Camlon Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Det er faen meg skummelt å se hvor irrasjonelle engstelige folk kan bli. Det er ærlig talt mye større grunn til å være redde for dem enn en random muslim. De var muslimer. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg snakket om det som ble sagt tidligere i tråden her. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Jeg blir uendelig trist av å tenke på familien som har mistet to sønner - to brødre. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 (endret) 2 somaliske gutter har dødd fordi de ikke kunne svømme. 9 og 11 år. Skal norske myndigheter få skylden? Bør de få skylden? Kjipt at de døde. Er det noe mer å si. Dette har ihvertfall ingenting med om Norge skal ta imot masse asylsøkere eller ikke. Spørsmålet da er om det hjelper og om det bidrar til Norge økonomisk og sosialt. Den måten du holder på, får bare innvandringskritikerene til å virke rasisitiske. For min del har jeg ingenting imot somaliere. Men jeg foretrekker at de er produktive og at de integrer seg inn i samfunnet om de skal flytte til Norge. For øyeblikket er de som gruppe, meget dårlig på begge felter. Hadde dise gutter norske borgerskap eller somaliske borgerskap? Det er vanskelig for innvandrer å integrere seg hvis de alltid blir sett som somaliere istedenfor nordmenn. Krever mann at folk integrere seg i en ny gruppe må de få full borgerskap ikke delvis. Det går ikke an å be andre å bli med mens de vet at de aldri blir en respektert medlem. Har de norsk borgerskap er de enten nordmenn eller somaliske nordmenn, ikke somaliere. Names matter! Endret 2. juli 2010 av jjkoggan Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. juli 2010 Del Skrevet 2. juli 2010 Hadde dise gutter norske borgerskap eller somaliske borgerskap? Det er vanskelig for innvandrer å integrere seg hvis de alltid blir sett som somaliere istedenfor nordmenn. Krever mann at folk integrere seg i en ny gruppe må de få full borgerskap ikke delvis. Det går ikke an å be andre å bli med mens de vet at de aldri blir en respektert medlem. Mulig du har et poeng, men det med manglene svømmekunnskap kan ha andre/fler årsaker. "I gamle dager" dvs. før svømmebasseng ble vanlig på skoler etc. så var det en oppfattning at det blandt nordlendinger (nord-norge) generellt stod dårlig til med svømmekunnskaper (et lite paradoks siden "alle nordlendinger er på sjøen/båt og fisker") Dette pga. mye kaldt klima som ikke akuratt innbød til sjøbad og svømmeopplæring. For en somalier er muligens et vann på østlandet for kaldt å regne? Ellers så har det nok også noe med hvis f.eks. foreldrene heller aldri har svømt så ser de ikke umiddelbart "behovet" for å opplyse barna btw anyone, er menneske den eneste skapning som ikke er medfødt svømmer? Virker som alle andre skapninger enten det er katter, bikkjer, tiger, elg, rev. osv. takler dette "uten opplæring" Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 (endret) Her i Norge er det det offentlige (kommunen) sin oppgave å sørge for at barna får skikkelig svømmeopplæring. Problemet er når mange innvandrerforeldre tar ut barna sine fra svømmeundervisningen, fordi de mener det er usømmelig at barna skal være halvnaken med det motsatte kjønn. Absurd ja, men det er faktisk realiteten i dagens Oslo. Og når så disse barna ikke blir fulgt opp på en hvilken som helst måte med tanke på svømmeundervisning så ender vi opp med en ny generasjon med mangelfulle svømmekunnskaper. Problemet er altså at vi må finne en måte å sørge for at barna får svømmeundervisning på ett eller annet vis, selv om de ikke kan være sammen med det motsatte kjønn i badetøy (). Et forslag som er kommet frem er å pålegge foreldrene å gi barna privat svømmeundervisning. Såfremt dette følges opp med kontroller osv kan jeg si meg enig med dette forslaget. Mekkus: Det er ikke alltid at hunder og katter klarer å svømme uten hjelp/opplæring. Andre dyr vet jeg ikke, men jeg har litt vansker med å se for meg for eksempel elg svømme noe effektivt (vassing blir noe helt annet). Endret 3. juli 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Her i Norge er det det offentlige (kommunen) sin oppgave å sørge for at barna får skikkelig svømmeopplæring. Problemet er når mange innvandrerforeldre tar ut barna sine fra svømmeundervisningen, fordi de mener det er usømmelig at barna skal være halvnaken med det motsatte kjønn. Absurd ja, men det er faktisk realiteten i dagens Oslo. Og når så disse barna ikke blir fulgt opp på en hvilken som helst måte med tanke på svømmeundervisning så ender vi opp med en ny generasjon med mangelfulle svømmekunnskaper. Problemet er altså at vi må finne en måte å sørge for at barna får svømmeundervisning på ett eller annet vis, selv om de ikke kan være sammen med det motsatte kjønn i badetøy (). Et forslag som er kommet frem er å pålegge foreldrene å gi barna privat svømmeundervisning. Såfremt dette følges opp med kontroller osv kan jeg si meg enig med dette forslaget. Mekkus: Det er ikke alltid at hunder og katter klarer å svømme uten hjelp/opplæring. Andre dyr vet jeg ikke, men jeg har litt vansker med å se for meg for eksempel elg svømme noe effektivt (vassing blir noe helt annet). Denne debatten ville aldri forefaar her i USA. Foreldrene har ansvar for sine barns svoemme undervisning samtidig med barnas opplaerling om sykling, leking med fyrstikker, kniver og de fleste andre farer i barnas verden. Det er ikke statens skyld at noe foreldrer er mindre ansvarlig enn andre og selv ville jeg at staten ikke spiller en stoerrer rolle i mitt liv enn det gjoer allerede. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Denne debatten ville aldri forefaar her i USA. Foreldrene har ansvar for sine barns svoemme undervisning samtidig med barnas opplaerling om sykling, leking med fyrstikker, kniver og de fleste andre farer i barnas verden. Det er ikke statens skyld at noe foreldrer er mindre ansvarlig enn andre og selv ville jeg at staten ikke spiller en stoerrer rolle i mitt liv enn det gjoer allerede. Nå er jo problemet nettopp at staten har feilet å stille foreldrene til ansvar når de velger å ta barna ut av svømmeundervisningen. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Denne debatten ville aldri forefaar her i USA. Foreldrene har ansvar for sine barns svoemme undervisning samtidig med barnas opplaerling om sykling, leking med fyrstikker, kniver og de fleste andre farer i barnas verden. Det er ikke statens skyld at noe foreldrer er mindre ansvarlig enn andre og selv ville jeg at staten ikke spiller en stoerrer rolle i mitt liv enn det gjoer allerede. Nå er jo problemet nettopp at staten har feilet å stille foreldrene til ansvar når de velger å ta barna ut av svømmeundervisningen. Det er jo foreldrene som har mistet sine barn ikke staten. Staten kan ikke ta ansvar for all uansvarlig oppførsel. Det er jo foreldrene som betalte det største pris, staten kan ikke og bær ikke prøve å verne alle barn fra alle farene som eksistere. Det er mange mange mennesker i varden som ikke kan svømme, denne saken har mer å gjøre med nordmenns fremmed frykt, bare noe å støtte xenofobi. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 Kronprinsen faller overbord uten redningsvest og noen dager senere er han ute igjen. Denne gangen med passasjer uten vest. "Heart of gold, but not safe to be let out on his own?" http://www.dagbladet.no/2010/07/06/nyheter/kronprins_haakon/innenriks/redningsvest/bat/12440914/ Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. juli 2010 Del Skrevet 6. juli 2010 (endret) Agurknyheter er svært viktig, og avgjørende å engasjere seg i. Spread the word peeps. Endret 6. juli 2010 av Rata101 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 (endret) PSTs pressekonferanse ang. de terrormistenkte som nå er pågrepet. Begynner om et par minutter. *edit* Kun en av de tre er norsk statsborger. Endret 8. juli 2010 av Slimda Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 Skal bli interessant og følge hvordan den saken utvikler seg. Basert på hvordan det ender i en god del slike saker (henleggesle), er i allefall jeg avventene til hvor alvorlig dette evt. er. Ang. arrestasjonen i Tyskland; "Terrormistenkt oslomann (37) tatt ved barnehage i Tyskland" http://www.dagbladet.no/2010/07/08/nyheter/terrorisme/al-qaida/pst/12480586/ Vet ikke, men synes jeg merker fud allerede Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 8. juli 2010 Del Skrevet 8. juli 2010 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10003075 "Ifølge det internasjonale nyhetsbyrået AP dreier det seg om tre al-Qaida-medlemmer som var i ferd med å planlegge massive terrorangrep. AP har fått informasjonen fra anonyme amerikanske kilder" Here we go.. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Og der kom det frem at "den udramatiske pågripelsen på åpen gate ved en barnehage" som har versert i flere medier bare var tull Kona til den mistenkte forteller at bevæpnet & maskerte anti-terror politi brøt seg inn og stormet leiligheten; http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/krim/terrorsiktets-kone-min-mann-liker-norge-3246154.html Ingen stor sak kanskje, men det at man ikke engang greide rapportere hva som var sant på et så "triviellt" punkt, inngir ikke akuratt tillit? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Regner med det er media du sikter til nå? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 9. juli 2010 Del Skrevet 9. juli 2010 Jeg vet ikke om det var (tysk) media eller politi som på denne måten forsøkte å dramatisere ved å trekke inn "barnehage" og insinuere at siktede utgjorde en trussel mot barna. Kunne kanskje vært relevant poeng hvis det var typ "lommemannen" som losjerte der, men det var nok helt tilfeldig at ferieleiligheten siktede m/familie leide/lånte "ligger der den ligger" Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 – Terrormålet var Norge Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Språk i en globalisert verden - e24.no Viktig og god kommentar fra Erna Solberg. Det er helt tydelig at nordmenn ikke er gode nok på språk. Vi er gode på engelsk, men det er stort sett det. Når jeg sammenlikner nordmenn med de jeg kjenner fra f.eks Tyskland, Nederland og Belgia er nordmenn ufattelig lite språkmektige. Den norske skolen burde gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk helt fra ungdomsskolen, og karakteren burde telle til opptak til videregående og man burde få fordypningspoeng for språk på vgs (går utifra at reglene ikke har forandret seg her de senere årene). Mandarin og spansk er nok språk som kommer til å bli langt viktigere framover med de framvoksende økonomiene. Befolkningsveksten i de spansk-talende landene i Sør-Amerika er langt høyere enn i den vestlige verden og det er allerede snakk om store befolkninger der nede. Når disse også får økonomisk vekst kommer de til å bli langt viktigere aktører på verdensmarkedet. Kina trenger man vel ikke engang nevne, utover at befolkningen deres er på over én milliard og at de har hatt, og fortsetter å ha, en fenomenal økonomisk vekst. Det er mye mulig at de kommer til å dominere verden fremover på samme måte som USA har gjort det etter andre verdenskrig. 1 Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Jeg tror muligens det vil være en god ide å lære seg kinesisk. Ser for meg at når dagens ungdomsgenerasjon blir gamle vil kinesisk være et dominerende verdensspråk, og de vil være like handikappet som deres oldeforeldre var i forhold til engelsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå