Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Som jeg skrev: Det kunne vel blitt fredeligere uten religion, eller rettere sagt: med mindre religion.

Jeg tror de store verdensreligionene virker samlende for grupper og provoserende på andre religiøse grupper. Hadde man f.eks fått hver vår individuelle religion i stedet for de samlende og ensrettende verkene til verdensreligionene så hadde vi kanskje ikke fått kriger på nivået grupper vs grupper. F.eks kristne vs muslimer. Kanskje vi hadde fått mer nabo vs nabo og jobbkollega vs jobbkollega. Eller rett og slett bare mer forståelse for at andre ikke nødvendigvis tror det samme som en selv.

Ja, man ville nok kranglet om de samme ikkereligiøse tingene som før (land, ressurser etc) på nasjonalt nivå, men tomrommet etter verdensreligioner jo ikke bli 100% fylt av andre nasjonale og regionale krangler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann, ikke minst. Mennesket kan overleve i ukesvis uten mat. Dager uten vann.

Forøvrig tror jeg ikke vi kommer til å se verdenskriger lenger. Blir nok mer lokale kriger, men det er ikke umulig at stormaktene barker sammen i lokale konflikter (eks USA og Russland over Georgia)

Hvorfor skulle det bli vannmangel. For det første har vi nok vann for øyeblikket til å ha svømmebassenger, bade i badekar med drikkevann. Det skal mye til før man får vannmangel i den vestlige verden.

I de stedene hvor det faktisk er vannmangel, så bygges det rensingsanlegg som renser saltvann. I tilegg selv under den verste vannkrisen i Australia så var det ingen planer om å krige. Ikke glem at man ikke kan importere vann i noen særlig grad.

Den nye verdenskrigen tror jeg vil være over mat og råvarer.

Hvorfor det? Det er ikke som om det det er matmangel i den vestlige verden i det hele tatt. I dag spiser folk nøyaktig hva de vil. Til og med i fattigere land som Kina så sulter de færreste.

Det er ingenting som tyder på matmangel i vestlige land og det blir ihvertfall ikke mer mat av å krige om det.

Jeg tror at en verdenskrig vil komme av noen dype konflikter som vil føre til at noen vestlige land hater hverandre. Akkuratt som den kalde krigen. I de neste 100 årene er det nok Kina som er den største trusselen. Det er avhengig av hvordan de utvikler seg.

Etter det så kan det være Europa som er den største trusselen. Hvis Europa ender opp muslimsk så kan det være at Europa slår seg sammen med arabiske land og kriger mot vestlige land. Europa vil være langt svakere på den tiden, men det er ikke så mange vestlige land å krige mot, spesielt hvis Kina ikke kriger eller enda verre slår seg sammen med andre arabiske land.

Lenke til kommentar

Ja nå vil de gjemme smertestillende under disken også. Gale politikere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3801259.ece

Det er såvidt jeg orker å bry meg. Jeg bare setter meg i godstolen og ler. "Hahahahahahaha!"

:roll: Vil ikke den beste ideen være at ALT fjernes fra hyller i butikken og så må man gi en bestilling på varer som en fra betjeningen går og henter til deg... Snakk om tåpelig forslag.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det bli vannmangel. For det første har vi nok vann for øyeblikket til å ha svømmebassenger, bade i badekar med drikkevann. Det skal mye til før man får vannmangel i den vestlige verden.

I de stedene hvor det faktisk er vannmangel, så bygges det rensingsanlegg som renser saltvann. I tilegg selv under den verste vannkrisen i Australia så var det ingen planer om å krige. Ikke glem at man ikke kan importere vann i noen særlig grad.

Hvor har jeg sagt at jeg snakker om vesten?

EDIT: India og Pakistan er to land som fint kan finne på å ryke i tottene på hverandre pga vann.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Hvor mange år fram i tiden tenker du på nå?

For å være ærlig har jeg ikke kunnskap nok til å gi et noenlunde godt estimat. Men ørkenutbredelse og drikkevannsproblemer er jo et hverdagsproblem i andre deler av verden. Finnes også en del innsjøer som er tørket ut de siste årene. Vil tro at klimaendringene fører med seg at enkelte steder vil det bli tørrere, mens andre deler vil det bli mer fuktig.

Kanskje Simen1 har noe informasjon å komme med her?

Lenke til kommentar

Jeg liker hvordan dagens regjering blir kjørt så hardt av media den siste tiden. Skulle bare ønsket at de gjorde det samme i valgtider.

Vil du gi noen konkrete eksempler?

Hardangermastene, gavepakkene og en fraværende Jens, for å nevne tre på rappen. De har fått mye pepper (og salt?) av diverse nettaviser.

Lenke til kommentar

Ja nå vil de gjemme smertestillende under disken også. Gale politikere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3801259.ece

Det er såvidt jeg orker å bry meg. Jeg bare setter meg i godstolen og ler. "Hahahahahahaha!"

:roll: Vil ikke den beste ideen være at ALT fjernes fra hyller i butikken og så må man gi en bestilling på varer som en fra betjeningen går og henter til deg... Snakk om tåpelig forslag.

Ja, dette var et tåpelig forslag. Jeg støtter at tobakk og snus skjules, men dette blir noe helt annet. "Når jeg går og handler i min dagligvarebutikk, står paraceteskene og lyser mot meg rett bak kassen" "Det er nesten som om smertespillende pushes på befolkningen" "På den måten forsvinner spontaninnkjøpene" Hvor i all verden får hun dette fra? Røyk og snus er varer som gjør deg avhengig og da er det klart at det er fristende for folk når de ser det. Det er sikkert en liten mengde folk som er avhengig av Paracet, men den er da forsvinnende liten i forhold til de som faktisk kjøper det når de er syke ol. Paracet er jo et medikament som har en positiv virkning og mening, mens tobakksvarer ikke har det. Jeg synes godeste Toppe er full av vrangforestillinger.

Hvis det er slik at hver nordmann i snitt spiser 37 piller Paracet per år blir det for meg slik: Jeg tar alltid to når jeg først tar. Da tar jeg Paracet ca. 18 ganger. Det blir ca. hver tredje uke. Det burde stemme greit. Jeg kan ikke se at dette skal være noe problem. Men så er ikke jeg lege slik Toppe er.

Lenke til kommentar

Hvor mange år fram i tiden tenker du på nå?

For å være ærlig har jeg ikke kunnskap nok til å gi et noenlunde godt estimat. Men ørkenutbredelse og drikkevannsproblemer er jo et hverdagsproblem i andre deler av verden. Finnes også en del innsjøer som er tørket ut de siste årene. Vil tro at klimaendringene fører med seg at enkelte steder vil det bli tørrere, mens andre deler vil det bli mer fuktig.

Kanskje Simen1 har noe informasjon å komme med her?

Stod i dagens BT at forskere ved NUPI hadde tilbakevist at klimaendringer var årsak til krig i Darfur (slik som man tidligere har antatt). Så der fikk jeg den.. Legger ut artikkel dersom den dukker opp på bt.no

Lenke til kommentar

Ja, dette var et tåpelig forslag. Jeg støtter at tobakk og snus skjules, men dette blir noe helt annet. "Når jeg går og handler i min dagligvarebutikk, står paraceteskene og lyser mot meg rett bak kassen" "Det er nesten som om smertespillende pushes på befolkningen" "På den måten forsvinner spontaninnkjøpene" Hvor i all verden får hun dette fra? Røyk og snus er varer som gjør deg avhengig og da er det klart at det er fristende for folk når de ser det. Det er sikkert en liten mengde folk som er avhengig av Paracet, men den er da forsvinnende liten i forhold til de som faktisk kjøper det når de er syke ol. Paracet er jo et medikament som har en positiv virkning og mening, mens tobakksvarer ikke har det. Jeg synes godeste Toppe er full av vrangforestillinger.

Helt enig. Overvektige krever at brus, godteri og snacks settes lengst inn i butikken slik at de slipper å gå forbi det og bli fristet når de skal ha andre ting mens det nå har kommet opp forslag mot å fjerne tobakken helt når man knapt har rukket å prøve den nye ordningen med å holde det skjult. Og nå vil man altså at paracet også skal skjules. :roll: Hvor mye kontroll skal egentlig butikkene bli pålagt? Like greit å pålegge klesbutikken at de dyreste og fineste plaggene må være lengst inne i butikken slik at folk ikke blir fristet til å kjøpe dem dersom de bare skal innom å ha noe som nye sokker eller en ny t-shorte... Akkurat like latterlig.

Endret av Glimti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den amerikanske generalen David Petraeus advarer mot planene om å brenne koranen på 11. September fordi det kan utnyttes av organisasjoner som Al Qaida og Taliban og sette amerikanske soldater i Afghanistan i fare og dermed sette hele USAs oppdrag i Afghanistan i fare. Han mene rogså at det kan påføre skade i alle de muslimske stedene i verden der USA har nærvær:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3799882.ece

Hvorfor gir man en liten og ubetydelig gruppe kristne fundamentalister slik oppmerksomhet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...