Gå til innhold

Mobil: Kjøpe bruktmobil

Eilfel

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en mobil brukt via nettet og lurer på hvilke rettigheter jeg har? Har titta på kjøpsloven for privatpersoner, men står ikke noe om angrefrist osv.

Kjøpes av en privatperson.

OG! Dersom det skulle skje at den må på reparasjon, er jeg nødt å levere den der den ble kjøpt da, eller kan jeg levere den i min egen hjemby?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

For kjøp mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven, ikke forbrukerkjøpsloven. Angrefrist ved nettkjøp ligger under forbrukerkjøpsloven, så dette gjelder ikke når du kjøper noe (nytt eller brukt) av en privatperson.

Siden det dreier seg om små beløp vil det være tilnærmet umulig å komme noen vei med selger (med eller uten rettsvesen involvert) hvis det skulle være noe galt med varen du kjøper. Derfor burde du tenke over følgende når du kjøper mobil brukt på nett:

• Se kopi (scannet) av kjøpskvittering før du kjøper
  • Hvis du ikke kan møte vedkommende, krev å få bilder av mobiltelefonen før du kjøper den. Ikke produsentens reklamebilder, men bilder av den telefonen du faktisk kjøper. Dette for å se etter riper/skader
  • Kjøp aldri med forskuddsbetaling; bruk gjerne Finn.no sin betalingsordning hvis du kjøper der
  • Kjøp kun hvis kvitteringen er fra en landsdekkende butikkjede slik at du kan ta eventuell reparasjon med en lokal butikk
  • Hvis tilbudet ser for godt ut til å være sant, er det antagelig det

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Du kan levere den hvor som helst

Det stemmer vel ikke helt. Er telefonen kjøpt i en lokal butikk på Lillehammer kan man ikke levere den på Elkjøp på Storo. Det må finnes en kjøpskvittering og man må levere inn til en butikk i samme kjede eller direkte til produsenten.

...og returrett er helt opp til avtalen mellom deg og selgeren.

Riktig, men krever litt utfyllende info. Hvis det skal være noen returrett bør det avtales skriftlig mellom kjøper og selger. Svært få selgere vil gå med på dette, og hvis en selger skulle gå med på det vil det være svært vanskelig å få gjennomført retur dersom selger likevel ikke ønsker å ta tilbake telefonen.

Lenke til kommentar
Det stemmer vel ikke helt. Er telefonen kjøpt i en lokal butikk på Lillehammer kan man ikke levere den på Elkjøp på Storo. Det må finnes en kjøpskvittering og man må levere inn til en butikk i samme kjede eller direkte til produsenten.

Man kan levere til en annen butikk/annen kjede, men kun hvis den butikken godtar det. Det kan også være at butikken krever et behandlingsgebyr og at du betaler for eventuelle fraktkostnader til verkstedet. I tillegg har du ingenting å stille opp med mot butikken i en sak der verkstedet hevder selvforskyldt skade mens du mener fabrikasjonsfeil. Da må det i såfall tas direkte med verkstedet eller importøren (som du står fritt til å velge å gjøre uansett hvor du leverer inn).

Lenke til kommentar

En mobil er, etter min mening, et høyrisikoprodukt å kjøpe brukt. Man vet aldri hvordan den er blitt behandlet. Det vil være veldig vanskelig å tilbakeføre f.eks. en fuktskade til forrige eier. Så du blir selv sittende med hele risikoen både for hva du gjør med den og for hva forrige eier gjorde med den.

Så midt råd er, dersom det ikke er absolutt nødvendig, ikke kjøp brukt mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Man kan levere til en annen butikk/annen kjede, men kun hvis den butikken godtar det. Det kan også være at butikken krever et behandlingsgebyr og at du betaler for eventuelle fraktkostnader til verkstedet. I tillegg har du ingenting å stille opp med mot butikken i en sak der verkstedet hevder selvforskyldt skade mens du mener fabrikasjonsfeil. Da må det i såfall tas direkte med verkstedet eller importøren (som du står fritt til å velge å gjøre uansett hvor du leverer inn).

Det er jo naturlig at en ikke kan rette krav mot en selger som ikke har solgt gjenstanden - men en kan da rette kravet mot slegeren (næringsdrivende) som solgte i sin tid...det er jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

Jeg kan jo si at hvis jeg hadde kjøpt noe elektronisk, ville jeg ha spurt om at han kunne garantere meg at hvis han hadde gitt meg en garanti på (kommer ann på hvor gammelt det er (og hva det er), men hvis jeg skulle ha kjøpt meg Nintendo 64 for eksempel, ville jeg ha sagt 3 år), så kom jeg ikke til å bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...