Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi mangler strøm på vestlandet fordi noen tullinger følte for å gjøre oljeplattformene "miljøvennlige", og dermed trekke strøm fra plassen som faktisk trenger det. Og så vil de deretter bygge strømlinjer gjennom Norges vakre natur for å fylle opp igjen mangelen av strøm.

Har ikke du fulgt med i nyhetene det siste halvåret? :p

Lenke til kommentar

Kjernekraft bør ikke erstatte vannkraft, men komme i tillegg. Vannkraft har i motsetning til hva mange tror, stort potensiale til videre utbygging. Det er fordi folk flest tenker vannkraft = store vassdrag. Store vassdrag er svært mye utbygde her i landet og har lite potensiale. Det er de små vassdragene som har det store potensialet på grunn av det enorme antallet og enorm samlet vannmengde * høydemeter.

Ellers så er det økonomisk lønnsomt å frigi rundt 20-30% av den energien vi bruker i dag ved å bruke energi på smartere måter. (mer isolasjon, varmepumper, sesonglagring av varme i fjell, utnytting av spillvarme osv.) Teoretisk potensiale er rundt 60%. Mye mer kunne blitt lønnsomt dersom kraftprisen hadde steget.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev bacheloroppgave om småvannkraftverk, og kan skrive under på at det er enormt potensiale. Er ikke mye vannmengde i forhold til høydemeter som skal til for at det blir lønnsomt over en 20-års periode.

Et fint eksempel er at bedriften jeg jobbet med skulle åpne et nytt anlegg. Miljøvernerne var sterkt imot utbygging i dette anlegget, og skulle komme å demonstrere på åpningsdagen. Hva skjedde? Jo, miljøvernerne kom kjørende, kjørte rett forbi anlegget fordi at de ikke trodde på at det var det aktuelle anlegget!

Lenke til kommentar

Tiltalt for å gi sønnen ris

Storm i et vannglass? Det er snakk om to små klaps på en bekledd stump med håndflaten. Gutten er fortsatt veldig glad i sin far, og faren er fortsatt veldig glad i sin sønn. Er det virkelig vits å dra inn rettsak og søksmål og hele pakka?

Saken er grei nok, I Norge er det ikke lov å slå barnene dine og da kan han bli straffet for dette.

Det jeg synes er beskymringsful er at de henlegger langt viktigere saker som voldtekt, ran, innbrudd, også de med bevis. Men denne saken prioriterer de. :wallbash:

Lenke til kommentar

Jeg tror svært mange barn kunne fått en bedre oppdragelse med strengere grensesetting, som f.eks ris på rumpa. Jeg vet det er forferdelig politisk ukorrekt å si noe slikt, men jeg mener det utvises alt for lite skjønn i denne og sikkert flere saker. Familievold er en ting, grensesetting med ris på rumpa er noe annet. For ordens skyld: Grensesetting kan selvsagt gjøres på mer verbale måter, uten at det nødvendigvis gjør all verbal grensesetting til ok. Poenget mitt er at det bør utvises mer skjønn og settes mindre i bås etter om det er fysisk eller verbal grensesetting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håper vi får til å utvikle Thorium-teknologien. Da får vi en verdig arvtager til oljeutvinningen fra nordsjøen og energinasjonen Norge vil leve lykkelig videre som energieksportør.

Thorium er helt urealistisk.

Selve gruvedriften krever enorme mengder energi siden stoffet er så spredt i bergartene. Kan fort bli en ny Gardermobane...... :dontgetit:

Det sprekker som en dong.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor narkomane og narkotikaselgere får lov til å stå ved Oslo S og handle/selge narkotika helt åpenlyst? Politiet står bokstavelig talt å ser på noen meter bortenfor. Skal man forbi trikk og bussholdeplassen like ved stasjonen må man lire seg forbi narkomane med pilleglass, sprøyter og alt annet som hører med. Jeg føler meg ikke trygg når man får sprøyter opp i ansiktet, og jeg synes det er forferdelig at man skal føle seg utrygg mitt i Oslo sentrum, med politifolk fem meter unna.

Jeg skjønner at om man arresterer disse så flytter de seg til et annet sted, men det er skammelig at ved enden av vår hovedstads paradegate skal det stå horder av narkomane som selger og kjøper narkotika. Det gir et flott inntrykk til turistene som har kommet med tog og dette blir deres første møte med Oslo. Neida, en far som gir ungen si to klask på stumpen skal man straffeforfølge, men personer som omsetter narkotika for tusenvis av kroner midt i Oslo sentrum skal få lov til å holde på. Jeg skjønner at man ikke kan sammenligne de to tilfellene, men det gjør meg likevel kvalm hvordan politiet i Oslo bare står å ser på åpenlyse brudd på loven.

Endret av Coa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tiltalt for å gi sønnen ris

Storm i et vannglass? Det er snakk om to små klaps på en bekledd stump med håndflaten. Gutten er fortsatt veldig glad i sin far, og faren er fortsatt veldig glad i sin sønn. Er det virkelig vits å dra inn rettsak og søksmål og hele pakka?

Saken er grei nok, I Norge er det ikke lov å slå barnene dine og da kan han bli straffet for dette.

Det jeg synes er beskymringsful er at de henlegger langt viktigere saker som voldtekt, ran, innbrudd, også de med bevis. Men denne saken prioriterer de. :wallbash:

Virker jo som det dreier seg om prinsipp:

Guttungens bistandsadvokat Per Ove Marthinsen mener at dette er en viktig prinsippsak.

For den saks skyld så burde det være andre mpter å lære barn opp.

Som en helt annen sak er jeg enig i art det er urovekkende at denne skane for mer oppmerksomhet enn verre/grove forbrytelser.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvorfor narkomane og narkotikaselgere får lov til å stå ved Oslo S og handle/selge narkotika helt åpenlyst? Politiet står bokstavelig talt å ser på noen meter bortenfor. Skal man forbi trikk og bussholdeplassen like ved stasjonen må man lire seg forbi narkomane med pilleglass, sprøyter og alt annet som hører med. Jeg føler meg ikke trygg når man får sprøyter opp i ansiktet, og jeg synes det er forferdelig at man skal føle seg utrygg mitt i Oslo sentrum, med politifolk fem meter unna.

Jeg skjønner at om man arresterer disse så flytter de seg til et annet sted, men det er skammelig at ved enden av vår hovedstads paradegate skal det stå horder av narkomane som selger og kjøper narkotika. Det gir et flott inntrykk til turistene som har kommet med tog og dette blir deres første møte med Oslo. Neida, en far som gir ungen si to klask på stumpen skal man straffeforfølge, men personer som omsetter narkotika for tusenvis av kroner midt i Oslo sentrum skal få lov til å holde på. Jeg skjønner at man ikke kan sammenligne de to tilfellene, men det gjør meg likevel kvalm hvordan politiet i Oslo bare står å ser på åpenlyse brudd på loven.

Rart det der. Er et problem som kunne blitt løst på kort tid. At de får lov til å stå ved et viktig trafikknutepunkt er en skandale. Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...