hernil Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Nå har jeg gjort det store! Presterte det kunststykket å formatere (/erase) feil disk når jeg skulle lage en minnepenn til nyinstallasjonen av 10.10. Dette er backupdisken med veldig mye viktig data! Intet er blitt skrevet til den siden, men jeg trenger hjelp til å redde dataene. Setter utrolig pris på hjelp Lenke til kommentar
War Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Siden det er backup så har du jo all data misnt ett annet sted, ellers er det jo ikke backup. Hvilket OS / filformat var dataene? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 Vel, blant annet backup da. Mye av det har jeg andre steder ja, men dessverre ikke alt. Det var snakk om disk formatert i FAT. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Finnes mange recovery/unerase-programmer tilgjengelig. Har testa flere med godt hell. Opp til 100% recovery i flere tilfeller. Lenke til kommentar
War Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) Jeg hadde hell med GetDataBack for FAT v4.0.0.1 Portable Hvordan du får tak i programmet er jo valgfritt:whistle: Edit; Det var ikke lett å forstå programmet så noe annet er nok best først. Tok du hurtigformater? Dvs skrive over lista med filsystemet eller full format med skriving av nuller på hele disken? Endret 10. oktober 2010 av War Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Jeg har hatt mye knot med GetDataBack på nyere OS. Men tror det var EasyRecovery Professional Edition jeg hadde stort hell med. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Det tryggeste er vel å lage en kopi av disken med dd til en fil på en annen disk. Så kan du prøve deg frem med dette imaget til du har reddet alt som går å redde. NB! Fordrer at du gjør det rett vei når du kopierer disken denne gangen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Støtter forslaget om Testdisk. Se her. #3 og #5 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2010 Det jeg gjorde var å trykke på erase som dere ser under og nå ser disken min sånn ut: Har prøvd meg frem med testdisk nå, men det gjorde ikke noe særlig for meg. Er det noen som vet hva jeg faktisk gjorde? Er disken formatert eller er det MBR som er borte eller noe annet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Hvis du "bare" har formatert så har den bare overskrevet FAT og litt andre ting. Til og med gode gamle DOS hadde muligheter for å få igjen det (unformat, anyone?)... Ser ikke unformat i Vindaugene mine nå, beklageligvis... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Du trenger ikke ett "undelete" program, du trenger ett program som bygger opp partisjonen, for det er den som blir slettet når du formaterer(nei, selv ikke ved fullstendig formtering sletter den noe data, det eneste ekstra er at den tar en sjekk av disken og merker skadede sektorer). Jeg har selv brukt http://www.partition-recovery.com/ til å fikse skadede partisjons-tabeller i Windows, en formatering er i bunn og grunn det samme. Edit: jeg så først nå at dette er linux, usikker på hvordan formateringen er der, men bygging av partisjonen skal være det samme. Endret 12. oktober 2010 av aklla Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Nåh, nå forsvinner vel ikke kun partisjonen, men også FAT-"headeren". Her ligger det nok en del informasjon. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 recuvva.com Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 Uhm, det kan se ut som du har kjørt testdisk mot samme disk som dataene lå på. Dette står det eksplisitt når man starter programmet at man ikke skal gjøre. Forøvrig burde nesten hvilket som helst recovery program kunne gjøre jobben. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Du trenger ikke ett "undelete" program, du trenger ett program som bygger opp partisjonen, for det er den som blir slettet når du formaterer(nei, selv ikke ved fullstendig formtering sletter den noe data, det eneste ekstra er at den tar en sjekk av disken og merker skadede sektorer). Jeg har selv brukt http://www.partition-recovery.com/ til å fikse skadede partisjons-tabeller i Windows, en formatering er i bunn og grunn det samme. Edit: jeg så først nå at dette er linux, usikker på hvordan formateringen er der, men bygging av partisjonen skal være det samme. Bumper denne med informasjon om at jeg fikk reddet ut alle data med dette programmet. Tok litt prøving og feiling og en del netter med scanning (tok rundt 8 timer for full scan gjennom USB og virtuell maskin så da tar det fort tid når jeg måtte gjøre ting flere ganger). Takker for hjelp folkens Lenke til kommentar
Octanium Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Haha, klarte å gjøre nesten nøyaktig det samme i dag. Jeg skulle lage en ubuntu-usbdisk og akkurat idet jeg skulle trykke erase, så kobler usb-disken seg fra av en eller annen grunn, og disken med alt arbeidet mitt blir formatert til FAT32. Heldigvis hadde jeg backup, så jeg mistet kun en dags arbeid. Ser ut til at testdisk klarer å redde dataene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå