Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?

Per69

Anbefalte innlegg

Tharshan:

Jeg er vel en av dem som har hatt den lengst her i tråden.

Jeg har ikke hatt problemer med dieselvarmeren. Er sålangt godt fornøyd. Har brukt dieselvarmeren noen ganger i vår og en gang i høst til nå, så jeg uttaler meg på svakt grunnlag.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei :)

Har nettopp kjøpt meg golf 6 med dieselvarmer. Har brukt den et par gongar allereie nå, og har vel hittil egentleg sagt til meg at eg ikkje skal ha nyare bil uten webasto. Hehe.

Korleis har forbruket ditt vore? Langkjøring, bykjøring osv. Var 140hk du bestilte?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Nå er vel ikke forbruket på en Sharan sammenlignbart med en Golf, selv med samme motor... Tenker du å kjøpe Sharan? Min er 2.0 TDI 140 DSG.

Drivstofforbruk? Tja, snittmåleren på MDF viser at den har brukt 0.76/mil totalt med forbehold om feil der. Tror nok ikke jeg har nullstilt denne siden bilen kom fra fabrikken. Det er blitt mye mer køkjøring i byen i år enn normalt. Et ikke altfor gale tall, særlig sett i forhold til antall passasjerer jeg til nesten enhver tid har i 7-seteren.

Likevel er det en del høyere enn oppgitt forbruk på 0.5/0.57/0.69 (land/blandet/by). Dieselvarmeren bruker nok litt ekstra, men som sagt er det ikke mange ganger jeg har brukt denne. Men med last, dårlige veier (rullemotstand) og passasjerer er det kanskje ikke så gale?

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaja.. nå begynner endelig leveringstid å nærme seg :-)

Nå har jeg ventet siden 3juli på bilen :-) Men nå er det bare ca. 1mnd igjen til jeg kan hente den. Den kommer til selger i romjulen(får jeg håpe), og så er det bare å stille opp og hente hjem vidunderet!!

6mnd er vell lenge, men jeg tror absolutt at jeg kommer til å bli fornøyd!!

For dette er en grombil..

Lenke til kommentar

Fredag er dagen. 7 mnd etter bestilling skal familiens multitool, en Sharan Family -04 mod få avløsning. 7 mnd på grunn av 4Motion og ryggekamera.

Resten av spekken er:

140 hk, highland, 7 seter, sølv metallic, panorama, el skyvedører, bakluke og speil, keyless, park assistent, mørke ruter, integrerte barneseter, stor radio, Dynaudio, airbag-gardin, hengerfeste, solgardiner, nettingvegg, fjernstyrt parkeringsvarmer, og som sagt, 4Motion og ryggekamera.

Blir bra!

Lenke til kommentar

Hei Sharanman. Ser ut som du har bestilt samme bil som meg :-)

Det er samme laaaange leveringstid som meg også :-) Jeg var hos bilforhandleren her om dagen, og da ble den levert... stod og så på når de tok den ned av lasterampen.. Du verden. Flott bil ja :-)

Jeg må bare spørre.. hva gav du for herligheten?!

Greit å kunne sammenligne!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Sharanman. Ser ut som du har bestilt samme bil som meg :-)

Det er samme laaaange leveringstid som meg også :-) Jeg var hos bilforhandleren her om dagen, og da ble den levert... stod og så på når de tok den ned av lasterampen.. Du verden. Flott bil ja :-)

Jeg må bare spørre.. hva gav du for herligheten?!

Greit å kunne sammenligne!!

Listepriser bil og utstyr, minus 8% (eks. avgifter).

Har snart kjørt 800 km på våte, slapsete, snøete vestlandsveier og mine høye forventninger blir stadig overgått! Er særlig imponert over komforten bilen og utstyr gir. I tillegg til at bilen er svært stille på veien er adaptive bi-xenon, regnsensor og 4Mo klart med på å gjøre kjøringen sikrere og mindre anstrengene. Den fjernstyrte park-varmeren er verd hver krone, særlig når familien har vært i skibakkene og skal i bilen hjemover.

Lenke til kommentar

takker for svar.. joda, ser ut som vi har betalt det samme..

Ellers må jeg si at bilen lever opp til forventningene og litt til :-)

har hatt den noen dager, og det er en drøm å kjøre den :-) utrolig praktisk og konfortabel..

jaja.. dere får ha en vindfull vinter :-) i en varm og trygg Sharan :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det virker som det ikke er pakningene, men jeg kan selvsagt silikonere dem opp igjen uansett for å være på den sikre siden. Døren går nemlig opp ved bruk av fjernkontroll (men ikke dørhåndtak), men lar seg ikke lukke skikkelig (de går opp igjen). Trikset for å komme ut av en uheldig situasjon en kald morgen med mange unger, er å sette bilen i bevegelse etter at du har begynt å lukke døren, da går den ikke opp igjen pga en sikkerhetsfunksjon. Det er låsen hevder de. De har smurt låsene om igjen en gang uten effekt. Det er akkurat rundt null i fuktig vær at problemet oppstår. Er visst for fuktig i Bergen hevdes det, men jeg mener selvsagt at dette ikke er ok på en bil til 600+.

Lenke til kommentar

Det virker som det ikke er pakningene, men jeg kan selvsagt silikonere dem opp igjen uansett for å være på den sikre siden. Døren går nemlig opp ved bruk av fjernkontroll (men ikke dørhåndtak), men lar seg ikke lukke skikkelig (de går opp igjen). Trikset for å komme ut av en uheldig situasjon en kald morgen med mange unger, er å sette bilen i bevegelse etter at du har begynt å lukke døren, da går den ikke opp igjen pga en sikkerhetsfunksjon. Det er låsen hevder de. De har smurt låsene om igjen en gang uten effekt. Det er akkurat rundt null i fuktig vær at problemet oppstår. Er visst for fuktig i Bergen hevdes det, men jeg mener selvsagt at dette ikke er ok på en bil til 600+.

Jeg har hatt dette problemet en gang. Døren gikk igjen,men den gikk ikke "i lås"

Den gikk i lås når jeg fortsatte å trekke døren fremover i det låsen skulle knipe til.

Ellers har jeg opplevd at lysautomatikken har hikket litt. To ganger det ikke har kommet lys i instrumentene i tuneller.

Noen spurte om forbruk. Her er mitt:

http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/459785.html

Turen Nesttun-Voss med 4.7 l/100 km er utrolig imponerende for en bil som i den tilstanden trolig veide ca 2,2 tonn.

Ellers er savnet av 4WD til stede i blant,men det er først og fremst det å få bilen i bevegelse som er problemet. Regner med DSG ville vært savnet oftere :)

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg er i gang med å bestille en Sharan, og fant denne tråden etter endel googling. Helt genialt! Etter å ha lest meg opp på det siste årets prat, har jeg blitt mye klokere på hva jeg trenger.

Litt om mine specs:

Sharan 140TDI Highline

Utstyr (pastet fra lista):

Lakk:Indiumgrå

Interiør: Palladium gråsort

Parkeringsassistent

Ryggekamera

Elektrisk bakluke

Elektrisk skyvedør

Nettingvegg

Keyless access

Media-in m/usb- adapterkabel

Ekstra iPod kabel

Rns 315 navigasjon farge

Parkeringsvarmer med fjernbetjening

El.pakke for sports/komfortseter

2 barneseter integr.bak utv.1.rad

Solgardin skyvedører

Speil utv.el.klappbare

Multifunksjonsratt i skinn til dsg

Adaptive bi-xenon med led

Sidekol.puter bak

Innfellbart hengerfeste

Etter å ha lest litt her ser jeg at jeg trenger skvettlapper foran og bagasjeromsmatte også.

Hos Møller har jeg fått 8% rabatt pga en avtale med jobben min, og det er en god start. Prisen blir da (uten vinterdekk) ca 565 tusen. De har vært helt umulig å prute lavere.

Men nå til det store spørsmålet: Jeg har vært i kontakt med www.dinbilpartner.no, og det har virkelig lekre priser. Samme bilen tar de 522 tusen for (noe avhengig av kursen på zloty), dvs ca 40 tusen under Møller. Har noen erfaringer med disse folka?

Jeg har vært i kontakt med dem og googla litt. Bilene importeres via en forhander i Polen, men de kommer fra akkurat det samme samlebåndet i fabrikken i Portugal.

Forskjellene: DAB utgår. Det kan jeg leve med. Men så har vi vintertilpasningene. Ifølge http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10076541, har norske modeller

Sitat (fra produktsjef hos Møller):

"""

Volkswagen-modeller som selges i Norge har:

** Kaldtlandspakke - som inkluderer sterkere batteri, dynamo og tekniske innretninger i motor, for kaldstart og kjøring under svært lave temperaturer. Denne pakken kan ikke bestilles av kunder som ekstrautstyr.

** Vinterpakke - inkluderer som regel oppvarmede seter, oppvarmede vindusspylerdyser og lyktespylere. Pakken kan bestilles som ekstrautstyr i de fleste land som ikke har denne som standard. Fordyrer bilen med cirka 1500 kroner.

"""

Vinterpakken er grei. Den finnes i Polen også. Kaldtlandspakken derimot er noe Møller-selgeren min har snakka om (dvs trua med), og det høres ut som en god plan for å hindre startproblemer i 20 speik. Usikker på om denne finnes på de polske bilene, men jeg er i dialog med dinbilpartner om dette. Hvis noen kjenner til dette med kaldtlandspakke, tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar

Hei chrask.

Spør du meg, så syntes jeg at du har fått en god pris. Ser at det ligger helt nye Sharaner på Finn.. rundt 550k en med 4motion og en med dsg. de har bare kjørt noen tusen km, så det kan jo være et alternativt :-) Det er garantien som er så viktig når en handler. Men jeg hører at det kan være mye penger å spare. Men er litt skeptisk når en betaler så mye for en bil.

Ser ut som du har samme spec som meg. jeg pøste på, har bl.a. keeyless. en glimrende sak. Litt uvant i begynnelsen, men du verden hvor fin. Jeg har ikke hatt noe problem med bilen pga kulde. her jeg bor ligger vi på ca. -10 og kuling store deler av vinterhalvåret. Men det er som du sier Per69, at rundt 0grader skjer det ting. Har ikke hatt noen problem med lysene.. kjører stort sett på full belysning og ikke på auto.

Jeg har hørt at det kan oppstå feilmelding på den blue oljen som skal tilsettes ved intervaller på service.

Jeg har vært strålende fornøyd med bilen. dørene går opp og igjen, motoren starter og slukker når den skal og setene smetter på plass til riktig sitte stilling når jeg åpner dørene.

Eneste jeg har å bemerke, er at jeg bruker litt mye disel. jeg ligger rundt 0.7l på milen på langkjøring. men det kan være fordi jeg må bruke babastoen noen ganger når det er kaldt ute. ser at motoren, når det kommer under 20 minus blir raskt kall. når det var -28 så ble det så kalt at bilen ikke klarte å holde motoren varm uten babasto. Men det er ikke noe som en pappkartong i fronten ikke klarer å gjøre noe med :-) om en ikke har babasto mener jeg :-) For jeg liker å ha det godt og varmt i bilen :-)

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg er i gang med å bestille en Sharan, og fant denne tråden etter endel googling. Helt genialt! Etter å ha lest meg opp på det siste årets prat, har jeg blitt mye klokere på hva jeg trenger.

Litt om mine specs:

Sharan 140TDI Highline

DSG eller 4Motion?

Syns rabatten din var veldig bra jeg. Jeg fikk 13.000 kr hos Møller.

Ellers vil jeg anta at vinteren i indre Polen er minst like streng som der 99% av norges befolkning bor. Så det halmstrået til Møller er tynt.

Videre har du ganske lik utstyrspakke som meg. Jeg har panoramatak og 230 volt-uttak. Du har ryggekamera og motorvarmer. Jeg ville kanskje lagt til oppvarma frontrute. Det savner jeg.

Ellers kan du spare deg for p-assist. Det er etter min mening en ubrukelig gadget som aldri blir brukt. 230 volt er meget praktisk og det er alltid et eller annet plugget i der. Stort sett en micro-usb for androidmobiler. Kona har iPhone og lader med sin egen ledning. Minuset er at kontakten ikke lader når tenningen er av.

En ting som ER et stort minus med Polen-bil er mangel på DAB-Radio. Jeg ville nok valgt det selv om det kostet både 5 og 6.000 kroner. Det er vel også noe slikt det koster å ettermontere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...