Feltherre Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Jeg vil gjerne anbefale VG sin artikkel i VG Helg idag, om hvordan nynazistene fester grepet om Europa. En interessant artikkel om en skremmende utvikling. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 At historien gjentar seg er jo ikke noe nytt. Vi lærer aldri, først og fremst pga. nye oppvoksende kålhuer. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Det hvite hus vil begynne å trekke seg ut av Afghanistan i Juni neste år, men flere advarer og sier at det bare vil oppmuntre Taliban og AL Quaida. Samtidig tror de at ødeleggelser og drepte på begge sider vil øke gjennom sommeren: http://www.dagbladet.no/2010/06/21/nyheter/utenriks/afghanistan/usa/12222357/ Hva tror dere? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 No more killing of infidels! Nå kan USA endelig begynne å tenke på problemene i hjemlandet. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Afghanistan hadde slitt uansett hva de hadde gjort. Det er ingen enkle svar. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 No more killing of infidels! Nå kan USA endelig begynne å tenke på problemene i hjemlandet. Ja, og mer dreping av kvinner og barn. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 USA's inntreden i landet har bare eskalert de menneskelige tapene på begge sider. Så ja, endelig begynner Obama å holde på sine løfter. Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Men alt vil jo ha vært forgjeves? Og Taliban kommer til å ta over landet helt igjen? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det er slikt å forstå at USA tabbet seg ut med afganistan, slik de har gjorde med irak. De har ikke fått mer fred, mindre korrupsjon, bedret kvinnes rettigheter og landet er generelt i ett mer kaos enn før okkupasjon. Så anbefaler jeg heller at USA bruker ressursene sine på handelsavtaler, ekspertise innenfor ingeniørvitenskap (infrastruktur), jeg er sikker på at afganske barn er billigere i drift enn kinesiske barn, slik at jeg ville heller laget meg meg en f.eks dildofabrikk i Afganistan enn i Kina. Med det så ville barna fått en bedre fremtid fremfor heroinjaget de blir utsatt for idag, mulighet til å brødfø sin familie og å betale for utdannelse til resten av sin familie. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg har lest at det er en helt vanvittig økning i skolegang for kvinner. Uansett, så går det ikke an å bygge infastruktur før det er trygt nok til at profesjonelle aktører kan bygge uten å bli angrepet av Taliban. 1 Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Norge burde virkelig begynne og inkludere tannhelse in i "max" prisen på 1,800+- virker litt latterlig at folk må ut med alt ifra 20 til 40-50 tusen kr på noe som er nødvendig arbeid på helsa til enkelt individer Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 (endret) Det er slikt å forstå at USA tabbet seg ut med afganistan, slik de har gjorde med irak. De har ikke fått mer fred, mindre korrupsjon, bedret kvinnes rettigheter og landet er generelt i ett mer kaos enn før okkupasjon. Så anbefaler jeg heller at USA bruker ressursene sine på handelsavtaler, ekspertise innenfor ingeniørvitenskap (infrastruktur), jeg er sikker på at afganske barn er billigere i drift enn kinesiske barn, slik at jeg ville heller laget meg meg en f.eks dildofabrikk i Afganistan enn i Kina. Med det så ville barna fått en bedre fremtid fremfor heroinjaget de blir utsatt for idag, mulighet til å brødfø sin familie og å betale for utdannelse til resten av sin familie. For det første er ikke dette USAs krig. Så bruk "vi" neste gang. Norge er like skyldig som USA. For det andre så har forholdene i Afganistan bedret seg en del siden man gikk inn i Afganistan. Spesielt hvis du tenker på kvinnenes rettigheter. Afganere er ikke så mye billigere enn Kina hvis du tror det. Men det største problemet er at Afganistan forsatt ikke er et trygt land å invistere i. Heller invistere i et trygt land som er litt dyrere, enn et land hvor du risikerer at bedriften din blir ranet eller kanskje sprengt i stykker. I tilegg så er det kostnader for utstyret. Kinesiske ansatte er ofte bedre ansatte. Hypotetisk sett, la oss si at i Kina må man betale 50 millioner kroner for ansatte og 150M for resten. I Afganistan må man betale 20 millioner kroner for ansatte og 150M for resten. Hvis kinesiske ansatte er 50% mer effektive og mer lydige, så vil det lønne seg å ha kinesiske ansatte, selv om de er mye dyrere. Eller foreslår du faktisk at USA skal subsidiere bedrifter til å dra til Afganistan? Endret 22. juni 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Ja jeg vil det, handel er den beste løsning for bedring av stabilitet og økt menneskeverd i ett land som afganistan. Når folk jobber og ser at ting bedrer seg vil de også jobbe for stabilitet og en trygg tilstedeværelse. Dagens korrupte samfunn opprettholdes av uhjelp som ikke fungerer og ett militært tilstedeværelse som er til bry for afganistans befolkning (sett i bort fra kabul). Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Ja jeg vil det, handel er den beste løsning for bedring av stabilitet og økt menneskeverd i ett land som afganistan. Når folk jobber og ser at ting bedrer seg vil de også jobbe for stabilitet og en trygg tilstedeværelse. Dagens korrupte samfunn opprettholdes av uhjelp som ikke fungerer og ett militært tilstedeværelse som er til bry for afganistans befolkning (sett i bort fra kabul). Fordi det vil hjelpe så mye at USA skaper bedrifter som vil flytte ut den dagen de slutter å bli subsidiert. Det USA kan gjøre er å legge forholdene til rette for bedrifter sånn at de vil starte opp i Afgtanistan, men å drive å subsidiere bedrifter blir bare feil og fører bare til masse bedrifter som er avhengig av støtte fra USA til å overleve. Hvis du virkelig ønsker å gjøre dette, foreslår jeg at du bruker dine egne sparepenger og ikke amerikanske skattebateleres penger. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Det er snakk om investering, man tjener nok ikke penger første dagen men etterhvert vil bedriftene klare seg fint. Se på vesteuropa, med marshallhjelpen fikk amerikanske bedrifter innpass i de europeiske markedene og vi lever nå i en fredelig del av verden. Handel er beste uhjelpen som finnes, ser ikke akkurat at milliardoverføringene til afrika hjelper noe særlig. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Norge burde virkelig begynne og inkludere tannhelse inn i "maks" prisen på 1,800+- virker litt latterlig at folk må ut med alt i fra 20 til 40-50 tusen kr på noe som er nødvendig arbeid på helsa til enkeltindivider Ja, ikke sant, munnen er jo ikke en del av helsa. Men det handler selvfølgelig om penger. En tannlegestudent er den dyreste studenten i hele landet. Dyrere enn legestudenter og "marinejegerstudenter". Så bare der er det en vannvittig utgift. Når det i tillegg er mangel på tannleger vil det kanskje også bli litt feil å åpne opp for at alle og en hver får "gratis" tannlegebehandling. Dessuten står det ganske bra til med den norske tannhelsa så det spørs om flertallet vil sponse de få som trenger veldig kostbar behandling. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Norge burde virkelig begynne og inkludere tannhelse inn i "maks" prisen på 1,800+- virker litt latterlig at folk må ut med alt i fra 20 til 40-50 tusen kr på noe som er nødvendig arbeid på helsa til enkeltindivider Ja, ikke sant, munnen er jo ikke en del av helsa. Men det handler selvfølgelig om penger. En tannlegestudent er den dyreste studenten i hele landet. Dyrere enn legestudenter og "marinejegerstudenter". Så bare der er det en vannvittig utgift. Når det i tillegg er mangel på tannleger vil det kanskje også bli litt feil å åpne opp for at alle og en hver får "gratis" tannlegebehandling. Dessuten står det ganske bra til med den norske tannhelsa så det spørs om flertallet vil sponse de få som trenger veldig kostbar behandling. Jeg håper litt at du var ironisk når du sa at Munnen ikke er en del av helsa. Men ok så vis vi alle skal tenke sånn da så synes jeg vi skal slutte med Hjelp til utviklingshemmete og andre "mindretals sykdommer og problemer" Egosentrisk holdning får å være helt ærlig. Og virker litt idiotisk at man skal tenke, jeg har nok av penger bra tenner og tjener nok til at vis det skulle skje noe så vil det ikke få noen spesiel invirkning på min økonomi når det er familier og enkelt personer i norge som vil få et kraftig slag i fjeset eventuelt må ta opp lånn får og klare og betale tannlege tjenestene... Noe burde lyst opp hos folk og fått de til og tenke hmm det er noe galt med systemet Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 For det første, ja, jeg var ironisk med at munnen ikke er en del av helsa. For det andre, jeg vil ha tannhelse som en del av det offentlige helsetilbudet slik vi i dag har for resten av kroppen. Jeg prøvde bare å forklare hvorfor det er slik i dag. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Det er snakk om investering, man tjener nok ikke penger første dagen men etterhvert vil bedriftene klare seg fint. Se på vesteuropa, med marshallhjelpen fikk amerikanske bedrifter innpass i de europeiske markedene og vi lever nå i en fredelig del av verden. Handel er beste uhjelpen som finnes, ser ikke akkurat at milliardoverføringene til afrika hjelper noe særlig. Vesteuropa er litt annerledes, fordi vest-europa var smadret etter krigen og man visste at forholdene ville bli bedre. Afganistan derimot, så er det langt ifra sikkert at forholdene blir plutselig bedre. Det kan være godt mulig at Afganere ikke blir bedre ansatte eller at sikkerhetsforholdene er forsatt dårlige. Dermed vil det komme bedrifter som vil flytte ut den dagen de ikke får støtte lenger. Jeg er for handel, men jeg er for fri handel. Ikke subsidiert handel som du ønsker. Og jeg mener heller ikke at milliardoverføringene til Afrika hjelper, men løsningen er ikke å subsidiere bedrifter sånn at de flytter til Afrika. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 23. juni 2010 Del Skrevet 23. juni 2010 Går på db.no, og hva ser jeg? "- Eli var sjalu på oss" med digre fonter. WHO THE FUCK CARES!!!! Jævla blekke, for mange kvinnfolk der slik at det blir Se & Skvalder-aktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå