Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ihvertfall i de situasjoner der tvang er nødvendig. Leste en artikkel om hun 15-åringen som døde i BA, der var det utdrag fra en logg fra en av instutisjonene hun bodde på. Hun kom og gikk stort sett som hun ville. Ofte var hun ikke hjemme før langt på natt.

Lenke til kommentar

De er vanlige mennesker med unntak av at de ikke har foreldre som er i stand til å ta vare på dem, ser ikke at fengsel er løsningen for dem da det er meningen at de skal komme tilbake til samfunnet og opptre som ansvarlige borgere av dette landet, fengsle dem under deres oppvekst er ikke den rette måten å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Tvilsomt. Har utført en markedsanalyse på en del av det tyrkiske markedet, uten at jeg vil skryte på meg noen ekspertkompetanse, så er veien svært svært lang. De må blant annet godkjenne Aquis Communautaire, noe som innebærer at de må godta alle traktatene og lovene som EU har vedtatt. Dette vil få store konsekvenser for det tyriske samfunnet, og det vil ta svært lang tid å gjennomføre reformene.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kan komme i kontakt med Kristin Halvorsen? En mailadresse eller noe? Jeg forventer ikke et svar, men jeg har det er et par ting jeg virkelig vil hun skal vite. Jeg lurer på hvordan i all verden SVere kan sitte å være imot oljeutredning i nord og samtidig forvente at de skal få bruke energi i heimen. Jeg anbefaler Kristin Halvorsen og de andre miljøidealistene til å stoppe all bruk av elektrisitet før de skjønner at energien faktisk må komme fra et sted.

Lenke til kommentar

Det bør være mulig her

Jeg føler det blir kulturkræsj hvis Tyrkia blir medlem i EU. Et såpass sterkt religiøst land, i tillegg til at det er muslimsk, vil jeg si bryter med store deler av det i praksis sekulære Europa. Hvis Tyrkia virkelig vil bli medlem må de jo følge mange nye reformer som nok setter krav som går i mot deres religionskultur. Så det er i grunn opp til dem selv hvor sterkt de virkelig vil bli medlem og hvor mye de vil ofre. Skulle landet derimot endre seg drastisk ser jeg ikke noe galt i medlemskap.

Lenke til kommentar
Oslofolk skaper mest verdier - E24.no

Folk som hevder at verdiene skapes i distriktene får motbevist dette gang på gang, men myten er tydeligvis såpass hardfør at fakta ikke vil ta knekken på den.

Tallene er nok kunstig høye for Oslo på grunn av at regnskap for bedrifter med hovedkontor i Oslo ikke rapporterer hvor i landet verdiskapningen i selskapet skjer. Oslo tar æren for all verdiskapningen i selskapet uansett hvor i landet produksjonen av varer eller tjenester befinner seg.

Spesielt herlig er det med Klubbformannen på Aker Verdal som gjør sitt beste for å bekrefte byfolks inntrykk av innbyggerne i distriktene som ikke overdrevent oppegående. Det at man kan leve av å tilby tjenester er tydeligvis for abstrakt for noen, som må se at det skapes et fysisk produkt for å skjønne at det skjer verdiskapning.

Jeg leste for noen uker siden et ganske interessant tall: 70% av verdiskapningen i landet skjer i form av tjenesteproduksjon. Bare 30% i form av vareproduksjon til tross for at nordmenn flest ser på landet som råvareeksportører (olje, fisk, metall).

Lenke til kommentar

Tallene er nok kunstig høye for Oslo på grunn av at regnskap for bedrifter med hovedkontor i Oslo ikke rapporterer hvor i landet verdiskapningen i selskapet skjer. Oslo tar æren for all verdiskapningen i selskapet uansett hvor i landet produksjonen av varer eller tjenester befinner seg.

Og statlig byråkrati upper nok også tallene litt - SSB regner faktisk også byråkrati som "verdiskapning".

Men uansett synes jeg debatten om hvor verdiskapningen skjer er helt feil fokus. Byene og distriktene er avhengig av hverandre uansett hvor verdiskapningen foregår.

Lenke til kommentar

Det du kaller byråkrati er verdiskapning. Det er bare ikke alle som evner å se verdien av statlig ansattes arbeid. Selv om noen statlige yrkesgrupper som lærere og sykepleiere er lettere å se verdien av enn f.eks en byggesaksbehandler eller personalledelse.

Lenke til kommentar

Leser at siden år 2000 har 67 barn i Norge blitt misshandlet så grovt i hjemmet at foreldrene haer havnet i fengsel. Samtidig understrekes det at dette ikke er representativt for hvor utbredt vold mot barn i Norge egentlig er siden disse tallene kun er saker der foreldrene har havnet i retten og blitt dømt. Og det er ikke noen hyggelig lesning. Bare ta enkelte bruddstykker:

Flere av disse 67 barna er søsken, og dommene viser at ofrene har vokst opp i til sammen 45 forskjellige familier. Samtidig er det umulig å si hvor utbredt barnemishandling er i Norge. Tallet viser kun de sakene som har havnet i rettssystemet og som har ført til fellende dom.

Foruten de 67 ofrene finnes det ifølge domstolen en lang rekke saker om barn som er utsatt for trusler, seksuelle overgrep, barn som er vitne til grov vold i hjemmet, og barn som mishandles av andre enn sine foreldre. Disse barna er ikke med i oversikten VG Nett presenterer i dag.

I tillegg er 33 barn i Norge er drept eller dødelig mishandlet av sine foreldre de siste ti årene, ifølge grundige undersøkelser VG Nett gjennomførte og presenterte i en artikkelserie før sommeren.

Der kom det frem at omtrent hver eneste uke blir et barn i Norge mishandlet så grovt at det må legges inn på sykehus.

En mor fra Bergen forteller i en dom at datteren ble mishandlet av sin far fra hun var født til hun var 16 år. Da jenta var tre, lugget faren håret hennes så hardt at et område ble helt bart. Etter flere år med vonde episoder, slo han henne så hardt at hun falt. Faren tok tak i henne, dro henne opp, og fortsatte å slå henne i magen.

- Han bare slo og slo, fortalte datteren i politiavhør.

Da hun falt igjen, reagerte han med å slå henne i ansiktet med knyttet neve. Lillebroren hennes synes det er vanskelig å huske hvor ofte faren slo.

- Det har alltid vært slik, sa han i Gulating lagmannsrett.

I Oppland slo en far sin 15 år gamle datter med en sandal i 40 minutter, mens han ifølge dommen truet med å drepe henne. I Trøndelag ble en gutt på rundt åtte år slått med ledning, mens søsteren ble kastet rundt. Oslo tingrett har fått opplyst at en gutt levde i et konstant trusselregime fra han var 9 til 16 år. Faren hans (55) ble dømt til to og et halvt års fengsel. Gutten ble ifølge retten fratatt en normal oppvekst.

Les hele artikklen her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/foreldrevold/artikkel.php?artid=10017675

Lenke til kommentar

Folk som hevder at verdiene skapes i distriktene får motbevist dette gang på gang, men myten er tydeligvis såpass hardfør at fakta ikke vil ta knekken på den.

Dette tror jeg ikke helt på. Jeg vil tro at verdiskapning måles der den faktisk skjer. Det som trekkes fram i artikkelen som årsaken er til den høyere produktiviteten i Oslo er at man har flere mennesker i høytlønnede yrker, og man har ikke annet mål på produksjon enn hvilke inntekter en person produserer. Derfor vil også høyere lønn i denne sammenhengen også tolkes som høyere produktivitet.

Spesielt herlig er det med Klubbformannen på Aker Verdal som gjør sitt beste for å bekrefte byfolks inntrykk av innbyggerne i distriktene som ikke overdrevent oppegående. Det at man kan leve av å tilby tjenester er tydeligvis for abstrakt for noen, som må se at det skapes et fysisk produkt for å skjønne at det skjer verdiskapning.

Jeg leste for noen uker siden et ganske interessant tall: 70% av verdiskapningen i landet skjer i form av tjenesteproduksjon. Bare 30% i form av vareproduksjon til tross for at nordmenn flest ser på landet som råvareeksportører (olje, fisk, metall).

Nettopp. Jeg synes det er rart at mediene velger å la akkurat disse som ikke har forstått noe særlig få komme til i debatten, det er sikkert folk som kan argumentere langt bedre for verdien av det som skapes i distriktene uten å måtte nedvurdere jobben som gjøres i byene på feilaktig grunnlag. Men de er vel ute etter overskrifter som provoserer framfor konstruktiv og nyansert debatt.

Og statlig byråkrati upper nok også tallene litt - SSB regner faktisk også byråkrati som "verdiskapning".

Men uansett synes jeg debatten om hvor verdiskapningen skjer er helt feil fokus. Byene og distriktene er avhengig av hverandre uansett hvor verdiskapningen foregår.

Selvfølgelig er "byråkrati", eller admininastrasjon (som har mer eller mindre den samme betydningen med mindre negative konnotasjoner), verdiskapning. Når du har et komplisert regelverk som forsøker å behandle folk rettferdig er det klart at man må ha noen til å administrere dette. Som du selv er inne på, man er avhengig av noen til å produsere så man har verdier å selge, men man er selvfølgelig også avhengig av at man har noen som får hjulene i bedriften til å gå rundt, markedsfører bedriften, sørger for at bedriften driver lovlig og at bedriften utvikler seg i en god retning. Man kan ikke bare produsere produkter og så vente på at penger skal falle fra himmelen.

Lenke til kommentar

Disse tallene tar for seg hver enkelt selskap sine tall, så et holdingselskap i Oslo vil ikke få en fordel av dette.

Lenke til kommentar
Oslofolk skaper mest verdier - E24.noFolk som hevder at verdiene skapes i distriktene får motbevist dette gang på gang, men myten er tydeligvis såpass hardfør at fakta ikke vil ta knekken på den.
Dette tror jeg ikke helt på. Jeg vil tro at verdiskapning måles der den faktisk skjer. Det som trekkes fram i artikkelen som årsaken er til den høyere produktiviteten i Oslo er at man har flere mennesker i høytlønnede yrker, og man har ikke annet mål på produksjon enn hvilke inntekter en person produserer. Derfor vil også høyere lønn i denne sammenhengen også tolkes som høyere produktivitet.

Beregningen av verdiskapning ut i fra lønn gjelder vist bare offentlige jobber slik jeg skjønner teksten. Det er også logisk siden verdiskapningen ikke er målbar på samme måte som i private selskaper. Verdiskapningen i private selskaper kommer derimot fram gjennom regnskapene*. Det er disse regnskapene som Oslo ofte tar æren for på grunn av hovedkontorenes plassering. Hovedkontoret for et selskap (uten datterselskaper) betaler skatter og avgifter til den kommunen selskapet ligner til og registreres dermed i helhet i hovedkontorets kommune, uavhengig av om arbeiderne skatter til andre kommuner.

Det er forsåvidt en bra ting at selskaper slipper å ligne til hver eneste kommune de jobber i. Tenkt det regnskapsrotet og byråkratiet det ville vært å holde styr på hvilke poster som skal lignes til hvilken kommune. I verste fall ville nasjonale selskaper som f.eks Telenor måtte delt opp regnskapet i 430 regnskap, ett for hver kommune.

* Muligens med unntak av den negative verdiskapningen statlig subsidiering er. Penger som alternativt kunne blitt til offentlige jobber og dermed blitt målt som verdiskapning ut i fra samlede lønnsutgifter, eller penger som staten kunne latt være å hente inn i form av skatter og avgifter og dermed havnet på pluss-siden i bedriftsregnskap og målt som verdiskapning på den måten.

Disse tallene tar for seg hver enkelt selskap sine tall, så et holdingselskap i Oslo vil ikke få en fordel av dette.

Jeg snakker ikke om holdingselskap, men selskaper med mer enn én lokasjon. Selskaper med avdelinger og jobber rundt om kring i landet og et hovedkontor i Oslo. F.eks Telenor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...