Gå til innhold

BK: Bolla Pinnsvins siste dag på skolen [Bildeserie 2 bilder]


Anbefalte innlegg

Og visste dere at det er gjort flere undersøkelser som har kommet frem til samme konklusjon: De vi betegner som "deprimerte" er de som faktisk er nærmest sannheten, mens vi som er "normale" lever på en rosa sky.

 

Ja, det er helt sant. Det vil si at hvis du er deprimert ser du verden som den er, men hvis du er "normal" pakker hjernen deg inn i tullball for at du ikke skal bli gal av all jævelskapen som finnes i verden.

 

Prøv å ikke tenk for mye på det, jeg tror ikke det er en sunn tanke, selv om det er sant.

 

Så vet dere det.

Jeg er ny her på delforumet og vet ikke om dette er postet riktig sted. Har tatt noen bilder som jeg postet på facebook med en tekst til, men det ble svært dårlig mottatt. Folk foretrekker visst de gode gamle festbildene, og det jeg bidro med ble for mye. Derfor poster jeg her isteden. Jeg synes bildene passet fint på facebook siden de fleste av mottakerne er folk som er i faregruppen i trafikken, ferske sjåfører med en sans for spenning.

 

Albumtekst:

 

Kjøreturen hjem har vært lang og kald. I en liten sidegate ser jeg noe liggende i veikanten, noe som ikke burde ligge der. Hva kunne det være? En rotte? Nei. Søppel? Nei.

 

Det som lå der er trolig en alt for sedvanlig del av vårt elskede trafikkbilde, nesten som dens morder. Bolla Pinnsvin har hatt sin siste dag på skolen.

 

Dette er en serie bilder av virkeligheten. Jeg har inntrykk av at folk flest liker pinnsvin. Jeg er en av disse, og synes dette var litt trist. Men dette er vår nye natur, pinnsvinenes pigger trenger mer tid på å tilpasse seg til menneskets sorte sirkler av ondskap som vi så likegyldige bruker til å lage elver av redsel for de små og forsvarsløse skapningene vi har under oss i næringskjeden.

 

"Because I can."

 

Dette kunne like godt vært et menneske. Et jente- eller gutteansikt, smadret i asfalten. Innvoller strødd utover fortauet, i et litt annet kaliber enn det lille pinnsvinets. Forhåpentligvis ville ikke bildene havnet på facebook - men det er dog offerets og dets families minste sorg etter ulykken. Våre pigger er heller ikke tilpasset for sammenstøt med flere hundre kilos motoriserte kjøretøy i metall. Faktisk har vi ikke pigger en gang.

 

Bruk hodet mens du har det - kjør forsiktig.

 

 

Bildene: Not Safe For Work (blod/dødt dyr)

 

 

 

post-184953-1286719479,3571_thumb.jpg

 

post-184953-1286719610,9309_thumb.jpg

 

 

Kommentarer på bilder/budskap ønskes :)

 

EDIT: Fjernet seks bilder.

Endret av Sitronsaft
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budskapet i teksten er bra, og jeg kan se hvordan det var meningen at bildene skulle bidra til å innprente poenget ytterligere. Motivet har selvfølgelig en stor sjokkfaktor, som du spiller på i presentasjonen av det hele; det blir imidlertid alt for mye, og alt for påtrengende, og det distraherer dermed ekstremt fra hva du egentlig prøver å fortelle. Faktisk er det lett å få inntrykk av at det underliggende budskapet egentlig er at "se, jeg fant et most piggsvin med innvoller som tyter ut!". Jeg prøver for all del ikke å insinuere at det er det du mener, men som fluefiskern kommenterer er det vanskelig å se "kjør forsiktig"-budskapet i tarmene til piggsvinet. Det hadde kanskje vært mulig å få det fram ved å fotografere liket på en annen måte; hvis du for eksempel hadde skutt fra et lavt perspektiv med vidvinkel og hatt en stor, truende bil i bakgrunnen, hadde poenget kommet tydeligere fram.

 

Husk at det man legger mest merke til er bildene, ikke teksten, så bildene må stå på egne bein samtidig som det de sier samsvarer med teksten. Om fotojournalistikk sier vi ofte at vi skal vise verb, ikke substantiver. Nå er riktignok ikke dette journalistikk, men i denne sammehengen er prinsippet i stor grad det samme; disse bildene viser at "piggsvinet er dødt og det er masse blod og gørr" ikke at "piggsvinet blir kjørt over dermed dør det og det blir masse blod og gørr". Det trengs mer kontekst for å kunne fortelle en historie på adekvat vis.

 

Faktisk kunne du klart deg uten så mye blod og gørr, og heller fokusert mer på for eksempel ansiktsuttrykket til det stakkars kreket. Jeg tror det hadde fått en minst like stor effekt å se mer av ansiktet til det en gang så søte krypet, enn bare noe blodige tarmgreier. Tarmgreiene i seg selv sier veldig lite, men hvis du setter et ansikt på det kan faktisk poenget komme fram på mye sterkere vis, og man blir ikke like distrahert av innvollene. Kunne gjerne vist en blodpøl og noe faenskap i bakgrunnen også (hadde vel vært vanskelig å unngå uten å dandere liket uansett), men det blir feil når det er gørra som blir hovedpoenget i bildene.

 

For å oppsummere: mindre fokus på innvollene og mer på kontekst og historie, og kanskje andre detaljer på dyret, spesielt ansiktet, hadde både illustrert budskapet bedre, distrahert mindre og gjort folk mer mottakelige for bildene. Selvfølgelig blir det for mye når du serverer folk dette her på Facebook, men du bør ikke uten videre trekke den slutning at det er fordi målgruppen bare vil ha de "gode gamle festbildene", det er meget mulig at det heller er fordi budskapet forsvinner i alle tarmene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan si meg enig med Sebbe, veldig fint innlegg C₈H₁₀N₄O₂.

 

Jeg prøvde faktisk å sette det hele mer inn i en kontekst, ved å få med biler eller skilt osv. Har ett bilde hvor jeg har fått med noen skilt, men bildet i seg selv ble så dårlig at jeg valgte å ikke inkludere det.

 

Ellers var det først og fremst tarmene jeg ble fascinert av da jeg tilfeldigvis kjørte forbi pinnsvinet, og det var de jeg ønsket å fange på kamera. Idéen om at jeg kunne vinkle dette mot et samfunnsproblem kom først etterpå, da jeg innså at jeg ikke bare kunne laste opp slike bilder uten videre.

 

Ok, C₈H₁₀N₄O₂ har oppsummert budskapet på en god måte.

 

Noen som har noe å si angående bildene i seg selv?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Historien er grei nok, bildene blir for meg for sterke og til dels uinteressante. De bildene som illustrerer teksten og historien best er bilde 3 og siste bilde.Med kun disse to bildene tror jeg det kunne blitt bra, og passe dramatisk. Alle hadde forstått at det har gått skeis med Bolla pinnsvin, og at pulten hennes er tom når skolen starter igjen,uten at man hadde fått smurt Bollas indre organer utover hele skjermen.

 

Selv ungikk jeg heldigvis Bollas fetter med minst mulig margin i sommer, slik at jeg ungikk å måtte lage samme triste collage.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...