Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit feltherre, du kjøper den offisielle versjonen, men du kom ikke med noen tall på hva som er igjen og hva vi produserer hvert år.

13 milliarder standard o.e.? Dette er nok fantasitall fra myndighetene. Livsløgnen til folket skal ikke rokkes ved.

Jeg tror nok godeste Herdal er nærmere sannheten:

http://oljekrisa.no/oljeprognoser%20jul%2010.htm

Jeg har ikke noen grunn til å tro at Oljedirektoratet, eller andre myndigheter, er ute etter å lure den norske befolkningen.

Og hvorfor skulle 13 milliarder være et fantasitall?

Når det gjelder Jan Herdal så stiller jeg spørsmål om han er person som leverer et objektiv synspunkt på saken. Jeg ser ikke hva som skulle gjør han spesielt kvalifisert til å komme med slike bastante påstander om framtiden til petroleums inntektene til Norge. Her er hans egen beskrivelse av seg selv:

Jeg er en etablert frilanse informasjonskonsulent med sammensatt medieerfaring gjennom et langt yrkesliv, og med spesiell interesse for energispørsmål. Uttømmingen av fossile energikilder (Peak Oil) og miljøødeleggelsene som følger av forbrenningen av fossil energi er et livsviktig spørsmål som ikke får det nødvendige gjennomslag i de tradisjonelle mediene. Jeg har derfor valgt å starte et nettsted med dette som hovedtema.

Jeg ser at han ikke nevner at Norge nå produserer mer gass enn olje og vil sannsynligvis gjør det også i fremtiden. En nedgang i olje produksjonen er ikke et tegn på undergangen for Norges økonomi.

Viss vi ser på litt fakta fra OD.

Vi har produsert om lag 40 prosent av det ein reknar med er dei samla utvinnbare ressursane på den norske kontinentalsokkelen. Dei utvinnbare attverande ressursane utgjer eit stort potensial for verdi skaping også i mange år framover.

Figur 1.4 viser ein prognose for produksjonen frå den norske sokkelen. Prognosen tek utgangspunkt i eit estimat frå Oljedirektoratet over utvinnbare petroleumsressursar, og byggjer på at styresmaktene og industrien gjer dei vedtaka som må til for at ein skal kunne vinne ut ressursane som er igjen.

Fig-1-4.jpg

Ein ventar at petroleumsproduksjonen vil halde seg relativt stabil dei næraste åra. Produksjonen av olje og andre væsker vil gradvis bli redusert. Gassalet vil derimot auke frå nivået i dag til mellom 105 og 130 milliardar Sm3 i løpet av det neste tiåret. Frå å utgjere 43 prosent av den norske petroleumsproduksjonen i 2009 vil gassproduksjonsdelen auke i åra framover. På lengre sikt vil talet på nye funn og storleiken på dei vere avgjerande for produksjonsnivået.

Investeringsnivået på norsk sokkel har auka dei siste åra, og ein reknar med eit fortsatt høgt investeringsnivå i åra som kommer. Finanskrisen har bidratt til et noe lågare aktivitetsnivå i 2010 enn tidlegare venta, men investeringane ser allikevel ut til å bli i overkant av 110 milliarder kroner (sett bort frå leiting). Den kraftige investeringsauka dei siste åra skuldas blant annet ein betydelig kostnadsvekst i sektoren. Analysebyrået IHS/CERA har estimert ein auke på omkring 80 prosent i perioden 2005 - 2009. I tillegg er sokkelen blitt meir moden, noko som medførar meir kompliserte og utfordrande forhold knytta til utvinning. Dette gjer det dyrare å utvinne ressursane.

Olje- og gassprisane er svært viktige for aktivitetsnivået og inntektane til staten. Oljeprisen har variert mykje dei siste 2-3 åra. I 2009 hadde oljeprisen ein stigande tendens gjennom året; fra omkring 40 dollar per fat i byrjinga av året til omtrent 80 dollar ved inngangen til 2010. Betring i verdsøkonomien, aukande oljeforbruk i framvaksande økonomiar og produksjonsbegrensningar frå OPEC var nokon faktorar som bidrog til prisoppgangen i 2009.

Fig-1-5.jpg

Lenke til kommentar

Motstanden og språkbruken mot innvandrere, muslimer og mørkhudede ligner bare mer og mer på situasjonen jødene var i på 1930-tallet.

Helt enig. Retorikken i innvandringsdebatten begynner å bli ganske ekstrem. For noen år siden tror jeg folk hadde reagert mye mer på kommentarer av denne typen, men nå begynner det å bli vanlig med sånne kommentarer i nettdebatter. Jeg er veldig glad jeg ikke er innvandrer i Norge idag, spesielt ikke fra et muslimsk land. Selvfølgelig er det mange problemer med integreringen, det er det da ingen som påstår at det ikke er, men jeg er glad for at jeg slipper å bli regnet med i en gruppe hvor folk mener at man burde "få nakkeskudd alle sammen".

Jeg er nok litt mer innvandrerskeptisk enn mange av dere, men jeg synes og retorikken blir ganske ekstrem.

Synes det er dumt at folk går mot muslimene selv, som ikke har gjort noe annet galt enn å utnytte en mulighet snilistiske politikere har gitt dem. Hadde jeg vært i deres tilfelle ville jeg ha gjort akkurat det samme. I tillegg er mange muslimer ganske hyggelige. De som virkelig burde få nakkeskudd er politikerne som tillot denne masseinnvandringen som truer Norges fremtid.

Litt av grunnen til at mange innvandrerskeptiske i Norge, bygger det på hat mot andre grupper er fordi nordmenn er ikke noe mindre snilistiske. Jeg tror den tankegangen jeg har, hvor jeg sier at innvandre tjener for lite og for få jobber er mot tradisjonell norsk tankegang hvor man ikke dømmer folk etter hvor produktive de er.

Lenke til kommentar
Jeg er nok litt mer innvandrerskeptisk enn mange av dere, men jeg synes og retorikken blir ganske ekstrem.

Er retorikken egentlig særlig ekstrem? Det utropes et ønske om folkemord på rundt 100 000 mennesker. Er det da særlig ekstremt å trekke paralleller til jødene på 30-tallet?

Ønske om massemord på politikere som mener noe annet enn deg er heller ikke særlig saklig eller konstruktiv utvikling av debatten. Ser du fortsatt ikke parallellene til jøder og politikere som ønsket å likebehandle jødene med andre folk på 30-tallet? Jeg er ganske sikker på at mange ytterliggående nasister ønsket å gi disse politikerne nakkeskudd.

Hvis du tenker deg om, skammer du deg ikke over å ha tilsvarende holdninger som nasistene ovenfor en annen stigmatisert gruppe?

Lenke til kommentar

Er retorikken egentlig særlig ekstrem? Det utropes et ønske om folkemord på rundt 100 000 mennesker. Er det da særlig ekstremt å trekke paralleller til jødene på 30-tallet?

Ikke din retorikk. Jeg snakker om retorikken til noen innvandrerkritiske på dette forumet, men også flere jeg har møtt i Norge. Det burde være ganske tydelig fra posten ovenfor.

Ønske om massemord på politikere som mener noe annet enn deg er heller ikke særlig saklig eller konstruktiv utvikling av debatten. Ser du fortsatt ikke parallellene til jøder og politikere som ønsket å likebehandle jødene med andre folk på 30-tallet? Jeg er ganske sikker på at mange ytterliggående nasister ønsket å gi disse politikerne nakkeskudd.

Det var ikke saklig ment. Jeg bare mener at poltikerene som har skylden for utviklingen. Ikke innvandre selv.

Jeg mener selvfølgelig at mine meningsmostandere skal få ytre seg fritt. De skal stå fritt til å forklare hvorfor vi bør ta imot så mange asylsøkere og hvorfor det skal være løsningen til eldrebølgen i Norge. Det er faktisk mine meningsmostandere som ønsker å kvele debatten som vi ser i Sverige.

Hvis du tenker deg om, skammer du deg ikke over å ha tilsvarende holdninger som nasistene ovenfor en annen stigmatisert gruppe?

Hva faen er du snakker om? Forklar deg!

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man skamme seg over noe som helst? Moral er kunstig og påtvunget. Vi er DYR. Om det er noen man ikke synes noe om og kanskje vil drepe, så må man få lov til å mene det uten at andre fjotter skal komme med pekefingeren sin.

Om jeg vil at alle verdens muslimpakk skal utryddes, så er det min sak og jeg har gode grunner for det. Så klart kan andre prøve å påvirke min mening gjennom diskusjon, men ikke komme og si f.eks. at jeg burde skamme meg, det er jo bare latterlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man skamme seg over noe som helst? Moral er kunstig og påtvunget. Vi er DYR. Om det er noen man ikke synes noe om og kanskje vil drepe, så må man få lov til å mene det uten at andre fjotter skal komme med pekefingeren sin.

Om jeg vil at alle verdens muslimpakk skal utryddes, så er det min sak og jeg har gode grunner for det. Så klart kan andre prøve å påvirke min mening gjennom diskusjon, men ikke komme og si f.eks. at jeg burde skamme meg, det er jo bare latterlig.

Nå vil jeg faktisk påpeke at jeg ikke ønsker å utrydde noen som helst, verken politikere eller muslimer og heller ikke kaste ut de som er norske statsborgere.

Det jeg har sagt er at asyl er en dårlig måte å hjelpe de som er på flukt og spesielt redusere fattigdom, og at å ta imot så mange asylsøkere som i dag er en trussel for Norge. Dette gjør meg tydligvis en nazist i Simen1 øyne. :no: Merker at debatten går ned til Mona Sahlin nivå.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen grunn til å tro at Oljedirektoratet, eller andre myndigheter, er ute etter å lure den norske befolkningen.

Og hvorfor skulle 13 milliarder være et fantasitall?

OD sine spådommer har bommet så kraftig at det er mye som tyder på at de kan ha andre motiver enn rene fakta.

Jan Herdal sine spådommer har vært langt mer presise.

13 milliarder er summen av alt som noensinne har eksistert på sokkelen inkludert uoppdagede felt. Det er et sekkebegrep med masse usikkerhet.

Uansett blir det spennende og ubehagelig å følge utviklingen fremover. Dette er en sak der man egentlig ønsker man tar feil.

Lenke til kommentar

Er vel ikke rart man blir "stigmatisert" når man prøver å ta over et land og presse inn en fremmed kultur.

Det er dessuten ikke bare Hitler som har gått til angrep på mislikte grupper.

•  
  • Rwanda er et eksempel med 1 million drept......
  • Sør Afrikanerne angriper folk fra Zimbabwe og brenner dem.
  • Balkan husker vi godt
  • Darfur

Dette kan gjenta seg. Om det er for en god sak får ettertiden bedømme. Det har alltid vært koflikter mellom folkegrupper og det vil skje igjen. Noen seirer, andre taper.

Lenke til kommentar

For det første så skrives nasistene; nazistene.

For min egen mening; Hiv romaniafolkene ut av landet vårt. All den meningsløse tilnærming av godvillighet for å la dem tigge og la dem drite på våre kirkegårder er så inderlig naiv godhet norskt at jeg tror de slipper en ekstra en i latter. Og nå da ført til å banke ned gamle folk. Se til Frankrike og så ser en hvordan det skal gjøres når det gjelder å vise bestemmelse over egen intrigitet. Det er viktig å være suveren over sin egen stat. Skjønner også at dette er ekstremt, men "tiggerne" har skjønt at dette er paradis så lenge vi er så slepphendte med å opprettholde lover som gjelder tilreisende enn oss nordmenn. Vi får flere tusen i bot å pisse i fylla på byen. Mens de blir jaga til neste ubebodde hus i værste fall.

Ikke noe mer motbydelig enn å gå fordi inn til butikk eller lignende dag ut og dag inn, å måtte høre en trekkspilltiggende mann som sier "God dag"(har du penger). For de som er så fan av dette, ville dere hatt dette problemet på deres egen eiendom, "nei men allikavæl.." lissom? Hallo!

Lenke til kommentar
En ringerunde nyhetsbyrået TT har gjort, viser at de svenske partienes valgkampboder, plakater og reklameboards stort sett får stå i fred - med ett unntak. Valgkampmateriell fra Sverigedemokraterna tagges og rives ned i stor skala. Verst er situasjonen i Stockholm, Göteborg og andre universitetsbyer.

Ifølge Almqvist er det personer fra venstresiden i politikken som står bak.

Jeg blir så provosert av mennesker som ikke klarer å respektere at andre ikke har like meninger som dem selv. Det er tydelig at det er mange som er motstandere av ytringsfriheten.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/sverigedemokraternas-plakater-rives-ned-3282256.html

Lenke til kommentar

Moral er verken kunstig eller påtvunget, det er et trekk dyrket frem av evolusjonen fordi det har gitt de menneskene som har hatt det en overlevelsesfordel opp gjennom historien. Samfunn av større og mindre størrelse er selvfølgelig mer harmoniske og velfungerende hvis medlemmmene av dem ikke følger de mest primitive og ukonstruktive impulsene sine, men heller gjør det som er fornuftig og rettferdig.

Jeg lurer; hadde du uttalt deg like sterkt i en situasjon hvor du ikke hadde hatt anonymitet, eller er du bare tøff i trynet så lenge det ikke har noen konsekvenser? Jeg mener man burde stå inne for alt man sier, også som anonym, men det er tydeligvis delte meninger om dette.

Lenke til kommentar
Jeg lurer; hadde du uttalt deg like sterkt i en situasjon hvor du ikke hadde hatt anonymitet, eller er du bare tøff i trynet så lenge det ikke har noen konsekvenser? Jeg mener man burde stå inne for alt man sier, også som anonym, men det er tydeligvis delte meninger om dette.

Man slipper politikken her på forumet.. I virkeligheten kan ting man sier om en sak komme tilbake å skade deg i en annen. Det er derfor folk i media som oftest ikke er helt ærlige hele tiden.

Lenke til kommentar

Det kan man ikke gjøre i virkeligheten, hvis man planlegger å ha et godt forhold med folk. Jeg tilpasser meningene mine til de jeg møter. Jeg har pratet politikk med repubikanske konservative og SV-ere uten at jeg har havnet i en stor debatt.

Hadde jeg ikke tilpasset meningene mine iforholdtil norsk politikk, så hadde det blitt veldig tøft å prate politikk i Norge. Norsk politikk er veldig venstrevridd og har mange "sannheter" som alle nordmenn tror på, unntatt meg. Er det galt av meg å tilpasse forholdene?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg ser på det som positivt at man kan holdes ansvarlig for uttalelsene sine. Det får folk til å tenke seg om før de sier ting, de spyr ikke ut surt oppgulp de egentlig ikke kan stå inne for. Tror du virkelig at WarpX mener det han sier innerst inne? Tror du at hvis han hadde blitt gitt en rifle og en linje med innvandrere at han hadde gjort det han hevder at han mener de fortjener? Isåfall mener jeg at han hører hjemme på en mental-institusjon. Men jeg tror ikke han mener det, jeg tror han bare liker å sjokkere og få ut frustrasjon. Problemet er at uttalelser som dette bare forringer debattnivået og polariserer de to sidene ytterlige.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Men noen ganger tenker man seg om såpass mye at det som til slutt kommer ut bare er tøys uansett.

Tviler litt på at WarpX personlig ville utryddet en milliard muslimer, men problemer med "folkeslaget" har han helt klart.. I full offentlighet ville vel uttalelsen blitt redusert til "Noen aspekter med muslimer er litt dumme".

Nei, så jeg trenger ikke fullt navn og nummer over forumposter. Men han kunne sikkert forklart litt nærmere hvorfor han har en så sterk mening.

Lenke til kommentar

Men noen ganger tenker man seg om såpass mye at det som til slutt kommer ut bare er tøys uansett.

Mye mulig. Men jeg tror du ser langt flere eksempler på at folk uttaler tøys som følge av anonymitet enn som følge av at uttalelser kan kobles til dem.

Tviler litt på at WarpX personlig ville utryddet en milliard muslimer, men problemer med "folkeslaget" har han helt klart.. I full offentlighet ville vel uttalelsen blitt redusert til "Noen aspekter med muslimer er litt dumme".

Eventuelt noe som at "integreringspolitikken i Norge har vært mislykket på mange viktige områder og vi trenger en skikkelig revurdering av de ordningene vi har idag", som mange sikkert langt på vei hadde vært enige i, istedenfor ekstremistiske tulle-uttalelser om dødsstraff for å være brun i huden.

Nei, så jeg trenger ikke fullt navn og nummer over forumposter.

Det har jeg heller aldri foreslått. Jeg bare påpeker et av de negative aspektene ved anonymitet. Bildet er selvfølgelig mye mer nyansert enn at det er udelt negativt. Jeg liker anonymitet for meg selv, og de fleste på dette forumet oppfører seg bra og respektfullt på tross av at de er anonyme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...