Rata101 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Likevel synes jeg det er bedre sjanse i europa for forbud av islam enn i USA. Bare ta en titt i disse fora. Dette blir forkastelig for de fleste amerikaner, akkuratt som jeg som bor i midtvesten i Ohio like ved en stor moske.. Jeg skjønner godt hva du mener. Men jeg tror og håper at dette forumet huser en del "spesielle" folk som ikke er representative for resten av befolkningen. USA har jo også sine "militias" og whatnot, som sitter og venter på invasjon og slikt. Men i og med at de fleste europeiske land har flere enn to partier (og ikke minst mindre partier, som ønsker å påvirke), så kommer kanskje mer ekstreme synspunkter lettere til syne i europeiske medier. Det er forresten ikke ment som kritikk, mer som en observasjon. Endret 17. august 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 I mine øyne har terroristene vunnet hvis de klarer å forandre USA og ødelegge hva forfedrene undertegnet i 1776. Benjamin Franklin summerte det ganske enkelt, "Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety". Det spørs jo helt på hva man legger i ordet "frihet". Man er hele tiden omringet av lover og regler, dette gjelder innefor byggebransjen som i alt annet. Og regler og lover innenfor byggebransjen er i stadig forandring. Om folket ikke ønsker seg en bygning på et spesifikt sted synes jeg ikke det er noe verre enn at en eller annen sjef innenfor bygningsteknisk etat tar en sjefsavgjørelse basert på personlig overbevisning... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Fredriksen flagger ut alle skip Som VELDIG mange andre rederier her i landet, så flagger nå også Fredriksen ut sine NOR registrerte skip, samme er tilfellet i rederiet jeg jobber for. Det kan vel ikke skyldes på andre en regjeringen som har en politikk som gjøre det billigere å ha utenlandske arbeidere ansatt, på trass av at de også har høyere lønn enn oss nordmenn. Jeg trodde i utgangspunktet at denne rødgrønne regjeringen var en god ting mtp akkurat dette, men der ser det ut som at jeg tok feil gitt. SÅ hvilke partier er mest interessert i å beholde de norske sjøfolkene, og ikke bare rederiene innenlands? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 I mine øyne har terroristene vunnet hvis de klarer å forandre USA og ødelegge hva forfedrene undertegnet i 1776. Benjamin Franklin summerte det ganske enkelt, "Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety deserve neither liberty nor safety". Det spørs jo helt på hva man legger i ordet "frihet". Man er hele tiden omringet av lover og regler, dette gjelder innefor byggebransjen som i alt annet. Og regler og lover innenfor byggebransjen er i stadig forandring. Om folket ikke ønsker seg en bygning på et spesifikt sted synes jeg ikke det er noe verre enn at en eller annen sjef innenfor bygningsteknisk etat tar en sjefsavgjørelse basert på personlig overbevisning... Hver kommune i USA har sine egne regler og styret som bestemmer slike saker. Selv om det er ulovlig å diskriminere mot religiøse bygninger bare fordi en kommune ikke liker dens religion, det finnes andre måter å stanse hva som helst bygninger. Grunnen blir oftest at bygningen ikke ligner de andre i nærheten. Det finnes byer i USA som krever at alle bygninger må ha skandinaviske stil fordi det tiltrekker turister. Det blir umulig da å bygge en moske eller en kirke uten å bygge den som en norsk kirke. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Fredriksen flagger ut alle skip Som VELDIG mange andre rederier her i landet, så flagger nå også Fredriksen ut sine NOR registrerte skip, samme er tilfellet i rederiet jeg jobber for. Det kan vel ikke skyldes på andre en regjeringen som har en politikk som gjøre det billigere å ha utenlandske arbeidere ansatt, på trass av at de også har høyere lønn enn oss nordmenn. *snip* Tror du filipinere har bedre lønn enn nordmenn? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Fredriksen flagger ut alle skip Som VELDIG mange andre rederier her i landet, så flagger nå også Fredriksen ut sine NOR registrerte skip, samme er tilfellet i rederiet jeg jobber for. Det kan vel ikke skyldes på andre en regjeringen som har en politikk som gjøre det billigere å ha utenlandske arbeidere ansatt, på trass av at de også har høyere lønn enn oss nordmenn. Jeg trodde i utgangspunktet at denne rødgrønne regjeringen var en god ting mtp akkurat dette, men der ser det ut som at jeg tok feil gitt. SÅ hvilke partier er mest interessert i å beholde de norske sjøfolkene, og ikke bare rederiene innenlands? Regjeringene har vel hittil vært alt for interessert i å beholde norske rederier, med masse støtteordninger og svært liten skatt. Sånn sett virker jo de fleste partier som et saft bet. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det er ikke akkurat mangel på gunstige skatte og avgiftsordninger for rederiene her i landet. Problemet er nok heller at skatteparadisene åpner for ennå gunstigere skatte og avgiftsordninger. Hadde man bare fått en mer internasjonalt samkjørt politikk på skatter og avgifter for rederier så hadde man sluppet slike taktiske flaggskifter. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hvordan man i det hele tatt klarer å tenke ut at det glorifiserer terroristene ved å bygge en moské noen kvartaler unna Ground Zero er for meg i en gåte. Hvor langt unna Ground Zero må en moské være får det skal være godtatt? 100-200 kvartaler? Dette er uskyldige mennesker vi snakker om som ikke har noe med tragedien fra 9/11 å gjøre. Det blir uansett en provokasjon da det var muslimer som sto bak. Og spseielt nå i disse dager. Til neste år er det ti år siden angrepet og det har vært meningen at minnesmerke skal være klart til da. Hvor ligger poenget i å samtidig arbeide på en moske i nærheten? Hvis alle skulle følge USA sitt eksempel burde vi først og fremst rive ned alle de norske kirkene med tanke på grusomhetene Olav Haraldsson og Olav Tryggvason påførte nordmennene da de innførte kristendommen med tvang. Hva med kirkene rundt Midtøsten hvor kristne korsfarere slaktet ned hundretusenvis av uskyldige muslimer i kristendommens navn. Hele kristendommen har fått sin spredning via vold, krig og tvang, men dette er forhistorie og vi kan ikke nekte mennesker som eier sine egne bygg å lage et religiøst samlingspunkt for det. Kirkene burde absolutt fjernes sammen med statskirken og all annen elendighet som nærer opp under kristendommen. Det samme med slottet og monarkiet. Men nå er det moskeplanene på Ground Zero vi diskuterer så dette blir bare avsporing. Denne saken er diskriminerende og går sterkt imot religionsfriheten. Nå ser det mer ut som at terroristene har klart å oppnå det de ville ved å ødelegge grunnverdiene USA er bygd opp av, og gå stridt imot det forfedrene av uavhengighetserklæringen undertegnet. Så fordi man må bygge en moske lenger unna Ground Zero enn først planlagt er friheten og demokratiet ødelagt for alltid? Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Harald Eia kommenterer det nye programmet de skal ha på NRK på vg-tv.... Plutselig buser han ut med at han irriterer seg over fattighuset . "Det må jo gå an å tjene litt penger i verdens rikeste land" Heregud, for noe pisspreik! Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Moskva går til krig mot vokaen: http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article3773337.ece Lenke til kommentar
GuitarMonster Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Noe jeg ikke skjønner er hvorfor man skal starte med spillmaskiner på barer. Grunnen til at man satte en aldersgrense på spillmaskiner for et par år tilbake var for å minske spillavhengigheten, og nå skal man plutselig øke spillavhengigheten igjen?? For at de som har laget spillautomatene rett og slett får inn for lite penger, de må bestemme seg! Spillavhengighet eller ikke? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Har du en artikkel/kilde? Velkommen til forumet foresten. Lenke til kommentar
GuitarMonster Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Takk, nei, sorry jeg finner ikke noen for øyeblikket.. Men det har vært snakk om det på radioen og på nyhetene. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Har du en artikkel/kilde? Velkommen til forumet foresten. http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10044234 Takk....? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Mulig dere mente denne her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10033050 Men da er det offisielt, Norsk tipping vil ha flere spilleavhengige. De nye maskinene er farligere enn de som finnes idag, vil bli plassert på steder der potensielle avhengige henger. Og vi vet jo fra tidligere at Giske truer med å trekke stønader om kommuner motsetter seg fra å ha spilleautomater i deres kommune. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 For et idiotisk forslag... Men folk vil jo tjene penger på det de driver med. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 La oss håpe noen setter ned foten fremfor Giske. Spilleautomater på skjenkesteder er jo helt på jordet. Sponheim var en bra fyr helt til han solgte sjela si til Norsk gamblingmonopol. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Alkohol og spilleautomater høres ikke ut som noen god ide nei. Bortsett fra at spillingen kan ta helt av kan krangel om penger også bli et problem. Har selv opplevd folk som begynner å krangle og skrike til hverandre bare pga. en øl eller en tobakkspakke. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hvordan man i det hele tatt klarer å tenke ut at det glorifiserer terroristene ved å bygge en moské noen kvartaler unna Ground Zero er for meg i en gåte. Hvor langt unna Ground Zero må en moské være får det skal være godtatt? 100-200 kvartaler? Dette er uskyldige mennesker vi snakker om som ikke har noe med tragedien fra 9/11 å gjøre. Det blir uansett en provokasjon da det var muslimer som sto bak. Og spseielt nå i disse dager. Til neste år er det ti år siden angrepet og det har vært meningen at minnesmerke skal være klart til da. Hvor ligger poenget i å samtidig arbeide på en moske i nærheten? Hvis alle skulle følge USA sitt eksempel burde vi først og fremst rive ned alle de norske kirkene med tanke på grusomhetene Olav Haraldsson og Olav Tryggvason påførte nordmennene da de innførte kristendommen med tvang. Hva med kirkene rundt Midtøsten hvor kristne korsfarere slaktet ned hundretusenvis av uskyldige muslimer i kristendommens navn. Hele kristendommen har fått sin spredning via vold, krig og tvang, men dette er forhistorie og vi kan ikke nekte mennesker som eier sine egne bygg å lage et religiøst samlingspunkt for det. Kirkene burde absolutt fjernes sammen med statskirken og all annen elendighet som nærer opp under kristendommen. Det samme med slottet og monarkiet. Men nå er det moskeplanene på Ground Zero vi diskuterer så dette blir bare avsporing. Denne saken er diskriminerende og går sterkt imot religionsfriheten. Nå ser det mer ut som at terroristene har klart å oppnå det de ville ved å ødelegge grunnverdiene USA er bygd opp av, og gå stridt imot det forfedrene av uavhengighetserklæringen undertegnet. Så fordi man må bygge en moske lenger unna Ground Zero enn først planlagt er friheten og demokratiet ødelagt for alltid? Det virker ikke som at du er så begeistret for religionsfriheten, så da kan vi i hvert fall være enige i at vi er grunnleggende uenig i denne saken. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det har ingen ting med religionsfrihet å gjøre! Det er en tåpelig ting og for mange tydeligvis svært provoserende å bygge en moske så nærme Ground Zero. Som sagt er New York City en stor by og det er massevis av andre steder i byen å bygge moske på. man trenger ikke å gjøre det akkurat der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå