Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, så flott.

Nå kan voldtektsmenn og mordere sone jeg et fengsel til den nette sum av 1,5 milliarder kroner og som har tatt 10 år å bygge. Fengselet kan friste med lydstudio, flatskjermer, joggeløype og eneboliger der innsatte kan ha besøk av familiene sine.

Legg merke til at vaktene har ikke våpen fordi det skaper sosial distanse mellom dem og fangene. Vaktene spiser også middag med de insatte og de bedriver idrett sammen. Høres det ikke koslig ut?

Om noen føler at saker og ting kan bli gjort annerledes kan de innsatte selv kan få si sin mening om hvordan fengselet kan forbedres.

Det er virkerlig flott at vi får flere slike luksusfengsler her i Norge, slik at de stakkars kriminelle skal ha det godt når de soner. De har de jo allerde så forferdelig med de høye straffene her til lands. :)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10004904

Fy faen, jeg tror jeg må spy!

Lenke til kommentar

Så de som sliter veldig, for eksempel økonomisk trenger bare å rane en bank. Utfallet er win-win.

Bra vi har et slikt rettferdig straffesystem slik at ofrene blir prioritert fremfor kriminelle :) .

Å tenke på at folk betaler for dårligere forhold er også ganske teit (hotell).

Endret av chokke
Lenke til kommentar

NRK intervjuet en av fangene og han sa at fengselet var meget fint, men at det "fremdeles var et fengsel". Noe stort mer kom det ikke frem av klippet.

Ja det neste nå blir vel at man kan komme og gå som man vil også. Dette for å hindre at fangene skal få følelsen av å være isolert og innesperret... :cry:

Lenke til kommentar

Time Magazine har en artikkel om fengselet:

Postcard from Halden: The World's Most Humane Prison

postcard_0510.jpg

(...)

Countries track recidivism rates differently, but even an imperfect comparison suggests the Norwegian model works. Within two years of their release, 20% of Norway's prisoners end up back in jail. In the U.K. and the U.S., the figure hovers between 50% and 60%. Of course, a low level of criminality gives Norway a massive advantage. Its prison roll lists a mere 3,300, or 69 per 100,000 people, compared with 2.3 million in the U.S., or 753 per 100,000 — the highest rate in the world.(...)

Lenke til kommentar

postcard_0510.jpg

(...)

Countries track recidivism rates differently, but even an imperfect comparison suggests the Norwegian model works. Within two years of their release, 20% of Norway's prisoners end up back in jail. In the U.K. and the U.S., the figure hovers between 50% and 60%. Of course, a low level of criminality gives Norway a massive advantage. Its prison roll lists a mere 3,300, or 69 per 100,000 people, compared with 2.3 million in the U.S., or 753 per 100,000 — the highest rate in the world.(...)

Men nå har England akkuratt samme system som Norge, men de har ikke klart å holde krminaliteten nede. De har faktisk et av de høyeste kriminalitetsratene i Europa. Det har heller ikke Sverige gjort og kriminaliteten i Oslo skyter i været. Det at Norge har så lav kriminalitet er en myte uansett fra gamle dager. NY har 4 ganger lavere kriminalitet enn Oslo har. F.eks. i Oslo var det 27 voldtekter per 100K, mens i NY var det 11.

Hvis det var sånn at kriminalitetsratene i Norge var lave på grunn av humane fengsler, hvorfor har Singapore veldig lav kriminalitetsrate?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterende at fengslet faktisk bare heter "Halden", som byen. Nå kommer denne byen (Ja, jeg bor her…) til å bli sett på som fengselsbyen. :(

Du må jo skjønne at man kan ikke stigmatisere fangene, eller unnskyld, "gjestene" ved å kalle det et fengsel.

Lenke til kommentar

postcard_0510.jpg

(...)

Men nå har England akkuratt samme system som Norge, men de har ikke klart å holde krminaliteten nede. De har faktisk et av de høyeste kriminalitetsratene i Europa. Det har heller ikke Sverige gjort og kriminaliteten i Oslo skyter i været. Det at Norge har så lav kriminalitet er en myte uansett fra gamle dager. NY har 4 ganger lavere kriminalitet enn Oslo har. F.eks. i Oslo var det 27 voldtekter per 100K, mens i NY var det 11.

Hvis det var sånn at kriminalitetsratene i Norge var lave på grunn av humane fengsler, hvorfor har Singapore veldig lav kriminalitetsrate?

Vanskelig det,å sammenligne forskjellige kulturer når det gjelder kiminalitet, særlig små homogent land som i skandinavia. En vet mye mer om man sammenligner forskjellige lovendringer innom den samme kulture.

Lenke til kommentar

Men nå har England akkuratt samme system som Norge, men de har ikke klart å holde krminaliteten nede. De har faktisk et av de høyeste kriminalitetsratene i Europa.

Har England like humane fengsler som i Norge? Det ante jeg ikke.

Det har heller ikke Sverige gjort og kriminaliteten i Oslo skyter i været. Det at Norge har så lav kriminalitet er en myte uansett fra gamle dager.

Nei, det er det nok ikke. Ifølge Wikipedia har Norge en av verdens laveste mordstatistikker, med 0.71 mord per 100K innbygger. USA som helhet ligger på 5.4.

NY har 4 ganger lavere kriminalitet enn Oslo har. F.eks. i Oslo var det 27 voldtekter per 100K, mens i NY var det 11.

På den annen side var det i Oslo i 2009 1.4 drap per 100K innbyggere, mens det i New York var 6.3. Men jeg aner selvsagt ikke om hverken Oslo og New Yorks voldteksttall eller drapsstatistikker kan sammenlignes.

At det er en av verdens veldig få bystater, som alle har relativt lav kriminalitet, er jo ikke helt usannsynlig én av årsakene.

Lenke til kommentar

Vanskelig det,å sammenligne forskjellige kulturer når det gjelder kiminalitet, særlig små homogent land som i skandinavia. En vet mye mer om man sammenligner forskjellige lovendringer innom den samme kulture.

At Norge er et homogent land burde ha redusert kriminaliteten. Og som vist over kan man sammenligne enkeltkriminaliteter og se at de er høyere de også.

flammekaster: Hva er det med det fokuset rundt mordstatistikk? Det er enten 5 av 100K som dør hvert år, eller 1 av 100K som dør hvert år. Men de som blir drept er ofte gjengmedlemmer og lignende uansett. Det som faktisk betyr noe er f.eks.

Hvor stor sjanse er det for at datteren min blir voldtatt? Da er voldtektstatistikken på 27 per 100K, men det er mørketall fordi ikke alle rapporterer voltekt. Det er da rundt 50-100 voldtekter per 100K. Som blir iløpet av en livstid for en kvinne, 10-20% sjanse for å bli voldtatt iløpet av livet. Og dette er noe som skjer med alle. Ikke en veldig hyggelig tanke.

Hva med sjansen for å bli ranet på gata og hjemme? Hva er sjansen for å bli banket opp på gata? Betyr det ingenting om daglig tilfeldige personer blir ranet for deres eiendeler? Det eneste som betyr noe er hvor stor sjanse det er for at noen gjengmedlemmer blir skutt.

At det er en bystat er en dårlig unnskyldning, Japan har mye lavere kriminalitet. Der skjer det f.eks. en voldtekt per 100K. Og de driver forsatt å sender folk til døden. Fengslene i Japan er ikke spesielt hyggelige, men de har en lav kriminalitetsrate. Faktisk vil du finne at de som har de beste fengslene er også ofte de med høyest kriminalitetsrate.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vil bare nevne noe, Stockholm har 78 per 100K, mot Oslos 27 og NYs 11. Det er til og med mer enn Detroit som har 40.

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&module_instance=21&id=526&statsType=100&statsCounty=01&Year=2009&type=1 I 1995 hadde de 25.

Så vi ser hvilken vei det kommer til å gå med Oslo om vi ikke forbedrer politibeskyttelsen. F.eks. kunne vi ha brukt de pengene som ble brukt på det luksusfengslet på flere politifolk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva er det med det fokuset rundt mordstatistikk? Det er enten 5 av 100K som dør hvert år, eller 1 av 100K som dør hvert år. Men de som blir drept er ofte gjengmedlemmer og lignende uansett. Det som faktisk betyr noe er f.eks.

Hvor stor sjanse er det for at datteren min blir voldtatt? Da er voldtektstatistikken på 27 per 100K, men det er mørketall fordi ikke alle rapporterer voltekt. Det er da rundt 50-100 voldtekter per 100K. Som blir iløpet av en livstid for en kvinne, 10-20% sjanse for å bli voldtatt iløpet av livet. Og dette er noe som skjer med alle. Ikke en veldig hyggelig tanke.

Din fremstilling kan godt stemme, men statistikkene viser ikke dette med særlig tydelighet. Overfallsvoldtekter (16.8%) er omtrent like normalt som drap der det ikke er noen kjent relasjon mellom gjerningsmann og offer (17.2%, dog voldtektsstatistikken er fra Oslo, mens drapsstatistikken er nasjonal; uansett ville jeg tro det var flere blinde drap i Oslo enn andre steder i Norge). Det er selvsagt mulig at det er her de lumper inn gjengdrapene, men ellers er statistikken fint fordelt over gifte, barn/foreldre, skilte og separerte, og besvogrede. Jo, jeg synes det betyr noe å prøve å holde slik mordstatistikk nede.

Og igjen, overfallsvoldtektene utgjør kun en liten andel. For alt jeg vet er en stor andel av voldtektene innen gjengmiljø, der du ikke ser ut til å bry deg like mye om hva som foregår. Statistikken sier ikke stort om det, annet enn at det både blant mordofre og voldtektsofre er en del arbeidsløse.

Når dét er sagt, er det klart at New York er en svært trygg storby etter amerikanske forhold. Noe rett har de klart gjort der. Japans straffenivå vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at de har dødsstraff, men det er klart mer enn bare straffenivå som spiller inn der. Hovedpoenget mitt er uansett at det IKKE er en myte at Norge er et svært trygt land å bo i.

Lenke til kommentar

Din fremstilling kan godt stemme, men statistikkene viser ikke dette med særlig tydelighet. Overfallsvoldtekter (16.8%) er omtrent like normalt som drap der det ikke er noen kjent relasjon mellom gjerningsmann og offer (17.2%, dog voldtektsstatistikken er fra Oslo, mens drapsstatistikken er nasjonal; uansett ville jeg tro det var flere blinde drap i Oslo enn andre steder i Norge). Det er selvsagt mulig at det er her de lumper inn gjengdrapene, men ellers er statistikken fint fordelt over gifte, barn/foreldre, skilte og separerte, og besvogrede. Jo, jeg synes det betyr noe å prøve å holde slik mordstatistikk nede.

Og igjen, overfallsvoldtektene utgjør kun en liten andel. For alt jeg vet er en stor andel av voldtektene innen gjengmiljø, der du ikke ser ut til å bry deg like mye om hva som foregår. Statistikken sier ikke stort om det, annet enn at det både blant mordofre og voldtektsofre er en del arbeidsløse.

Når dét er sagt, er det klart at New York er en svært trygg storby etter amerikanske forhold. Noe rett har de klart gjort der. Japans straffenivå vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at de har dødsstraff, men det er klart mer enn bare straffenivå som spiller inn der. Hovedpoenget mitt er uansett at det IKKE er en myte at Norge er et svært trygt land å bo i.

Vel det er en forskjell. Voldtekt hender ofte på fest, hvor gjerningsmannen er en kjent som voldtar en kvinne. Kvinner er som kjent mindre kriminelle, så sannsynligheten er stor for at de som blir voldtatt ikke voldtar selv og de kan være hvem som helst. Men oftere de jentene som fester en del.

Derimot for drap, så skjer det speiselt i USA mellom gjenmedlemmer. Tilfeldige drap som vist over er ikke veldig normalt. F.eks. i LA var det 587 mord i 2001, 346 av dem var gjenger som drepte hverandre. Sannsynligvis var en god del av de som ikke var gjenrelatert, allikavel relatert til undergrundaktivitet. Sjansen for å bli drept om du er en lovlydlig borger er veldig liten i både i USA og Norge. http://www.policyalmanac.org/crime/archive/gangs.shtml

Du kan få se på hvordan Japanske fengsler er her. http://www.youtube.com/watch?v=YovSfiYQ5a0

De er tøffe. Men jeg er helt enig med deg at straffenivået er ikke hovedfaktoren, men jeg slo ned på det argumentet til times om at grunnen til at Norge har så lav kriminalitet er fordi vi behandler fangene så "humant". Men faktumet er som vist over, har Norge middels kriminalitet, mens Sverige og England har høy kriminalitet sammenlignet med OECD selv med "humane" fengsler, så hele argumentet er feil.

Hovedfaktoren tror jeg er politistyrken. Det viktigste er å sørge for at de som gjør kriminelle handlinger blir tatt. I tilegg er det viktig å ha progressive straffer sånn at gjengangere ikke kommer ut og utfører nye handlinger. Faktumet er at de som har utført handlinger 5-10 ganger får omtrent like lang straff og nesten alle utfører kriminalitet etterpå.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...