Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?


Per69

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, bestilte ikke parkeringsvarmer fordi den går på diesel og jeg har garasje. Derfor hadde jeg tenkt Defa, men ser an behovet først. Foreløpig er det ikke noe savn.

 

Har ingen god opplevelse med DBP, bortsett fra at jeg har spart rundt 50000 i forhold til lokal forhandler. Vil ikke kommentere for mye foreløpig fordi leveransen er ennå ikke helt komplett. Selve bilen er jeg derimot veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

TAKBOKS?

 

Har noen gode råd ift nøyaktig takboks-modell for en Sharan? Jeg venter min bil levert anytime soon, men har ikke bestilt takboks enda. Viktig at den ikke skaper trøbbel i parkeringsanlegg... Da snakker vi helst om maks 2 meter, men heldigvis har de ALLE fleste garasjeanlegg i Oslo 210cm å gå på.... Likevel setter det store begrensninger.

 

Tenkte meg en Thule Dynamic 900 montert på "lavt" takstativ. Den er 35cm, som skulle gi 174+35 = 209.... forutsatt at 174cm er høyeste del av takrailen på Sharan'en. Noen som vet hvor høyeste punkt på bilen er?

 

Har noen samme valgt denne boksen? Hvordan funker det ift panoramasoltak?

 

Takk for tips! Også gjerne tips til helt andre bokser, men jeg ønsker en plastboks (ikke glassfiber) som er enkel å montere av og på.... og som helst ser OK ut.

 

Gjerne også tips ift nøyaktige hvilket takstativ / modellbetegnelse jeg skal bruke (har tenkt på den lave varianten av Thule)

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg driver akkurat og undersøker dette selv. Thule ser ut til å være både høyere (og styggere) enn både Packline (tror det var FX) og Skiguard 950. Tror mye blir avgjort av festet, så jeg har ikke funnet min endelige løsning ennå. Spiller ingen rolle for meg hvilket merke det blir, bare det blir så lavt det er mulig å få til...

 

-Anders

Lenke til kommentar

På en eldre V70 bruker jeg en gammel Thule 700 Ocean. Stygg som bare det, men høy og relativt smal. Den store fordelen er at den tar uten problemer trillekofferter og annen bagasje når man drar på ferie. På vinteren fester jeg en stor skipose med hele familiens utstyr på takstativet ved siden av boksen. (nærmer meg faretruende maks belastning på taket).

 

På Sharan'en ser jeg for meg en tilsvarende løsning. M.a.o en boks som er tykk nok til å ta bagasje, men som likevel ikke bygger opp for mye på bilens høyde. Den trenger heller ikke være "for bred" slik at soltaket fortsatt har en viss verdi når boksen er påmontert!

 

For meg er det vitkigere ed en praktisk boks enn en pen boks.

 

Tips mottas med takk!

MVH

-kriss

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

kom nettopp over denne tråden, og har et par spørsmål til Sharan eierne.

 

Har vært og prøvekjørt, og inntrykket jeg sitter igjen med reflekteres godt i det jeg leser i denne tråden; det virker som en veldig praktisk og god bil. Utrolig stille var den også. Prismessig synes jeg imidlertid det blir noe høyt, og for min del er det bruktimport fra Tyskland som er aktuelt, hvis jeg skal ha denne bilen.

 

Jeg leser diverse kommentarer ang Webasto, og lurer på om de som ikke har denne synes det går tregt å få varme i bilen om vinteren? (lurer forsåvidt på om det er webasto innstallert i alle sharan, slik det ofte er i dieselbiler - og at det de fleste mener med at de har bestill Webasto, er muligheten til å fjernbetjene den)

 

Er det andre som har Tyskimportert Sharan, og med eventuelle tips? Tenker da særlig på vinteren. Ser at det er beskrevet vinterpakke på en del tyske biler, men en kommentar jeg så tidligere pekte på større batteri, dynamo etc som noe man ikke får med i en slik vinterpakke.

 

Ting jeg definitivt ønsker på en (ny) sharan, er DSG, elektriske skyvedører og bakluke, parkeringssensorer, ryggekamera, bluetooth, hengerfeste. Panoramasoltak og keyless taes med om det riktige eksemplaret dukker opp.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei folkens, her er det strax familieforøkelse på plass med termin på tredje tilskudd om en ukes tid :-) Og siden baksetestrekkeren ikke funker på den geniale Passaten vår er det altså en Sharan som er det vi tror vi lander på. For en fantastisk tråd å lese om Sharan! Kjempegreit å høre på hva andre synser og mener om en sånn grisedyr investering før man legger i vei sjøl!

 

Er det noen av dere som har kjøpt Sharan som kunne synse litt for meg om dette med DCC (adaptivt understell) Jeg er veldig i tvil om det er kjekt å ha eller om det bare er dilldall. Passaten vår er en original Highline med sportspakke og originalsenking, den er noe stiv og stumpete på vanlig kjøring, men du verden for en dings å kjøre ferieturer med når den er oppe i marsjfart med last i bilen... Burde jeg gå for DCC for å kunne ha komfort i hverdagen og en litt mindre krengende bil på ferie med last i eller er det supert med standard understell? Det "vanlige" sportsunderstellet tenker jeg ikke kjøpe. Det blir DCC eller ikkeno :-) Hmmm, eller skulle man gått for sportspakken... balle! Hjelp!

 

Er den oppvarmede frontruta med synlige tråder i eller er det laminert inn "varmefolie" som er usynlig? Det er mest "for the sake of the argument" at jeg spør. Tror nok jeg lander på oppvarmet/støyisolert frontrute uansett.

 

Fortsatt god jul folkens! :-)

Lenke til kommentar

Heisann, flott å se at tråden fortsetter å være til hjelp!

 

Jeg (TS) har DCC kjøpt i pakke med lærseter etc. Full spec finnes tidligere i tråden. Merker ikke mye forandring med DCC. --> Bruker det ikke. Har kanskje ikke testet for mye med fullpakket bil, sikkert fordi jeg alltid er litt stresset da... Kan sjekke litt i dag. Hadde egentlig glemt hele DCC greien... :roll:

 

Jeg kjører på veier der senket sportsunderstell er uaktuellt, synes jeg.

 

Jeg har ikke varmetråder fordi jeg opplevde på min forrige bil (Ford) at trådene var forstyrrende. Ruten ble liksom aldri helt ren. Opplever tråder som unødvendig da jeg har fjernstyrt webasto, men jeg vet ikke hvilken teknologi VW benytter på varmetrådene. Poenget mitt er at jeg synes fjernstyrt webasto er nødvendig.

 

Har egentlig bare godord om bilen, bortsett fra at elektriske skyve-dørene fryser (Ikke gummilistene). Nå har imidlertid VW nylig byttet innmat i døren så nå... :)

 

Dersom noen andre har Premium Bluetooth, så fungerer Samsung S4 Active på denne i min bil :w00t: . For ordens skyld kan jeg ikke anbefale noen å kjøpe Premium Bluetooth fordi nesten ingen telefoner støtter RSAP i hvertfall offisiellt, men det er knallbra når det fungerer!

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Så bra, da legger jeg DCC ballen død, takker! Jeg har sportsseter med memory på Passaten, må se om jeg kjører på med elpakken på setene da :-) Blir nok ikke "vanlig" sportspakke, det et litt for rufsete veier her oppe til at jeg orker denne familiebilen senket og stivet slik Passaten er. Må bruke litt mer tid på å gnure litt... Dessuten er det ikke mulig å bestille Graciosabrun lenger, da kan man utsette enda litt og se hva slags farger 2014 bringer :-D

Lenke til kommentar

Veldig fornøyd med bilen. Fortsatt absolutt null problemer etter 13 mnd og 17000 km. Har altså ikke hatt problemer med at de elektriske dørene fryser.

Har ikke fjernstyrt webasto, men har heller ikke savnet det da bilen stort sett står i garasje. Ved is på ruta tar det ca 5 min før den er isfri og bilen varm, så varmen fungerer veldig bra! Var spent på dette når jeg kjøpte fra Polen via DinBilpartner, men viste seg å være grunnløs bekymring.

Veldig behagelig med seter med minne, men litt kjedelig da at rattet fortsatt må justeres manuelt. ;)

Lenke til kommentar

Fant denne tråden like etter vi bestilte ny sharan. (Barnas valg) Synes kjempebra med innspill her.

 

Tenkt å høre med de andre her om erfaringer med ny gen Sharan. (kaller ekte VW sharan)

Valget sto mellom Galaxy og Sharan. Falt på sharan fordi vi synes genialt med skyvedører.

Galaxy mangler også led lys foran.

 

Pr i dag kjører vi en velutstyrt sharan 2002 Tip.

 

Da har sharan High DSG 2013 bestilt.

Std. med Highline utstyr og +++++++ tilleggs utstyr.Ofret panaroma i fordel med El. bakluke.

 

utstyr kan nevnes som

Alcantra

Teknikkpakke1(Teknikk pakke2 kan ikke velges med Tek pakke1)

Adaptive bixenon/led

PDC med kamera

Ryggkamera kan kombineres med med RNS 315 navi farge

Keyless access

Telefon borb std RNS315

Privacy glass (kunne vært mørkere)

Klimapanel 2 seterad

parkvarmer fjernstyrt

Solgardin

El.bak luke

Sports understell

Innfellbart hegngerfeste

17" ALU Jarama

Bagasje matte

lastekant beskyttelse

skvettelapper foran

17" conti Xion

 

antatt levering ut oktober.

Hvordan synes du Sportsunderstellet fungerer? Er veldig usikker på om jeg går for standard understell eller Sportsunderstellet. Nå har jeg ombestemt meg siden i går... Det eneste jeg er sikker på er at DCC vil jeg hoppe over, per69 la siste stein på plass der, det er ingen så langt jeg har spurt som noensinne har endret fra "vanlig" til verken komfort eller sport på DCC.

 

Men sportsunderstellet er jo kjekt med litt last i bilen, blir den stumpete på vanlig bykjøring med sportspakken synes du? Fartsdumper, asfaltskjøter og generelle hull i veien? Passaten vår er som nevnt litt hard når det er bykjøring og uten last... Avgjørelser, avgjørelser... Kjenner beslutningsvegringen kommer, igjen...

Lenke til kommentar

Hvordan synes du Sportsunderstellet fungerer? Er veldig usikker på om jeg går for standard understell eller Sportsunderstellet. Nå har jeg ombestemt meg siden i går... Det eneste jeg er sikker på er at DCC vil jeg hoppe over, per69 la siste stein på plass der, det er ingen så langt jeg har spurt som noensinne har endret fra "vanlig" til verken komfort eller sport på DCC.

 

Men sportsunderstellet er jo kjekt med litt last i bilen, blir den stumpete på vanlig bykjøring med sportspakken synes du? Fartsdumper, asfaltskjøter og generelle hull i veien? Passaten vår er som nevnt litt hard når det er bykjøring og uten last... Avgjørelser, avgjørelser... Kjenner beslutningsvegringen kommer, igjen...

 

Hei Bikeboy! Tenkte jeg kunne prøve å oppsummere mine erfaringer så langt, ettersom jeg har mye av det utstyret du funderer på ;)

 

Min bil:

2014 Highline 4motion med alt utstyr det gikk an å krysse av, men uten panoramatak (støy, varme og potensiell vannlekkasje) og helskinn (liker ikke klam rykk/rompe. Alcantara er dessuten veldig enkelt å holde rent). Ville ikke ha svart bil ettersom den alltid ser møkkete ut ;), så da falt valget på Indiumgrå. Storfornøyd med valget, mørk grå som skifter nyanser i sola. Kamuflerer endel skit/møkk, for ikke å snakke om vaskemerker i klarlakken (swirls, etc.)

 

DCC:

GENIALT sier jeg :) Prøvde demobil hos Møller med og uten, og var ikke i tvil om hva jeg skulle ha (selv om deleprisen ved ev. bytte er endel høyere). Jeg valgte ikke DCC for å ha muligheten til å bytte så mye mellom Comfort/Normal/Sport, men kun fordi Comfort-modus var utrolig behagelig. Forskjelle mellom Comfort og Sport merker jeg ganske godt; mindre krenging, styringen blir mer direkte/strammes opp, alle ujevnheter i vegen merkes og ikke minst øker vegstøyen. Jeg kjører 99% i Comfort som er utrolig behagelig, litt svevende følelse, men helt genialt i byen og på motorvei. Sportsunderstell ville jeg egentlig styrt unna på en familieflåte som dette, men det er vel egentlig en smaksak. Jeg har kun hatt sportsunderstell på bilene mine tidligere (BMW og Audi), men ble som sagt forelsket i Comfort-modus på DCC :love:

 

Støy- og varmeisolert frontrute vs Fjernbetjent Webasto:

Støy- og varmeisolert frontrute lar seg ikke kombinere med fjernbetjent Webasto. Skyldes i følge Møller at mottakerantennen til Webasto sitter under dashbordet et sted og derfor vil svekkes av en varmeisolert frontrute. Selger mente også at støydempingen var minimal. Dermed ble det fjernbetjent Webasto for min del. Har ikke angret et sekund på det ettersom jeg har carport. Utrolig deilig å gå ut i oppvarmet bil :w00t:

 

Ellers så har jeg absolutt ALT ekstrautstyret som det gikk an å krysse av for, unntatt:

  • Panoramatak (støy, varme og potensiell vannlekkasje)
  • Helskinn (smaksak, Alcantara er forøvrig lett å holde rent det også mtp. på unger).
  • Sensorstyrt åpning av bakluke (selger frarådet meg fra dette, mente jeg ikke ville bli fornøyd med virkemåten).
  • Bagasjerominndelingssystem (så ikke behovet).

 

Jeg har kjørt bilen ca. 8000 km nå, siden levering i juli i år. Er STORfornøyd så langt, har ikke opplevd noe som helst problemer; ingen el.dører som fryser, ingen knirkelyder, etc.. Ungene synes forøvrig el.sidedører er kjempestas :cool:

 

Det eneste jeg savner i forhold til min forrige bil er adaptiv cruisekontroll. Kommer sikkert på 2015-versjonen, men du kan kanskje ikke vente å lenge :roll:

 

Rop ut om du har flere spørsmål! Lykke til med bilkjøpet :D

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Hmm, Pantheon over har kanskje rett: jeg bruker også bilen utelukkende i komfort på DCC. Jeg har aldri prøvd Sharan uten :roll: Prøvde å endre oppsettet på vei inn til byen en dag nå, uten å merke mye forskjell, men kjøring inn i Bergen er neppe stedet å teste dette på. Dessuten blir det lett mye distraksjoner fra unger osv som gjør slik testing lite praktisk på småturer. Behagelig oppsett på komfort er det i hvertfall som Pantheon korrekt påpeker!

 

Jeg har vel så godt som alt ekstrautstyret jeg også, selv fargevalget mitt med Indiumgrå har vi tenkt likt på, men jeg prioriterte DSG over 4motion siden jeg ble tvunget til å velge. Har aldri angret. Bor i en uggen nordvendt bakke med mye ising, men piggdekk og DSG er knallbra (for mitt bruk - Bergensvinter og kjøring til Geilo om vinteren), og jeg har aldri hatt problemer.

 

Jeg tenkte jeg skulle slå et slag for de komfortable og elegante helskinnsetene. Jeg har alltid hørt at om klam rygg osv med skinn. Jeg tror kanskje dette er noe fra dengang bilene ble levert uten aircondition? Jeg har aldri opplevd klam bak eller rygg. Ikke i det hele tatt! Skinnsetene er helt topp og det er ingen tvil om at min neste bil har helskinnsseter. Men jeg sitter aldri i bar overkropp i bilen, da ville det antakelig blitt klamt... Men hvem sitter i bar overkropp med airconditioning?

Lenke til kommentar

Hmm, Pantheon over har kanskje rett: jeg bruker også bilen utelukkende i komfort på DCC. Jeg har aldri prøvd Sharan uten :roll: Prøvde å endre oppsettet på vei inn til byen en dag nå, uten å merke mye forskjell, men kjøring inn i Bergen er neppe stedet å teste dette på. Dessuten blir det lett mye distraksjoner fra unger osv som gjør slik testing lite praktisk på småturer. Behagelig oppsett på komfort er det i hvertfall som Pantheon korrekt påpeker!

 

Jeg har vel så godt som alt ekstrautstyret jeg også, selv fargevalget mitt med Indiumgrå har vi tenkt likt på, men jeg prioriterte DSG over 4motion siden jeg ble tvunget til å velge. Har aldri angret. Bor i en uggen nordvendt bakke med mye ising, men piggdekk og DSG er knallbra (for mitt bruk - Bergensvinter og kjøring til Geilo om vinteren), og jeg har aldri hatt problemer.

 

Jeg tenkte jeg skulle slå et slag for de komfortable og elegante helskinnsetene. Jeg har alltid hørt at om klam rygg osv med skinn. Jeg tror kanskje dette er noe fra dengang bilene ble levert uten aircondition? Jeg har aldri opplevd klam bak eller rygg. Ikke i det hele tatt! Skinnsetene er helt topp og det er ingen tvil om at min neste bil har helskinnsseter. Men jeg sitter aldri i bar overkropp i bilen, da ville det antakelig blitt klamt... Men hvem sitter i bar overkropp med airconditioning?

 

Hei Per :)

 

Angående DCC: Hvilken årsmodell kjører du? Kan jo hende at de har gjort noen justeringer underveis. Det er jo så klart ikke snakk om STORE forskjeller mellom de forskjellige modi, men jeg opplever markant forskjell mellom Comfort og Sport (det blir endel stivere og styringen blir vesentlig tyngre). Uansett, DCC Comfort er fine greier :woot:

 

4motion vs DSG var et dilemma, skal innrømme det ;) Men ettersom jeg har hatt Quattro og X-Drive på de siste bilene, så var egentlig valget klart. Bor i Trondheim hvor det fort blir holke og iser på i kryssene (som ligger i bakke), og da er det veldig greit med 4motion. Skulle bare ønske VW kunne tilby 4motion OG DSG :roll:

 

Skinnsetene i Sharan er sikkert knallbra de, det handler bare om smak og behag. Noen har skinnsofa hjemme, mens andre foretrekker stoff. Jeg har aldri hatt skinnsofa og kommer aldri til å ha det heller :p Bar overkropp i bilen - hvem gjør vel det?? :blink:

 

Jeg glemte forresten å skrive noe vesentlig i forbindelse med "ALT utstyret" jeg har, og det er at jeg er fornøyd med alt og hadde valgt det samme om igjen :) Det eneste som kunne vært ENDA bedre hadde vært en raskere navigasjonsenhet. Synes grensesnittet er noe tregt. Men er storfornøyd med at jeg fikk både ryggekamera og DAB+, noe jeg skjønte ble tilgjengelig først på 2014-modellen. Før den tid måtte man av en eller annen grunn velge én av de funksjonene.

Endret av Pantheon
Lenke til kommentar

Hehe, så verden går sakte fremover. Ja jeg måtte velge mellom DAB+ og ryggekamera på min 2011-modell. Jeg er veldig glad i ryggekameraet og regner med at meget gode løsninger eksisterer når FM engang blir slått av. Evt blir det radio og musikk over mobilt nettverk. Foreløpig tar jeg det hele med knusende ro.

 

Så forresten at de hadde vært inne og gjort litt småtteri rundtom på bilen sist den var inne (for en sensor feil) :). De fylte spylervæske, resatte dekksensoren som jeg ikke hadde resatt selv osv. DCC stod også anderledes. Kanskje det er gjort en software oppgradering? Flott tiltak, og merkbart bedre service! Takk for det!

 

Så den korte ønskelisten for oppgraderinger som burde tilbys på en bil i denne klassen er

1) DSG med 4-Motion

2) Adaptiv Cruise Control.

 

Skiltgjenkjenning og slikt er kanskje kommet etterhvert? Bilen bør i dag huske siste fartsgrense etter min mening, men jeg står nok tidlig i køen når bilene begynner å kunne kjøre selv også... ;)

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Gode DAB-løsninger for ettermontering finnes vel allerede, så det går nok bra ;)

 

Ryggekamera er et must på denne bilen ja. Selv i mørket fungerer det veldig bra.

 

Skiltgjenkjenning er forøvrig på plass, veldig kjekt for oss som ikke husker fartsgrensen ved langkjøring i ukjent terreng :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om noen vet om det er mulig å få kjøpt/ettermontert nettingsvegg skille på en 7 seter og evt hvor?

 

Har selv en 2010 modell med panorama tak og fikk lekkasje på den i sommer så det er mulig selv på nyere biler.

 

Kjøpte den bilen importert brukt fra Tyskland og vil påpeke at det er kun 2 års garanti på importbiler. Kjøpte da med en utvidet garanti i 5 år. Denne gjelder da kun på motor/drivverk og elekronikk. Så den skaden som med soltaket ble ikke dekket av denne garantien. Hvis jeg hadde kjøpt bilen i Norge så hadde dette blitt dekket opp av garantien.

 

Sliter nå med at bakdørene fryser og at den ene bakdøra ikke låser når det blir litt kaldt. Fra 0-15 minus grader. Er det noen som har tips mot dette, har prøvd å smurt gummilistene med silikon og olje. Er det noen som har måttet bytte låseinnmat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...