Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Forresten hyggelig å se at liberaldemokratene gjør det så bra i Storbrittania.

Det styrker troen min på at sosialliberalismen appellerer til folk flest, og håpet mitt om at det er mulig å banke litt vett inn i en i all hovedsak ignorant og korttenkt velgermasse. Det er vel heller tvilsomt at vi vil få noen "Grandemania" i Norge, men en kan jo alltids håpe at det smitter og inspirerer litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor nevner du da at en kan håpe det smitter over på Norge, når vi allerede har mange partier og konstellasjoner? Nå skal det også sies at det i Storbritannia var 12 forskjellige partier representert med seter sist. Er det et mål å få flere partier i Norge evt. få de på mer lik oppslutning og at dette er et tegn på en mer opplyst velgermasse?

Endret av wilberforce
Lenke til kommentar

I Norge, og stort sett også ellers, er velgermassen polarisert. Sentrum, som naturlig nok er tyngdepunktet i det politiske landskapet, er langt mindre enn en normalfordeling tilsier at det burde være. Det er mange grunner til det, men det er også noe media forsterker kraftig. Mitt håp er derfor at det mediefokuset sosialliberalismen nå har, kan motvirke det litt, ved at flere innser at det er en "tredje vei", og kanskje til og med hva som ligger i det.

Målet er altså ikke flere partier, men mer nyansering og mindre polarisering.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke det å gå ut av eller reforhandle EØS-avtalen et alternativ?

Helt klart et alternativ, men jeg har ikke tro på at det vil komme en bedre avtale ut av det. Uansett så har jeg ikke tro på noen skikkelig Eu-debatt for om 5-10 år.

Lenke til kommentar

Helt klart et alternativ, men jeg har ikke tro på at det vil komme en bedre avtale ut av det. Uansett så har jeg ikke tro på noen skikkelig Eu-debatt for om 5-10 år.

Jeg stilte spørsmålet til en tidligere statssekretær i UD en gang og da ble han ubekvem. Han så ut i lufta, mens han mumlet noe om at det er det ingen som vil diskutere engang.

Det er vanskelig å se på EØS som noe annet enn en snikinnmelding i EU, bak ryggen på det norske folk.

Lenke til kommentar

Man burde da ikke ta nederlaget før man i det minste har forsøkt andre muligheter. Jeg tror også EU-debatten kan være rett rundt hjørnet, litt avhengig av hvordan det går med DLD. Det uttrykkes en del misnøye for tiden.

Lenke til kommentar

Venstre klarte seg såvidt med sjarmøren Sponheim. Lurer på hvordan det går nå med ei smellfeit dame fra trøndelag?

Jeg tror dårlig.

Jeg kan ikke helt se hva størrelse og geografisk tilhørighet/dialekt skal ha med saken å gjøre. Venstre har ingen umiddelbare ambisjoner om å gjete sauer. Partiet har tross alt nettopp gått bort fra sauebonden.

Jeg minner også om at Høyre klarer seg helt fint med en "smellfeit" dame som leder. Ikke alle partier trenger å lede fokuset bort fra svakhetene i politikken med pene fasader og andre distraksjoner.

Lenke til kommentar

Venstre klarte seg såvidt med sjarmøren Sponheim. Lurer på hvordan det går nå med ei smellfeit dame fra trøndelag?

Jeg tror dårlig.

Høyres leder er jo en smellfeit frue fra Bergen, så jeg tror nok du tar litt feil her.

Men helt enig at det ikke gir noe godt inntrykk av et parti om pertiets leder ikke engang klarer å ta vare på sin egen kropp. Likevel har Erna Solberg klart seg veldig bra.

Lenke til kommentar

Årsakene til at LibDems for tiden ser ut til å gjøre det ganske bra i Storbritannia har mye å gjøre med politikertrøtthet, kombinert med en karismatisk, klartenkt og visjonær leder i Nick Clegg. Clegg har bygget opp personen sin godt siden finanskrisen, og med sterke angrep mot begge de dominerende partiene (Labour og Toryene) har han også understreket at LibDems står for noe nytt i Britisk politikk.

Mange mente før valgkampen at David Cameron ville vinne valget ene og alene fordi han ikke er Gordon Brown, jeg er tilbøyelig til å være enig i dette, i en popularitetskonkurranse ville Gordon Brown komme på en syvendeplass i en konkurranse med seks deltakere. Han har popularitet (til en viss grad) hjemme i Skottland, men det er for det første ikke nok, og for det andre har han SNP å håndtere der.

Clegg gjorde en svært god figur i Statsministerdebatten på BBC, det har LibDems tjent mye på, til sammenligning enes de fleste om at Brown kom inn på en andreplass mens det beste man kan si om Cameron er at han ikke fikk et hjerteinfarkt og døde under en livesending.

Cameron har forøvrig fulgt samme modell som Blair fulgte i 1997. Han har kritisert regjerende labour for sleeze (korrupsjon), han har vært flink i media og snakket mye om at Labour-veldet har vart lenge nok. Det er 13 år siden (New) Labour tok makten, folk har kanskje glemt at toryen var akkurat like sleezy før Blair tok over, men hvem vet.

Det er uansett umulig å si hva som kommer til å skje, det sørger det britiske valgsystemet for. Den største valgseieren i historien var vel i 1992 da John Mayor vant over Neil Kinnick, men det er verdt å nevne at en historisk valgseier fortsatt bare var på under 50 % av stemmene.

LibDems har tidligere opplevd 3-5 % representasjon i Underhuset i utbytte for rundt 20 % av stemmene, så hvem vet. Vi vet rett og slett ikke hvordan matten ender opp på valgdagen.

For min egen del vil jeg ha alt annet enn Cameron, han vil slakte BBC, og det ville være usedvanlig trist.

Meg om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...