Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, så hva har den der å gjøre?

Minnesmerket blir stående mellom der de to tårnene sto, på Ground Zero. Moskeen blir liggende litt utenfor, men like ved Ground Zero.

Så moskeen kommer ikke til å være i konflikt med minnesmerket på noen som helst måte. Å si at moskeen står i veien for minnesmerket er som å si at Nationaltheateret står i veien for Karl Johan fordi den står ved siden av Karl Johan.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at den kommer til å være i veien, men at jeg ikke forstår hva den skal være der for. Tror det blir vel så fint uten.

Jeg har nå funnet ut hvor den skal være i forhold til Ground Zero. 45 Park Place, noen kvartaler bortenfor. Den vil altså ikke være tett på eller være veldig iøynefallende fra minnesparken. Så da skjønner jeg enda mindre hva all motstanden er om.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Å bygge en moske ved Ground Zero blir som å bygge en Luger-fabrikk i Jerusalem.

Eh, nei. Det er etter det jeg vet moderate muslimer som står bak moskeen, ikke folk som ville krasjet fly i skyskrapere. Hva med å ikke sette flertallet i bås med de få, ekstremistiske neste gang?

Lenke til kommentar

hehe, nå er det ikke sikkert at alle som jobber for Luger er nazister heller, da. Men det ville sett litt rart ut for noen uansett.

Uansett, i følge NRK nyhetene i stad er 50% av innbyggerne i New York positive til moskeen. 30% er negative.

Lenke til kommentar

Bortsett fra at Luger-pistolen er teknologi fra 1890-årene og var håpløst utdatert allerede når Israel ble opprettet tviler jeg på at IDF ville sakt nei til en kvalitetsprodusent av kvalitetsvåpen. Husk at f.eks norske soldater drasset rundt på geværer med hakekors og ørn stemplet inn i stålet i de første 50 årene etter krigen.

Lenke til kommentar

"I denne anledningen"

- Hvilken anledning? Man kan jo ikke kalle alt som skjer i New York de nærmeste 10 årene etter angrepet på WTC for "i anledning WTC-angrepet". Jeg ser ingen sammenheng mellom moske-bygget og minnemerket/ WTC-tomta.

Nei, det kan man ikke. Men det er fortsatt ingen grunn til å opprette en moske i nærheten av Ground Zero der tårnene sto. Muslimene hadde sin mulighet til å ha bygg der (har du hørt historien om buene i tårnene som utgjorde en hyllest til islam), men de ødela den muligheten. New York City er en gigantisk by så skal man bygge en moske der kan man gjøre det et annet sted i byen lenger unna Ground Zero.

Lenke til kommentar

Å bygge en moske ved Ground Zero blir som å bygge en Luger-fabrikk i Jerusalem.

Eh, nei. Det er etter det jeg vet moderate muslimer som står bak moskeen, ikke folk som ville krasjet fly i skyskrapere. Hva med å ikke sette flertallet i bås med de få, ekstremistiske neste gang?

USA har fått til en veldig bra integrering av muslimer. Langt bedre enn hva vi har klart i Norge. Så jeg stoler mer på de som går i moskeen i New York enn i Oslo. Likevel, symboleffekten av å bygge en moske ved Ground Zero synes jeg er upassende. Ekstreme muslimer (som er i fåtall) gjorde det ja, men de gjorde det i Allahs navn. For meg virker det bare helt feil å bygge en moske akkurat der.

Lenke til kommentar

Uansett, i følge NRK nyhetene i stad er 50% av innbyggerne i New York positive til moskeen. 30% er negative.

Hvis det er sant betyr det bare at New Yorkerne er opplyste, respekterer religionsfrihe og ikke faller for populistisk diskriminering for å rakke ned på muslimene. I Sørstatene derimot finner du nok en annen innstilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...