Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Kleppa leverer tilbake armbånd - Har ikke skattet av gaven

Ikke rent få skandaler for regjeringen i det siste. Lurer på om de holder ut stortingsperioden.

Seriøst, jeg misliker regjeringen og det meste det den står for men at en politiker på utenlandsbesøk får ett teppe eller krus som har blitt registrert og skattet av blir sett på som korrupsjon har jeg ikke forståelse for. Mediene burde bruke tiden på å finne ut som skikkelig og ikke slike tulleting som det her, det er normalt å få gave i slike sammenhenger og tar man ikke imot blir sett rart på.

Nå var armbåndet verdt 15000 kroner så det kan ikke sammenlignes med et krus og som politikerer så er det forventet at du skatter på gavene dine som alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet av ungen i veien er egentlig bare det samme som sykkelfelt-markeringene i veien, bare at det er brukt et bilde i stedet for en strektegning.

Når jeg så bildet i garasjeanlegget så trodde jeg det var noe mer avansert. F.eks en prosjektør og en avstandsmåler som til sammen produserte et langstrakt levende bilde som ser ut som ei levende jente i bevegelse over veien, fra riktig perspektiv i forhold til bilen. Men noe sånt tror jeg er å gå alt for langt. Det kan jo skape langt flere hjertestanser og utforkjøringer enn det redder barneliv.

Dette stillbildet er mye mer åpenbart en illustrasjon og påminnelse.

Er jo egentlig alt annet enn sykkelfelt-markeringene. Denne illusjonen gir inntrykket av at det er et barn i veien og kan føre til livsfarlige unnamanøver eller bråbremsinger som fort blir svært farlige i trafikken. For å ikke nevne at når man først vet at det er der kan man i absolutt ytterste tilfelle risikere påkjørsler fordi man tror et barn faktisk er en illusjon. I hvilke tilfeller lønner dette seg? Jeg har blitt vettskremt i natterstider av at lys og refleksskilt reflekterer av vannet i veien fordi det gir en liten illusjon av at det står et menneske foran deg, hva da når man plutselig er rett foran "ei lita jente"?

Det finnes jo hvite merkinger på bakken av barn som skal minne folk på dette fra før i Norge gjør det ikke? Det er jo en klar forskjell på de og denne som er ment til å være en illusjon.

Sånn som jeg tolker det er det bare snakk om å ha dette noen dager i forbindelse med skolestart. Hvis det blir tilfellet vil man ike rekke å få en så slapp holdning til det at man tror et hvilket som helst barn i veien kan være en illusjon.

Lenke til kommentar

Idiotisk greie! Er drittlei av rasisme og latterliggjøring uansett om det mått være rettet mot samer eller for den saks skyld mot sigøynere, beduiner, mørkhudete eller indianere eller hvem som helst.

Skal man først ironisere kan man gjøre det på en morsom måte som kun inkluderer komedie slik feks. Brødrene Dahl gjorde med Legrnden om Atlant-Is.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv trønder, og det er vel liten tvil om at mange har hatt det morsomt på "vår bekostning" mang en gang.

Tror trikset er å ha en smule selv-ironi, det er jo ikke ment på en skadelig måte når f.eks en politi-mann snakker trøndersk og er dum, eller når en trønder uttaler at Sunndalsøra er definisjonen på storbylivet.

Humor burde taes for akkurat hva det er, humor.

Lenke til kommentar

Ja, men det finnes langt bedre måter å ironisere og spøke på. Man kan spøke med det meste, men da må man gjøre det på en god måte, hvilket dette ikke var!

For den saks skyld: Jeg er ikke same og kjenner heller ingen samer, men forstår godt at de ikke synes dette var noen morsom parodi/spøk. Det går selvsagt ann å spøke med samer som med annet, men da på en annen måte. Igjen, Brødrene Dal og legenden om Atlant-Is var morsom.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva som skal være så rasistisk med det, ei heller så forferdelig. Om noen gjør narr av østlendinger så tar ikke jeg meg nær av det. Virker bare som om noen er litt i overkant hårsåre.

Samene har jo en historie bak seg med å bli invadert av oss norske og blitt forsøkt kulturelt utradert. Litt mer belastende da.

Jeg hadde heller ikke likt det om noen utlendinger kledde seg ut i bunader og norske flagg og ravet rundt fulle på et arrangement i f.eks London.

Endret av Kaarerekanraadi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg hadde heller ikke likt det om noen utlendinger kledde seg ut i bunader og norske flagg og ravet rundt fulle på et arrangement i f.eks London.

Vi har jo en Simpsons episode der folket går rundt i lusekofter, drikker akevitt og har helt tullete navn.

Er det noe å bli irritert over?

Og hvis ikke, hva er da galt med utlendinger som kler seg ut i bunader og går med norske flagg?

Er vi virkelig SÅ patriotiske at vi ikke tillater at man spøker med noe av det særnorske?

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva som skal være så rasistisk med det, ei heller så forferdelig. Om noen gjør narr av østlendinger så tar ikke jeg meg nær av det. Virker bare som om noen er litt i overkant hårsåre.

Samene har jo en historie bak seg med å bli invadert av oss norske og blitt forsøkt kulturelt utradert. Litt mer belastende da.

Interessant å se deg i rollen som etniske minoriteters høye beskytter. Jeg har ikke inntrykket av at du har samme medfølelse med etniske minoriteter som er fra sørligere strøk, utifra andre poster jeg har sett av deg.

Jeg synes personlig det blir utrolig selvhøytidelig å skulle bli provosert av at noen tar på seg drakter som likner på sine egne. Om noen utlendinger hadde tatt på seg bunader og dratt på fylla hadde det ikke brydd meg det spor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...