Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Nynorsk er demotiverende og vanskelig å lære fordi man føler det som bortkastet tid, og noe dritt som er påtvunget. Jeg hater nå Derrick fordi det bestandig var tekstet på nynorsk, selv reruns som går nå er det.

Btw, Wikipedia på nynorsk er bare helt latterlig. Hvem i all verden vil sitte og lese små amputerte (i forhold til bokmålsidene) tekster som ei kjerring med støtte fra staten har skrevet?

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...] og da hjelper det å være interesert.

Leser du i det hele tatt det jeg skriver?

"Og om du faktisk hadde tatt deg tid til å lese det jeg skrev ville du oppdage at jeg i minst ett innlegg påpeker at jeg faktisk LIKER nynorsk. Jeg syns nynorsk er fordømt vakkert, kall meg gammeldags, men slik tenker jeg. Og jeg ville lære nynorsk, men jeg fikk det ikke til."

Ingen, men han skylder på evne - ikke innsats - og da er det løgn!

Jeg skylder ikke på noe som helst, jeg konstaterer noe jeg anser for å være korrekt, og tør også å påstå at jeg kjenner meg selv litt bedre enn hobbypedagoger på internett.

Enig i at det er tullete å diskutere hvorvidt nynorsk er "enkelt" eller ikke. Men forstår også at enkelte blir litt irriterte nå man skylder på "manglende evner" til å kunne lære seg språket...

Igjen, hva i heiteste helvete har det med andre å gjøre? Hva i alle dager gir dere den arrogante troen at dere kjenner meg og min læreevne bedre enn meg selv?

Jeg kunne sikkert begynne å teoretisere rundt deres privatliv, og trekke konklusjoner jeg verken er kvalifisert til å trekke, og heller ikke har noe grunnlag til å trekke. Men jeg syns det ville være idiotisk, tåpelig og ufint. Jeg tar det for gitt at dere gir dere med denne fjollete amatøranalysen av mine år i skolen, dere har ikke noe grunnlag for å gjøre det, og da blir det rett og slett for dumt.

Lenke til kommentar

- Vi må regne med problemer

Gjedrem er helt klart inne på noe her. Det er håpløst med den økonomiske politikken idag som forfordeler eiendom framfor andre former for investering, det fører til unaturlig prisvekst og bobledannelser. BSU-kontoer, skattefradrag på boliglånsrente og lav beskatning av eiendom skaper skjevhet i økonomien. Prisveksten har de siste tredve årene vært langt høyere når det gjelder boligprisene enn konsumprisindeksen.

Lenke til kommentar

Gjedrem er helt klart inne på noe her. Det er håpløst med den økonomiske politikken idag som forfordeler eiendom framfor andre former for investering, det fører til unaturlig prisvekst og bobledannelser. BSU-kontoer, skattefradrag på boliglånsrente og lav beskatning av eiendom skaper skjevhet i økonomien. Prisveksten har de siste tredve årene vært langt høyere når det gjelder boligprisene enn konsumprisindeksen.

Men ville ikke boligprisene steget uansett, slik de har gjort alle andre steder? Tross alt er det vel bra at mange nordmenn eier selv. Det vil jo alltid være mange som ikke har råd til å eie, og det faktum er like urettferdig uansett om man har rentefradrag og lav beskatning eller ikke.

Lenke til kommentar

hvordan blir man rik?? :dribble:

Husker jeg ikke feil hadde Dagens Næringsliv et forsideoppslag som lød "slik blir du rik". Det handlet om hvordan du kunne tjene 10 millioner om du hadde 10 millioner å investere.

Det sier vel egentlig mer om Dagens Næringsliv enn det sier om investeringsmarkedet.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan man kunne få en effektiv demonstrasjon mot veiene i Norge?

Få mange nok til å blokkere veiene. Husk, kun 12 % av "veiavgifta" går til nybygging av veier.

hvordan blir man rik?? :dribble:

Jobb hardt og målrettet for å komme inn i et trygt, anerkjent og høytlønnet yrke. Lege er vel det beste eksempelet. Og det er den tryggeste og mest sannsynlige måten å bli rik på.

Og ikke minst, bruk penger fornuftig.

Lenke til kommentar

Bli veldig, veldig god fotballspiller. Eller noe annet innen populær sport.

Skulle si skuespiller, men er du god innen sport så er du god, og blir dermed rik. Er du god skuespiller må du uansett ha flaks i tillegg til de rette kontaktene.

Lenke til kommentar

Men ville ikke boligprisene steget uansett, slik de har gjort alle andre steder? Tross alt er det vel bra at mange nordmenn eier selv. Det vil jo alltid være mange som ikke har råd til å eie, og det faktum er like urettferdig uansett om man har rentefradrag og lav beskatning eller ikke.

Joda, de ville steget, men sannsynligvis i et tempo som hadde vært mer i takt med det generelle prisnivået. Altså hadde også lønnene klart å holde mer følge med prisutviklingen på boliger enn hva vi ser idag, hvor det relativt sett har blitt dyrere å kjøpe hus med en gjennomsnittslønn.

Dessuten, rentefradragene og lav beskatning gjør jo at flere investerer i bolig, nettopp på grunn av de gunstige vilkårene, noe som selvfølgelig også presser boligprisene opp og gjør det enda vanskeligere for førstegangskjøperne å komme seg inn på boligmarkedet. Ikke mye sosialt det.

Lenke til kommentar

For å si det sånn, den eneste grunnen til at jeg kan bo i en kjøpt leilighet i Oslo er en pengesterk familie (betaler husleie). Jeg har ikke sjans til å komme inn i boligmarkedet, ei heller har de fleste rundt min alder. Boligprisene her i byen er blitt kunstig høye, og vi får alle svi for det. =/

Lenke til kommentar
For å si det sånn, den eneste grunnen til at jeg kan bo i en kjøpt leilighet i Oslo er en pengesterk familie (betaler husleie). Jeg har ikke sjans til å komme inn i boligmarkedet, ei heller har de fleste rundt min alder. Boligprisene her i byen er blitt kunstig høye, og vi får alle svi for det. =/

Hva tror du hadde skjedd hvis prisene var lavere? Da hadde enda flere fått råd til bolig, og etterspørselen hadde økt og drevet opp prisene igjen.

Lenke til kommentar

[...]Hva tror du hadde skjedd hvis prisene var lavere? Da hadde enda flere fått råd til bolig, og etterspørselen hadde økt og drevet opp prisene igjen.

Ikke nødvendig vis. Om boligprisene er lave fordi det er grisedyrt å eie bolig (solid eiendomsskatt, høy rente på boliglån, regelverk som krever hyppige og kostbare oppgraderinger etc.) eller fordi det ikke er særlig enkelt å eie eiendom (staten har for vane å beslaglegge eiendom uten å betale for seg, husokkupasjon er lov selv om det bor noen der fra før etc) så kan godt prisene holde seg lave.

Lenke til kommentar

Hva tror du hadde skjedd hvis prisene var lavere? Da hadde enda flere fått råd til bolig, og etterspørselen hadde økt og drevet opp prisene igjen.

Har du prøvd ut denne teorien noen plass? Har du f.eks. sett på utviklingen i ferieboliger i Spania? Hvorfor presses ikke disse opp til samme nivå igjen når det er blitt så "billig" å bo der? Baltikum og Hellas? Løp og kjøp!

Gjedrem har veldig rett i sin uttalelse, men det er dessverre umulig å gjennomføre. Det er altfor mange som har interesse av og er avhengige av høye eiendomspriser. Å snakke mot disse er det ingen rikspolitiker med karrierefremtid som vil gjøre, bortsett fra PO Lundteigen som har gjort karriere på nettopp å snakke mot "røkla", men han fungerer stort sett bare som en sidekommentator uansett.

I Norge er det mange incentiver for å investere i bolig, men de fleste har for liten innsikt i økonomiske spørsmål til å forstå hvor dårlig en slik utvikling er. Kapital bundet opp i bolig er død kaiptal som ikke nyttiggjør seg. Hvilken rolle spiller det om et hus er verdt 4 eller 5 millioner hvis en bare skal bo i det og må kjøpe tilsvarende for å flytte? Den ekstra millionen kunne vært brukt til investeringer i f.eks. industri, så hadde vi hatt noen som faktisk arbeidet for økonomisk vekst. Men i stedet sitter Ola Nordmann og hyller boligprisveksten og tror han er blitt så mye rikere når lånene bare stiger og en tar opp boligkreditt for å finansiere forbruk. Nordmenn har høy personlig gjeld, og dette ser en veldig godt i debatter om renter. Den er omtrent like preget av bias som islam/jøde-debattene :)

Edit: I USA før boligkrisen så investerte folk i eiendom og brukte den empiriske prisveksten de siste 5-10 år som innvesteringsgrunnlag. Disse eiendommene stod ofte gjerne tomme da leieinntektene ikke forsvarte innvesteringskapitalen (og det med et allerede lavt rentenivå), og eiendommene var uansett bare ment for videresalg.

En økonomisk vekst ble skapt ut i fra ingenting, men folk trodde de ble rikere. Til slutt måtte det gå som det gikk, og noen ble sittende igjen med svarteper. En må investere for å skape økonomisk vekst og da må en investere der kapitalen arbeider og ikke bare håpe på at noen er dum nok til å kjøpe svarteper. Kina har forvørig en investeringsrate på 40% av BNP som har lagt et godt grunnlag for deres fantastiske vekst på 10% årlig uten å gå nærmere inn på det.

Endret av wilberforce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...