Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvis de hadde hatt en folkeavstemning om det ser det ut som at det kan skje: "I en spørreundersøkelse sier 60 prosent av spanjolene at de ikke liker tyrfekting."

Verden har stort sett vokst av seg mer og mer barbari med årene. Håper Spania tar sitt steg.

Lenke til kommentar

Det siste USA ønsker nå er å dolke amerikansk økonomi i ryggen med ennå en krig. Som om ikke finanskrisen i seg selv har vært alvorlig nok der borte.

Amerikanske ledere har gang på gang vist at de ikke bryr seg om statens budsjetter -eller interesser, så sikker kan man ikke være.

USA har avsluttet krigen i Irak. De soldatene som er igjen nå skal hovedsakelig drive opplæring av irakerne:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3774259.ece

GPP. Amerikanerne drev jo f.eks. med "rådgivning" i Vietnam. Dette er kun mediaspråk, for å lettere selge tilstedeværelsen til folket.

Endret av de la Mancha
Lenke til kommentar

Det siste USA ønsker nå er å dolke amerikansk økonomi i ryggen med ennå en krig. Som om ikke finanskrisen i seg selv har vært alvorlig nok der borte.

Amerikanske ledere har gang på gang vist at de ikke bryr seg om statens budsjetter -eller interesser, så sikker kan man ikke være.

Forskjellen på da og nå er at nå er økonomien og det gigantiske handelsunderskuddet hovedfokuset i den politiske debatten. Jeg har inntrykk av at det ikke på langt nær har vært like stort fokus på gjeldsgraden før subprime-boblen og nå finanskrisen. Pluss at støtten for krigene USA allerede er i vel har sunket jevnt og trutt siden de gikk inn.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Det står jo i artikklen at fire soldater ble arrestert og at saken etterforskes.

Poenget mitt er at det formuleres som om alle soldatene begikk væpnet ran av konvoien når det var et svært begrenset antall og det nå etterforskes. Det fremstilles langt grovere enn det det er, samme var tilfellet med den overskriften jeg presenterte tidligere.

Lenke til kommentar

Formildende omstendighet? For hvem? Det artikkelen gir inntrykk av er at det var et væpnet ran av konvoien av de israelske styrkene, når det i realiteten var et underslag/stjeling av et fåtall soldater under en militær operasjon, som nå blir straffeforfulgt. Som da igjen bare bekrefter at vold og overgrepet som man fremstiller det som var uønsket av Israel og de som her har stjålet vil bli straffet for det.

Lenke til kommentar

Og hva kommenterte du på? Formildende omstendigheter? Jeg spurte for hvem? Israels operasjon i sin helhet? Nei, på ingen måte, det bare bidrar til å nyansere hele situasjonen.

Hvorfor jeg tar det opp er egentlig bare en fortsettelse på artikkelen jeg kommenterte tidligere her, DB sine flotte tabloide formuleringer. Det er tross alt såpeboksen.

Lenke til kommentar

GPP. Amerikanerne drev jo f.eks. med "rådgivning" i Vietnam. Dette er kun mediaspråk, for å lettere selge tilstedeværelsen til folket.

De kriger ikke stort selv lenger. Det er jo poenget.

Poenget mitt er at det formuleres som om alle soldatene begikk væpnet ran av konvoien når det var et svært begrenset antall og det nå etterforskes. Det fremstilles langt grovere enn det det er, samme var tilfellet med den overskriften jeg presenterte tidligere.

Skjønner ikke hvordan du kan tolke det sånn. Det står i artikklen at fire soldater er blitt pågrepet og at saken etterforskes.

Hvordan mener du at saken blåses opp?

Lenke til kommentar

Fredriksen flagger ut alle skip

Som VELDIG mange andre rederier her i landet, så flagger nå også Fredriksen ut sine NOR registrerte skip, samme er tilfellet i rederiet jeg jobber for. Det kan vel ikke skyldes på andre en regjeringen som har en politikk som gjøre det billigere å ha utenlandske arbeidere ansatt, på trass av at de også har høyere lønn enn oss nordmenn. *snip*

Tror du filipinere har bedre lønn enn nordmenn?

Det kommer da an på hvilken stilling man snakker om. I lave stillinger så tjener nordmenn mye bedre, men i de øverste stillingene som kaptein og chief så er nordmenn underbetalte offshore. I vårt tilfelle så har vi byttet ut styrmenn og maskinister med utlendinger fra uk, polen og ukraina som tjener mere enn nordmennene de erstatter.

Det er ikke akkurat mangel på gunstige skatte og avgiftsordninger for rederiene her i landet. Problemet er nok heller at skatteparadisene åpner for ennå gunstigere skatte og avgiftsordninger. Hadde man bare fått en mer internasjonalt samkjørt politikk på skatter og avgifter for rederier så hadde man sluppet slike taktiske flaggskifter.

Rederiene flagges ikke ut, det er båtene som flagges ut. Enste grunn til å flagge en båt under NIS eller utenlandske flagg er for å kunne ha utlendinger ansatt. I de fleste andre sjøfartsnasjoner så er det lønnsomt å ha sine egne folk ansatt. Det virker som at Stoltenberg tenker at jo høyere skatt, jo mere tjener de, men i det internasjonale markedet så blir vi erstattet, og da ender det opp med at flere av oss sitter å snylter på NAV fremfor å betale skatt.

Regjeringen jublet over at Siem Offshore flagget hjem rederiet og skapte ca 60 nye arbeidsplasser på land, og det fikk mye medieomtale også. Men var ikke mange som snakket høyt om flere hundre (husker ikke tallet) sjøfolk som mistet jobbene sine...

EDIT: Når jeg snakker om Stoltenbergs høye skattekrav, så mener jeg ikke på våre lønninger, men skatter og avgifter som rederiene må betale for å ha nordmenn ansatt....

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan du kan tolke det sånn. Det står i artikklen at fire soldater er blitt pågrepet og at saken etterforskes.

Hvordan mener du at saken blåses opp?

Du skjønner ikke hvordan jeg kan tolke det slik? Overskriften og ingressen er følgende:

Væpnet ran på Gaza-skipene

De israelske soldatene som bordet «Mavi Marmara» og de andre skipene på vei til Gaza i mai stjal datamaskiner og telefoner ombord. Minst fire soldater er arrestert.

Har ikke sagt noenting om at saken blåses opp, det kan du gjerne prøve å sitere meg på. Det som jeg egentlig legger vekt på er dårlig journalistikk.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
At det er lovlig betyr ikke at det er en god ide. De kan bygge lenger unna Ground Zero så de slipper å provosere noen. Hvorfor så mange er imot et muslimsk bygg like ved Ground zero sier seg selv.

Muslimer generelt er fredelige og skikkelige folk. Jeg tror mange av disse blir provosert av at amerikanernes slår alle over en kam og stempler de som terrorister eller relatert til tvillingtårnangrepet. Det er ikke fritt for terrorister med kristen, jødisk eller andre religioner, men skulle de bygget et stort bedehus i det området så hadde det neppe blitt protester. Poenget mitt er at det er grunnløse fordommer som ligger til grunn for hele motstanden mot moskéen. Hvis politikerne gir etter for fordomstrykket så legitimerer de bare at fordommer er greit.

Mitt forslag er at de ser bort fra fordommene og behandler byggesaken så nøytralt som den fortjener.

Lenke til kommentar

Du vil alltid finne noen som lar seg provosere av en slik sak. Og i USA hvor det er den enkleste sak å finne seg våpen kan både arbeiderne på moskeen og dem som bruker den når den er ferdig være i fare så det er fullt mulig å si nei til prosjektet nettopp fordi man ikke kan garantere for sikkerheten til dem som er innvolvert. Rent utenom det kan de bygge en moske hvor som helst i New York City som er en enorm by med enormt mange tomter så de trenger ikke å plassere den så nært Ground Zero. Det er og blir en provokasjon for svært mange amerikanere!

Lenke til kommentar

Ja, man noen blir provosert enten man gjør det den ene eller andre veien. Religion er et tema med mange sterke følelser og det er også terrorangrepet. Bør man ikke nettopp derfor behandle saken så religionsnøytralt og fordomsfritt som mulig?

Hvis de kan begrunne et avslag med sikkerhet for brukerne av bygget så er det en helt grei grunn. Men avslag på grunn av fordommer eller at behandlerne har en annen religion enn de som søker om å bygge bør være totalt irrelevant for saksbehandlingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...