Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

VW Sharan 2011, kjøpsråd?


Per69

Anbefalte innlegg

Da er radio oppgradert og ryggekamera krysset av. :)

Da gjenstår bare seter med minne eller ikke... Dumt at nedfellbart passasjersete utgår da.

 

Men hvor lang lastekapasitet er det uten å legge ned forsete? Får fruen inn Billy-hyllene fra Ikea? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Med god margin. Særlig om du tar passasjersetet maks fremover. Da har du vel opp mot 2.5m på gulvet såvidt jeg husker. Kanskje litt under. Det avhenger av bredden på boksen.

 

Forøvrig er hengerfeste fint tilbehør selv om man ikke har tenkt å benyttet det ofte.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei alle lesere,

 

Jeg leste dette forumet med stor interesse før jeg bestilte Sharan 4M i vinter. Har brukt bilen noen uker og vil bare komme med noen kommentarer til utstyret til denne supre bilen!

 

Alt i alt er vi alle (to voksne og to barn 2 og 4 år) veldig fornøyd! Barna ser veldig godt ut og de vil stadig vekk kjøre en ekstra tur på vei hjem fra barnehagen og ellers!

 

Over til vurdering av utsyret:

  • Ryggekamera: Supert! Eneste negative er at skjermen blir litt utydelig ved sterk sol. (Pga panoramataket) og at vi måtte velge bort DAB. Men vil uansett anbefale det!
  • Barnestoler: Hun på 4 trives veldig godt i det integrerte setet! Og så bra å slippe et stort barnesete som må tas ut og inn dersom voskne skal sitte der. Nå er det bare å slå ned seteputa og legge ned ryggen om det er ønskelig.
  • Mørke vinduer: Noe jeg var litt skeptisk til før jeg bestilte, men dette er også meget smart. Selv om det er sterk sol så går det greit uten annen skjerming for barna bak. Og bilen blir ikke så varm inne i. At andre slipper å se krims krams i bagasjen er også en fordel. Andre sier det er "litt tøffere".
  • Radio RDS510 (den til 3900) Fungerer utmerket. Bilen er forøvrig bra lydisolert. Eneste minuset som jeg ikke skjønner hvorfor er at vi måtte kutte ut DAB. Men de som bestiller bilen fra uke 22 så skulle det visst bli standard med DAB+ på alle biler og da kunne man også ha med ryggekamera. Sjekk ut!
  • Elektriske skyvedører: Dette MÅ man ha. Kan ikke skjønne at folk vil ha noe annet. For det første så kan nå vår fireåring sette seg inn selv, feste bilbelte og så lukke igjen døra selv. Ellers å er det svært praktisk ved parkering i bakker. Døra stopper om noe kommer i mellom. Mulig at barn kanskje kan få bittelitt vondt, meg fikk ikke vondt ved å ha hånda imellom.
  • Webasto: Ikke prøvd enda, men gleder meg til vinteren! Argument for oss om å kjøpe Defa, var at i garasjen blir det uansett ikke så kaldt at det er nødvendig. Det er først når bilen står ute at man har størst behov for å bruke den. (bilen vil stå ute på jobb hver dag om vinteren). En annen ting er jo at med en Defa må man jo ha tilgang til strøm, det har man ikke ute på parkeringsplassen når man har vært på skitur...
  • Nettingvegg: Er faktisk veldig smart og i bruk med en gang. Enklere og tryggere å laste ting i bagasjerommet. Det er tross alt ganske stort så ting kan fort flytte på seg ved en bråbrems.
  • Bagasjeromsmatte: Ikke glem denne! Finnes da for 5 og 7 -seter. Vi har begge tror jeg, men den for 5 seter som er viktigst.
  • Skvettlapper anbefales på en slik fin bil :)
  • Panoramatak: Dette løfter etter min mening kjøreopplevelsen et eller flere hakk. Bilen blir så mye større og luftigere. Ikke noe problem med sol, kan trekke for en duk.
  • Adaptive xenonlys: Har ikke prøvd den i helt mørket enda, men vil tro disse er bedre enn tradisjonelle lys.
  • Tilhengerfeste: Svært praktisk på denne store bilen. Har lest at 4M kan trekke 2400 kg. Det skulle holde for de fleste. Litt artig med knappen og at den slippes ned fra hekken..hehe..
  • Ipod adapter kabel: Svært kjekt for å lade telefonen og høre på musikk
  • Standard Bluetooth: Dette er også veldig kjekt. Direkte streaming av musikken og rask og enkel bruk av telefonen.

To ting som jeg savner:

  • Vurder automatisk lukking av bakluke! Den er litt tung og stor, men det jeg tror er årsaken til at vi skulle ønske en slik en er at vi har blitt vant til de elektriske skyvedørene. Biler uten blir ikke de samme igjen... Så kjekt når du kommer med to barn og seks handleposer...
  • En annen ting som jeg ikke har fått løst enda er hvordan vi skal frakte med oss sykler. Det er litt høyt opp på taket, men vurderer å ha en liten sammenleggbar krakk i bilen. Evt ha den på tilhengerfeste, men det virker litt tungvint som en permanent løsning.

Alt i alt veldig fornøyde vi! Har prøvd den opp noen bratte kneiker, men har ikke klart å få den til å gi opp. Den leker seg lett oppover. Den valgbare Autohold av håndbrekket er jo også veldig kjekt. Men noen racerbil er det jo ikke. Skal du ha det får du kjøpe deg en Mini Cooper S som bil nr 2 :)

 

Løp og kjøp om du venter barn nr 3!! :omg::D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei,

 

Kom over denne tråden nå. Jeg har Sharan 4Motion Highline med RNS-510 og diverse annet småsnacks, Gleder meg til vinteren siden jeg savnet 4motion på Touran'ene jeg har hatt siden forrige Passat'er med 4motion.

 

Pga jobbytte og overgang fra firmabil til privatbil, hadde jeg ikke tid til å vente på skreddersydd bil, så måtte ta en som stod i utstilling som hadde alt "må ha" utstyret og litt "kjekt å ha".

 

Det den ikke hadde, som jeg savnet da fruen rygget inn i noe etter en mnd, var ryggekamera. Dette har jeg nå bestilt originialt VW hos http://www.bilkomponenter.no og selv om det koster minst 2-3x av fabrikkmontert (5590,- + pt. ukjent sum for hjelp til montering), så tror jeg det er verdt det. Som andre har nevnt, gull verdt når man skal hekte på henger, i P-hus osv.

 

Mitt kamera har nå ankommet, og jeg håper å få tid til å få montert det neste uke. Skal avgi rapport om dette etter montering.

 

De har også en del annet moro for ettermontering, bl.a. en DAB løsning som styres fra rattet hvor du tar DAB inn til ekstraboksen, og så kjører den i prinsippet FM over til radioen din. Savner ikke DAB og jeg kommer neppe til å eie denne bilen når FM nettet skrus av heller, men fint at løsninger finnes. Kommer sikkert enda mer spennende etterhvert som det nærmer seg også.

 

Kan forøvrig bekrefte at BT Standard og Premium begge støtter streaming (hadde Standard i min forrige bil, 2012 Touran med RNS-510, og har Premium i Sharan'en).I praksis har jeg ikke merket noen forskjell overhodet siden iPhone 4S ikke støtter de ekstra funksjonene Premium gir. Får også opp låtinfo fra WiMP og lokalt lagret iPhone musikk.

 

-Anders

Lenke til kommentar

Noen enkle kommentarer fra å hatt bilen med på bilferie :-)

 

Jeg ser at jeg savner adaptive cruisecontroll.. jeg trodde jeg hadde det på bilen, men nei.. noen av dere som vet om den blir levert på biler i dag?! min er bare 6mnd.. men det går fremmover :-) For når du kjører 6.500km ville det ha vært genialt med adaptive cruisecontroll..

 

Ad blue varsel fikk jeg også, når jeg var 2000km unna heimen.. jeg ringte wv og spurte om hjelp, men de hadde ikke anelse om hva add blue var :-) hehe.. men med god kundesenter hos selger, så ordnet det seg.. han satte meg over til verksmesteren som kunne fortelle at det bare var å kjøre innom en bensinstasjon og kjøpe ad blue.. bak på venstre side av bilen, nede ved gulvet, er det en luke.. her er det bare å fylle på.. men pass på.. det er noe svineri å få i bilen..

 

jeg brukte ca. 0.65 på literen med fullpaket bil, så det kan jeg leve med :-)

 

Når det gjelder webasto..kjøp den.. uansett hva andre måtte si, så er det helt gull.. jeg hadde storm og -20 grader i vinter, og den ordnet den biffen helt greit.. det tilsvarer effektive -40 grader..

 

elektrisk bakluke er som sagt et must.. likesom el sidedører..

 

ja, når det gjelder parkeringsassistent.. jeg bruker den hele tiden.. spesielt når jeg var i parkeringsgarasjene i Bergen.. kan jo ikke se noe som helst, og da er det likegreit å la bilen ordne resten :-) smatt inn i de trangeste lukene som en ekte proff :-)

 

har hatt bilen i 7måneder nå, og er strålende fornøyd .-)

 

har et spørsmål... er det noen som har erfaring med line assist?! jeg trodde bilen min hadde det, men neida.. har jo kjøpt allt av tillegsutstyr, men den funksjonen har jeg ikke..noen som vet noe?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Da har jeg nå "oppgradert" fra Sharan uten ryggekamera til Sharan med ryggekamera! Det fungerer perfekt og viser også rattutslag. Vi brukte ca. 2,5 time på å montere dette. Kit'et er helt originalt, og det fulgte med nytt håndtak med linse, festebrakett, elektronikk og kablingsnett.

 

Du må programmere bilen slik at den vet den har fått kamera, så anbefaler at du får hjelp med monteringen om du ikke har utsyr eller kompetanse til å gjøre dette selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror jeg har funnet frem til forskjellen mellom vanlig bluetooth og premium, husker ikke om den saken ble "løst".

 

Mobiltelefonforberedelse BlueTooth Premium (9ZU)

 

- Remote Sim Access via Bluetooth

- Streaming - mulighet til å spille musikk via Bluetooth (A2DP)

- Støtte ved MFA Plus (telefonbok, anropslogg)

- Talestyring

- Intern GSM-modul

- Tilkobling for ekstern antenne

- Muligheter for å lese, skrive og sende SMS-meldinger via et multimedia tastatur

(For RCD 510, RNS 310 og RNS 510)

Kun tilgjengelig i forbindelse med MF ratt

 

Mobiltelefonforberedelse Bluetooth (9ZA)

- Bluetooth trådløs tilkobling

- Streaming - mulighet til å spille musikk via Bluetooth (A2DP)

- Støtte ved MFA Plus (telefonbok, anropslogg)

Lenke til kommentar

Problemet med premium versjonen er vel først og fremst antall telefoner som støtter det fullt ut. Min HTC fungerer ikke med premium i det hele tatt, men det kan være pga oppdatert sikkerhetsprogramvare fra jobb. Min telefon fungerte inntil min kone koblet sin telefon på.

Det siste jeg hørte fra VW var at de skulle fase ut premium.

 

Hørte også rykter om 4-motion og DSG. Pga anderledes layout innvendig enn passat feks er det ikke fysisk plass til 4-motion og DSG slik bilen ser ut innvendig nå.

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Det jeg har hørt er, som jeg skrev, kun at det er vanskeligere teknisk enn man skulle tro å få det på plass. Om 4-Motion + DSG kommer skal det bety redesign av interiør - (antar det betyr gulvet og kanskje stolmekanisme - kanskje det bare blir i 6 seter?).

Jeg vet ingenting mer om det faktisk kommer, men det hørtes negativt ut for meg som trodde det ikke var vanskeligere å få til her enn i en Passat.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant denne tråden like etter vi bestilte ny sharan. (Barnas valg) Synes kjempebra med innspill her.

 

Tenkt å høre med de andre her om erfaringer med ny gen Sharan. (kaller ekte VW sharan)

Valget sto mellom Galaxy og Sharan. Falt på sharan fordi vi synes genialt med skyvedører.

Galaxy mangler også led lys foran.

 

Pr i dag kjører vi en velutstyrt sharan 2002 Tip.

 

Da har sharan High DSG 2013 bestilt.

Std. med Highline utstyr og +++++++ tilleggs utstyr.Ofret panaroma i fordel med El. bakluke.

 

utstyr kan nevnes som

Alcantra

Teknikkpakke1(Teknikk pakke2 kan ikke velges med Tek pakke1)

Adaptive bixenon/led

PDC med kamera

Ryggkamera kan kombineres med med RNS 315 navi farge

Keyless access

Telefon borb std RNS315

Privacy glass (kunne vært mørkere)

Klimapanel 2 seterad

parkvarmer fjernstyrt

Solgardin

El.bak luke

Sports understell

Innfellbart hegngerfeste

17" ALU Jarama

Bagasje matte

lastekant beskyttelse

skvettelapper foran

17" conti Xion

 

antatt levering ut oktober.

Lenke til kommentar

Fant denne tråden like etter vi bestilte ny sharan. (Barnas valg) Synes kjempebra med innspill her.

 

Tenkt å høre med de andre her om erfaringer med ny gen Sharan. (kaller ekte VW sharan)

Valget sto mellom Galaxy og Sharan. Falt på sharan fordi vi synes genialt med skyvedører.

Galaxy mangler også led lys foran.

 

Pr i dag kjører vi en velutstyrt sharan 2002 Tip.

 

Da har sharan High DSG 2013 bestilt.

Std. med Highline utstyr og +++++++ tilleggs utstyr.Ofret panaroma i fordel med El. bakluke.

 

 

antatt levering ut oktober.

 

Du svir jo av en grei sum penger på en flott bil... Selv etter en våt og trist sommer, så må jeg si at jeg bare digger panoramataket.Det er fortsatt tid til å legge det på, og de pengene dette koster, er verdt det... Det er noe du ikke kan ettermontere når du angrer deg (som du f.eks. kan med el. bakluke).

 

-Anders

Lenke til kommentar

Jepp!

 

Vi har prøvekjørt endel demo biler fra forhandlere. Comfortline biler med mindre utstyr.

Disse bilene koster nærmere 500000,- med km std. ca 20000 på ett år. synes det er drøyt.

 

4M med manuell gir har ikke vant siden jeg kjører en tiptronic bil.

 

Vi valgte el-bakluke pga den er mer anvendelig enn panorama. vi kommer ikke til savne takluke.

En annen ting man mister også ene oppbevaring rom i taket pga panorama.

 

hva har du ettermontert på bilen din?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Føyer meg i rekka for å sei dette var ein bra og nyttig link.

 

Eg har og bestillt ein Sharan Highline 4motion 7s Svart perlemetallic.

 

Fabrikkmontert tilleggsutstyr som eg har oppført er:

Teknikkpakke1

Ryggekamera

Elektrisk bakluke

Tlf. standard bluetooth

Oppv.Frontrute, støy + varmeisolert

Tonede ruter bak

RCD 510

Media in m/ipod

2 integrerte barneseter

Innfeltbar hengerfeste

Adaptive bixenon m/led

 

Norskmontert utstyr:

Bagasjeromsmatte

Defa 3

Lasteholdere Thule

4 skvettlapper

 

Ventes å komma i november... så bilen får eg med vinterdekk

 

Syns prisen dei kom med for felg og sommardekk var drøy, så venter til våren då er det som oftast mange kampanjer rundtom samt eg lurer på 18" på sommarfelgane

 

Eg kjøpte defa 3 istedet for dieselvarmer blei anbefalt det pga batteriet kan bli utlada(blir som oftest berre småkjøring så batteriet blir ikkje opplada) og halve prisen.

 

Har ein touran no, er trangt med tre barnestoler bak der ;)

Endret av rald
Lenke til kommentar

Fin bil rald, men du glemmer noe veldig viktig... Dieselvarmeren...

 

Det sies at ett bilde sier mer enn tusen ord. Dette er fra min gamle Touran 2.0 TDI vinteren 2010 det var kaldt i Oslo. Bildet er tatt etter ca 30 minuters kjøring, og motoren er fortsatt i gang - da det var noe galt med diselvarmeren....

post-278699-0-60491200-1346048538_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...