Per69 Skrevet 12. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) Jeg forsår de som legger inn kart slik som Kent når de kun tilbys til helt latterlige priser, men jeg gjør ikke slikt selv. Ellers har Zanta et poeng med barnestoler og kollisjonsputer. Er dette noe problem. Jeg gikk fra å tenke ja til nei, men er det noen som vet? Endret 12. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 (endret) den kabelen til 2.000 kr.. er det en slik? http://cgi.ebay.de/VW-SEAT-SKODA-MEDIA-IPOD-LEAD-ADAPTER-GENUINE-MDI-/250709669820 Der har vi den! Ganske sikker på at det er riktig, ja. Det skal jeg huske dersom det virkelig blir denne bilen. Godt under 200kr grensen også Ufattelig avanse de må ha på slikt utstyr. Sikker på at det bare er kabelen de tar betalt for? Kan jo godt være at det er snakk om tilkoblingen fra spilleren til hanskerommet (eller midtkonsollen) også. Isåfall er det jo litt kjipt å måtte demontere halve dashbordet for få ettermontert dette. Hvis du vil ha iPod-tilkobling, så vil jeg anbefale deg å spørre forhandleren om dette før du velger å handle på eBay. Endret 12. oktober 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. oktober 2010 Del Skrevet 12. oktober 2010 *RCD 510. Rart at den ikke kan kombineres med DAB i alle konfigurasjoner (feks ryggekamera). Lurte også litt på dette, og har sjekket i prislistene for flere VW-modeller: Du kan ikke kombinere ryggekamera med DAB. Med tanke på at FM spås en snarlig (?) død, ville jeg prioritert DAB over ryggekamera, og gått for ren parkeringssensor. Fant denne her om dagen, ryggekamera for ettermontering til 899,-, noen som har prøvd: http://www.teknikmagasinet.no/db.pl?template_file=product.html&artnr=570040 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Tror egentlig at ryktene om FM-båndets snarlige død er overdrevet . Jeg håper i hvertfall. Enn så lenge finnes det knapt noen som har kjøpt DAB apperater, selv om jeg ser salget har løsnet litt i det siste. Uansett; at en stor produsent som VW ikke fikser dette er svakt. Spørsmålet ditt Tee-Zee, står på listen min:). Endret 13. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 Salget av DAB vil nok ikke ta ordentlig av før en dato for nedlegging av FM-båndet er klart, slik det ble gjort for det analoge bakkenettet for TV. Jeg regner med at det vil komme DAB-enheter som kan kobles til via AUX-inngangen for oss som har ren FM i bilen i dag. Når det gjelder bluetooth-integrasjon, ser jeg at dette står på listen din. Regner du med å bruke mobilen mye i bilen, så er dette greit dersom du kjører mye alene, men det er forstyrrende for andre i bilen at den du snakker med høres i hele bilen (og kanskje at andre hører hele samtalen). Dessuten, skal det være fullgod integrasjon, må du kunne håndtere telefonen fra multifunksjonsrattet, og bla i telefonboken i kjørecomputeren etc., men da må du gå for premium. Dersom du ikke kjører mye alene i bilen og bruker mobilen mye mens du kjører, ville jeg heller vurdert en vanlig handsfree til et par 100-lapper. Som alternativ til integrert handsfree finnes for eksempel Supertooth Buddy, se for eks her: http://butikk.naf.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=958944568&pf_id=NO-533100& , som koster en brøkdel av den integrerte. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Ja, jeg bruker telefonen endel i bilen. Men nei, ikke så mye at den utgiften kan forsvares. Her kom 2.håndsverdi inn... Men jeg kan stryke det. Selv TomTomen min har en ok handsfree funksjon, selv om lyden er dårlig. Alternativet du linker til er bedre, men enda en boks... Jeg har lett etter slike DAB enheter som kan kobles på usb eller aux, uten å finne noe kjempesmart. Problemet er at de blir stående som separate enheter med egen strømkabel og antennekabel. Da får jeg i verste fall løse kabler til gps, mobil og DAB, samt løs garasjedøråpner. Det er jo tullete i en ny bil. Endret 13. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. oktober 2010 Del Skrevet 13. oktober 2010 For ikke å nevne kabler til radarvarsler, laservarsler, fotoboksvarsler, politiradio og blinkende juletre i frontruten :-) Jeg kjøpte en forgrener med 4 uttak fra strømuttaket foran til min bil for å få koblet til alt, passer i en koppholder, har 2 x 12V og 2 x 5V USB. I tillegg har jeg tilsvarende i baksetet. Har TomTom'en din FM-sender, slik at du kan få lyden fra en telefonsamtale til radioen via FM? Du har satt opp 230V uttak. Regner med at du er klar over at du ikke kan trekke mer enn ca 150W (tror jeg det er) på dette, så det holder til en laptop-lader for eks. Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 13. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2010 (endret) Hehe, det kan bli mye kabler, men fullt så ille er det ikke. Dog har jeg en forgrener med tre uttak i bilen jeg og, og nå er jeg lei kabelrotet. Vurderer en kabelsamler. TomTom'en (go 720) har fm sender, men bruker egen høyttaler til telefonsamtaler. Sender de nye telefonsamtalene til stereoen? Ja det er endel begrensninger på kontakten, og de nye laptopene har gode batterier. Den der kan nok strykes. Endret 13. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Når det gjelder dieselvarmer så dropp denne. På veldig kalde vintere blir den mer til bry enn nytte. Vertfall den erfaringen jeg sitter igjen med når jeg hadde dieselvarmer på min Touran 2007. Når det er veldig kaldt så tåler ikke batteriet høye belastninger og etter en hel natt med 10-20 minusgrader samt 20min. eller mer med varmeren kan du bite deg i nesa på at det ikke er mye strøm igjen til å starte bilen. SKjedde meg hele fire ganger i vinter at jeg måtte frem med startkabler. Dieselvarmer skal jeg aldri mer ha. Dessuten så kan den til tider røyklegge hele området og dieseleksosen tyter inn i bilen. Bi-xenon hadde jeg på Touran'en og dette angrer jeg på at jeg glemte og krysse av på min nåværende Audi. Er som natt og dag på svingete veier uten gatelys. Når det gjelder motor så regner jeg med at det sitter samme motorer i Sharan som i Touran, å personlig så synes jeg man merker god forskjell på 140 og 170HK'eren. Hvor mye mer 170HK'eren koster i Sharan vet jeg ikke, men tror det var rundt 20-30.000 i tillegg når det gjaldt Touran Varebil. Hadde selv en Touran 2.0TDI 170HK'er og den motoren er virkelig kjapp i avtrekkeren sammenlignet med andre likverdige motorer. Nå hadde ikke jeg Common rail diesel i min Touran, men jeg håper CR bråker vesentlig mindre enn pumpedysen. Får vi snakker om skikkelig traktorlyd, og da spesielt på kalde vinterdager. En oppstart av min Touran etter flere timer i minus 20 grader var det lyder i motoren som bare fantasien kan sette grenser for. Skikkelig makkverk for å si det sån. Konkurrenter som kanskje er mest lik Sharan med tanke på 7-seter og skyvedører er kanskje Mazda 5. Min far hadde en slik, men ville nok valgt Sharan fremfor denne. 2.0TDI motoren på 140/170HK'er med DSG kan ikke Mazda 5 matche og allerede her har Sharan dratt i fra. Lykke til med kjøpet.. hvis du bestemmer deg Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Takk for gode kommentarer. Er erfaringene dine med dieselvarmer en vanlig erfaring, eller var det feil på din bil? Passat pleide i hvertfall å komme med to batterier når den hadde dieselvarmer Prisforskjellen er 35000 på de to modellene, slik at 170 hk koster 525.000kr. Staten skal ha ca 32 av dem. Jeg synes det begynner å bli veldig mye for en familifrakter. Jeg kan nok strekke seg dit, men vil jeg? Jeg kjenner at det butter imot, men likevel er det viktig å ha en skikkelig motor. Forskjellen fra 0-100 er som følger på papiret: 140hk 320NM 10.9sek 170hk 350NM 9.8sek Det er jo betydelig akselerasjonsforskjell som også antakelig sees på de viktige forbikjøringene . Ekstrautstyret jeg mener bilen bør være utstyrt med koster 80-90, så totalen kommer da opp i området rundt 610-620 med 170hk . Endret 14. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Takk for gode kommentarer. Er erfaringene dine med dieselvarmer en vanlig erfaring, eller var det feil på din bil? Passat pleide i hvertfall å komme med to batterier når den hadde dieselvarmer Prisforskjellen er 35000 på de to modellene, slik at 170 hk koster 525.000kr. Staten skal ha ca 30 av dem. Jeg synes det begynner å bli veldig mye for en familifrakter. Jeg kan nok strekke seg dit, men vil jeg? Jeg kjenner at det butter imot, men likevel er det viktig å ha en skikkelig motor. Forskjellen fra 0-100 er som følger på papiret: 140hk 320NM 10.9sek 170hk 350NM 9.8sek Det er jo betydelig akselerasjonsforskjell . Ett sekund er ganske mye, men husk at du også får høyere moment, noe som gjør forbikjøringer med full bil til en lek. Jeg ville droppet dieselvarmer, og gått for Bi-xenon og 170HK'eren. Var ikke noe feil med min bil, å jeg fikk forklart at det jo hadde vært ganske kaldt og slikt svekker batteriet. Ikke noe galt med systemet altså. Det at den til tider røyklegger store områder er fordi den til tider (ifg. forhandler) "renser" systemet for sot. Dette kan skje når som helst og når dette skjedde meg sto jeg på en parkeringshus i Fredrikstad. Var en som kom bort til meg og spurte om alt var i orden. Det så faktisk ut som om det brant under bilen... Har man to batterier så eliminerer man vertfall at man går tom for strøm, men den evinnelige dieseleksosen får man ikke fjernet. Så lenge det ikke har skjedd noe banebrytende med varmeren de siste tre årene... Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 Pussig, og vi som trodde dieselvarmeren var laget for bruk i kaldt vær? Jaja, de har det vel skjeldent så kaldt i Tysklan så antakelig er det bare vi skandinaver som opplever problemet. OK dieselvarmeren er ut. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Er litt selvmotsigende det ja.. hehe Kan godt hende den funker fint på din bil hvis den har blitt oppgradert og det skal sies at den virker fint når det ikke er så alt for kaldt, men som du sier. Hvis ikke en dieselvarmer virker da den faktisk bør virke så er vel kanskje vitsen borte... ? Ville kanskje heller satset på en Defa-pakke med fjernkontroll og det hele. Denne går jo på strøm og eneste minussiden er at du bør ha tilgang til en kontakt. Batteriet blir også ladet mens bilen blir varmet opp. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Jeg har ikke hatt noe som helst problemer med dieselvarmerne til VW når jeg har brukt de. Det har ofte vært i vær godt under 20 minusgrader. Når det gjelder 140 eller 170, så er mellomakselerasjonen som følger på to sammenlignbare biler (Touran med 140 og Passat med 170 og 4Motion. Bilene veier omtrent det samme): Passat: 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7 60-100 KM/T, 5. GIR: 9,5 60-100 KM/T, 6. GIR: 14,3 60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,8 80-120 KM/T, 6. GIR: 12,8 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,3 Touran: 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,8 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,1 60-100 KM/T, 5. GIR: 13,1 60-100 KM/T, 6. GIR: 20,4 80-120 KM/T, 3. GIR: 9,1 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,6 80-120 KM/T, 5. GIR: 13,7 80-120 KM/T, 6. GIR: 17,6 Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 jeg har nesten bare gode erfaringer med dieselvarmer (uten parkerings varme)i min gamle sharan.. funker ialfall ned til -31 grader.. (eberspracher 5 KW) det jeg merker som negativt, hvis motoren stopper , og blir startet med en gang.. da ryker det endel.. dette skjer oftest når jeg øvelsekjører med barna og de plages med f.eks bakkestart en arbeidskolega av meg har parkeringsvarme (ford), han sliter ofte tomt batteri, mye småkjøring og dynamoen klarer ikke holde batteriet oppladet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) En kollega av meg har ny Mondeo, og fikk oppgradert programvaren på dieselvarmeren da denne kjørte batteriet tomt. Ble bedre etterpå. Ellers har Zanta et poeng med barnestoler og kollisjonsputer. Er dette noe problem. Jeg gikk fra å tenke ja til nei, men er det noen som vet? Funnet ut mer om dette? På min (som ikke er VW, men et annet tysk merke) slås airbager av når et barnesete settes i ISOFIX-festene. Når det gjelder valget 140 kontra 170 hk, hadde jeg ikke engang vurdert å betale 35 lapper ekstra for den største, kan tenke meg mye annen moro å bruke så mye penger på (annet enn å betale 32 lapper ekstra i skatt). Endret 14. oktober 2010 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Takk for svar her. For å ta det siste først: Barneseter i baksetet og sideairbags er ikke noe problem. Antakelig er det bare positivt for barnas sikkerhet, med mindre barnet henger utenfor setet. http://www.dinside.no/278743/sikkerhet-hvor-og-hvordan-bor-barnet-sitte http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/ Ang å betale 32K i ekstra skatt så er jeg enig der. Men antakelig er dette en ting som faktisk virkelig kan lønne seg på annenhåndsverdien og bilens attraktivitet etterhvert som vi oversvømmes av mer avgifter. Hvor mye man får igjen om 5-6 år vet jeg ikke, men det blir nok litt. Endret 14. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 14. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2010 (endret) Tee-Zee, artige tall. Hvor kommer de fra? Er de fra manuell eller DSG? Det er mye å hente, særlig på 80-120 ser jeg. Det hadde vært fint om noen testet det med Sharan, keep dreaming;). Sharan er en tung bil, såvidt jeg husker veier den nærmere 1800kg... Etter å ha lest noen testkjøringer ser jeg at det hevdes at 140 er akkurat tilstrekkelig, men ikke mer. Se her feks: http://www.tv2underholdning.no/broom/test-2010-volkswagen-sharan-20-tdi-3311140.html Endret 14. oktober 2010 av Per69 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 De kommer fra testarkivet på jobben. Var de mest sammenlignbare bilene jeg fant i farta. Touranen er med manuell kasse, mens Passaten har DSG, men det spiller liten rolle for akselerasjonstallene. Litt usikker på når Sharan skal testes, men vi får nok ikke kjørt begge versjonene med det første. De to bilene her veier omtrent 1500 kilo begge to. Det skiller en del på 80-120, ja. Likevel kan det være at forskjellene på Sharan ikke er like stor som her. Passat er jo en smule mer aerodynamisk enn Touran, og det begynner å spille en liten rolle over 100. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 14. oktober 2010 Del Skrevet 14. oktober 2010 Så du mener at Aerodynamikken på en Touran er såpass mye dårligere i forhold til Passat at det vil gjøre seg til syne på aksellerasjonstallene fra 80-120? Her snakker vi vel kanskje uansett om svært små marginer.... ? Jeg forstår at toppfarten på en Touran er noe under en tilsvarende Passat for i hastighater over 200km/t så spiller aerodynemikken en ganske stor rolle. En ting er motor, men en annen ting er hvordan en bil med DSG er "programmert" når det gjelder giring. Er en grunn til at det blir gjort endringer i DSG programmet når men chipper en bil. Altså så er det fullt mulig og få en mer effektiv DSG kasse ved å chippe bilen, med tanke på aksellerasjon. Forbruket går også i noen tillfeller ned faktisk. Det gjorde vertfall det på min Touran. (Langkjøring) Men på bykjøring så steg forbruket noe, men ikke dramatisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå