Gå til innhold

Redde data fra en formatert partisjon

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort det store!

Presterte det kunststykket å formatere (/erase) feil disk når jeg skulle lage en minnepenn til nyinstallasjonen av 10.10. Dette er backupdisken med veldig mye viktig data!

Intet er blitt skrevet til den siden, men jeg trenger hjelp til å redde dataene.

Setter utrolig pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde hell med

GetDataBack for FAT v4.0.0.1 Portable

Hvordan du får tak i programmet er jo valgfritt:whistle:

Edit; Det var ikke lett å forstå programmet så noe annet er nok best først.

Tok du hurtigformater? Dvs skrive over lista med filsystemet eller full format med skriving av nuller på hele disken?

Endret av War
Lenke til kommentar

Det jeg gjorde var å trykke på erase som dere ser under og nå ser disken min sånn ut:

post-100512-1286802891,6246_thumb.png

post-100512-1286802902,191_thumb.png

Har prøvd meg frem med testdisk nå, men det gjorde ikke noe særlig for meg. Er det noen som vet hva jeg faktisk gjorde? Er disken formatert eller er det MBR som er borte eller noe annet?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke ett "undelete" program, du trenger ett program som bygger opp partisjonen, for det er den som blir slettet når du formaterer(nei, selv ikke ved fullstendig formtering sletter den noe data, det eneste ekstra er at den tar en sjekk av disken og merker skadede sektorer).

Jeg har selv brukt http://www.partition-recovery.com/ til å fikse skadede partisjons-tabeller i Windows, en formatering er i bunn og grunn det samme.

Edit: jeg så først nå at dette er linux, usikker på hvordan formateringen er der, men bygging av partisjonen skal være det samme.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du trenger ikke ett "undelete" program, du trenger ett program som bygger opp partisjonen, for det er den som blir slettet når du formaterer(nei, selv ikke ved fullstendig formtering sletter den noe data, det eneste ekstra er at den tar en sjekk av disken og merker skadede sektorer).

Jeg har selv brukt http://www.partition-recovery.com/ til å fikse skadede partisjons-tabeller i Windows, en formatering er i bunn og grunn det samme.

Edit: jeg så først nå at dette er linux, usikker på hvordan formateringen er der, men bygging av partisjonen skal være det samme.

Bumper denne med informasjon om at jeg fikk reddet ut alle data med dette programmet.

Tok litt prøving og feiling og en del netter med scanning (tok rundt 8 timer for full scan gjennom USB og virtuell maskin så da tar det fort tid når jeg måtte gjøre ting flere ganger).

Takker for hjelp folkens :)

Lenke til kommentar

Haha, klarte å gjøre nesten nøyaktig det samme i dag. Jeg skulle lage en ubuntu-usbdisk og akkurat idet jeg skulle trykke erase, så kobler usb-disken seg fra av en eller annen grunn, og disken med alt arbeidet mitt blir formatert til FAT32. Heldigvis hadde jeg backup, så jeg mistet kun en dags arbeid.

Ser ut til at testdisk klarer å redde dataene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...