Gå til innhold

Idrettslinje eller studiespesialirende, noen erfaringer?

Navn11

Anbefalte innlegg

Går i 10. klasse og lurer på om jeg skal velge ss(studiespesialirende, almenn) eller idrettslinja. Jeg er kjempe glad i idrett, og kunne kanskje tenke meg en jobb innen det( i alle fall en jobb der jeg ikke sitter stille hele tiden). Men vet ikke helt om jeg skal velge ss eller idrett.

Noen erfaringer eller meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk igjennom om du ønsker å være på farten hele jobbkarrieren om du vil velge en jobb som du beskriver. Du føler kanskje nå at du ikke vil bli noen kontorrotte, men senere blir du kanskje lei av å "flytte på deg hele tiden".

TAkk for svar det hadde jeg ikke tenkt på. Men jeg tror kanskje jeg vil ha en jobb der jeg kanskje ikke er på farta hele tiden, men i alle fall ikke sitter på en kontorpult hele dagen, som på skolen. jeg har tenkt på noen sånn som politi og sånt hvis jeg tar idrett men... noen andre forslag

Lenke til kommentar

Går sikkert kjempe fint. Gikk selv idrettslinje, og bygget bare på slik at jeg fikk studiespesialiserende.. Velg det du synes er morsomt, da gjør du det mye bedre på skolen+ at du får drive med aktiviteter du liker!

Er det ikke litt stress å bygge på fag etter, jeg mener hvor lang tid tok det, et år?

Lenke til kommentar

Vet ikke om du er glad i realfag, men når du går idrettslinja mister du ofte muligheten til å ta alle de realfagene du vil ha.

Vet at en kompis av meg som gaar idrett har R matte og Fysikk. Vet ikke hvordan valgfag og lignende fungerer pA idrettslinja.

Men vil anbefale trAdstarter A ta kontakt med evnt skolen du tenker A sOke eller A gA inn pA vilbli.no

Lenke til kommentar

Gå på en skole som tilbyr begge deler, da? Dersom skolen din tilbyr dette... vet at det er en skole i Bergen. Man går på idrett, men får studiekompetanse.

Det får man uansett.

Ahh. Men da så, da har jeg missforstått. Trodde ikke det var slik overalt. Men da hadde jeg lett tatt idrettslinje. De jeg kjenner som går der har det fantastisk gøy. Er jo mye jobb og mye gym, men er jo bare kjekt det for de som liker det.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du er glad i realfag, men når du går idrettslinja mister du ofte muligheten til å ta alle de realfagene du vil ha.

Jeg er på en måte litt glad i realfag, men jeg liker ikke å sitte å lese i evigheter om sånt tungt stoff i fysikk og biologi og sånt, merker i alle fall det i naturfag på ungdomsskolen, selv om det er litt annet da. Men er det spesielle jobber man trenger å ha tatt realfag med untatt sånn som lege, psykolog, biolog, fysiker osv.?

Lenke til kommentar

Jeg er på en måte litt glad i realfag, men jeg liker ikke å sitte å lese i evigheter om sånt tungt stoff i fysikk og biologi og sånt, merker i alle fall det i naturfag på ungdomsskolen, selv om det er litt annet da. Men er det spesielle jobber man trenger å ha tatt realfag med untatt sånn som lege, psykolog, biolog, fysiker osv.?

Jeg går i 3. klasse nå og skal søke på div. steder for høyere utdanning. Det jeg har erfart er at de fleste siv. ing. utdanninger på NTNU krever R1 + R2, og kun Fysikk 1 (ikke fysikk 2!). Kjemi 1 + 2 er også nødvendig for å komme inn på blant annet kjemikerstudier (biokjemiker etc.). Biologi eller IT er ikke krevd noen av stedene jeg (det er mange steder..) har sett på. Nå, merk deg at det var siv. ing. linjene på NTNU jeg nevnte, kravene kan variere fra høyskole til høyskole og universitet til universitet.

Det jeg har erfart og sett mange andre erfare er at Fysikk 1 (alt fra elektrisitet til atomfysikk til grunnleggende krefter du blir utsatt for hver dag) var det vanskeligste faget, mye fordi det var et fag med ganske mye ukjent. Men ikke la det skremme av den grunn, for det var et av de fagene jeg syntes var mest interessante og om du jobber jevnt og godt så går det deg nok vel :thumbup:

Biologi (lære om celler, systematisere dyr/planter, formering + mer) og IT (lage internettside, database og lage animasjoner + photoshop) er etter min mening de letteste realfagene og er "billige" realfagspoeng. Kjemi 1 (grunnleggende kjemi, ikke noe eksplosjoner eller voldsomme reaksjoner med spennende farger) inneholdt noe regning som gikk om igjen hele tiden, og var ellers et forståelses fag. R1 + R2 (grafer, 3D-rom,vektorer) er rene forståelsesfag.

Dette er mine erfaringer med mine lærere! Alt er relativt og jeg vil dessuten tilføye at realfagene er de fagene jeg har med minst sider å lese i lekser. Håper dette var til hjelp ;)

Endret av bajas11
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...