanden? Største vannkraftulykken i verden drepte titusenvis (over hundretusen faktisk, om jeg ikke husker feil), tsjernobyl ar vel ikke engang 100 dokumenterte dødsfall tilknyttet seg? Det dør endel folk årlig pga støy som vindmøller genererer. Vindmøller er et greit nisjeprodukt, men ikke noe som er en grunnpillar i forsyningen slik jeg ser det. Noe som kanskje har en framtid er solceller, ikke slike vi har i dag men "min visjon", dvs solceller som er billig billig å produsere og kan kombineres med andre materialer, feks at alle tak på samtilige bygninger også er solceller, eller at det kombineres med vinduer osv. Men det er avhengig av bedre teknologi.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Så langt virker blandingsøkonomi å fungere best, i mine øyne. Reguleringene som dominerte frem til 80-tallet var defintivt stagnasjonsfremmende, mens dereguleringene som fulgte var alt for vidtgående og byttet ut stagnasjon med ekstrem ustabilitet.

70-åra var en fest der det var for lite alkohol, og folk begynte å bli edru. På 80-tallet var det enormt mye sprit på festen, og de aller fleste ble enten sørpe fulle og besvimte, eller så spydde de.

Ingen av delene er noe å trakte etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så langt virker blandingsøkonomi å fungere best, i mine øyne. Reguleringene som dominerte frem til 80-tallet var defintivt stagnasjonsfremmende, mens dereguleringene som fulgte var alt for vidtgående og byttet ut stagnasjon med ekstrem ustabilitet.

70-åra var en fest der det var for lite alkohol, og folk begynte å bli edru. På 80-tallet var det enormt mye sprit på festen, og de aller fleste ble enten sørpe fulle og besvimte, eller så spydde de.

Ingen av delene er noe å trakte etter.

Nå tror jeg du overdriver dereguleringene som skjedde på 80-tallet. Verden er langt mer fri nå enn den var på slutten av 80-tallet, men noen steder skjedde det litt fort. Det ble som en fest uten alkohol på 70-tallet, og så plasserte de alkohol på festen men folk visste ikke hvordan de skulle oppføre seg. I tilegg så måtte man noen steder gjøre drastiske forandringer, fordi man måtte ut av hengemyren. Hvor sterkere mostanden var, hvor mer drastiske forandringer var nødvendig. F.eks. England er et godt eksempel på det, de hadde militante unioner som ga blaffen i om landet deres gikk til helvete. New Zealand haddde låst seg ganske fast de også, men de hadde ikke like stor mostand så de kunne gjøre en mer gradevis forandring.

Bare for å vise at verden er mer fri nå, se på denne grafen

9631_10_1016_S1529-2134_05_08001-4.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...