Slimda Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det er ingenting som tilsier at du ved 18årsdagen din blir øyeblikkelig "voksen" nok til å ta selvstendige avgjørelser slik det er i dagens samfunn. Jeg ser ikke problem med denne avgjørelsen, rett og slett fordi loven er ikke der for å forby sex med de under 16, men å forby misbruk av de under 16. Ja, det er drøyt at en 25-åring har seg med en 14-åring, men om det var 100% frivillig fra begge parter, ser ikke jeg på det som et stort problem. 1 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Frivilligheten er jo nettopp problemet. Selv den mest modne 14-åring vil rett og slett ikke være mentalt ferdigutviklet. Om hun/han da har sex med en jevnaldret som ikke har noen spesielle baktanker rundt det er forsåvidt "greit" selv om det neppe alltid er lurt. Men når en 25-åring kommer inn i bildet, er det vanskelig å forstå at det IKKE dreier seg om manipulasjon og utnyttelse. Om 25-åringen var (lettere) tilbakestående burde han slippe straff eller dømmes til behandling. Når denne personen åpenbart ikke er det, men får rabatt for sin "uerfarenhet" så skaper det en utilsiktet effekt om at tusenvis av mennesker fra 25 og opp der ute får signaler om at de kan feie over barn/tenåringer fordi de selv er "uerfarne". Jeg synes retten har et åpenbart forklaringsproblem. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Og det finnes ikke 14-åringer med baktanker? Jeg synes ikke akkurat mye om det, men det var frivillig og uten tvang, så ser ikke helt at vi skal straffe folk for å være tapere. For alt vi vet kan det være (og det hintes til)at han er en relativt sosialt tilbakestående fyr uten noen seksuelle erfaringer overhodet. Det er et vanskelig spørsmål for å være ærlig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Da vi som sitter her strengt tatt ikke vet mer enn hva som har kommet frem i media, er det vanskelig å si hva som er rett og galt i forhold til de to personene det gjelder. Slike saker skal tross alt behandles per sak, og ikke på et generelt basis. Bare fordi mange barn blir misbrukt av eldre, betyr ikke at alle blir det. Men selvsagt, hadde det vært snakk om misbruk/voldtekt, hadde jeg gledelig anbefalt kjemisk kastrering. Endret 28. juli 2010 av Slimda Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Å ha et for stort fokus på alder i relasjoner mellom mennesker blir galt sånn jeg ser det. Hovedfokuset burde være om relasjonene er gunstige for begge parter eller ikke. Det er bra at man har et lovverk som beskytter mindreårige mot overgrep, men hvis dette ikke er snakk om overgrep, men en frivillig greie mellom to relativt like modne personer hvor ingen i etterkant følte seg misbrukt eller liknende ser jeg ikke på det som noe forferdelig galt. Jeg synes det virker som om retten vurderte 25-åringen som en lite moden og erfaren person, ergo at sannsynligheten for at han var istand til å manipulere 14-åringen som relativt liten. Modenhet er noe folk har i forskjellig grad, selv om den gjennomsnittlig øker med årene er det noen som når sitt potensial langt tidligere enn andre og noen som aldri blir spesielt selvstendige og modne personer. De individuelle forskjellene her er for store til at man kan håndheve et rigid lovverk uten å bruke skjønn. Det er heller ikke sånn at retten går god for fyrens handlinger. Hadde de gjort det hadde de frikjent ham og ikke dømt ham til samfunnstjeneste. De bare innser at det finnes langt verre ting man kan gjøre enn å ha frivillig sex med en person som er yngre enn seg selv. Du kan jo spørre deg selv; hadde ditt 14-årige jeg hatt noe imot å ha sex med en eldre person, forutsatt at du var tiltrukket av personen og det skjedde helt uten tvang? Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10043724 Slipper fengsel for sex med mindreårig Eidsivating lagmannsrett har fastsatt straffen til samfunnstjeneste for en 25-åring som var tiltalt for å ha hatt sex med en 14 år gammel jente. Overgrepet skjedde ikke under tvang eller utnyttelse, men statsadvokaten har to ganger forsøkt å få mannen dømt til ubetinget fengsel, som er rettspraksis i slike tilfeller, skriver Dagbladet. Tross den store aldersforskjellen mellom de to, begrunnet retten den milde straffen med at 25-åringen, som er fra Østlandet, var svært uerfaren seksuelt. Wow. Jeg burde kanskje ikke bli overrasket lenger, ettersom det har vært mange eksempler på folk frikjent for voldtekt siden jenta kledde seg "uanstendig". Men jeg lurer på hva pokker de tenker og hvorfor de favoriserer overgripere så sterkt. Hva pokker skal foreldre foreta seg annet enn å låse inne barna? Jeg skjønner ikke dette hysteriet rundt sex. Det er åpenbart snakk om en nerd som ikke er like voksen i hodet som i kroppen. Det var også frivillig fra jentas side. Det må være mulig å utvise skjønn. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Hvrfor ringer drittsekkene i Lindorff med skjult nummer? Er det lov? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Ja, men du kan gjøre sånn at telefonen din avviser anrop med skjult nummer. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Farlig mann løslates. Ja.. Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Språk i en globalisert verden - e24.no Viktig og god kommentar fra Erna Solberg. Det er helt tydelig at nordmenn ikke er gode nok på språk. Vi er gode på engelsk, men det er stort sett det. Når jeg sammenlikner nordmenn med de jeg kjenner fra f.eks Tyskland, Nederland og Belgia er nordmenn ufattelig lite språkmektige. Den norske skolen burde gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk helt fra ungdomsskolen, og karakteren burde telle til opptak til videregående og man burde få fordypningspoeng for språk på vgs (går utifra at reglene ikke har forandret seg her de senere årene). Mandarin og spansk er nok språk som kommer til å bli langt viktigere framover med de framvoksende økonomiene. Befolkningsveksten i de spansk-talende landene i Sør-Amerika er langt høyere enn i den vestlige verden og det er allerede snakk om store befolkninger der nede. Når disse også får økonomisk vekst kommer de til å bli langt viktigere aktører på verdensmarkedet. Kina trenger man vel ikke engang nevne, utover at befolkningen deres er på over én milliard og at de har hatt, og fortsetter å ha, en fenomenal økonomisk vekst. Det er mye mulig at de kommer til å dominere verden fremover på samme måte som USA har gjort det etter andre verdenskrig. Nåja. Jeg er enig i at nordmenn er lite språkmektige, men er det virkelig nødvendig å kunne mer enn engelsk? Engelsk er det største språket og blir snakket av flest mennesker. De fleste som sitter i toppstillinger verden over snakker engelsk, så er det egentlig noe poeng i å lære seg f.eks. mandarin? EDIT: Beklager om jeg gikk veldig langt tilbake nå. Jeg glemte å oppdatere. Endret 1. august 2010 av Makhshava Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Språk i en globalisert verden - e24.no Viktig og god kommentar fra Erna Solberg. Det er helt tydelig at nordmenn ikke er gode nok på språk. Vi er gode på engelsk, men det er stort sett det. Når jeg sammenlikner nordmenn med de jeg kjenner fra f.eks Tyskland, Nederland og Belgia er nordmenn ufattelig lite språkmektige. Den norske skolen burde gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk helt fra ungdomsskolen, og karakteren burde telle til opptak til videregående og man burde få fordypningspoeng for språk på vgs (går utifra at reglene ikke har forandret seg her de senere årene). Mandarin og spansk er nok språk som kommer til å bli langt viktigere framover med de framvoksende økonomiene. Befolkningsveksten i de spansk-talende landene i Sør-Amerika er langt høyere enn i den vestlige verden og det er allerede snakk om store befolkninger der nede. Når disse også får økonomisk vekst kommer de til å bli langt viktigere aktører på verdensmarkedet. Kina trenger man vel ikke engang nevne, utover at befolkningen deres er på over én milliard og at de har hatt, og fortsetter å ha, en fenomenal økonomisk vekst. Det er mye mulig at de kommer til å dominere verden fremover på samme måte som USA har gjort det etter andre verdenskrig. Nåja. Jeg er enig i at nordmenn er lite språkmektige, men er det virkelig nødvendig å kunne mer enn engelsk? Det kommer selvfølgelig an på hvilke ambisjoner du har for livet ditt. Jeg synes det er viktig å kunne språk. Det åpner for karrieremuligheter du sannsynligvis ikke ville hatt tilgang til ellers, det er utrolig kontaktskapende og tillitsvekkende når man er på reisefot å kunne kommunisere med folk på deres eget morsmål og det gjør det enklere å forstå mennesker og deres kultur. Videre er prosessen man går gjennom for å lære nye språk god stimulering av hjernen (f.eks. er tospråklighet positivt med tanke på demens). I tillegg er jeg såpass forfengelig at jeg føler meg bra ved å vite at jeg kan mer språk enn de fleste andre i Norge. Engelsk er det største språket og blir snakket av flest mennesker. De fleste som sitter i toppstillinger verden over snakker engelsk, så er det egentlig noe poeng i å lære seg f.eks. mandarin? Her er det to premisser du legger til grunn som jeg stiller spørsmålstegn ved. For det første; har du noen kilder på at de fleste som sitter i toppstillinger verden over snakker (tilfredstillende) engelsk, eller er det bare et faktum du drar ut av anus for å understøtte argumentasjonen din? Husk at verden er mer enn den vestlige, spesielt med tanke på hvordan det sannsynligvis vil være i fremtiden, når man ser hvor den økonomiske veksten og befolkningsveksten finner sted i dagens verden. Og for det andre; hvorfor tar du det for gitt at man kun vil ha behovet for å kommunisere med mennesker som besitter toppstillinger? Tror du all kommunikasjon av forskjellig slag i firmaer foregår fra en CEO til en annen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Utslippet i Mexicogulfen har nådd opp til 780 millioner liter. Jeg synes det er et lite håndgripelig tall og prøver å visualisere litt: 780 000 000 liter = 780 000 kubikkmeter = en kube med sidekanter på 92 meter. Til sammenligning er volumet av postgirobygget 1800 m2 * 111 m = 200 000 m3. Utslippet tilsvarer altså volumet av 4 postgirobygg, hittil. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Små barn trenes opp på "terroristskole: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3755019.ece Helt sykt... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Viser at en holdningsendring fra radikale islamske miljøer må komme innenfra, og ikke i form av en 250 kg bombe fra en Predator. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Viser at enkelte er fullstendig syke! De som lærer barn opp på den måten der vil ikke være et tap for verden! Dog er det ikke et problem bare i muslimske miljøer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) De som lærer barn opp på den måten der vil ikke være et tap for verden! Hvis de omkommer i en ulykke så. Hvis de blir drept av f.eks amerikanere på tokt så er det som å slå i hjel en veps. Hele svermen går til angrep. Enig med Monzilla at holdningsendringer må komme innenfra. Endret 3. august 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Selvsagt må endringer i holdningene forekomme, men med innstruktørene i dette tilfelle er det nok så altfor sent og da mener at de like gjerne kan ekspederes rast og effektivt. Når det gjelder barn (og unge) kan de forhåpentligvis fortsatt reddes/rehabiliteres. (La forøvrig inn artikklen i en annen tråd jeg har opprettet konkret rundt barnesoldater da dette er et tema som bør opplyses og gjøres noe med). Lenke til kommentar
Medlem-205774 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Enig Glimti, dette er helt sykt. Dette har ødelagt islam. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Forkastelig, ingen tvil om det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 holdningsendringer Holdningsendring a la John Cena lol ? Nei , de skulle rett og slett vert humblet ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå