Gå til innhold

Hvordan legge linker på Flash side ?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå forsøkt å lære meg litt Flash proffesinal. Jeg har fått litt hjelp her på forumet og kommet i gang litt, men jeg har nok ikke hatt tid til å jobbe så mye på prosjektet som jeg skulle.

Står fast på det som forhåpentligvis er en enkel oppgave:

Jeg vil tegne en webside, eller en del av en webside, og så vil jeg legge inn enten knapper eller "følsomme spots" slik at når man klikker her, så skal man havne på en annen webside.

Skal man da bruke "action script" eller er det andre måter som er de rette ?

Forhåpentligvis så er dette et enkelt spørsmål for den som kan Flash .. så jeg forsøker nå å legge ut spørsmålet.

Edit: Jeg mener naturlig nok at html linkene skal ligge inne i Flash objektet, slik at når man klikker på en knapp eller hva det måtte være, så kommer man inn på en ny webside.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom han er ny må det vell være actionscript 3.0.

du har en et movieclip som har instansenavnet "knapp" og limer inn følgende kode i relevant frame:

knapp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, trykk);

function trykk(event:MouseEvent):void
{
  navigateToURL(new URLRequest ("http://google.com/"), "_blank");
}

Lenke til kommentar

Ah .. tusen takk.

Jeg installerte først den nyest Flash CX5 eller noe slikt. Denne var jo litt uoverskuelig.

Så da nedgraderte jeg til Flash 8, som ser ut til å være litt mer overkommelig.

Mon dette er actionscript 2 eller 3 ? Har Flash på en annen PC og skal legge beskjed når jeg får testet litt.

Lenke til kommentar

Det var Actionscript 3 i mitt forrige innlegg. Flash 8 Støtter bare opp til Actionscript 2. Så det vil ikke funke.

I Flash CS5 skal det være en dropdown meny oppe til høyre, til venstre for søke felte. Velg f.eks. "Essentials" eller "Small Screen", da ser det kanskje litt mer oversiktlig ut.

Lenke til kommentar

Mange takk for hjelpen. Jeg bruker litt forskjellige datamaskiner, og denne her har ikke Flash installert. Så jeg tar meg den frihet å notere litt.

I en tidligere tråd, så fikk jeg en anbefaling, av datastol, tror jeg, om å finne fram til noen videoer fra "tutvid". Det har jeg også gjort.

I følge en av tutvid sine opplæringsvideoer så tror jeg det blir slik i actionscript 2.0:

(Link til aktuell video.) (Siden krever QuicTime installert]

on(release) {
getURL("http://www.startsiden.no","_blank")
}

Skal forsøke å få testet ut og å få lært meg både actionscript 2.0 og 3.0 med tid og stunder, men er no foreløpig på det helt grunnleggende.

Lenke til kommentar

Ahh .. endelig. Nå funker det.

Skjønte slett ikke hvordan man lager og bruker et symbol.

Fikk til sist laget et symbol og et instans av dette, eller hva man kaller det, og så pastet over actionscript 2 koden.

Et lite problem med tutvid sine videoer, det er at han forklarer alt på en gang, design, animasjon og actionscript, så man må liksom sortere ut det som man behøver.

Postingen over fikk meg til å fokusere på "symbol", som var det riktige, selv om det var "action script 3".

Takker for hjelpen.

Edit: Mengden av info er så stor at det er nesten umulig å finne ut av, men jeg legger allikevel, som senere referanse, en link til Adobes egen actionscript 2.0 manual (på 750 sider)

Edit 2: Etter å ha surret litt rundt med help funksjonen så fant jeg ut at det var mulig å først klikke "symbol knappen" for så å gå inn på meny "Window" og så "Behaviors" og her kom det opp en meny der man kunne få valgt å få generert actionscriptet automatisk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...