SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hei Jeg er en jente som skal begynne på vg etter sommeren. Jeg er helt sikker på at jeg skal søke service og samferdsel, nemlig fordi målet mitt er å bli flyvertinne Men saken er at jeg også har planer om å bli utvekslingsstudent det andre året, helst i USA. Spørsmålet mitt er ganske enkelt hvordan jeg da skal gå fram for å oppnå dette. Hvordan funker egentlig opplegget for å være utvekslingsstudent? Og er det best å bo hos en familie dette året, eller gå på internatskole? Jeg lurer også på om det er mulig som utvekslingsstudent å lære om reiseliv dette året, siden jeg tenker på å bli flyvertinne. For å si det kort: Jeg aner rett og slett INGENTING om hvordan dette utvekslingsgreiene funker, så det hadde vært fint med en hjelpende hånd Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Hei Jeg er en jente som skal begynne på vg etter sommeren. Jeg er helt sikker på at jeg skal søke service og samferdsel, nemlig fordi målet mitt er å bli flyvertinne Men saken er at jeg også har planer om å bli utvekslingsstudent det andre året, helst i USA. Spørsmålet mitt er ganske enkelt hvordan jeg da skal gå fram for å oppnå dette. Hvordan funker egentlig opplegget for å være utvekslingsstudent? Og er det best å bo hos en familie dette året, eller gå på internatskole? Jeg lurer også på om det er mulig som utvekslingsstudent å lære om reiseliv dette året, siden jeg tenker på å bli flyvertinne. For å si det kort: Jeg aner rett og slett INGENTING om hvordan dette utvekslingsgreiene funker, så det hadde vært fint med en hjelpende hånd Jeg var utvekslingsstudent. Det kommer litt an på hva du er ute etter, det er så utrolig mye å oppleve i USA, hva er du egentlig ute etter? Selv var jeg ganske opptatt av å havne et konservativt/sør-stats område, og havnet ganske nært hvor jeg ville. Om du er interessert vil jeg si at det sannsynligvis koster en del over 50 tusen kroner, jeg reiste selv med organisasjonen Education First, jeg sier ingen ting spesielt om organisasjonen, men den var meget flink til å følge meg opp. Jeg kjente min familie der nede på forhånd, etter at jeg hadde snakket med en amerikaner. Om du skal til USA, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din rådgiver ved skolen, jeg gjorde det, min rådgiver var meget flink og oppfølgende, fylte ut nesten all informasjonen jeg trengte. Det ble til slutt utrolig mye papir arbeide, jeg måtte skrive essay om hvorfor jeg ville til USA, og hva som interesserte meg. Jeg ble tatt inn på et intervju (hvor en jente fra organisasjonen spurte meg om hva jeg ville, på engelsk selvsagt). Så se an hvor du vil, og hva du vil. Å bo hos en familie var det jeg gjorde. Jeg snakket med alle de andre utvekslingselevene på skolen vår, da det var meg og 4 andre, bare 2 av dem likte familien de havnet hos, ikke inkludert meg, jeg hadde problemer med at moren i familien ikke likte meg, ble mye knuffing. Men alt lagt sammen vil jeg si at jeg overhodet ikke angrer på at jeg valgte en familie, det har åpnet synet mitt ganske mye til hva amerika faktisk er. Om du kan utdanne deg som flyvertinne vet jeg ikke, jeg regner med at du har akkurat de samme fagene som i Norge og mye mye fler. Så jeg regner med at du kan det. PS: HUSK Å BE SKOLEN DER NEDE OM ET VITNEMÅL, jeg gjorde ikke det og fikk aldri året godkjent. EF sin hjemmesid Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Takk for svar Egentlig vet jeg ikke helt hva jeg er ute etter enda, siden tanken nesten nettopp har slått meg. Det høres i hvertfall bra ut å bo hos en familie, selv om du sier at du egentlig ikke likte deg helt. Men jeg får gjøre som du sier, og ta kontakt med rådgiveren. ;D BTW: Visste ikke at det kostet så mye! Men det er vel kanskje verdt det Dersom ønsket mitt går i oppfyllelse, så blir det nok et minnerikt år Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Forresten: Hvor lang tid i forveien må man søke? Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vil anbefale deg å søke snarest. De går som oftest helt tom for familier rundt februar, og du vil lett få problemer da. Organisasjonene skal nemlig bare fylle en kvote. Om det er noe du virkelig brenner for, vil jeg anbefale deg å komme deg til rådgiver snarest, muligens rett etter høstferien, og få fart på sakene. Organisasjonen tar kontakt med deg så snart/om du kommer med. Det at det koster (kostet for meg 65000kr husker jeg rett) er ikke så meget gale ettersom at du får dekket omtrent alt i stipend senere når du er i USA, og et 50000+ kr stipend er alltid greit å ha. (Du må nemlig også innom dem amerikanske ambassaden en stund i forveien med informasjon fra organisasjonen din, og søke om visum) Lenke til kommentar
Awah Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det jeg lurer på er om hvordan året ditt skal bli godkjent når du går på service og samferdsel? Går ikke den linjen bare over to år? Når du da ønsker å reise andre året er jo dette ditt siste år, og dette må da være vanskelig å få godkjent? Dersom jeg var deg hadde jeg reist uansett. Vet ikke hvilke fag dere driver med på service og samferdsel, men i USA har man ikke mange forskjellige "linjer" som her i Norge, men mange store skoler har selvsagt en hel hau med diverse fag. Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg vil anbefale deg å søke snarest. De går som oftest helt tom for familier rundt februar, og du vil lett få problemer da. Organisasjonene skal nemlig bare fylle en kvote. Om det er noe du virkelig brenner for, vil jeg anbefale deg å komme deg til rådgiver snarest, muligens rett etter høstferien, og få fart på sakene. Organisasjonen tar kontakt med deg så snart/om du kommer med. Det at det koster (kostet for meg 65000kr husker jeg rett) er ikke så meget gale ettersom at du får dekket omtrent alt i stipend senere når du er i USA, og et 50000+ kr stipend er alltid greit å ha. (Du må nemlig også innom dem amerikanske ambassaden en stund i forveien med informasjon fra organisasjonen din, og søke om visum) Skal ta kontakt med rådgiveren på skolen min med en gang jeg får mulighet. Å være utvekslingsstudent er jo tross alt noe jeg drømmer veldig om, og jeg vil for all del ikke gå glipp av denne sjansen. Forresten, når jeg tenker meg om, så er jo ikke prisen du må betale såå høy. Hørtes bare litt drøyt ut ved første øyekast, men det skal jo dekke mye. Også en ting til: dersom man velger å søke på en internatskole i stedet for å bo hos en familie, haster det da så mye med søkingen? Dersom det skulle vise seg at jeg blir student i USA det andre året, så er jo det nesten to år til. Men det er vel kanskje lurt å være tidlig ute uansett hva du velger Som sagt, skal jeg i hvertfall snakke med rådgiveren snarest mulig og forhøre meg videre der. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det jeg lurer på er om hvordan året ditt skal bli godkjent når du går på service og samferdsel? Går ikke den linjen bare over to år? Når du da ønsker å reise andre året er jo dette ditt siste år, og dette må da være vanskelig å få godkjent? Dersom jeg var deg hadde jeg reist uansett. Vet ikke hvilke fag dere driver med på service og samferdsel, men i USA har man ikke mange forskjellige "linjer" som her i Norge, men mange store skoler har selvsagt en hel hau med diverse fag. DET har jeg ingen anelse på, jeg tok selv allmenn i USA, det hadde blitt godkjent om jeg bare fikk tak i vitnemålet, problemet er at skolen får man nesten umulig tak i når man kommer tilbake til Norge. Også en ting til: dersom man velger å søke på en internatskole i stedet for å bo hos en familie, haster det da så mye med søkingen? Dersom det skulle vise seg at jeg blir student i USA det andre året, så er jo det nesten to år til. Men det er vel kanskje lurt å være tidlig ute uansett hva du velger Som sagt, skal jeg i hvertfall snakke med rådgiveren snarest mulig og forhøre meg videre der. Ja, søkingen haster enda, de har som sagt en kvote de skal fylle, når denne er full, slipper de deg ikke inn uten videre. Jeg husker jeg meldte meg på i mars, og slapp til bare fordi jeg kjente min familie, og fordi mine engelskkunskaper var gode nok til at jeg ikke trengt et "Engelskkurs". Jeg fikk også ikke være med på camping. Noe de fleste organisasjoner arrangerer, det innebærer at du, sammen med mange andre studenter tilbringer noen dager/uker i New York, og lærer om den amerikanske kulturen. Men, er penger en viktig faktor er vell ikke dette noe du er ute etter, ettersom at det koster 16000kr. Jeg regner med at du er førsteklassing med VG1 nå, og da er denne tiden helt optimal til å begynne, rådgiver burde hjelpe deg, og du burde ha alt klart til Jul, etter nyttår reiser/går du til ambassaden, og får deg et visum, om du er godtatt, blir du ikke godtatt, kan man jo alltids sjekke andre organisasjoner, som oftest kjenner rådgiver til disse. Videre vil jeg si at jeg ikke søkte på internat så jeg er ikke 100% sikker, jeg vet at om du søker etter en familie havner du nesten 100% sikkert hos en flott familie. Alle familier der nede må igjennom en grundig undersøkelse for plettfri vandel av politiet for å godkjennes som vertsfamilier, i tillegg måles de opp mot dine kvalifikasjoner slik at du skal få en flott familie. Du skal også få utlevert en addresse, et telefonnummer, en familieoversikt, og en epost adresse, slik at du kan ta kontakt med familien der nede. Håper jeg dekket spørsmålet ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Det jeg lurer på er om hvordan året ditt skal bli godkjent når du går på service og samferdsel? Går ikke den linjen bare over to år? Når du da ønsker å reise andre året er jo dette ditt siste år, og dette må da være vanskelig å få godkjent? Dersom jeg var deg hadde jeg reist uansett. Vet ikke hvilke fag dere driver med på service og samferdsel, men i USA har man ikke mange forskjellige "linjer" som her i Norge, men mange store skoler har selvsagt en hel hau med diverse fag. Service og samferdsel går over tre år det også, men tredje året er visst litt annerledes enn de to første. De fleste går da ut i lære, for så å ta en fagprøve som fører til at man får fagbrev innenfor lærefaget sitt. Men jeg er ikke helt sikker på hva som kreves for at du skal få året ditt godkjent, så det må jeg finne ut mer om. Men egentlig så vil jeg også reise uansett. Drømmen min er å bli flyvertinne, og skal du bli det, så blåser dem egentlig i hvilken utdanning du har hatt. Det eneste du gjør er å gå igjennom en masse intervjuer, og består du intervjuene, så er det rett ut i kurs. Består du kursene, så er vel egentlig jobben din. Men selvom det høres enkelt ut, er det visst ganske vanskelig å komme seg gjennom nåløyet. Så det hadde nok vært en fordel å ha fått utenlandsåret godkjent. Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Det jeg lurer på er om hvordan året ditt skal bli godkjent når du går på service og samferdsel? Går ikke den linjen bare over to år? Når du da ønsker å reise andre året er jo dette ditt siste år, og dette må da være vanskelig å få godkjent? Dersom jeg var deg hadde jeg reist uansett. Vet ikke hvilke fag dere driver med på service og samferdsel, men i USA har man ikke mange forskjellige "linjer" som her i Norge, men mange store skoler har selvsagt en hel hau med diverse fag. DET har jeg ingen anelse på, jeg tok selv allmenn i USA, det hadde blitt godkjent om jeg bare fikk tak i vitnemålet, problemet er at skolen får man nesten umulig tak i når man kommer tilbake til Norge. Også en ting til: dersom man velger å søke på en internatskole i stedet for å bo hos en familie, haster det da så mye med søkingen? Dersom det skulle vise seg at jeg blir student i USA det andre året, så er jo det nesten to år til. Men det er vel kanskje lurt å være tidlig ute uansett hva du velger Som sagt, skal jeg i hvertfall snakke med rådgiveren snarest mulig og forhøre meg videre der. Ja, søkingen haster enda, de har som sagt en kvote de skal fylle, når denne er full, slipper de deg ikke inn uten videre. Jeg husker jeg meldte meg på i mars, og slapp til bare fordi jeg kjente min familie, og fordi mine engelskkunskaper var gode nok til at jeg ikke trengt et "Engelskkurs". Jeg fikk også ikke være med på camping. Noe de fleste organisasjoner arrangerer, det innebærer at du, sammen med mange andre studenter tilbringer noen dager/uker i New York, og lærer om den amerikanske kulturen. Men, er penger en viktig faktor er vell ikke dette noe du er ute etter, ettersom at det koster 16000kr. Jeg regner med at du er førsteklassing med VG1 nå, og da er denne tiden helt optimal til å begynne, rådgiver burde hjelpe deg, og du burde ha alt klart til Jul, etter nyttår reiser/går du til ambassaden, og får deg et visum, om du er godtatt, blir du ikke godtatt, kan man jo alltids sjekke andre organisasjoner, som oftest kjenner rådgiver til disse. Videre vil jeg si at jeg ikke søkte på internat så jeg er ikke 100% sikker, jeg vet at om du søker etter en familie havner du nesten 100% sikkert hos en flott familie. Alle familier der nede må igjennom en grundig undersøkelse for plettfri vandel av politiet for å godkjennes som vertsfamilier, i tillegg måles de opp mot dine kvalifikasjoner slik at du skal få en flott familie. Du skal også få utlevert en addresse, et telefonnummer, en familieoversikt, og en epost adresse, slik at du kan ta kontakt med familien der nede. Håper jeg dekket spørsmålet ditt. Lykke til. Igjen; takk for svar! Setter veldig pris på den hjelpen jeg får. Men jeg har ikke begynt på videregående riktig enda, jeg går bare i 10. klasse. Altså blir det litt under to år til, dersom det skulle vise seg at jeg drar det andre året (noe jeg håper veldig på) Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Haha, føler at dette har blitt et litt rotete forum :!: Jaja Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Igjen; takk for svar! Setter veldig pris på den hjelpen jeg får. Men jeg har ikke begynt på videregående riktig enda, jeg går bare i 10. klasse. Altså blir det litt under to år til, dersom det skulle vise seg at jeg drar det andre året (noe jeg håper veldig på) Ah, da misforstod jeg deg, beklager. Jeg vil heller anbefale deg å vente til du kommer inn på VGS før du søker, ettersom at det er den skolen som skal godkjenne vitnemålet ditt, og de er mer sikker på utveksling enn det de er ved 10 klasse. Så når du kommer inn på VGS, bare sett i gang snarest. Til den tid er det bare å gjøre seg klar, tenke godt igjennom denne turen, den er veldig krevende mentalt. Om du er like sikker når du begynner første året på VGS ville jeg anbefalt deg å søke. Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Ok Tenkte nok at det var best med å starte søkingen på videregående jeg også skjønner du, så derfor begynte jeg å lure litt når du sa at jeg burde begynne allerede nå. Men det var jo bare en misforståelse. Uansett skal jeg som sagt begynne å snakke litt med rådgiveren på ungdomsskolen den tiden her. Føler liksom at jeg burde komme litt i gang! Men det blir bare for å høre litt hva det egentlig dreier seg om, så jeg kan forberede meg litt mentalt som du sier. BTW: Takk for all info Lenke til kommentar
pinnsvin Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Siden du fortsatt går i tiende klasse, så send mail rundt til de forskjellige skolene i fylket ditt som tilbyr service og samferdsel og spør om noen av de har erfaring med utveksling til usa (hvis dette er viktig for deg). Alt kommer an på hvor medgjørelige skolen i Norge er. Lenke til kommentar
SiljeKaroline Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Siden du fortsatt går i tiende klasse, så send mail rundt til de forskjellige skolene i fylket ditt som tilbyr service og samferdsel og spør om noen av de har erfaring med utveksling til usa (hvis dette er viktig for deg). Alt kommer an på hvor medgjørelige skolen i Norge er. Det har jeg faktisk ikke tenkt på, så takk for opplysningen. Skal høre litt med de forskjellige skolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå