Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/23/458829.html

Svensk charterfly nødlandet

- Ingen norske ombord.

 

 

Flere en meg som legger merke til det at hvis det hadde vært en nordmann med på dette så hadde det vært en STOOOOR sak i norges media?

5654547[/snapback]

 

Såklart, det er ikke noe vits for media å skrive om alle barna som dør i afrika av sult hver dag, da dette ikke er noe som bryr folk flest. Hadde det derimot vært noe i kan kjenne oss igjen i eller identifisere oss med, som f.eks. nordmenn, så hadde det vært litt mer å skrive om.

 

Andre grunner til å skrive om det var nordmenn eller ikke i flyet er fordi kanskje noen kjenner noen som er i sverige og som de vet skulle ta fly rundt den tiden det der flyet gikk, og da er det fint å bli informert om at iallefall den som han/hun kjente ikke var på flyet :)

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/23/458829.html

Svensk charterfly nødlandet

- Ingen norske ombord.

 

Flere en meg som legger merke til det at hvis det hadde vært en nordmann med på dette så hadde det vært en STOOOOR sak i norges media?

5654547[/snapback]

Svensker har tydeligvis ikke samme menneskeverd som nordmenn. </ironi>

 

Tydeligvis har nordmenn flest større sympati og interresse innad i vårt ca 4500 km lange land, enn til de som bor noen få kilometer over den røde streken på kartet.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/23/458829.html

Svensk charterfly nødlandet

- Ingen norske ombord.Flere en meg som legger merke til det at hvis det hadde vært en nordmann med på dette så hadde det vært en STOOOOR sak i norges media?

5654547[/snapback]

*NRK-stemme*: 350 mennesker omkom då ein boligblokk på Tøyen vart sprengt i fillebitar. Ingen nordmenn vart involvert i ulykka.
Lenke til kommentar
Paradoksalt at det ikke var før de begynte å brenne flagg og ambassader at media tok opp saken ang profetbildene. Ikke tvil om hva man må gjøre for å bli hørt nå til dags.

5657098[/snapback]

Det kan jo hende de ikke fokuserte så mye på dette fordi det virket som en bagatell i starten som ville gå over de neste dagene. Enten det eller at de ikke ville fyre opp ennå flere muslimer ved å kringkaste profetkarikaturene.

 

Egentlig synes jeg det er litt lettende at muslimene finner noe annet å krangle om slik at karikatursaken kan glemmes. «Den gyldne moske» sprengt i Irak (Dumme overskrifter: Er det ikke ganske selvfølgelig at de ikke tok med seg "den gyldne moske" ut av Irak før de sprengte den?) 23 lik funnet i Bagdad. Det er sikkert enkelte som hadde ønsket at muslimene hadde løst midtøstenproblemene på egen hånd. F.eks slik :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Danmarks mest populære politiker

 

Khader mener de danske imamene har fått styre fordi den stille majoriteten ikke har sagt noe. At fundamentalistene har fått dominere i dansk media mener Khader har ført til at det er deres syn på hva en muslim skal være som har fått feste seg i befolkningen og særlig hos anti-muslimer. Han forteller at unge muslimer som forsøker å være troende på en moderne måte, får høre det. Muslimske jenter som kalles horer og blir spyttet på om de ikke går med slør. Nader mener det er en slik fanatisk fortolkning av islam ofte kommer fra imamene.
Endret av Munch
Lenke til kommentar

Ansvarlige klimatiltak

 

Har slengt inn en annen kommentar her i såpeboksen anngående global oppvarming her.

 

Noen sitater fra bloggen:

 

I dag vet alle politikere at Kyoto-avtalen ikke vil ha noen effekt. Dersom avtalen blir fullt implementert vil den redusere global oppvarming med inntil 0,07 C, noe som er knapt målbart. Totalkostnaden til Kyoto vil derimot være svært målbar, minst 1000 milliarder kroner per år.

 

...

 

Rapportens forfatter Charles Dumas sier: ”Kyoto-avtalen vil på ingen måte forhindre global oppvarming.

 

...

 

Kort sagt, grunnen til at fattige dør i alskens stormer, jordras og flommer er ikke at været er så mye dårligere i fattige land, men fordi de er fattige og ikke råd til å sikre seg mot naturkreftene. All sunn fornuft tilsier derfor at økonomisk vekst er kuren mot dårlig vær. Klimatiltak som bremser økonomisk vekst kan ikke gjøre annet enn å opprettholde nød og elendighet.

 

Noen som har noen tanker rundt dette?

 

Personlig sitter jeg igjen med inntrykket av at hele den globale oppvarmingen er oppskrytt, og at vi får alt for lite informasjon om dette fra media. Bedre føre var prinsippet er dog noe å ha i baktankene før en velger å forkaste alt som heter miljøvern..

Lenke til kommentar

Kyoto-tilhengerne har ingen rett til å ta uttrykket bedre føre var i sin munn. En politikk som vil redusere vestlige innbyggeres velstandsnivå i så stor grad som Kyoto-avtalen vil, kan ikke sies å være føre var. Det hjelper ikke å være føre var på ett område dersom det samtidig går ut over andre områder.

Lenke til kommentar

PelsJakob: Jeg ser ingen motsetning mellom føre-var-prinsippet og vestlig velstand. Det er bare ting som "tilfeldigvis" står på lista over konsekvenser av avtalen. Uten at jeg har noen geniale løsninger så utelukker jeg ikke at man både kan bevare velstand i vesten og samtidig være føre var.

 

Ellers er jeg ganske enig med smoothie. Uttrykket global oppvarming har vært et motefenomen og har nok vært ganske skjevt fokusert på i media og dermed påvirket svært mange til et ganske ensidig syn på dette. Mitt inntrykk er at forskere ser langt mer nyansert på global oppvarming og er verdens seriøse svar på mythbusters. De vil til bunns i saken og undersøke og finne ut om global oppvarming er menneskeskapt eller ikke og om det evt. kan gjøres noe med det. Media tar gjerne disse spørsmålene for å være besvarte, blandt annet på grunn av ganske ensidig påvirkning fra andre media, mens forskerene prøver å høre minst mulig på "hva andre sier" og prøver å finne svar selv på nøytralt grunnlag.

 

Vel, de fleste forskere prøver nok å finne ut av ting på mest mulig nøytralt grunnlag, men det kan selvfølgelig være enkelte som ikke klarer å være nøytrale. Og da er det jo godt at det finnes andre forskere igjen som ikke hører på de første forskerne, og heller prøver å finne svarene selv. ;) På den måten kvalitetssikres arbeid.

Lenke til kommentar
Regjeringen vil innføre ny flyavgift

 

Kan det bli mer tanketomt?

5677857[/snapback]

Jeg ser at avgiften skal gå til å bekjempe fattigdom i verden. Det synes jeg er et godt formål, men håper de også har en smartere måte å bruke pengene på enn å bare pøse de ut til fattige land. (Gi en mann en fisk og han får mat den dagen. Gi en mann en fiskestang og han får mat resten av livet.)

 

Men jeg synes det er urettferdig for di nord for Fauske å bare putte avgiften på fly siden det ikke finnes noen jernbane (med unntak av en avstikker fra sverige inn til Narvik). Hvis det hadde vært fullt utbygd med jernbane så ville det vært mer rettferdig og gjort at det blir mer gunstig å velge miljøriktig (tog i stedet for fly). Når det ofte ikke er noen gode alternativer til fly i nordnorge så kommer avgiften til å ramme urettferdig i forhold til lengre sør i landet.

Lenke til kommentar
Jeg ser at avgiften skal gå til å bekjempe fattigdom i verden. Det synes jeg er et godt formål, men håper de også har en smartere måte å bruke pengene på enn å bare pøse de ut til fattige land.

5678869[/snapback]

Jeg er ikke hyperaktiv motstander av at rike vestlige nasjoner skal gi penger til fattige afrikanske land, jeg synes til og med det får være greit om det til en viss grad blir gjort gjennom tvang. Tatt i betraktning utslippene som forårsakes av flytrafikk synes jeg heller ikke det høres helt spinnvilt ut å innføre en avgift her.

 

Det jeg virkelig stusser på er hvordan byråkrater har klart å kombinere disse to tankene. Dette er et godt eksempel på det absurde skatteregimet som har blitt bygget opp gjennom mange tiår, der all form for logikk og gjennomført tankegang er sporløst forsvunnet. Først skal vi betale rimelig mye skatt gjennom selskapsbeskatning, så en del privat, så litt MVA, nybilavgift på bil, flyseteavgift, bensinavgift, sjokoladeavgift, flyseteavgift … jeg kunne fortsatt lenge. Hvorfor må metodene være så absurde?

 

I tillegg finner jeg det direkte besynderlig at man skal ramme én spesifikk aktivitet, enda verre at man skal rammes ytterligere om man tilfeldigvis kjøper dyrere billett. Hadde pengene gått uavkortet inn i et fond for forskning på miljøvern eller lignende hadde jeg satt stor pris på initiativet, dette blir bare en tam måte å loppe innbyggere for enda litt mer av deres penger.

 

Kanskje får ikke skatten noen store konsekvenser, det er ikke snakk om så mye penger. Imidlertid finner jeg det skremmende å tenke på alle de andre tilsvarende forslagene som allerede har gått gjennom, samt de som kommer til å komme i de nærmeste årene. Jeg har etter hvert utviklet en akutt frykt for alt som ligner på politiske broilere, rikspolitikere evner fra tid til annen å komme opp med noen tankerekker av de absurde – det kan være verdt å nevne at Stortingspolitikere uansett reiser gratis på alt som er av rutetransport.

 

(Hva skjer når man flyr mellom Norge og Frankrike, forresten? Dobbel avgift, samt ekstra straffegebyr for å ha forårsaket unødig høye omfordelingsutgifter for statsapparatet?)

Lenke til kommentar

Hørt nettopp på TV2-nyhetene angående Bush' besøk i Afghanistan. "Dette er første gang Bush besøker landet som ble bombet sønder og sammen .... " :hmm:

 

Ble Afghanistan bombet sønder og sammen? Det var nytt for meg. Hva ligger egentlig bak når nyhetene sprer slike usannheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...