Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Innbruddstyver dømt til historisk strenge straffer

Er dette strenge straffer? :ermm:

3 og 4 år i fengsel for 74 straffbare forhold, og 30 av disse er grove tyverier.

Jeg vet ikke helt om jeg skal le eller gråte. Jeg blir rett og slett flau over straffenivået i Norge. De får det til å virke som at dette er fryktelig streng straff, men jeg anser denne straffen som mild. Han ene blir til og med omtalt som

en kynisk og notorisk kriminell, som samfunnet må beskytte seg mot
likevell får han bare 4 år i fengsel.

Hadde det vært opp til meg skulle vi hvertfall snakket et to-siffret antall år i fengsel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likevell får han bare 4 år i fengsel.

.. noe som vil si at du kan møte de på gata (eller din egen kjeller) om drøyt 2,5 kalenderår.

Tidsenheten år er egentlig ganske utvetydig, men det norske fengselsvesnet klarer å rabattere normal oppførsel med inntil 1/3 av straffetiden. Det burde vært omvendt. Nemlig at dårlig oppførsel forlenger opprinnelig tilmålt tid i fengselet. Forbrytelsen blir jo ikke mindre av at de kriminelle oppfører seg normalt i fengselet.

Lenke til kommentar

Vi bor i Norge vet du. Her er synes vi mer synd de kriminelle enn på deres ofre.

Hele det norske rettssytemet er håpløst. Det er ikke rart at det renner over av kriminelle øst-europeere når det å sitte i et norskt fengsel er som å være på en sommerleir i et 3 stjerners hotell. Hele poenget med straff forsvinner ut i intet.

Lenke til kommentar

Vi bor i Norge vet du. Her er synes vi mer synd de kriminelle enn på deres ofre.

Hele det norske rettssytemet er håpløst. Det er ikke rart at det renner over av kriminelle øst-europeere når det å sitte i et norskt fengsel er som å være på en sommerleir i et 3 stjerners hotell. Hele poenget med straff forsvinner ut i intet.

Det verste med å være i et fengsel er ikke levestandarden, men isolasjonen og det faktum at fengselsvaktene kontrollerer hverdagen din ned i minste detalj og legger seg opp i alt du gjør. Det er typisk folk som aldri har vært i fengsel å si sånt. Jeg har aldri hørt folk som faktisk har vært i fengsel, beskrive det som en luksusferie. Heller tvert imot.

Men jeg ser absolutt poenget med økte fengselsstraffer. Bare vi ikke glemmer at forbryterne skal ut av fengsel en dag også. Går de rett tilbake til den kriminelle løpebanen er alt tapt. Så å jobbe med rehabilitering av fanger handler ikke bare om å "synes synd på dem", det handler om å hindre at det blir nye ofre.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det kan godt hende, men jeg har overgodet ingen sympati for noen som bryter loven, for så å klage på at de har det forferdelig i fengsel. Det er sånnt man tenker på før man bryter loven.

Og hva med alle ofrene for de kriminelle? Mennesker som har store psykiske ettervirkninger pga voldtekt, ran og vold.

Fortjener ikke noen å straffes hardt for de skadene de har påført et annet menneske? De psykiske ringvirkningene etter en voldtekt er nok verre for oferet enn for overgriperen som får 3 år i fengsel.

Lenke til kommentar

Fortjener ikke noen å straffes hardt for de skadene de har påført et annet menneske? De psykiske ringvirkningene etter en voldtekt er nok verre for oferet enn for overgriperen som får 3 år i fengsel.

Uansett hvor hardt man straffer dem, vil man ikke kunne gjøre alt bra igjen for ofrene. Vi bor i et rettssamfunn, poenget med fengselsstraff er ikke å hevne seg på forbryterne men å rehabilitere forbryterne og hindre nye forbrytelser.

Ellers skulle jeg likt å se noen forskere regne på kostnadene av fengselsstraff versus samfunnsnytten av forhindrede forbrytelser og sett hva de kommer fram til som det ideelle antallet år straff. Om det er mulig da. :)

Lenke til kommentar

Om noen hadde voldtatt eller drept min lillesøster, så hadde jeg gitt langt pokker i om han kanskje ville bli frisk gjennom rehabilitering. Dødsstraff eller livstid hadde vært det eneste jeg hadde godtatt. Alt kan ikke måles i kostnader og hvor mye samfunnet tjener på å rehabilitere. Noen ganger trenger de etterlatte eller offrene en form for hevn.

Fengsel handler mer om hevn en om rehabilitering.

Insatte i norske fengsler rehabiliteres ikke. Det er en grunn til at fengsel kalles forbryterskoler.

Lenke til kommentar

Var det en av disse som i retten ble spurt om yrke, og som svarte "Tyv"? Uansett så er det vel lite sannsynlig at folk som dette noen gang vil bli rehabilitert. De stjeler, det er dét de kan og det er dét de kommer til å gjøre. En fengelsstraff fungerer neppe som noe annet enn et opphold i stjelingen. Eller, jeg ser ikke bort i fra at de stjeler det de kan fra andre i fengsel også.

Dessverre tror jeg ikke det er noen menneskelig straff som kan få disse folkene på riktig spor. Det hadde sikkert fungert fint å kappe av dem en hånd hver, men da tar man det kanskje litt langt...

Lenke til kommentar

Var det en av disse som i retten ble spurt om yrke, og som svarte "Tyv"? Uansett så er det vel lite sannsynlig at folk som dette noen gang vil bli rehabilitert. De stjeler, det er dét de kan og det er dét de kommer til å gjøre. En fengelsstraff fungerer neppe som noe annet enn et opphold i stjelingen. Eller, jeg ser ikke bort i fra at de stjeler det de kan fra andre i fengsel også.

Men det store spørsmålet er hva vi skal gjøre med dem da. Stenge dem inne på livstid? Vi forutsetter at vi ikke ønsker å bare slippe dem ut igjen med det det innebærer av nye forbrytelser. Jeg mener ikke å ha noen svar på dette spørsmålet, jeg bare lurer på hva andre mener om dette temaet. :)

Lenke til kommentar

Om noen hadde voldtatt eller drept min lillesøster, så hadde jeg gitt langt pokker i om han kanskje ville bli frisk gjennom rehabilitering. Dødsstraff eller livstid hadde vært det eneste jeg hadde godtatt. Alt kan ikke måles i kostnader og hvor mye samfunnet tjener på å rehabilitere. Noen ganger trenger de etterlatte eller offrene en form for hevn.

Fengsel handler mer om hevn en om rehabilitering.

Det er en grunn til at det er en forholdsvis objektiv tredjepart og ikke de pårørende i saken som står for straffeutmålingen. Er noen man selv kjenner innblandet vil man ikke klare å forholde seg rasjonell og objektiv, derfor er man heller ikke noen god dommer over hvilke tiltak som har størst sannsynlighet for å minske de negative konsekvensene som er blitt påført alle parter.

Forøvrig en god kommentar på e24.

Lenke til kommentar

Det verste med å være i et fengsel er ikke levestandarden, men isolasjonen og det faktum at fengselsvaktene kontrollerer hverdagen din ned i minste detalj og legger seg opp i alt du gjør. Det er typisk folk som aldri har vært i fengsel å si sånt. Jeg har aldri hørt folk som faktisk har vært i fengsel, beskrive det som en luksusferie. Heller tvert imot.

Men jeg ser absolutt poenget med økte fengselsstraffer. Bare vi ikke glemmer at forbryterne skal ut av fengsel en dag også. Går de rett tilbake til den kriminelle løpebanen er alt tapt. Så å jobbe med rehabilitering av fanger handler ikke bare om å "synes synd på dem", det handler om å hindre at det blir nye ofre.

Har du vert i fengsel? Det er stor sjanse for at de ender opp i et apent fengsel, noe som betyr at sa lenge de oppholder seg pa omradet kan de gjore nesten hva de vil. De vil ogsa ha Internet og TV sann at de ikke skal kjede seg. Det verste er at de ikke vil fa 3 og 4 ar, men vil fa mindre straff fordi et fengselar er 9 maneder. Altsa de far dermed 2 og 3 ars fengsel. I tilegg kan de slippes ut tidligere med god oppforsel. Fullstendig latterlig! Spesielt med tanke pa at dette var historisk hoy straff og at de fleste ender opp med noen maneder.

Og hvis du bare bryr deg om sikkerheten til Norge burde vi holde dem inne sa lenge som mulig, fordi de kommer utvilsomt til a forsette nar de slippes ut, fordi det er det de kan.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Har du noen kilder på at høyere fengselsstraffer i Norge ville føre til lavere kriminialitetsnivå? Det kan godt hende at straffenivået i Norge bare er satt på måfå, men jeg ville jo tro at man har tatt hensyn til den forskning som er gjort på området. Den er ihvertfall ikke et resultat av folkemeningen, siden den (om man skal tro mediene) til enhver tid ønsker høyere og strengere straffer.

Lenke til kommentar

Men det store spørsmålet er hva vi skal gjøre med dem da.

Skulle ønske jeg hadde et svar, for jeg er helt blank. Å stenge dem inne resten av livet er i utgangspunktet ingen straff som passer til forseelsen, men det hadde ikke vært fryktelig dumt med en type "three strikes"-ordning som de har i enkelte stater i USA. Dette gjelder vel gjerne kun grove lovbrudd (felony), og jeg vet ikke om innbrudd faller inn under dette. Jeg tror uansett at det ville hatt en preventiv effekt når de vet at neste innbrudd de blir tatt for vil føre til de sitter inne de neste 20-30 årene.

De hadde sikkert bare flyttet til et annet land etter to strikes, men det hadde jo vært en seier i seg selv.

Lenke til kommentar

Har du noen kilder på at høyere fengselsstraffer i Norge ville føre til lavere kriminialitetsnivå? Det kan godt hende at straffenivået i Norge bare er satt på måfå, men jeg ville jo tro at man har tatt hensyn til den forskning som er gjort på området. Den er ihvertfall ikke et resultat av folkemeningen, siden den (om man skal tro mediene) til enhver tid ønsker høyere og strengere straffer.

Enkelt, folk som driver med innbrudd har en veldig høy gjentagelserate. Dermed, hvor lengre man holder dem inne, hvor mindre kriminalitet blir det. I tilegg kan lengre straffer føre til høyere avskrekningsfaktor, fordi når det er faktisk ganske kjipt å gå til fengsel så vil man heller la være.

Lenke til kommentar

Lengre fengselsstraffer fører ikke nødvendigvis til at det er såpass avskrekkende at en ikke gjentar forbrytelser. Men lengre fengselsstraffer fører til at en holder kriminelle borte fra samfunnet, og vi vet i dag at gjentakelsesraten er høy selv med et lavt straffenivå. Dermed fører det til et lavere kriminalitetsnivå, men det er flere faktorer som er inne i bildet når en bestemmer strafferammer.

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker feil er det i Norge tre formål med fengsel:

1. Straff av forbryteren (inkl. forebyggende/avskrekkende effekt på samfunnet)

2. Beskytte samfunnet mot gjentagelser

3. Omstilling/rehabilitering til et lovlydig og godt liv etter oppholdet

I USA utelater de punkt 3.

Lenke til kommentar

Landbruksministeren foreslår at bønder kan selge egne alkoholprodukter. Et viktig argument er turistmen. Hva mener dere?

http://www.dagsavisen.no/meninger/article481178.ece?showLast=true&status=showall#responseLastComment

Ja,ja og atter ja. La oss få avkristnet (eller avreligiøsnet) dette landet først som sist og få opphevet slike ting som dette. Eller vent...da blir det mindre røde-dager og mindre overtidsbetaling..VENT! JEG TAR DET TILBAKE! :(

ta det med ro. sedvaneretten står sterkt her i riket :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...